Jangkaan Usul Umno Tarik Diri Sokong Pn



Perkara itu antara dijangka berlaku dalam Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri yang berlangsung selama tiga hari bermula pada 1 Januari ini.
(Sinar Harian) – Akar umbi UMNO tidak mustahil akan membawa usul meminta pucuk kepemimpinan parti itu untuk menarik semula sokongan mereka terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).
Perkara itu antara dijangka berlaku dalam Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri yang berlangsung selama tiga hari bermula pada 1 Januari ini.
Penganalisis politik, Dr Jeniri Amir bahkan berkata, desakan seperti itu bukan suatu yang mengejutkan apabila ia sudah wujud dan berlegar dalam kalangan ahli dan pemimpin parti sebelum ini.
Beliau yang juga bekas Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sarawak berkata, desakan juga boleh diibaratkan sebagai satu cara bagi ‘menghalalkan’ keputusan BN menarik sokongan terhadap PN.
“Tidak mustahil (usul dibuat). Ini sebagai salah satu cara ‘menghalalkan’ BN (tarik sokongan) keluar daripada PN jika wujud desakan di peringkat sayap parti,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Isnin.
Beliau berkata demikian mengulas desas-desus bahwa akar umbi UMNO akan membawa usul meminta pucuk kepemimpinan parti itu menarik semula sokongan terhadap kerajaan PN dalam Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri bermula Jumaat ini.
Sementara itu, Jeniri berkata, akar umbi parti itu juga dijangka membangkitkan soal hubungan UMNO dengan Pas dalam Muafakat Nasional (MN) bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).
Menurutnya, kerjasama UMNO dan Pas menguntungkan kedua-dua parti itu berbanding kerjasama Pas dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).
Katanya, ia berdasarkan prestasi Bersatu pada pilihan raya lalu.
“Pada pandangan saya, jika mereka (UMNO) dapat menjalinkan kerjasama dengan Pas (pada PRU15) kemungkinan UMNO boleh menang sehingga 30 kerusi marginal yang dimenangi pada tahun 2018.
“Pas juga lebih banyak untung jika parti itu dapat bekerjasama dengan UMNO berbanding dengan Bersatu kerana prestasi Bersatu sebelum ini hanya menang 13 kerusi sahaja,” katanya.
Terdahulu, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman turut meminta agar Pas segera membuat keputusan jelas sama ada mahu bersama MN atau PN pada PRU15 atau sebaliknya bagi memudahkan UMNO membuat perancangan.
Sebagai Pengarah Pilihan Raya UMNO bagi menghadapi PRU15, Tajuddin berkata, beliau ingin tahu kawasan mana terdapat kerjasama UMNO dan Pas dalam MN, atau kerjasama Pas hanya dengan Bersatu dalam PN.
Menurutnya, UMNO mempunyai struktur parti peringkat akar umbi yang lengkap daripada peringkat pusat mengundi daerah (PDM) sehingga cawangan dan bahagian, malah sudah bersedia untuk menggerakkan jentera parti.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/12/29/jangkaan-usul-umno-tarik-diri-sokong-pn/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Gua Musang Pimpinan Ku Li Usul Tarik Sokongan Kepada Kerajaan Jika Pru Tak Diadakan

Umno Gua Musang Pimpinan Ku Li Usul Tarik Sokongan Kepada Kerajaan Jika Pru Tak Diadakan

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 227 hits
PETALING JAYA UMNO Gua Musang yang dipimpin Tengku Razaleigh Hamzah mengusulkan parti itu menarik sokongan kepada kerajaan Perikatan Nasional sekiranya pilihan raya umum ke 15 tidak dapat diadakan dalam masa terdekat Menurut usul mesyuarat ...
Umno Putrajaya Sokong Muhyiddin

Umno Putrajaya Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 258 hits
548 total views 548 views today PUTRAJAYA UMNO Bahagian Putrajaya hari ini membuat ketetapan menyokong kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri walaupun terdapat gesaan agar parti itu menolak kerjasama dengan Parti Pribum...
Umno Ugut Pn Tarik Sokongan Jika Tak Segera Pru15

Umno Ugut Pn Tarik Sokongan Jika Tak Segera Pru15

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 258 hits
January 4 2021 Ahli Parlimen UMNO dicadangkan supaya menarik diri daripada terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional sekiranya Pilihan Raya Umum ke 15 tidak dilaksanakan dalam tempoh suku tahun pertama tahun ini Pengerusi UMNO Kelantan Da...
Dilema Lupa Diri Menteri Umno

Dilema Lupa Diri Menteri Umno

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 466 hits
KADANG KADANG kita terlupa dengan presiden UMNO yang sebelum sebelumnya terbiasa bahawa presidenUMNO itu jugalah PM tetapi rupa rupanya terlupajuga PM bukannya presiden UMNO lagi KATA seorang perwakilan UMNO Bahagian Tanjung Malim kepada sa...
Tarik Sokongan Jatuhkan Muhyiddin Pilihan Tunggal Mt Umno Rabu Ini

Tarik Sokongan Jatuhkan Muhyiddin Pilihan Tunggal Mt Umno Rabu Ini

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 198 hits
Rabu ini 6 Januari merupakan tarikh penting bagi UMNO dalam menentukan hala tuju serta masa depannya Pada hari tersebut akan berlangsung mesyuarat MT UMNO untuk membincangkan tindakan susulan selepas majoriti UMNO bahagian bahagian yang ber...
Biarlah Umno Sokong Anwar Daripada Terus Dibuli Oleh Rakan Sekutu

Biarlah Umno Sokong Anwar Daripada Terus Dibuli Oleh Rakan Sekutu

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 340 hits
Selepas 10 bulan Perikatan Nasional memerintah negara sejak kejatuhan kerajaan PH yang lepas politik negara masih lagi goyah apabila jumlah majoriti yang dimiliki kerajaan hanya dibezakan dengan 3 undi Berdasarkan undi belah bahagi terhadap...
Pemimpin Umno Jangan Malukan Diri Sendiri

Pemimpin Umno Jangan Malukan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 206 hits
Baca dan fahami semula prinsip dan perjuangan UMNO Paerjuangan parti perlu diutamakan bukannya perjuangan pemimpin atau perjuangan kepentingan pemimpin atau perjuangan memperalat parti Ku li kembali kepada perjuangan parti dan tidak begitu ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia