Jangan Suka Suka Suap Bayi Orang Dengan Air Bayi Bawah 6 Bulan Bahaya Minum Air Putih


Bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif sehingga berumur enam bulan akan membesar dengan sihat dan tidak memerlukan makanan lain. Pakar dalam pemakanan bayi mengesyorkan agar penyusuan susu ibu secara eksklusif diteruskan sehingga bayi berumur enam bulan kerana susu ibu sahaja sudah cukup untuk membekalkan tenaga dan kesemua nutrien yang diperlukan oleh bayi.

Di samping itu, penyusuan susu ibu secara eksklusif juga dapat mengurangkan kematian bayi yang disebabkan oleh penyakit-penyakit yang biasa dihidapi oleh kanak-kanak seperti cirit-birit atau diarea dan radang paru-paru. Penyusuan susu ibu secara eksklusif juga boleh mempercepat proses penyembuhan semasa kanak-kanak sakit dan membantu ibu menjarakkan kehamilan.

Sejak dari lahir sehingga berumur enam bulan, bayi yang menyusu susu ibu tidak memerlukan air tambahan, walaupun ketika cuaca panas.
Mengapa pemberian air bahaya kepada bayi berumur di bawah enam bulan yang menyusu susu ibu?
Memberi air kepada bayi berumur di bawah enam bulan yang menyusu susu ibu boleh membawa kemudaratan kepada mereka.
Air mengenyangkan bayi tanpa membekalkan sebarang kalori dan boleh menyebabkan bayi mengalami penurunan berat badan atau berat badan tidak meningkat dengan mencukupi. Pengambilan air atau minuman lain, walaupun sedikit, boleh memenuhkan perut bayi dan mengurangkan selera bayi untuk menyusu susu ibu yang padat dengan nutrien.
Pengambilan air boleh mengganggu penghasilan susu ibu. Ini kerana, bayi yang diberi air akan kurang berminat untuk menyusu. Jika bayi tidak disusukan dengan kerap, susu ibu akan mengambil masa yang lebih lama untuk dihasilkan dan ini boleh melambatkan atau mencegah pengaliran susu. Selain itu, sekiranya bayi diberi air menggunakan botol dan puting susu, bayi akan menjadi keliru dan berkemungkinan tidak mahu menyusu terus daripada payu dara ibu.
Air meningkatkan risiko penyakit kerana ia boleh menjadi pembawa kuman. Bayi yang diberi air lebih mudah terdedah kepada organisme yang menyebabkan cirit-birit, terutama dalam persekitaran yang kurang bersih.
Air dikaitkan dengan peningkatan paras bilirubin dan keseriusan jaundis di kalangan bayi baru lahir. Bayi yang menyusu susu ibu dengan baik kurang menghadapi masalah jaundis.
Air boleh menyebabkan keadaan yang dipanggil oral water intoxication. Di kalangan bayi yang berumur kurang dari lima minggu, air yang berlebihan boleh mencairkan natrium di dalam darah dan ini menyumbang kepada simptom-simptom seperti suhu badan yang rendah, kembung dan kekejangan.

Bagaimana bayi yang menyusu susu ibu mendapat air yang secukupnya?
Susu ibu mengandungi 88% air dan berupaya membekalkan kesemua cecair yang diperlukan oleh bayi yang menyusu susu ibu. Bayi yang sihat dilahirkan dengan cukup air dan keadaan ini akan terus kekal jika bayi disusukan dengan susu ibu secara eksklusif, siang dan malam, dengan kerap dan tanpa had. Pada beberapa hari pertama selepas dilahirkan, kolostrum sahaja sudah mencukupi untuk membekalkan air kepada bayi.
Bagaimana dengan bayi yang tinggal di dalam iklim yang panas dan kering?
Beberapa kajian yang dijalankan di pelbagai lokasi (lembap dan kering) pada julat suhu antara 22°C – 41°C (71.6°F – 105.8°F) dan kelembapan relatif antara 9% – 96%, mengesahkan bahawa bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif tidak memerlukan air tambahan. Bayi akan mendapat semua cecair yang diperlukan melalui susu ibu, sekiranya dibenarkan menyusu susu ibu mengikut keperluannya.
Haruskah bayi yang mengalami cirit-birit atau diarea diberi air?
Dalam keadaan cirit-birit atau diarea yang tidak teruk, adalah dicadangkan supaya ibu-ibu meningkatkan kekerapan penyusuan susu ibu. Walau bagaimanapun, bagi cirit-birit atau diarea yang sederhana atau teruk, ibu-ibu perlu membawa bayi berjumpa doktor dengan serta – merta, di samping meneruskan penyusuan susu ibu seperti biasa.
Haruskah air diberi kepada bayi yang berumur enam bulan ke atas?
Pada umur enam bulan, selain daripada susu ibu, bayi harus diberi makanan pelengkap. Ini penting untuk memenuhi keperluan nutrien bayi yang semakin meningkat.
Jenis makanan yang dimakan oleh bayi mempengaruhi keperluan airnya. Secara amnya, keperluan air bagi bayi yang berumur 6 hingga 11 bulan boleh dipenuhi melalui susu ibu. Walau bagaimanapun, air yang telah dimasak boleh diberi kepada bayi selepas makan. Perlu diingatkan bahawa memberi air kosong kepada bayi adalah lebih baik berbanding jus buah-buahan. Ini kerana air kosong adalah minuman yang terbaik untuk menghilangkan dahaga dan tidak mengandungi gula, sebagaimana jus buah-buahan. Bayi juga patut diberi air menggunakan cawan dan bukannya botol. Ini kerana pemberian air menggunakan botol mendorong bayi untuk minum air secara berlebihan yang melebihi keperluannya.
Apabila memberi bayi air atau sebarang cecair lain, pastikan yang ia tidak menggantikan susu ibu. Air yang ditambah ke dalam makanan pelengkap juga boleh menggantikan atau mencairkan kandungan di dalam nutrien makanan tersebut. Oleh itu, kurangkan penambahan air ke dalam makanan pelengkap seperti bubur dan sup untuk meningkatkan kepekatan nutrien dalam makanan tersebut, yang seterusnya akan membantu meningkatkan status pemakanan bayi.
Kredit: KKM

Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Jangan Suka-Suka Suap Bayi Orang Dengan Air, Bayi Bawah 6 Bulan Bahaya Minum Air Putih! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-suka-suka-suap-bayi-orang-dengan-air-bayi-bawah-6-bulan-bahaya-minum-air-putih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Segarnya Minum Air Kelapa Muda Lemon Madu Hilang Dahaga

Segarnya Minum Air Kelapa Muda Lemon Madu Hilang Dahaga

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 205 hits
Air kelapa muda juga antara minuman yang menjadi buruan ramai ketika di bulan Ramadan Air kelapa muda bukan sekadar penghilang dahaga tetapi juga mempunyai manfaat untuk kesihatan tubuh Minuman ini bukan sahaja sedap bahkan rendah kalori re...
Apa Itu Air Katira Jangan Mengaku Bangsa Johor Kalau Tidak Kenal Apa Itu Air Katira

Apa Itu Air Katira Jangan Mengaku Bangsa Johor Kalau Tidak Kenal Apa Itu Air Katira

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 140 hits
Apa Itu Air Katira Jangan Mengaku Bangsa Johor Kalau Tidak Kenal Apa Itu Air Katira JOHOR BAHRU Sekiranya anda yang dari luar Johor berkunjung ke negeri berkenaan pada bulan Ramadan anda harus mengambil peluang menikmati minuman air katira ...
Kulit Nipis Bayi Terus Melecur Lepas Kena Air Panas Elak Sapu Benda Pelik Pelik

Kulit Nipis Bayi Terus Melecur Lepas Kena Air Panas Elak Sapu Benda Pelik Pelik

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 105 hits
Kita selalu sangat disogokkan dengan mitos mitos kesihatan yang tidak tepat Anak kena air panas disapukan ubat gigi terkena minyak panas disapukan garam Macam macam lagi cara yang tidak masuk akal Tak perlukan semua sapuan pelik pelik hanya...
Minum Selepas Berbuka Sampai Kembung Perut Cuba Ganti Minuman 5 Buah Tinggi Kandungan Air

Minum Selepas Berbuka Sampai Kembung Perut Cuba Ganti Minuman 5 Buah Tinggi Kandungan Air

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 134 hits
Minum Selepas Berbuka Sampai Kembung Perut Cuba Ganti Minuman 5 Buah Tinggi Kandungan Air BADAN akan kehilangan banyak cecair sewaktu berpuasa lebih kurang 12 jam Oleh itu kita selalu berasa dahaga dan dehidrasi pada waktu siang Namun akiba...
Perokok Tidak Boleh Berkongsi Tempat Tidur Dengan Bayi Bahaya Untuk Bayi

Perokok Tidak Boleh Berkongsi Tempat Tidur Dengan Bayi Bahaya Untuk Bayi

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 157 hits
Pada keseluruhannya bayi akan lebih tidur pada waktu siang dan malam hari dia hanya akan terjaga apabila tiba waktu makan Bayi yang baru lahir tidak dapat membezakan siang atau malam dan boleh tidur dalam purata 16 jam sehari 2 hingga 4 jam...
Bayi Tersedut Tinja Sendiri Ketika Dalam Kandungan Bahaya Ini Kesannya

Bayi Tersedut Tinja Sendiri Ketika Dalam Kandungan Bahaya Ini Kesannya

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 237 hits
Tahukah anda ada kemungkinan bayi buang air besar ketika di dalam kandungan Untuk pengetahuan bakal ibu kondisi ini turut dikenali sebagai sindrom aspirasi mekonium Walaupun kedengaran luar biasa namun hampir 12 hingga 20 bayi akan membuang...
Hiburan Rosak Usus Bagi Alasan Anak Lapar Ibu Dikecam Selamba Suap Bubur Dekat Bayi Baru Lahir Beberapa Jam

Hiburan Rosak Usus Bagi Alasan Anak Lapar Ibu Dikecam Selamba Suap Bubur Dekat Bayi Baru Lahir Beberapa Jam

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 143 hits
Sedia maklum sistem penghadaman bayi yang baru saja dilahirkan belum masih kuat untuk diberikan makanan biasa dan selalunya ibu ibu akan mula memberi makanan selepas umur mereka cecah 6 bulan Bagaimanapun masih ada lagi golongan ibu bapa ya...
Jangan Dikocak Air Yang Sedang Tenang Umno Melaka

Jangan Dikocak Air Yang Sedang Tenang Umno Melaka

papar berkaitan - pada 18/4/2022 - jumlah : 123 hits
Jangan Dikocak Air Yang Sedang Tenang UMNO Melaka Setiap pemimpin dalam UMNO mempunyai peranan masing masing dan ahli ahlinya pula tidak wajar membuat kenyataan bersifat mengocakkan air yang tenang Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka Da...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air