Jangan Paksa Anak Tak Mahu Makan Ada Tipsnya Isteri Hafizul Kamal Kongsi Tips Baby Mudah Makan


Berdepan masalah anak yang kurang gemar makan sememangnya membuatkan ibu merasa terus risau. Bimbang anak tidak cukup nutrisi untuk membesar begitu juga dengan masalah penambahan berat badan anak. Pun begitu, memaksa bukan satu tindakan yang perlu dilakukan. Sudahnya anak menerima kesan malah adakalanya langsung tidak mahu makan.
Berkongsi cerita mengenai pemakanan anak, isteri kepada pelakon Hafizul Kamal, Nurul Fariza Ibrahim mempunyai pendapatnya sendiri malah berkongsi tips untuk anak-anak yang kurang selera makan.

Fariza atau lebih mesra dengan panggilan Mieja berkongsi tips tersebut menerusi posting terbaru di akaun Instagram miliknya. Menurut Mieja, dia mempraktikkan cara tersebut untuk anak keduanya, Sara Erina.
“Koleksi menu makanan bayi untuk Sara Erina mummy. Mommies, macam mana anda semua menyediakan makanan untuk anak-anak terutamanya ibu-ibu yang bekerja.
“Macam Mieja, memang masak makanan Sara fresh setiap hari sejak dia berumur 7 bulan sampai sekarang nak masuk 9 bulan.

“Sebab Mieja bekerja dari rumah kecuali memang tahu esoknya sibuk jadi hari ini masak lebih dan bekukan. Esok tinggal panaskan je.
“Boleh refer highlight “Baby Food” untuk resepi yang Mieja pernah kongsikan. Awal dulu (6m+) ada hari yang lepas satu suap, dia terus tutup mulut.
“Tak kena kot campuran bahan tu kemudian saya belajar balik cara masak makanan baby yang sedap. Alhamdulillah sekarang Sara memang berselera bila makan,” begitu kongsikan mengenai anak keduanya.

Jangan paksa anak makan, pilih waktu tepat
Isteri kepada pelakon filem PASKAL The Movie ini juga turut menasihatkan semua agar tidak memaksa anak ketika makan. Malah ibu kepada dua anak ini menyifatkan cara dan teknik yang salah ketika memberikan makanan adalah punca anak menolak makanan.
Sebaiknya jangan paksa. Begitu kongsinya lagi.

“Namun jika ada kes anak memang tak nak makan, cuba jangan paksa sebaliknya kita yang cari jalan untuk atasi masalah. Fasal makan anak ni, ada beberapa faktor juga yang buatkan anak makan sikit:
“Makanan terlalu tak sedap sebab cara masak. Bagi makan waktu dia kenyang (susu). Bagi makan waktu dia mengantuk jadi mengamuk la dia nak tidur,” kongsinya lagi.
Pasangan ini mengikat tali cinta mereka pada 13 Februari 2016 dan dikurniakan dua orang anak perempuan, Raisya Amanda, 3 tahun dan Sara Erina, 9 bulan.

View this post on Instagram
Baru perasan setiap kali suap makan, kaki adik menggedik Koleksi menu baby food untuk Sara Erina bambam mummy. Mommies, cane you guys prepare food for your baby especially working moms? Baby makan banyak tak? Mcm Mieja, mmg masak makanan Sara fresh every day since 7m+ sampai la skrg nk masuk 9m sbb Mieja work from home kecuali mmg tahu esoknya busy so today masak lebih & bekukan. Esok tinggal panaskan je. Boleh refer highlight “Baby Food” utk resepi yg Mieja pernah share. Awal dulu (6m+) ada hari yg lepas satu suap, dia terus tutup mulut. Tak kena kot campuran bahan tu then i study balik cara masak makanan baby yg sedap & alhamdulillah sekarang Sara mmg berselera bila makan But in case anak mmg tak nak makan, cuba jgn paksa sebaliknya kita yg cari jalan utk tackle masalah tu. Pasal makan anak ni, ada few factors jugak yg buatkan anak makan sikit : 1. Mknn terlalu tak sedap sbb cara masak 2. Bagi makan waktu dia kenyang (susu) 3. Bagi makan waktu dia mengantuk so mengamuk la dia nak tidur Btw 6 in 1 high chair Sara guna ni boleh cari dekat @joie_malaysia. Sara & Raisya both of them boleh guna sbb ni bukan high chair biasa biasa tauuuu.
A post shared by MIEJA CUCKOO (@mieja_ibrahim) on Sep 2, 2020 at 4:11am PDT

 
PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA
Tak sabar nak tengok keletah comel Jeanelle setiap minggu? Pa&Ma Musim ke-8 kembali lagi di kaca tv menemani anda! Kali ini, kami membawakan edisi Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Jom kosongkan malam Rabu anda dengan menonton gelagat mereka pada jam 9 malam, hanya di Astro Ria saluran 104 & 124. Set kalendar anda sekarang yaa !

#PaMaJourneyBersamaJovianNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
Nak macam-macam info? Jom join channel Pa&Ma D Parents Channel https://t.me/pamachannel
Baca: Anugerah Allah Bijaknya Neyney Usia Belum 3 Tahun Tapi Dah Pandai Mengira!
The post “Jangan Paksa Anak Tak Mahu Makan, Ada Tipsnya”, Isteri Hafizul Kamal Kongsi Tips Baby Mudah Makan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-paksa-anak-tak-mahu-makan-ada-tipsnya-isteri-hafizul-kamal-kongsi-tips-baby-mudah-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Langkah Saja Homemade Garlic Bread Paling Mudah Sekejap Je Anak Makan Sampai Licin

3 Langkah Saja Homemade Garlic Bread Paling Mudah Sekejap Je Anak Makan Sampai Licin

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 312 hits
Selain pizza yang dihasilkan daripada kepingan roti gardenia untuk ke sekolah Homemade Garlic Bread ini juga antara yang cukup mudah mama sediakan di pagi hari Tak perlu bahan yang banyak hanya perlukan tiga bahan sahaja dan teruslah dibaka...
B I Kau Makan Bagi Habis P K Aku Tak Kira Kau Sakit Perut Ke Ape Bapa Dera Anak Paksa Makan Nasi Lemak Basi

B I Kau Makan Bagi Habis P K Aku Tak Kira Kau Sakit Perut Ke Ape Bapa Dera Anak Paksa Makan Nasi Lemak Basi

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 391 hits
B i Kau makan bagi habis p k Aku tak kira kau sakit perut ke ape Bapa dera anak paksa makan nasi lemak basiAlangkah tergamaknya hati seorang lelaki memperlakukan anak lelakinya seperti binatang dan memaksa dia memakan nasi lemak basi sambil...
Tular Video Bapa Didakwa Paksa Anak Makan Nasi Basi

Tular Video Bapa Didakwa Paksa Anak Makan Nasi Basi

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 369 hits
Seorang wanita meluahkan rasa kesal apabila mendakwa anak lelakinya mendapat layanan buruk dibawah jagaan seorang lelaki yang dikenali sebagai Jamal Menerusi laman Facebook Azza Eirma memuat naik beberapa gambar dan video anaknya yang dihan...
Doktor Kongsi 11 Suntikan Vaksin Wajib Diambil Oleh Anak Anak Supaya Tak Mudah Jatuh Sakit

Doktor Kongsi 11 Suntikan Vaksin Wajib Diambil Oleh Anak Anak Supaya Tak Mudah Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 298 hits
Kanak kanak terutama bayi tidak mempunyai sistem imun yang kuat seperti mana orang dewasa Beberapa imunisasi diperlukan dalam beberapa tahun pertama kehidupan kanak kanak bagi melindungi anak anda daripada jangkitan penyakit serius Vaksinas...
Mudah Jimat Masa Ibu Tak Tahu Bahayanya Bagi Anak Makan Sosej Elakkan

Mudah Jimat Masa Ibu Tak Tahu Bahayanya Bagi Anak Makan Sosej Elakkan

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 299 hits
Tidak dinafikan kesibukkan kita membuatkan kita memilih makanan proses seperti nugget dan sosej untuk anak tanpa kita ketahui makanan yang diproses ini cukup bahaya pada anak kita Sibuk macam mana pun elakkan beri sosej Kenapa Menurut Dr Ah...
Lamanya Abang Kakak Tunggu Baby Girl Fasha Kongsi Momen Indah Pertama Kali Anak Anak Jumpa Adik

Lamanya Abang Kakak Tunggu Baby Girl Fasha Kongsi Momen Indah Pertama Kali Anak Anak Jumpa Adik

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 392 hits
Selain ibu dan ayah adik beradik yang lain merupakan orang yang paling gembira menerima kehadiran setiap bayi baru dalam keluarga Itulah reaksi anak anak pelakon Fasha Sandha Putra Rayfal dan Puteri Rasha Jemyma sewaktu pertama kali bertemu...
Penyampai Radio Zayan Falyq Hikyle Isteri Selamat Timang Anak Pertama

Penyampai Radio Zayan Falyq Hikyle Isteri Selamat Timang Anak Pertama

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 301 hits
Tahniah diucapkan kepada penyampai radio Zayan Falyq Hikyle dan isterinya Siti Nabilla Abu Raihan atas kelahiran anak pertama mereka yang merupakan bayi perempuan awal pagi tadi Falyq berkongsi berita gembira itu menerusi laman sosial Insta...
Anak Kalau Menangis Je Cari Ibu Ayah Pun Sebenarnya Ada Peranan Ini 4 Tip Pakar Kongsi Nak Anak Lebih Rapat Dengan Ayah

Anak Kalau Menangis Je Cari Ibu Ayah Pun Sebenarnya Ada Peranan Ini 4 Tip Pakar Kongsi Nak Anak Lebih Rapat Dengan Ayah

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 481 hits
Anak anak kalau menangis atau sakit majoritinya akan mencari ibu untuk menenangkan mereka Namun itu tak bermakna ayah tidak mempunyai kepentingan dalam mendapatkan kasih sayang dan juga menguruskan anak anak Perkongsian yang dibuat oleh Pua...
Wrap Pizza Ekstravaganza Istimewa Untuk Anak Cukup Mudah Pakai Kuali Je

Wrap Pizza Ekstravaganza Istimewa Untuk Anak Cukup Mudah Pakai Kuali Je

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 350 hits
Apa hidangan sarapan hujung minggu anda buat anak anak Pastinya rangkaian menu special seperti nasi lemak menghiasi meja makan di pagi hari Pun begitu ada waktunya anak anak mahukan kelainan Sesekali cuba pula menyediakan sarapan sedikit ke...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Fam What Happened To The World Cup Tickets



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan