Apa Itu Air Katira Jangan Mengaku Bangsa Johor Kalau Tidak Kenal Apa Itu Air Katira



Apa Itu Air Katira? Jangan Mengaku Bangsa Johor Kalau Tidak Kenal Apa Itu Air Katira
JOHOR BAHRU: Sekiranya anda yang dari luar Johor berkunjung ke negeri berkenaan pada bulan Ramadan, anda harus mengambil peluang menikmati minuman air katira.
Air katira sangatlah masyhur dan sentiasa menjadi tumpuan ramai pada bulan penuh kemuliaan itu.
Populariti minuman berkenaan dalam kalangan bangsa Johor sungguh menakjubkan
Bagaikan sudah menjadi kemestian di negeri Johor, air katira menjadi antara hidangan utama di meja makan semasa berbuka puasa.
Kerana permintaan yang tinggi daripada penggemar, maka tidak hairanlah kenapa setiap Bazar Ramadan di negeri itu menjual minuman berkenaan.
Bagi pengusaha air katira, Norhafizi Abdul Wahab, 44 tahun, kelazatan air katira yang dicampur ramuan semula jadi seperti getah anggur, badam, kurma dan banyak lagi menjadi daya penarik utama minuman tersebut.
Jelasnya, air katira turut sarat dengan khasiat yang menyegarkan, sekali gus menjadi faktor mengapa ia menjadi buruan ramai ketika waktu berbuka puasa.
“Sama seperti murtabak dan popiah basah, air katira juga menjadi menu utama yang penting semasa berbuka puasa di Johor
“Ia begitu popular kerana minuman ini hanya muncul setahun sekali pada bulan Ramadan.
“Tambahan pula, minuman ini juga mempunya nilai ‘sentimental ramadan’ yang tinggi khususnya di negeri ini,” katanya kepada Astro AWANI ketika ditemui di sini, pada Ahad.

Menurut Norhafizi, kemeriahan pelbagai jenis air katira dengan pelbagai resepi membuatkan air ini menjadi minuman ikonik yang harus dibanggakan oleh rakyat johor.
Berdasarkan sejarah, Johor, ujarnya, menjadi negeri tumpuan bagi sesiapa yang ingin merasai air katira yang asli.
Kerana itu, kata Norhafizi, terdapat rakyat dari negeri lain yang datang ke Johor semata-mata untuk merasai minuman berkenaan.
“Air katira di Johor disifatkan unik kerana ia masih lagi mengekalkan resepi tradisi yang asli dengan penggunaan bahan-bahan utama seperti kismis, kurma, badam, getah anggur dan buah semangkuk.
“Segelintir peniaga air katira di negeri lain tidak menggunakan ramuan berkenaan, sebaliknya, mereka menggunakan cincau dan selasih bagi mengurangkan kos pembuatan.
“Bagaimanapun, perkara sedemikian bukanlah sesuatu yang tidak baik, sebaliknya, dapat memperbanyakkan lagi pilihan pelanggan.
“Dalam pemerhatian saya, ada juga peniaga yang telah menawarkan berbagai jenis varian baru katira seperti katira ABC, katira coklat dan lain lain.
“Ini bermakna minuman itu telahpun mengalami evolusi dalam menyesuaikan diri kepada juadah moden” katanya lagi.

Selain itu, Norhafizi tidak menolak pendapat asal-usul air katira dalah dari Asia Barat berikutan bahan utama dalam pembuatannya terdiri badam, kurma dan kismis yang banyak terdapat di negara di benua berkenaan
Berdasarkan pengalamannya mengusahakan produk air katira, TIRA JB selama hampir tiga tahun, dia menjelaskan, proses penyediaan bahan lebih sukar berbanding proses pembuatan minuman berkenaan.
Katanya, getah anggur perlu direndam didalam air selama lebih 24 jam bagi memastikan ia kembang dan empuk sepenuhnya sebelum boleh dicampurkan bersama-sama dengan ramuan lain.
Manakala bahan kekacang seperti badam atau gajus perlu dipilih dengan teliti supaya tekstur air tidak terlampau kasar dan rasanya lebih berlemak.
Sebagai usahawan air katira, besar harapan Norhafizi minuman berkenaan akan terus masyhur dalam kalangan masyarakat khususnya di Johor.
Dalam masa sama, Norhafizi berhasrat air katira akan menjadi lambang dan keistimewaan negeri itu.
“Air katira mempunyai pasaran yang luas di negeri Johor. Saya juga turut berbesar hati kerana dapat bersama-sama memeriahkan suasana Ramadan setiap tahun dengan menjual air katira kami.
“Lebih menarik, air katira dari Johor juga telah mendapat permintaan yang tinggi dari peminat luar negeri Johor,” katanya.-AA
Apa Itu Air Katira? Jangan Mengaku Bangsa Johor Kalau Tidak Kenal Apa Itu Air Katira
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Pakej Bantuan Khas diberi mulai hari ini Pusat karaoke terbakar, 3 pelanggan maut dipercayai terhidu asap Pekerja muat naik video pelanggan makan ketika Ramadan, Burger King ambil tindakan Amah tak dibayar gaji, bertahun bersih kondo, jaga 30 ekor kucing Radhi OAG mengaku tak bersalah cederakan bekas isteri Pukul Pengguna Jalan Raya, Identiti Pemandu Ferrari Gengster Telah Dikenal Pasti Penebar Roti Canai Dengan Gaji Mencecah RM200,000 Dicari Fasha Sandha Teruk Dikecam 30 minit dibenarkan berada di R&R semasa perayaan Aidilfitri Nilai ringgit merosot lima hari berturut-turut Wanita dituduh ada hubungan sulit dibelasah hingga pengsan Pesakit boleh terima pelawat, ditemani penjaga mulai 23 April Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Nabila Huda Trauma Lihat Muka Peguam Siti Bainun

Mawar Karim Akui Sedang Bercinta

Prank Melampau Pegang Tangan Isteri Orang (Video)

The post Apa Itu Air Katira? Jangan Mengaku Bangsa Johor Kalau Tidak Kenal Apa Itu Air Katira appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/24/apa-itu-air-katira-jangan-mengaku-bangsa-johor-kalau-tidak-kenal-apa-itu-air-katira/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sea Life Malaysia Johor Teroka Dunia Bawah Air Yang Menakjubkan

Sea Life Malaysia Johor Teroka Dunia Bawah Air Yang Menakjubkan

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 149 hits
SEA LIFE Malaysia Johor Teroka Dunia Bawah Air Yang MenakjubkanSEA LIFE Malaysia Johor Teroka Dunia Bawah Air Yang Menakjubkan Assalamualaikum dan Salam Sejahtera guys Kebetulan menginap dekat LEGOLAND Hotel Resort MOMI berpeluang untuk ke ...
Jangan Suka Suka Suap Bayi Orang Dengan Air Bayi Bawah 6 Bulan Bahaya Minum Air Putih

Jangan Suka Suka Suap Bayi Orang Dengan Air Bayi Bawah 6 Bulan Bahaya Minum Air Putih

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 111 hits
Bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif sehingga berumur enam bulan akan membesar dengan sihat dan tidak memerlukan makanan lain Pakar dalam pemakanan bayi mengesyorkan agar penyusuan susu ibu secara eksklusif diteruskan sehingga bayi b...
Jangan Dikocak Air Yang Sedang Tenang Umno Melaka

Jangan Dikocak Air Yang Sedang Tenang Umno Melaka

papar berkaitan - pada 18/4/2022 - jumlah : 123 hits
Jangan Dikocak Air Yang Sedang Tenang UMNO Melaka Setiap pemimpin dalam UMNO mempunyai peranan masing masing dan ahli ahlinya pula tidak wajar membuat kenyataan bersifat mengocakkan air yang tenang Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka Da...
Jangan Marah Nanti Kena Jual

Jangan Marah Nanti Kena Jual

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 124 hits
MOHD AFENDI ABASIni yang dinamakan menunggang agama demi kepentingan peribadi dan politik Sebelum jadi kerajaan semuanya bercanggah dengam Islam Lepas dah dapat jawatan semuanya boleh Parti Tunggang Agama
Siakap Bakar Size Sederhana Dijual Rm40 Peniaga Bazar Ramadan Jangan Ani4y4 Pembeli

Siakap Bakar Size Sederhana Dijual Rm40 Peniaga Bazar Ramadan Jangan Ani4y4 Pembeli

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 159 hits
TAHUN ini Merak Jalanan tidak ketinggalan membeli juadah di bazar Ramadan Maklum saja sudah dua tahun tidak berkesempatan menikmati suasana tersebut disebabkan pandemik Covid 19
Hati Hati Dengan Respon Yang Kita Beri Pada Anak Jangan Sampai Develop Sifat Menipu Pada Anak

Hati Hati Dengan Respon Yang Kita Beri Pada Anak Jangan Sampai Develop Sifat Menipu Pada Anak

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 154 hits
Orang kata kanak kanak jujur dan tak pandai menipu Menurut Pakar Psikiatri Universiti Sains Islam Malaysia Dr Khadijah Hasanah Abang Abdullah dalam perkongsian bertarikh 15 April 2020 menjelaskan perlakuan itu sesuatu yang normal apabila ka...
Remy Ishak Pertahankan Isteri Bila Dibuli Netizen Puas Hati Lakonan Dalam Jangan Menangis Cinta

Remy Ishak Pertahankan Isteri Bila Dibuli Netizen Puas Hati Lakonan Dalam Jangan Menangis Cinta

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 171 hits
Meskipun konflik antara mereka pada awalnya terjadi namun netizen semakin puas hati melihatkan kedua dua watak tersebut yang akhirnya bahagia dengan dunia sendiri Namun begitu netizen semakin emosi dengan pihak keluarga Zafran yang membuli ...
Jangan Tanggalkan Pelitup Muka Dalam Tandas Awam

Jangan Tanggalkan Pelitup Muka Dalam Tandas Awam

papar berkaitan - pada 18/4/2022 - jumlah : 133 hits
Jangan tanggalkan pelitup muka dalam tandas awam BANGKOK Satu kajian terbaharu mendapati bahawa individu yang tidak memakai pelitup muka dalam tandas awam adalah 10 peratus lebih berisiko untuk dijangkiti Covid 19 lapor laman Thaiger kelmar...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid