Jangan Tertipu Lagi Ini Cara Kesan Scammer Menipu Ketika Beli Barang Di Facebook Mudah Dan Carousell


Pembelian secara online adalah kemudahan yang menjadi keperluan bagi semua pengguna internet pada masa kini selain menyeronokkan ia juga boleh menjimatkan masa dan tenaga kerana segalanya di hujung jari dengan hanya klik sahaja.

Pada zaman ini, begitu banyak barangan yang boleh dibeli secara atas talian dan yang lebih menariknya barang yang dijual tersebut boleh didapati dengan harga yang lebih murah berbanding dibeli di kedai-kedai. Ini menjadikan pembelian secara online menjadi pilihan ramai kerana harga yang munasabah dan kualitinya juga boleh tahan.

Walau bagaimanapun, online shopping juga seperti perkara lain yang mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri apabila pembelian sebegini pasti akan terdedah dengan risiko ditipu oleh mereka yang tidak bertanggungjawab seperti scammer yang sentiasa mengambil kesempatan untuk mendapatkan pendapatan yang mudah dan cepat.


Sumber Facebook Senarai Nama Penipu Online
Beberapa hari lalu, seorang pemilik akaun Facebook yang dikenali sebagai Linda Shuk telah berkongsi bagaimana cara untuk mengenalpasti dan mengecam aktiviti scammer yang dipercayai masih lagi bergerak aktif sehingga kini. Beliau juga telah dapat menyelamatkan sejumlah wang yang dikatakan hampir dikebas oleh penipu online terbabit.

Melalui perkongsiannya, Linda berkata, ketika itu dia ingin membuat pembelian daripada seorang penjual yang dikatakan ingin menjual barangan terpakai. Oleh kerana tertarik dengan tawaran tersebut selain harga yang murah dia membuat keputusan untuk membeli dalam talian.

Walau bagaimanapun, secara tiba-tiba terlintas di hatinya untuk memeriksa data peribadi peniaga terbabit. Dia dengan segera memasukan segala butiran seperti nombor akaun bank milik penjual tersebut dan sebagainya. Apa yang mengejutkan, sebenarnya dia sedang berurusan dengan seorang penipu iaitu scammer yang kini dikehendaki kerana penipuan yang dilakukannya seperti yang dilaporkan.

Berikutnya adalah perkongsian Linda Shuk tentang penipuan scammer tersebut yang kini masih lagi bergerak aktif mencari mangsanya.


Baru tahu link scam.my ini untuk cek penipuan, boleh masukkan nombor akaun seller tu. Terima kasih Humaira Salleh atas pertolongan. Semoga kawan-kawan lain pun lebih berhati-hati. Memang scammer rupanya.

Polis ada memberitahu semalam kat Shoppe pun ramai yang kena tipu rupanya. Pelik juga tapi kepada siapa yang nak beli, silakan. Saya tak halang pun. Just sharing apa yang disampaikan saja.

Saya kena tipu dengan seller di bawah ni.

'Anis Nur Deanna Ahmad Shaharum'

Sila berhati-hati dengan penama di atas sebelum melakukan sebarang transaksi melalui online banking. Modus operandi menjual barang pre loved baby and handphone berjenama dengan harga yang murah di Mudah, Facebook, Carousell dan baru-baru ini di apps IM Sold.

Turut melakukan jenayah penipuan secara online adalah teman lelakinya Muhammad Syafiq Syahmi Bin Zulkifli. Pelbagai penipuan telah dilakukan oleh sweet couple ini dan ramai mangsa telah membuat pengakuan dan laporan polis untuk menangkap sweet couple ini. Namun, tiada tindakan dari pihak polis.


Berikutnya adalah detail mengenai pasangan ini. Sila berhati-hati dan semak account number sweet couple ini sebelum melakukan sebarang transaksi.

1. Anis Nur Deanna Ahmad Shaharum
No. Mykad: 951128-08-5992

No 46 Tingkat Zarib 2B,
Taman Pinji Mewah Lahat 31500 Perak

E4-01 ,Seroja Apartment, Jalan Putra Perdana 10,
Taman Putra Perdana, Puchong,
Selangor.(Alamat terkini)

Nombor akaun CIMB:
12022935437526 / 7007285864

Nombor telefon yang sering digunakan: 012-231 2439

Nama akaun Facebook :
Deanna SyahmiShazlynn LynnLynna SaariLeesya Damia DamiaD Iyanz ahmad
Nama ibu: Azlin binti Abidin ( 011-1230 0080)
No. Mykad : 740402-08-5136


2. Muhammad Syafiq Syahmi bin zulkifli
No. Mykad: 950206-03-6105

E-1-5 Kiambang Apartment,
Taman Putra Perdana 47130,
Puchong, Selangor.

No. telefon: 017-478 1179

Nombor akaun Maybank : 16425877419

Nama akaun Facebook:
Lily Deanna Hunnyboo (adik)Zawahir yusoff (mak)Zulkifli zakaria (bapak)
Satu keluarga tidak kisah pun anak mereka jadi penipu. Tidak mahu berikan sebarang kerjasama langsung.


Kisah penipuan mereka pernah diceritakan di sini : Senarai Nama Penipu Online – Malaysia

Tolong share, viral dan sebarkan sebab diorang ni semakin berani dan aktif setiap hari dengan buat pelbagai akaun Facebook baru termasuk account Carousell, Mudah.my dan IM Sold untuk perdayakan orang.

Kemungkinan besar, gambar display profile Facebook dia pakai gambar orang lain. Tak pernah serik dan takut budak-budak ni selagi polis tak dapat tangkap diorang, selagi itu diorang berani.

Bantu saya sebarkan supaya tiada lagi mangsa mereka selepas ni. Terima kasih kepada yang banyak bagi maklumat pada saya. Terima kasih.

Boleh share jika nak, tak perlu minta izin.

INFO:

1. Anda juga boleh membuat semakan penipuan peniaga online iaitu dengan menyemak sama ada perniagaan mereka berdaftar atau tidak dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) melalui laman web SSM.

2. Melalui nombor pemilik akaun bank yang diberikan penjual atas talian, anda juga boleh buat semakan sama ada peniaga terbabit mempunyai laporan berkaitan dengan penipuan online melalui laman web Jabatan Siasatan Jenayah Komersil.

Cyber Crime Alert Royal Malaysia Police
Orang ramai diminta sentiasa berhati-hati ketika ingin membuat pembelian secara online. Adalah lebih baik berhati-hati sebelum duit milik anda dikebas begitu sahaja. -

Kredit : koleksiviral.com


Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lamanqaseh.blogspot.com/2018/11/jangan-tertipu-lagi-ini-cara-kesan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Untuk Invite Like Fanpages Facebook

Cara Mudah Untuk Invite Like Fanpages Facebook

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 308 hits
NAK SCRIPT AUTOLIKE FACEBOOK CUBA BUAT CARA NI DULU UNTUK PENGGUNA Google Chrome 1st COPY CODE DI http pastebin com raw php i m81bNHaB2nd Back to Facebook OPEN FANPAGES3rd Press F12 Then Click Console4th Then Press CTRL V5th Press Enter The...
Cara Mudah Dan Selamat Beli Produk Di Alibaba

Cara Mudah Dan Selamat Beli Produk Di Alibaba

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 575 hits
Bagaimana beli produk di Alibaba persoalan ini selalu diajukan kepada kami Kali ini kami akan kongsikan sedikit maklumat cara selamat bagaimana membuat pembelian online dari laman web Alibaba Apa Itu Alibaba Alibaba merupakan laman web e co...
Cara Mudah Dan Murah Untuk Mencegah Serangan Jantung

Cara Mudah Dan Murah Untuk Mencegah Serangan Jantung

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 325 hits
Menurut seranganjantung org serangan jantung terjadi apabila darah berhenti mengalir Apabila darah berhenti mengalir jantung akan jadi rosak dan boleh mengakibatkan kematian Seseorang yang menderita serangan jantung akan merasa sakit pada b...
Cara Mudah Hilangkan Jerawat Dengan Segera Hanya Menggunakan Bahan Di Dapur

Cara Mudah Hilangkan Jerawat Dengan Segera Hanya Menggunakan Bahan Di Dapur

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 244 hits
Pernah tak terjadi apabila anda ingin menghadiri upacara tertentu seperti majlis perkahwinan konvokesyen annual dinner atau sebagainya dan tiba tiba muncul pula jerawat di bahagian muka beberapa hari sebelum majlis Pasti ianya sesuatu yang ...
Tolong Kami Harga Getah Jatuh Penoreh Tidak Mampu Beli Barang Keperluan

Tolong Kami Harga Getah Jatuh Penoreh Tidak Mampu Beli Barang Keperluan

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 628 hits
ARAU 30 Okt Kadang kala hendak beli barangan keperluan harian pun tidak mampu dengan pendapatan hanya RM10 sehingga RM15 sehari Begitu rungutan golongan penoreh getah di Kampung Katong di sini berikutan kejatuhan harga komoditi tersebut yan...
Cara Buat Ikan Bakar Tomyam Guna Perencah Segera Jer Sedap Mudah Ringkas

Cara Buat Ikan Bakar Tomyam Guna Perencah Segera Jer Sedap Mudah Ringkas

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 471 hits
Penggemar ikan bakar boleh cuba resipi mudah ni Tidak memerlukan bahan yang banyak ikan bakar yang hanya perlukan perencah masakan ini sudah boleh menjadikan masakan ikan bakar menjadi lebih sedap Selamat mencubaIKAN BAKAR TOMYAMBAHAN BAHAN...
5 Panduan Praktis Memilih Merawat Dan Menggunakan Softlenses Buat Pemula Jangan Asal Beli Dan Punya Saja Ya

5 Panduan Praktis Memilih Merawat Dan Menggunakan Softlenses Buat Pemula Jangan Asal Beli Dan Punya Saja Ya

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 252 hits
Sebelum bergaya dengan aneka softlenses warna warni perhatikan dulu nih dasar dasar penting agar mata nggak sampai iritasi
Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 605 hits
Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping...
6 Cara Mudah Simpan Koleksi Tudung

6 Cara Mudah Simpan Koleksi Tudung

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 470 hits
Kalau dah namanya wanita lagi lagi yang berhijab tak beli tudung tak sah walaupun almari tudung dah penuh rak tudung dah runtuh penyangkut tudung dah menggeleber sebab tudung yang sedia ada berat sangat Eh taklah Bukan cakap pasal kau pun t...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11