Jangan Perjudikan Pendidikan Negara Datuk Dr Asyraf Wajdi



“Jangan Perjudikan Pendidikan Negara”- Datuk Dr.Asyraf Wajdi. Datuk Dr Asyraf wajdi dusuki selaku ketua pemuda UMNO telah mencadangkan supaya Suruhanjaya Pendidikan Nasional ditubuhkan berhidang kuasanya tetapkan melalui penubuhan akta khusus.
Mengulas lanjut Dato Dr Asyraf wajdi beliau mengatakan ahli-ahli yang dilantik hendaklah daripada kalangan ahli akademik, guru pakar wakil kesatuan perkhidmatan perguruan kebangsaan Malaysia (NUTP), juga wakil ibubapa serta pakar-pakar pendidikan yang lain.
Beliau juga berkata Suruhanjaya memainkan peranan sebagai penetap silibus dan memastikan laluan pendidikan anak-anak berada di landasan yang betul.
“Jangan Perjudikan Pendidikan Negara”- Datuk Dr.Asyraf Wajdi Ulas lebih lanjut beliau juga mengatakan:
“Menteri atau timbalannya tidak boleh campur tangan sepertimana sebelum ini sehingga menggadaikan kedudukan anak bangsa untuk kepentingan politik.” Sememangnya betul apabila dikatakan sistem pendidikan akan menjadi tiada hala tuju jika terkait dengan politik. Kita tahu sistem pendidikan negara kita memerlukan pemerhatian yang mendalam dan pelaksanaan yang telus supaya kepentingan pendidikan negara akan tercapai dengan jayanya.
Menurutnya lagi bagi Barisan Nasional perkara paling utama adalah dengan meletakkan semula pendidikan anak-anak ini kepada ahlinya iaitu mereka yang mempunyai kepakaran dalam pendidikan. Jangan sesekali memperjudikan pendidikan negara, katanya dalam satu hantaran di laman Facebook pada hari ini.
Selain itu, menurut beliau sebab paling utama sedang diberi perhatian oleh rakyat adalah merupakan kualiti pendidikan negara selain ekonomi. Terdapat empat isu yang sering diperbincangkan iaitu:
Kekurangan guru Kesesakan kelas Silibus atau sistem yang sering bertukar mengikut menteri Masalah beg berat Masalah Kekurangan Guru… Masalah kekurangan guru ini mula muncul sejak 2013 apabila Kementerian Pendidikan ketika itu mahu merombak Institut Pendidikan Guru (IPG). Menteri Pendidikan pada ketika itu adalah TS Muhyiddin. Ini adalah antara kesilapan ketika itu termasuk kontrak-kontrak yang dilihat berat sebelah semasa beliau menjawat jawatan menteri.
Ujarnya lagi , BN selepas menjadi kerajaan semula kelak akan menilai Pelan ini bagi memastikan IPG diperkasa dan ditambah. Bukannya dirombak atau cuba ditutup ketika zaman Pakatan Harapan.
Baca juga:
Masalah Kesesakan Kelas.. Bagi isu kesesakan kelas,ia sebenarnya berkadar langsung dengan jumlah sekolah baru dan naik taraf sekolah sedia ada.Kerajaan BN pada awal 2018 telah mengesan masalah ini dan telah merancang pembinaan 30 buah sekolah baru pada tahun tersebut.
Namun selepas kejatuhan BN, jumlah purata pembinaan sekolah baru hanyalah antara lapan hingga 10 buah setiap tahun.Ianya lebih buruk adalah pada zaman PH apabila kerajaan pusat ketika itu mensyaratkan kerajaan Sarawak untuk membayar hutang negeri terlebih dahulu sebelum dana membaiki sekolah daif disalurkan ke negeri berkenaan.
Isu Silibus… Tambah beliau, isu silibus yang mudah bertukar apabila menteri silih berganti juga adalah sesuatu yang menjengkilkan.
Kembalikan Kuasa Pendidikan Negara Kepada Mereka Yang Ahli Tentu ramai yang tidak bersetuju dengan keadaan sekarang yang mana isu pendidikan negara masih menjadi permainan politik oleh beberapa pihak. Kita semua mengharapkan juga agar “kuasa” kembali kepada mereka yang benar-benar ahli dalam pendidikan negara.
Implikasinya jika tersalah bukan ahli yang memegang tampuk pentadbiran pendidikan,ia akan berlarutan tahun ke tahun dan guru serta murid-muridlah yang akan menjadi mangsa keadaan ketidaktentuan sistem pendidikan.
Untuk kali ini,bagi tahun 2023,kita mempunyai peluang bagi menentukan dan mencorak balik dan memastikan laluan pendidikan negara berada di landasan yang betul. Berharap pasca PRU15 kali ini membawa sinar baru dalam pendidikan negara kearah yang lebih baik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2022/10/jangan-perjudikan-pendidikan-negara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pencalonan Asyraf Wajdi Dibantah Akar Umbi Umno Gerik

Pencalonan Asyraf Wajdi Dibantah Akar Umbi Umno Gerik

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 217 hits
Nampaknya pencalonan Ketua Pemuda Umno Malaysia Dr Asyraf Wajdi Dusuki untuk Parlimen Gerik sebagaimana diumumkan semalam ditentang habis habisan akar umbi Umno Gerik Ini kerana pimpinan Umno BN negeri serta komponen komponen parti menolak ...
Dasar Pendidikan Negara Masih Era 1990an

Dasar Pendidikan Negara Masih Era 1990an

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 99 hits
Dasar pendidikan negara masih era 1990an Posted By on October 21 2022Sistem pendidikan negara seharusnya berubah mengikut peredaran zaman dan tidak seharusnya terhenti pada satu satu polisi tertentu Menurut Pengarah Pendidikan KEADILAN Dr M...
Sengaja Sebar Gambar Asyraf Wajdi Hilang Integriti Tidak Layak Jadi Calon Pru15 Kata Pemuda Pas Kelantan

Sengaja Sebar Gambar Asyraf Wajdi Hilang Integriti Tidak Layak Jadi Calon Pru15 Kata Pemuda Pas Kelantan

papar berkaitan - pada 15/10/2022 - jumlah : 156 hits
Sengaja menyebarkan gambar pertemuan mata antara pimpinan Pas dan Umno Asyraf Wajdi sudah hlilang integriti dan tidak layak untuk dicalonkan pada PRU15 nanti Dalam satu kenyataan Ketua Pemuda Pas Kelantan Mohamad Kamal Mohamed berkata belia...
Video Wanita Bawa Senjata Terobos Kawasan Istana Negara Digagalkan Polisi

Video Wanita Bawa Senjata Terobos Kawasan Istana Negara Digagalkan Polisi

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 154 hits
Senjata yang dibawa wanita itu berjenis FN Hingga saat ini belum diketahui motif wanita tersebut Wanita itu sudah diamankan untuk proses lebih lanjut
Datang Dari Pelbagai Negara Kenali 10 Idola K Pop Bukan Berasal Dari Korea

Datang Dari Pelbagai Negara Kenali 10 Idola K Pop Bukan Berasal Dari Korea

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 98 hits
Korang mesti ingat yang idola K Pop selalunya berasal dari Korea saja kan Sebenarnya ada je yang berasal dari negara luar Kalau korang nak tahu siapakah mereka semua jom KimchiDaily dedahkan siapa mereka ARTIKEL BERKAITAN 1 Isaac IN2IT Sebu...
7 Perkara Perlu Lakukan Sebelum Melancong Ke Luar Negara Di Era Endemik

7 Perkara Perlu Lakukan Sebelum Melancong Ke Luar Negara Di Era Endemik

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 164 hits
Industri perlancongan kini kian pulih kembali seperti sedia kala seperti era sebelum pandemik melanda dunia apabila negara memasuki era endemik walaupun ancaman Covid19 belum pulih sepenuhnya Ini 7 Perkara Anda Perlu Lakukan Sebelum Melanco...
Lima Tahun Berturut Turut Indonesia Dinobatkan Jadi Negara Paling Dermawan Di Dunia

Lima Tahun Berturut Turut Indonesia Dinobatkan Jadi Negara Paling Dermawan Di Dunia

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 179 hits
Laporan ini menyebut orang Indonesia paling banyak mendonasikan uang baik kepada orang asing dan juga aktif banget mengikuti kegiatan relawan
Lawan Pembodohan Ph Jual Aset Negara Banyak

Lawan Pembodohan Ph Jual Aset Negara Banyak

papar berkaitan - pada 26/10/2022 - jumlah : 134 hits
ASET NEGARA Pemimpin Parti yang baik dia memandaikan rakyat Bukan membodohkan Antara propaganda paling teruk digunakan ialah Kerajaan 22 bulan jual aset negara Mari kita lawan propaganda dengan fakta yang ada 1 Kerajaan 22 bulan banyak jual...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try