Japanese Film Festival 2021


JAPANESE FILM FESTIVAL 2021 | Assalammualaikum semua! Bila kali terakhir kita menonton filem Jepun di Panggung Wayang GSC? Untuk Ruby, sekitar tahun 2018. Cepat sungguh masa berlalu. Untuk mengubat kerinduan anda semua, jom kita meriahkan Japanese Film Festival 2021. Terdapat 13 filem untuk anda tonton dan di 7 cawangan GSC Cinemas. 




JAPANESE FILM FESTIVAL 2021
Peluang untuk menonton tayangan filem Jepun terkini untuk penggemar filem. Masanya sudah tiba untuk mengetengahkan musim filem Jepun bersama The Japan Foundation! Japanese Film Festival (JFF) yang amat ditunggu-tunggu kini kembali setelah menyepi selama setahun, dan terus memberikan yang terbaik dalam perfileman Jepun kepada penggemar filem di beberapa pawagam Golden Screen Cinemas yang terpilih di seluruh negara, mulai 6 hingga 23 Januari 2022.


Menampilkan filem-filem baharu dan tersohor Jepun daripada pelbagai genre, tayangan filem pada tahun ini pastinya memuaskan hati penggemar filem yang merindui ketiadaan JFF 2020, selain mengalu-alukan penggemar baharu untuk alami sendiri keunikan perfileman Jepun. Ekoran pandemik COVID-19, JFF 2021 akan dilangsungkan pada Januari 2022 daripada tarikh asal iaitu September 2021.


Pilihan 13 filem Jepun yang menampilkan genre keluarga, drama, animasi hinggalah komedi akan menambat hati dan minda penonton dari segenap umur. Sambutan selama sebulan ini akan menampilkan empat (4) filem yang ditayangkan pada 2021 seperti “It’s a Summer Film!” arahan MATSUMOTO Soushi, “Liar x Liar” arahan YAKUMO Saiji, thriller “The Night Beyond The Tricornered Window” oleh MIROGAKI Yukihiro, dan “Moonlight Shadow” yang diarahkan oleh pengarah filem dari Malaysia, Edmund Yeo.


Semua filem yang dipersembahkan adalah dalam Bahasa Jepun dengan sarikata berbahasa Inggeris. Di samping itu, pengunjung festival boleh menebus hadiah eksklusif dengan mendapatkan setem daripada mana-mana tayangan filem di festival. Ini antara keseronokan yang boleh pengunjung nikmati semasa festival ini.

*Semua filem ditayangakan dalam Bahasa Jepun dengan sarikata berbahasa Inggeris.

**Berikutan situasi semasa, JFF 2021 mematuhi prosedur operasi standard (SOP) sepanjang tayangannya di Malaysia.

PROGRAM 2021


© 2020 "One Summer Story" Film Partners ©Rettou Tajima/KODANSHA
One Summer Story
(子供はわかってあげない)
d. OKITA Shuichi 沖田 修一 / 2020 / 139 min / Drama, Muda / P13
Sakuta Minami ialah pelajar tingkatan dua yang mewakili sekolahnya dalam sukan renang. Semasa berlatih gaya kuak lentang pada satu hari, dia melihat sekeping gambar “Koteko”, iaitu seorang protagonis siri anime TV kultus, "Buffalo Koteko is the Magical Plasterer". Dia meminati siri ini setelah dipengaruhi oleh rakan setingkatannya Moji Shohei, yang juga anak bongsu seorang pengajar kaligrafi serta peminat siri terbabit. Satu hari semasa percutian musim panas, Sakuta secara tidak langsung memulakan perjalanan mencari bapanya dengan diikuti oleh Shohei. 



© 2020 "STEP" Film Partners
STEP
(ステップ)
d. IIZUKA Ken 飯塚 健 / 2020 / 119 min / Drama, Keluarga / U
Takeda Kenichi, duda berusia 30 tahun kehilangan isterinya Tomoko yang meninggal dunia pada usia muda. Beliau mengambil keputusan untuk membesarkan sendiri anak perempuan mereka yang berusia 2 tahun, Miki. Mempercayai bahawa roh Tomoko masih bersama mereka di rumah itu selain sokongan baik daripada masyarakat sekeliling, Kenichi berdepan pelbagai masalah dan halangan dalam mengharungi kehidupan mereka. 



© 2019 ‘TALKING THE PICTURES’ PRODUCTION COMMITTEE
Talking the Pictures
(カツベン!)
d. SUO Masayuki 周防 正行 / 2019 / 127 min / Drama, Komedi / P13
Sometani Shuntaro ialah seorang lelaki muda yang bercita-cita untuk menjadi seorang benshi (penghibur yang menyediakan naratif kepada filem senyap). 10 tahun kemudian, Shuntaro bekerja sebagai benshi palsu untuk sekumpulan gerakan perompak. Apabila ketua mereka ditangkap, Shuntaro melarikan diri dan berlindung di sebuah teater wilayah, Aokikan. Di sana, beliau memahirkan diri sebagai benshi tetapi peningkatan cepatnya menjadi saingan kepada benshi yang lain. Dia juga bertemu dengan buah hati zaman kanak-kanaknya sekali lagi tetapi sekali lagi terpaksa melarikan diri…



©2019 “THE FABLE” Film Partners
THE FABLE
(ザ・ファブル)
d. EGUCHI Kan / 江口 カン / 2019 / 123 min / Aksi / 18
Seperti namanya, The Fable ialah seorang pembunuh upahan hebat yang menggegarkan dunia gelap. Dia mendapat arahan daripada ketuanya untuk hidup sebagai orang biasa selama setahun. Dia hidup secara rahsia dengan diberi nama "Sato Akira" dengan rakannya "Yoko" memulakan kehidupan baharu sebagai adik-beradik biasa, bekerja separuh masa serta memelihara burung kakak tua. Dia mula menikmati kehidupan biasa ini tetapi masalah mula mendatanginya. The Fable harus kekal hidup dalam apa jua situasi tanpa membunuh sesiapa pun. Mampukan dia memperolehi semula kehidupan tenteram seperti sebelum ini?



©2020 "We Make Antiques! Kyoto Rendezvous" Film Partners

We Make Antiques! Kyoto Rendezvous
(嘘八百 京町ロワイヤル)
d. TAKE Masaharu 武 正晴 / 2020 / 107 min / Komedi, Drama / U
Mereka menyukai barangan antik. Mereka sangat cekap dengan hati mereka tetap di tempat yang sepatutnya. Koike Norio, pengedar antik, dan Noda Sasuke, pembuat tembikar, bertemu semula di Kyoto atas sebab tertentu. Duo antik ini amat terpesona dengan seorang wanita berkimono yang bernasib malang akibat ditipu tentang barangan peninggalan bapanya. Dalam usaha membantu si cantik ini, mereka berdua merangka pelan penipuan untuk kembali sekali lagi terhadap pengedar barangan antik yang berpengaruh.



© 2021 It’s a Summer Film! Film Partners
It’s a Summer Film!
(サマーフィルムにのって)
d. MATSUMOTO Soushi松本 荘史 / 2021 / 98 minutes / Muda / P13
Barefoot ialah seorang pelajar perempuan sekolah tinggi yang menyukai filem samurai dan drama kostum Jepun. Di sekolah, dia tidak dapat membuat filem samurai kerana semua ahli kelab filem menggemari drama niversi. Satu hari, Barefoot bertemu Rintaro, seorang nive ideal untuk watak utama filem samurai yang ditulisnya. Bersama dua rakan baiknya Kickboard dan Blue Hawaii, dia memujuk Rintaro untuk membintangi filem tersebut. Akan tetapi, semasa penggambaran Barefoot mendapati bahawa Rintaro ialah seorang pengembara masa dari masa depan!



©2020 MIO’S COOKBOOK Production Committee

MIO’S COOKBOOK
(みをつくし料理帖)
d. KADOKAWA Haruki角川 春樹 / 2020 / 132 min / Drama Period, Komedi / P13
Sebuah kisah menarik tentang persahabatan utuh dan perkembangan hidup seorang jurumasak wanita yang nivers mengatasi kesengsaraan hidup dengan mengorak takdir kehidupannya sendiri melalui dedikasinya terhadap kemahiran yang dimilikinya.


©2020 “MASKED WARD” Film Partners 
MASKED WARD
(仮面病棟)
d. KIMURA Hisashi木村 ひさし / 2021 / 115 min / Thriller / P13
HAYAMI Shugo ialah seorang niver di sebuah hospital kejururawatan yang dahulunya merupakan sebuah hospital psikitiari. Pada satu malam semasa Hayami bertugas, seorang lelaki yang memakai topeng pierrot memecah masuk ke dalam hospital nivers KAWASAKI Hitomi, seorang pelajar niversity yang ditembak oleh lelaki bertopeng tersebut. Lelaki tersebut mengarahkan Hayami untuk merawat Kawasaki, serta menjadikan 64 orang di dalam hospital sebagai tebusan. Hayami dan Kawasaki cuba untuk melarikan diri daripada hospital tersebut dan menemui satu persatu kes misteri di sepanjang jalan.



©2021 “Liar x Liar” Film Partners
©berdasarkan komik “Liar x Liar” karya Renjuro Kindaichi yang muncul secara siri dalam majalah “dessert” terbitan KODANSHA LTD.  
Liar x Liar
(ライアー×ライアー)
d. YAKUMO Saiji耶雲 哉治 / 2021 / 117 min / Cinta, Muda / P13
Minato ialah seorang pelajar niversity dan sangat takut kepada kuman. Dia juga tidak ingin untuk kelihatan cantik dan duduk serumah dengan abang tirinya, Toru yang kacak dan kaki perempuan. Minato berasa tidak selesa dengan perangai Toru terhadap wanita. Mereka berdua sepakat iaitu Toru tidak akan mendekati Minato dalam lingkungan 2 meter apabila mereka berada di luar rumah. Satu hari, Minato memakai mekap dan pakaian seragam sekolah milik rakannya. Secara kebetulan, dia bertemu Toru dan menipunya tentang identitinya. Toru jatuh cinta padanya pada pandangan pertama. 


© Akihiro Nishino / “Poupelle of Chimney Town” Production Committee
Poupelle of Chimney Town 
(映画えんとつ町のプペル)
d. HIROTA Yusuke 廣田 裕介 / 2020 / 100 min / Animasi / P13
Poupelle of Chimney Town ialah sebuah kisah mendebarkan tentang Lubicchi yang muda dan seorang lelaki buatan sampah, Poupelle.  Hidup dalam persekitaran yang tersekat dengan asap daripada serombong di bandar pinggiran ini, Lubicchi teringin untuk melihat “bintang” — untuk mengetahui perkara sebenar — seperti yang selalu diberitahu oleh bapanya. Filem yang digarap indah ini dipenuhi dengan persembahan penuh inspirasi serta keasyikan muzik dan runut bunyi yang dihasilkan oleh studio terkemuka di Jepun, Studio 4ºC.


©2021 "The Night Beyond The Tricornered Window" Film Partners

The Night Beyond The Tricornered Window
(さんかく窓の外側は夜)
d. MIROGAKI Yukihiro森ガキ 侑大 / 2021 / 103 min / Mistik, Thriller / 18
Sejak kecil, MIKADO Kosuke boleh melihat hantu dan sukar menjalani kehidupan akibat keupayaannya itu. Bekerja di sebuah kedai buku, satu hari, HIYAKAWA Rihito datang ke tempat kerja MIKADO dan memberitahunya bahawa jika dia bersama dengan HIYAKAWA, dia tidak akan lagi hidup dalam ketakutan. Hiyakawa sebenarnya ialah seorang penghalau hantu. Mikado mengambil keputusan untuk menjalani proses  menghalau hantu oleh Hiyakawa. Mereka kemudian menerima permintaan daripada seorang detektif tentang satu kes pembunuhan bersiri. Semasa menyiasat kes ini, Hiyakawa dan Mikado menemui satu mayat yang telah disumpah. Filem ini adalah berdasarkan komik “Sankaku: Mado no Sotogawawa Yoru” oleh Tomoko Yamashita.


©2021 “MoonlightShadow” Production Committee
Moonlight Shadow
(ムーンライト・シャドウ)
d. Edmund Yeo エドムンド・ヨウ / 2021 / 93 min / Drama, Cinta/ P13
Cerita "Moonlight Shadow" oleh Banana Yoshimoto, yang telah diterjemah ke lebih 30 negara di seluruh dunia kini difilemkan oleh pengarah dari Malaysia, Edmund Yeo. Filem ini mengisahkan seorang wanita yang kehilangan orang yang disayangi sedang mengatasi kesedihannya dan mengorak langkah ke masa depan. Dalam perjalanannya, dia mempelajari dengan fenomena misteri yang mungkin membuka semula matanya untuk melihat golongan yang mati sekali lagi.


©2020 Theatre: A Love Story Film Partners
Theatre: A Love Story
(劇場)
d. YUKISADA Isao 行定 勲 / 2020 / 136 min / Drama, Cinta/ P13
Filem ini menceritakan tentang Nagata, pengarah teater yang ketinggalan dan cemerkap, dengan pasangannya Saki yang berani tetapi amat mencintainya. Hubungan romantik mereka bermula apabila Nagata bercakap dengan Saki dan mendapati bahawa mereka memakai kasut sukan yang sama.  Saki bercita-cita untuk menjadi seorang aktres, berpindah ke Tokyo dan memulakan pengajian ijazah dalam bidang fesyen.  Nagata tidak memiliki wang dan mengambil keputusan untuk duduk bersama Saki. Walaupun saling mencintai, Nagata sangat bertekad terhadap teater bagi mengisi ruang antara pemikiran ideal dan realitinya yang mengakibatkan Saki menjadi kesunyian.



Mengenai The Japan Foundation, Kuala LumpurThe Japan Foundation ialah satu-satunya institusi Jepun yang khusus membawakan program-program pertukaran budaya antarabangsa yang komprehensif di seluruh dunia. Dengan objektif memberi kefahaman mendalam antara rakyat Jepun dan dunia, The Japan Foundation mewujudkan peluang global untuk menggalakkan persahabatan, kepercayaan, dan kefahaman bersama melalui budaya, bahasa dan dialog. The Japan Foundation, Kuala Lumpur (JFKL) telah ditubuhkan pada Oktober 1989 sebagai sebuah cawangan The Japan Foundation di Malaysia

JFKL | FACEBOOK | INSTAGRAM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ruby.my/2021/12/japanese-film-festival-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Thailand Halal Food Festival 2021

Malaysia Thailand Halal Food Festival 2021

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 199 hits
Lokasi Encorp Strand Mall Alamat Jalan PJU 5 22 Pusat Perdagangan Kota Damansara 47810 Petaling Jaya Selangor Waktu Operasi 10 00 petang 10 00 malam Tarikh Lawatan 29 Disember 2021 Malaysia Thailand Halal Food Festival 2021 yang diadakan di...
Tourism Selangor Sertai Kuala Lumpur Photography Festival 2021

Tourism Selangor Sertai Kuala Lumpur Photography Festival 2021

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 189 hits
Penyertaan ke KLPF 2021 Seiring dengan Inisiatif Promosi Kempen Pusing Selangor Dulu dan Pelancongan dalam Norma BaharuTourism Selangor sertai Pameran Fotografi tahunan yang dinanti nantikan oleh orang ramai khususnya penggemar fotografi me...
Inovasi My I Pond Raih Penghargaan Best Of The Best Dalam Anugerah Innovillage 2021

Inovasi My I Pond Raih Penghargaan Best Of The Best Dalam Anugerah Innovillage 2021

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 175 hits
Innovillage merupakan program yang diinisiasi Telkom yang menjembatani antara inovasi dari dunia pendidikan dalam hal ini mahasiswa dengan kebutuhan masyarakat desa untuk meningkatkan kesejahteraannya melalui digitalisasi
Miftachul Akhyar Terpilih Jadi Rais Aam Pbnu 2021 2026

Miftachul Akhyar Terpilih Jadi Rais Aam Pbnu 2021 2026

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 131 hits
Di kalangan Nahdliyin nama lelaki kelahiran 30 Juni 1953 ini tidak asing lagi Ia memang besar di lingkungan Nahdliyin Ayahnya KH Abdul Ghoni merupakan pendiri Pesantren Tahsinul Akhlak Rangkah Surabaya Jawa Timur
Sah Yahya Cholil Yaqut Ditetapkan Ketua Pbnu 2021 2026

Sah Yahya Cholil Yaqut Ditetapkan Ketua Pbnu 2021 2026

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 207 hits
Ia berharap Gus Yahya bisa membawa NU ke arah yang lebih baik lagi Semoga di tangan Gus Yahya bersama sama mengantarkan NU lebih baik lagi lebih baik lagi lebih baik lagi harapnya
Pnb Umum Dividen Asb 2021 Sebanyak 5 00 Sen Seunit

Pnb Umum Dividen Asb 2021 Sebanyak 5 00 Sen Seunit

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 245 hits
PNB umum dividen ASB 2021 Sebanyak 5 00 Sen Seunit Assalamualaikum semua Wahh benda yang ditunggu tunggu setiap hujung tahun telah pun terungkai semalam apabila syarikat pengurusan unit amanah milik penuh Permodalan Nasional Berhad mengumum...
Menag Selamat Natal Tahun 2021 Terus Bergerak Untuk Perkuat Persaudaraan

Menag Selamat Natal Tahun 2021 Terus Bergerak Untuk Perkuat Persaudaraan

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 144 hits
Yaqut memaparkan melalui peringatan natal umat kristiani diajak untuk menyadari panggilan sebagai pribadi yang bersedia mengabdi dengan penuh hikmah
Musibah Banjir Disember 2021

Musibah Banjir Disember 2021

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 442 hits
17 Disember 2021 Hujan mula turun Dari tempat kerja aku berhadapan dengan kesesakan jalan raya hampir dua jam sebelum sampai rumah Penat 18 Disember 2021 Menghadiri jemputan kenduri perkahwinan di Simpang Pulai Perak Ketika kami memulakan p...
Permohonan Bantuan Rm480 Suri Rumah B40 2021

Permohonan Bantuan Rm480 Suri Rumah B40 2021

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 367 hits
Permohonan untuk Suri Rumah terima insentif RM480 Setahun Golongan suri rumah kini boleh memilih untuk mencarum di KWSP dengan insentif khas di bawah i Suri i Suri bertujuan bagi memastikan kesejahteraan golongan suri rumah serta mengiktira...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat