Jangan Takut Bawa Anak Pergi Vaksin Masa Covid 19 Ini 3 Cara Ibu Bapa Perlu Lakukan Ketika Jumpa Doktor


Susulan virus COVID-19 yang melanda Malaysia, lebih sukar untuk ibu bapa membawa anak sakit ke hospital.
Walaupun kerajaan masih menggalakkan ibu bapa untuk bawa anak ke hospital untuk tujuan pemeriksaan rutin, ibu bapa pasti berasa risau kerana kanak-kanak merupakan antara golongan yang berisiko dijangkiti COVID-19.
Jangan risau, mak ayah! Baca artikel ini supaya lebih faham tentang kepentingan dan risiko bawa anak ke hospital.
Perlukah ibu membawa anak berjumpa doktor ketika wabak COVID-19? Ibu bapa pasti merupakan golongan yang paling risau ketika wabak COVID-19 melanda Malaysia. Lebih-lebih lagi ibu yang mempunyai anak kecil.
Mereka terpaksa menunda pemeriksaan rutin kerana perlu patuh kepada perintah pergerakan kawalan semasa PKP dahulu.
Namun, disebabkan PKP telahpun dilonggarkan sekarang, ibu-ibu pasti tidak sabar untuk membawa anak melakukan pemeriksaan rutin.
Pemeriksaan rutin yang dijalankan di hospital penting untuk memantau perkembangan si kecil.
Selain itu, jadual imunisasi anak juga perlu dipatuhi untuk elakkan anak daripada terkena penyakit yang boleh membawa maut.
Sebagai ibu bapa, anda perlu tahu pemeriksaan rutin anak-anak adalah penting untuk mereka. Dalam masa yang sama, anda perlu memastikan anak selamat ketika berada di hospital.
Oleh itu, untuk pastikan anak tidak jatuh sakit semasa melawat hospital, mari ikuti tip-tip yang kami sediakan di bawah. Mana tahu boleh membantu!
1. Teruskan berjumpa doktor untuk pemeriksaan rutin Pemeriksaan rutin penting untuk kesihatan anak anda. Oleh itu, tidak ada alasan untuk ibu bapa tunda atau tangguh tarikh pemeriksaan.
Anda perlu ikut jadual vaksin yang diberikan kerana ia direka efektif mengikut umur dan keadaan bayi,
Walaupun ramai ibu bapa yang mengelak berjumpa doktor sekarang kerana risau akan wabak COVID-19, namun pemeriksaan rutin masih lagi penting untuk kesihatan anak anda.
Virus korona sememangnya sesuatu yang menakutkan. Namun, jika bayi mendapat jangkitan COVID-19, simptomnya tidak teruk dan bersifat sederhana.
Namun, penyakit yang memerlukan vaksinasi mempunyai risiko yang lebih besar untuk menjangkiti anak anda dan mengancam nyawa mereka.
Sebab itulah penting untuk ibu mengikut jadual imunisasi anak-anak.
Kanak-kanak di bawah umur 2 tahun pula perlukan pemeriksaan ini untuk pastikan mereka membesar dengan sihat.
Doktor akan memantau kadar penglihatan, perkembangan percakapan dan pada masa yang sama membuat pengesanan awal untuk memastikan anak anda tidak sakit atau menghidap autisme.
2. Amalkan penjarakan sosial untuk elak anak sakit Selagi pandemik ini belum berakhir, jangan pernah lupa untuk amalkan social distancing. Di hospital juga, mereka telah lama amalkan penjarakan sosial untuk elakkan jangkitan.
Oleh itu, sebagai ibu bapa, anda juga perlu lakukan yang sama.
Pastikan anda dan anak-anak berada sekurang-kurangnya 6 kaki daripada individu lain yang berada di hospital.
Selain itu, disebabkan kanak-kanak merupakan salah satu golongan berisiko dijangkiti COVID-19, elakkan daripada bawa mereka ke tempat yang sibuk dengan orang ramai.
Elakkan bawa anak anda yang lain ke hospital jika mereka tidak perlukan konsultasi daripada doktor.
3. Ajar anak cara yang betul membasuh tangan Jika anak anda sudah besar dan boleh membasuh tangan sendiri, cuba ajarkan cara yang betul untuk mencuci tangan kepada mereka.
Ajar mereka untuk nyanyi lagu Twinkle,Twinkle Little Star, Happy Birthday To You ataupun ABC sambil basuh tangan dengan sabun.
Penggunaan hand sanitizer juga selamat terhadap kanak-kanak. Namun, pastikan tangan mereka kering selepas menggunakan hand sanitizer.
Apa saya perlu lakukan jika anak saya sakit? Jika anak anda sakit dan perlukan perhatian doktor, segeralah bawa mereka ke klinik ataupun hospital yang berdekatan.
Bayi dan kanak-kanak boleh mendapat sakit perut, gatal-gatal, ruam, reaksi alergi dan pelbagai lagi masalah yang bukan disebabkan COVID-19.
Jika hospital berdekatan anda ada menyediakan khidmat nasihat online atau telehealth, cuba berhubung dengan doktor anda terlebih dahulu sebelum bawa anak anda yang sakit ke hospital.
Selain itu, apa-apa kes yang melibatkan kecemasan perlu dibawa ke hospital dengan kadar segera.
Pihak hospital telahpun melakukan langkah-langkah pencegahan yang sepatutnya. Oleh itu, elakkan rasa terlalu risau tentang COVID-19 jika anda terpaksa membawa anak anda yang sakit ke hospital.
Sumber: Hello Doktor
The post Jangan Takut Bawa Anak Pergi Vaksin Masa Covid-19, Ini 3 Cara Ibu Bapa Perlu Lakukan Ketika Jumpa Doktor appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/07/17/jangan-takut-bawa-anak-pergi-vaksin-masa-covid-19-ini-3-cara-ibu-bapa-perlu-lakukan-ketika-jumpa-doktor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bawa Anak Pergi Temuduga Kerja Sedihnya Jumpa Anak Lemas Dalam Kolam

Ibu Bawa Anak Pergi Temuduga Kerja Sedihnya Jumpa Anak Lemas Dalam Kolam

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 251 hits
Seorang kanak kanak berusia lima tahun mati lemas selepas terjatuh ke dalam kolam renang sebuah resort Dalam kejadian jam 3 petang di Sungai Petani itu ibu yang berusia 19 tahun membawa anak bersama untuk temuduga kerja Teman ibu temuduga K...
Jangan Biarkan Anak Disconnected Dengan Ibu Bapa

Jangan Biarkan Anak Disconnected Dengan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 257 hits
1 Minggu lepas berbual dengan seorang rakan pejabat Dia cerita anak sulung lelakinya lepasan SPM tahun lepas Anaknya tu budak pandai dulu sekolah berasrama penuh Keputusan SPM pun bagus 2 Namun isu yang dia hadapi adalah dia tak faham denga...
Anak Ramai Pun Tetap Kena Romantik Curilah Masa Keluar Berdua Jangan Malu

Anak Ramai Pun Tetap Kena Romantik Curilah Masa Keluar Berdua Jangan Malu

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 262 hits
Biasanya bila dah berkahwin ni masa untuk keluar berdua dah terhad Alasannya sebab ada anak susahlah nak dating macam dulu dulu Kadang tu bila salah seorang pasangan ajak keluar seorang lagi akan kata tak payahlah malu orang tengok Sebenarn...
Umur 7 Tahun Masih Kencing Malam Pakai Lampin Pakai Buang Mak Ayah Jangan Marah Anak Kena Tahu Punca Cara Nak Rawat

Umur 7 Tahun Masih Kencing Malam Pakai Lampin Pakai Buang Mak Ayah Jangan Marah Anak Kena Tahu Punca Cara Nak Rawat

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 387 hits
Anak kencing malam bukanlah satu masalah yang asing dalam kalangan ibu bapa Malah ada yang sehingga usia sudah bersekolah masih lagi memakai lampin pakai buang pada waktu malam Memang penat tiap hari nak kena jemur tilam yang diguna Tapi ja...
Hilang Bapa Raya Ke 2 Anak Anggota Pdrm Pergi Sekolah Dihantar Ketua Polis Pj

Hilang Bapa Raya Ke 2 Anak Anggota Pdrm Pergi Sekolah Dihantar Ketua Polis Pj

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 351 hits
Nama Ketua Polis Daerah Petaling Jaya memang tidak asing lagi dalam kalangan warganet kerana sikap kerendahan hati yang ditunjukkan oleh beliau amat mencuri perhatian pelayar internet Pada hari ini menerusi Facebook rasmi Polis Daerah Petal...
Bertarung Dengan Covid 19 Ketika Lahirkan Anak Wanita Meninggal Dunia Sebelum Sempat Bertemu Bayinya

Bertarung Dengan Covid 19 Ketika Lahirkan Anak Wanita Meninggal Dunia Sebelum Sempat Bertemu Bayinya

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 310 hits
Seorang ibu yang melahirkan anaknya ketika sedang bertarung dengan Covid 19 dilaporkan meninggal dunia dan lebih menyayat hati apabila dia tidak berkesempatan untuk bertemu dengan bayinya lapor Mirror UK Wanita itu menjalani pembedahan kece...
Mana Pergi Ayah Selama Ini Anak To Ki Ded4h Pernah Hidup Susah Bersama Ibu 16 Tahun Lalu

Mana Pergi Ayah Selama Ini Anak To Ki Ded4h Pernah Hidup Susah Bersama Ibu 16 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 722 hits
Viral mengenai pended han kehidupan tinggal di sebuah pondok iaitu To ki bersama isterinya yang s kit Pended han tersebut telah menjadi tanda tanya netizen mengenai keberadaan anak anaknya sekarang Mengapa tiada seorang pun anak kepada peny...
Nak Otak Anak Makin Bijak Hebat Cuba 5 Cara Doktor Sarankan Ni Memang Membantu

Nak Otak Anak Makin Bijak Hebat Cuba 5 Cara Doktor Sarankan Ni Memang Membantu

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 350 hits
Orang kata melentur buluh biarlah dari rebungnya jadi nak didik anak anak memang perlu dari kecil lagi Kalau ibu ayah nak anak anak membesar menjadi anak yang bijak dan hebat jadi dari kecil kena terapkan amalan atau rutin yang boleh membua...
Pesan Megawati Ke Jokowi Di Tengah Pandemi Covid 19 Jangan Takut

Pesan Megawati Ke Jokowi Di Tengah Pandemi Covid 19 Jangan Takut

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 227 hits
Presiden kelima RI ini menekankan sudah saatnya rakyat Indonesia bergotong royong menanam tanaman pangan sendiri di sekitar area rumah atau lahan kosong Gerakan ini dianggap bisa mengurangi ketergantungan pada beras
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort

Embracing Happiness And Mental Well Being At Pasar Besties Bazaar

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya