Dilema Lupa Diri Menteri Umno



KADANG-KADANG kita terlupa dengan presiden UMNO
 yang sebelum-sebelumnya terbiasa bahawa ’presiden
UMNO itu jugalah PM’, tetapi rupa-rupanya terlupa
juga PM bukannya presiden UMNO lagi.KATA seorang perwakilan UMNO Bahagian Tanjung Malim kepada saya kelmarin, UMNO sudah beralah banyak kali dengan parti ini.

Ditanya parti yang mana? Sejak bila? Jawabnya, semenjak Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) angkat sumpah sebagai Perdana Menteri kelapan, 1 Mac tahun lalu sehinggalah masuk tahun baharu 2021 hari ini.

Adakah dipercayai soal setiakawan UMNO/Barisan Nasional (BN) akan terus terikat dengan cara yang tidak menguntungkan, melalui gabungan/kerjasama dengan kerajaan Perikatan Nasional (PN) dikepalai Bersatu ini?

Maaf cakap, ini (gabungan dengan PN) bukanlah semangat setiakawan seperti zaman BN. Setiakawan zaman BN boleh dipercayai. Tetapi PN usianya baru setahun jagung lapan bulan, bolehkah dipercayai? Lagipun, kerajaan yang dibentuk waktu ini tidak kuat. Majoriti tipis satu, dua kerusi Parlimen sahaja. Bila-bila masa sahaja boleh tumbang. Maka, lebih baiklah UMNO tarik diri.

Tetapi kalau UMNO tarik diri keluar kerajaan, apa pula nasib bakal diterima menteri-menteri dalam kalangan pemimpin UMNO?

Sepanjang tiga, empat bulan yang berlalu ini, saya akui tidak berapa seronok bila mana dimaklumkan oleh sumber yang boleh dipercayai mengenai fi’il terbaharu menteri-menteri UMNO ini.

“Ada yang pertama kali jadi menteri, kelihatannya ‘sudah lupa diri.’ Tergolong dalam manusia yang tidak pandai mengendalikan kejayaan.

“Bahkan ada si empunya diri merasakan dirinya jadi menteri bukan disebabkan oleh parti (UMNO). Tetapi kononnya daripada hasil kemampuan dan kepandaian masing-masing,” katanya.

Berapakah bilangan menteri dan timbalan menteri UMNO dalam kerajaan PN hari ini? 14 orang bukan?

Antaranya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Menteri Kanan – Menteri Pertahanan; Tan Sri Annuar Musa (Menteri Wilayah Persekutuan); Datuk Dr. Shamsul Anuar Nasarah (Menteri Tenaga dan Sumber Asli) dan Datuk Noraini Ahmad (Menteri Pengajian Tinggi).

Selain itu, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican (Menteri Belia dan Sukan); Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein (Menteri Luar) dan Khairy Jamaluddin (Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi).

Dua orang lagi, Datuk Halimah Mohamed Sadique (Menteri Perpaduan Negara) manakala Datuk Seri Dr. Adham Baba selaku Menteri Kesihatan.

Sementara itu, ahli Parlimen UMNO yang dilantik sebagai timbalan menteri ialah Datin Mastura Yazid di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-tugas Khas).

Ahli Parlimen Kuala Krau yang juga bekas Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Seri Dr. Ismail Mohamed Said dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri I, sementara Ahli Parlimen Padang Besar, Datuk Zahidi Zainul Abidin sebagai Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Ahli Parlimen Jasin, Datuk Seri Ahmad Hamzah menjadi Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan I, manakala Ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad ialah Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar.

Buat pemimpin UMNO di bahagian hadapan, jangan leka. Ini kerana musuh akan terus mempraktikkan amalan pecah perintah (divide and rule) menyebabkan kalangan pemimpin UMNO terperangkap. Ini suatu ingatan mesra kerana dek terlalu sangat mengejar matlamat/misi kementerian, muncul pula dilema ini, adakah inginkan kerajaan PN atau perjuangan sebenar untuk survival UMNO?

Jangan dilupa kesusahan yang ditanggung UMNO dalam 22 bulan pemerintahan Pakatan Harapan dulu. Jangan dilupa jentera-jentera UMNO-lah yang bersungguh-sungguh membantu ‘kita naik dahulu.’

Kadang-kadang kita terlupa dengan presiden UMNO yang sebelum-sebelumnya terbiasa bahawa ‘presiden UMNO itu jugalah PM (perdana menteri)’, tetapi rupa-rupanya terlupa juga PM bukannya presiden UMNO lagi. Dan lagi sehingga terlupa bahawa ‘lebih selesa berbincang masa depan politik dengan PM. Ini berbanding berbincang pasal UMNO dengan presiden sendiri’.

Kepada ahli Parlimen UMNO yang menjawat menteri, manfaatkan diri untuk parti. Iaitu yang bukan sekadar untuk perkuatkan bahagian masing-masing atau untuk ‘bawa masuk projek’ ke kawasan Parlimen sendiri.

Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dikatakan serius soal ini. Katakanlah jika Pas tidak mahu ikut sertai Muafakat Nasional (MN), begitukah hal sama didakwa akan dilakukan oleh Ahmad Zahid? Heboh sekejap apabila dikatakan Ahmad Zahid akan bekerjasama dengan DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah). Namun, persoalan tinggal tanda tanya.

Dalam isu hubungan UMNO-Pas, dipercayai harapan Mursyidul Am Pas, Hashim Jasin agak tinggi. Beliau yang berjumpa dengan Zahid baru-baru ini mahu MN terus diperkukuhkan.

Oleh : Datuk Dr. Ahmad Faris Abdul Halim

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2021/01/dilema-lupa-diri-menteri-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khairy Bidas Ahli Umno Penting Diri Desak Pru15 Segera

Khairy Bidas Ahli Umno Penting Diri Desak Pru15 Segera

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 272 hits
Bekas ketua pemuda Umno Khairy Jamaluddin membidas pihak yang mendesak pilihan raya umum disegerakan ketika negara belum mampu menangani pandemik Covid 19 sepenuhnya Menteri sains teknologi dan inovasi itu turut mengakui ada antaranya darip...
Umno Tarik Diri Mp Umno Letak Jawatan Tidak Menjejas Kan Pun Muhyiddin

Umno Tarik Diri Mp Umno Letak Jawatan Tidak Menjejas Kan Pun Muhyiddin

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 430 hits
Selagi tiada persidangan parlimen tergempar atau tiada titah Agong Tapi percayalah umno flip flop tidak berani tarik diri tidak AKAN guling di jalan
Khairy Sedia Melepaskan Jawatan Menteri Jika Di Arahkan Oleh Majlis Kerja Tertinggi Umno

Khairy Sedia Melepaskan Jawatan Menteri Jika Di Arahkan Oleh Majlis Kerja Tertinggi Umno

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 241 hits
PUTRAJAYA Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin sedia melepaskan jawatannya dalam Kabinet jika diarahkan Majlis Kerja Tertinggi UMNO Katanya beliau terikat kepada sebarang keputusan MKT UMNO yang akan bermesyuarat esok untuk...
Jangkaan Usul Umno Tarik Diri Sokong Pn

Jangkaan Usul Umno Tarik Diri Sokong Pn

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 174 hits
Perkara itu antara dijangka berlaku dalam Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Wanita Pemuda dan Puteri yang berlangsung selama tiga hari bermula pada 1 Januari ini Akar umbi UMNO tidak mustahil akan membawa usul meminta pucuk kepemimpinan pa...
Video Demi Menyakinkan Rakyat Perdana Menteri Tawar Diri Jadi Org Pertama Terima Vaksin

Video Demi Menyakinkan Rakyat Perdana Menteri Tawar Diri Jadi Org Pertama Terima Vaksin

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 381 hits
loading KUALA LUMPUR Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menawarkan diri untuk menjadi individu pertama menerima suntlkan vaksln C0VID 19 Perdana Menteri berkata ia bagi meyakinkan rakyat bahawa vaksln C0VID 19 diperoleh itu adalah selamat da...
Jangan Sampai Lupa Diri

Jangan Sampai Lupa Diri

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 389 hits
Assalammualaikum wbtJANGAN SAMPAI LUPA DIRINikmat maksiat atau nikmat taat beribadah Jangan sampai lupa diri ketika bersenag lenang dengan nikmat Jangan sampai luma diri ketika berada dilorong noda dan dosa Nikmat itu banyak jangan sampai t...
Menteri Air Suam Minta Muhyiddin Kekal Di Pagoh Tapi Umno Taknak

Menteri Air Suam Minta Muhyiddin Kekal Di Pagoh Tapi Umno Taknak

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 420 hits
January 3 2021 Umno Johor sudah memaklumkan kepada pucuk pimpinan parti itu tentang kesedian mereka untuk memberi laluan kepada Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mempertahankan kerusi Pagoh pada Pilihan Raya Umum Ke 15 nanti Perkara itu dim...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku