Minum Selepas Berbuka Sampai Kembung Perut Cuba Ganti Minuman 5 Buah Tinggi Kandungan Air



Minum Selepas Berbuka Sampai Kembung Perut! Cuba Ganti Minuman 5 Buah Tinggi Kandungan Air
BADAN akan kehilangan banyak cecair sewaktu berpuasa lebih kurang 12 jam. Oleh itu kita selalu berasa dahaga dan dehidrasi pada waktu siang.
Namun akibat terlalu haus, kita akan meneguk air dengan lebih banyak selepas berbuka sehinggakan kembung perut dan berasa tidak selesa.
Penyelesaiannya adalah, anda perlu mengambil buah yang tinggi kandungan airnya sewaktu berbuka supaya tindakan minum air sehingga kembung perut tidak berlaku
Berikut lima buah yang sesuai untuk dimakan yang mampu mencegah kembung perut sekali gus menambah cecair dalam badan:

1. Tembikai Di majlis kenduri-kendara, sehinggalah menjadi juadah berbuka puasa tembikai sangat digemari oleh rakyat Malaysia.
Isi tembikai yang kemerahan ini menarik perhatian dan paling sesuai untuk dijadikan pembuka selera sewaktu berbuka. Kemanisannya juga membuatkan anda tidak akan berhenti menikmatinya.
Tembikai lebih nikmat dan segar dimakan dalam keadaan yang sejuk. Buah ini juga mengandungi 92 peratus air yang mampu menghilangkan dahaga selepas seharian berpuasa.
Tetapi, harus diingatkan bahawa pengambilan tembikai terlalu banyak boleh menyebabkan anda muntah kerana buah ini merupakan makanan yang boleh menyumbangkan kepada masalah ‘angin’.

2. Strawberi Tidak dinafikan strawberi adalah buah yang menjadi kegemaran setiap kanak-kanak kerana rasanya yang masam dan manis. Saiznya yang kecil comel dan warna merah yang terang mampu meningkatkan mood si kecil.
Dengan kadar 92 peratus air, strawberi menjadi pilihan yang tepat untuk berbuka puasa. Pengambilan buah ini ketika waktu berbuka mampu mencegah hipohidrasi sekali gus masalah kembung perut.
Nikmatilah strawberi dalam keadaan sejuk untuk kesedapan luar biasa. Anda juga boleh cuba membuat smoothie atau salad buah untuk mempelbagaikan cadangan hidangan.

3. Belimbing Buah tempatan yang memiliki rasa masam, manis dan segar ini mengandungi 91 peratus air. Buah ini mampu menambah kandungan air dalam badan dan tidak mengembungkan perut anda.
Buah belimbing sangat kaya dengan vitamin C dan rendah kalori. Disebabkan rendah kalori juga, buah ini sesuai untuk dimakan oleh orang yang sedang diet.
Bukan itu sahaja, buah berbentuk bintang ini mampu mengawal tekanan darah dan menurunkan paras kolestrol dalam darah.
Belimbing juga dapat dinikmati semasa berbuka puasa atau dibuat jus.

4. Timun Selain empat buah yang dinyatakan di atas, timun juga mempunyai kandungan air yang tinggi. Mempunyai aroma segar, ia juga rendah kalori.
Walaupun rasanya tawar, namun jika dimakan ketika berbuka ia mampu mencegah kembung perut. Kebiasaannya, timun dibuat ulam atau dibuat jus.
Untuk rasa yang lebih sedap, campur jus timun ini dengan sirap melon dan juga selasih. Anda juga akan berasa segar untuk menjalani tarawih.
Timun juga mampu membuatkan proses pencernaan lebih baik. Jadi, bagi sesiapa yang mempunyai sembelit, timun adalah cadangan yang bagus untuk anda.

5. Tembikai susu Sewaktu bulan puasa, air tembikai susu ini sering menjadi rebutan selain air tebu dan air tembikai.
Tembikai susu yang rupanya seakan buah labu juga antara buah yang tinggi kandungan airnya. Ia mampu menggantikan cecair dalam badan untuk mencegah kembung perut.
Buah ini kaya dengan vitamin A dan C yang sangat bermanfaat untuk kesihatan kulit.
Tembikai susu memiliki rasa yang kurang manis atau mungkin tawar, jadi cadangan hidangan buah ini adalah mencampur dengan air buah atau dicampurkan dengan susu cair dan koktail buah sebagai pencuci mulut.
Disebabkan rasanya yang tawar, buah ini mampu membantu menurunkan berat badan. Sesuai buat sesiapa yang inginkan badan ideal semasa raya nanti!
Minum Selepas Berbuka Sampai Kembung Perut! Cuba Ganti Minuman 5 Buah Tinggi Kandungan Air
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Kongsi potret beruk bertengkolok, Fahmi Reza dipanggil Bukit Aman Cara Mohon Laptop Percuma 2022 Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai… Setiap inci Tok Ram saya tak suka – Alyah Resepi Udang Khamped Thai Padu Ustazah Asma Selar Model Berhijab Pakai Baju Raya Ketat Ebit belanja minyak percuma untuk ‘rider’ di Jakarta Siti Bainun dera Bella setiap malam hampir 4 bulan – saksi Mansuh langkah wajib pakai pelitup muka – Karim Hamzah Zaki Yamani Tampil Jelaskan..’Baba Sendiri Tak Nak Jumpa, Tiada Siapa Halang’ [VIDEO] DJ Wong cerai isteri talak 3 ketika siaran langsung FB Kes langgar mati: Penangguhan hukuman ditolak, MP pembangkang melompat Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Najib Minta DAP Jangan Politikkan Tragedi Basikal Lajak

Beli Nasi Briyani Daging RM12, Sekali Dapat Daging Meatball 3 Biji

Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai…

The post Minum Selepas Berbuka Sampai Kembung Perut! Cuba Ganti Minuman 5 Buah Tinggi Kandungan Air appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/16/minum-selepas-berbuka-sampai-kembung-perut-cuba-ganti-minuman-5-buah-tinggi-kandungan-air/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
4 Menu Air Berbuka Khairulaming Limau Asam Boi Susu Pisang Gula Melaka Fresh Fruit Tea Dan Buah Naga Laici

4 Menu Air Berbuka Khairulaming Limau Asam Boi Susu Pisang Gula Melaka Fresh Fruit Tea Dan Buah Naga Laici

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 165 hits
Nampak sedap 4 Menu Air Berbuka Khairulaming iaitu air limau asam boi air susu pisang gula melaka air fresh fruit tea dan air buah naga laici Khairulaming memang terkenal dengan resipi serba ringkas dan menyelerakan Nanti nanti bolehlah cub...
Tiada Lagi Masalah Kembung Perut Dengan Gerflux

Tiada Lagi Masalah Kembung Perut Dengan Gerflux

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 175 hits
AssalamualaikumHaa amacam korang berpuasa setakat ni Okay tak tu Masih kuat dan bertenaga sampai waktu berbuka Atau perut ada buat hal sampai sakit kepala Meh sini baca sampai habis kalau korang ada masalah angin dalam badan atau mudah kena...
Rezeki Berbuka Dengan Bubur Lambuk Pahang Air Tangan Permaisuri Agong

Rezeki Berbuka Dengan Bubur Lambuk Pahang Air Tangan Permaisuri Agong

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 186 hits
Rezeki Berbuka Dengan Bubur Lambuk Pahang Air Tangan Permaisuri Agong Hari Jumaat hari tu DH bagitau yang dia kena kerja hari Sabtu Ada tugasan kat Istana Negara katanya Ermm nampak gaya rutin ke Pasar Datuk Keramat setiap Sabtu kena pergi ...
Sajian Tujuh Kawah Wak Lan Dan Pencuci Mulut Raja Buah Memang Berbaloi Untuk Santapan Berbuka Puasa

Sajian Tujuh Kawah Wak Lan Dan Pencuci Mulut Raja Buah Memang Berbaloi Untuk Santapan Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 202 hits
Sajian Tujuh Kawah Wak Lan Dan Pencuci Mulut Raja Buah Memang Berbaloi Untuk Santapan Berbuka Puasa HOTEL Marriott Putrajaya merupakan salah satu destinasi iftar yang popular di Lembah Klang Menurut Chef Sous Eksekutif Chef Zulkifli Asyul S...
Menu Air Milo Soya Cincau Untuk Berbuka Puasa Resepi Khairul Aming

Menu Air Milo Soya Cincau Untuk Berbuka Puasa Resepi Khairul Aming

papar berkaitan - pada 19/4/2022 - jumlah : 334 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Jom buat air milo soya cincau masa berbuka nanti confirm esok akan repeat lagi Haa kalau air soya cincau dah biasa sangat kita dengar tapi kali ini bunyinya milo soya cincau macam rare je kan resepi ni Wa...
Mee Kari Menu Berbuka Puasa Hari Kesembilan Belas Air Tangan Mak Pah

Mee Kari Menu Berbuka Puasa Hari Kesembilan Belas Air Tangan Mak Pah

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 159 hits
Assalamualaikum Hi korang Semalam kami berbuka puasa makan mee kari mee kari Mak Pah memang jadi pilihan anak anak dan saudara mara yang pernah merasa Mee kari Mak Pah memang lengkap dengan kerang tauhu lampung kuah pekat eh memang sedap la...
Wanita Maut Selepas Telan 6 Biji Pil Gugurkan Kandungan Yang Diberi Teman Lelakinya Yang Merupakan Suami Orang

Wanita Maut Selepas Telan 6 Biji Pil Gugurkan Kandungan Yang Diberi Teman Lelakinya Yang Merupakan Suami Orang

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 135 hits
The ReporterSeorang wanita muda yang hanya dikenali sebagai EC berusia 22 tahun ditemui tidak bernyawa selepas menelan pil menggugurkan kandungan yang diberi oleh teman lelakinya AN 27 Polis mengesyaki tiga suspek terlibat dalam kes tersebu...
Wow Benzema Terus Masuk Padang Selepas 13 Minit Berbuka Puasa Terus Dapat Gol Hatrik

Wow Benzema Terus Masuk Padang Selepas 13 Minit Berbuka Puasa Terus Dapat Gol Hatrik

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 163 hits
Tak lupa kewajipan Benzema terus masuk padang selepas 13 minit berbuka puasaJumaat 08 April 2022 7 00 AMBenzema berbuka puasa terlebih dahulu 13 minit sebelum perlawanan berlangsung Foto Getty Images Catherine Ivill KESIBUKAN di padang tida...
Sedap Rupanya Air Sirap Nanas Tembikai Ni Wajib Ada Untuk Menu Berbuka Puasa

Sedap Rupanya Air Sirap Nanas Tembikai Ni Wajib Ada Untuk Menu Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 215 hits
Pernah dengar tak air sirap nanas tembikai Sedap rupanya gabungan antara manis buah tembikai dan masam manis buah nenas Jom cuba resepi Air Sirap Nanas Tembikai yang dikongsi ini Bahan bahan untuk 1 jug air Nanas Tin Tembikai 4 sudu makan g...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor