Jangan Mudah Percaya Kata Kata Dari Perawat Alternatif Yang Mengaku Doktor


Oleh : Kamarul Ariffin Nor Sadan

"Doktor tu kata, kalau ambil ubat dia, nanti banyak kencing sebab ubat tu nak buang gula dari badan."

Melopong saya dengar.

Makcik ni ada kencing manis, kaki dia ada luka kencing manis (diabetic foot ulcer) yang agak teruk. Separuh jadi dah tanggal, kaki dah berlubang. Bernanah, dan hitam.

 
Saya cuci luka dia seminggu 2 kali, kemudian apabila semakin baik, saya suruh anaknya sambung cucian di rumah. Jumpa saya jadi 1-2 minggu sekali sahaja, dan akhirnya selepas 6 bulan untuk luka tu tumbuh kulit.

Sepanjang 6 bulan cuci luka, saya ada periksa paras gulanya, elok sahaja. Saya ingatkan dia agar teruskan ambil ubat kencing manis. Hanya bila gula terkawal, dan dibantu dengan cucian, maka luka tu boleh sembuh.

Bila dah elok, saya beritahu tak perlu jumpa saya untuk cucian luka. Memandang makcik duduk jauh dari klinik saya, saya sarankan dia sambung pantau dan ambil ubat kencing manisnya di Klinik Kesihatan berdekatan rumah.

Cara itu lebih praktikal dan efektif kos. Jimat, namun dari aspek bisnes, saya rugila. Tak apalah. Kebajikan pesakit lebih utama.

Saya boleh kata, pesakit ni dan anak serta menantu dia antara pesakit yang berdisiplin. Jika ada temujanji dengan saya, mereka pasti datang. Jika saya cadangkan ubat dia pasti beli dan guna/makan.

Tiba-tiba setelah lama tak jumpa saya, makcik muncul di klinik saya semula. Mengadu selalu pening dan kerap kencing. Saya periksa paras gula dia.

Itu dia! Tinggi! 20 mmol/L!

Saya jadi pelik. Selama 6 bulan ni, saya pantau, OK sahaja. Tiba-tiba melambung pula! Padahal saya tahu makcik seorang yang patuh cakap doktor. Jenis datang temu janji.

Tanya punya tanya, kemudian sampai di soalan ni.

"Makcik makan ubat tak?"

"Makan, tapi hari tu tak sempat nak ambil di KK sebab dia anak kerja. Jadi acik ambil dekat klinik dekat rumah tu. Acik makan ubat klinik tu je sekarang."

"Boleh saya tengok ubatnya?" pinta saya, kerana saya pasti makcik akan bawa. Sebelum ni pun dia sentiasa bawa ubat jika ke klinik.

Makcik pun keluarkan dan letak atas meja. Bila saya lihat ubatnya, jujur saya ada sedikit tak senang hati. Semua ubat tiada label kilang. (seperti dalam gambar). Apa bahan aktifnya? Entah.

"Sekarang acik ambil ubat ni je, ya? Ubat KK dah tak makan ke?"

"A'ah. Doktor tu kata kalau makan ubat ni, dah tak payah makan ubat hospital(KK). Cuma dia kata kalau dah nak pergi temujanji di KK nanti, berhenti makan ubat dia. Kalau tak berhenti, nanti kalau check gula, jadi tinggi."

Tadi tak senang hati, lepas dengar apa makcik cakap ni, aku jadi geram dan bila dengar jawaban berikutnya, aku jadi marah gila.

"Apa lagi dia pesan?" tanya saya.

"Doktor tu kata, kalau ambil ubat dia, nanti banyak kencing sebab ubat tu nak buang gula dari badan. Kena minum banyak."
Kasihan makcik ni. Saya tak pasti memang pilihan dia nak pergi klinik tu, atau dia tidak tahu klinik yang dia pergi tu klinik rawatan alternatif.

"Makcik tahu tak klinik yang makcik pergi ni klinik bukan doktor macam hospital? Ubat dia tak sama macam ubat klinik saya atau ubat hospital." jelas saya.

"Ye ke? Acik mana tahu. Cik pergi je klinik mana paling dekat dengan rumah."

OK. Saya bukan seorang doktor yang menolak perubatan alternatif sepenuhnya. Namun saya menolak pengamal perubatan alternatif yang memberi rawatan tanpa memberitahu pesakit jenis rawatan yang diberi.

Saya juga menolak pengamal yang memberi rawatan yang bercanggah terus dengan rawatan hospital, yang menyuruh pesakit berhenti ubat hospital, yang mengajar pesakit menipu hospital.

Jika rawatan alternatif itu melengkapi rawatan hospital, maka saya tiada sebab untuk menolak.

Antara tanda-tanda kencing manis tak terkawal adalah: kerap kencing sehingga berpuluh kali sehari, kerap minum kerana haus teramat, dan terasa lesu serta sakit kepala.

Makcik ni ada semua tu, dan boleh pula pengamal itu kata itu ertinya tubuh nak buang gula dari badan. Itu konsep yang salah. Namun, kerana makcik ni jenis percaya dah patuh pada doktor, maka dia terima sahajalah.

Lagipun, di premis rawatan tu ada tulis "klinik".

Kasihan makcik. Penat dia jaga makan, jaga pengambilan ubat dia selama ini sehingga boleh capai paras gula elok, tiba-tiba ada orang tukar sehingga jadi tunggang langgang semula.

Saya harap orang awam cakna tentang kewujudan perbezaan aliran perubatan. Ada aliran yang tidak sehaluan langsung dengan perubatan hospital, malah ada memusuhi perubatan hospital.

Hati-hati. Sekali lagi, sangat pesan, hati-hati.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/06/jangan-mudah-percaya-kata-kata-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bill Gates Mengaku Kesilapan Terbesar Beliau Ialah Kegagalan Mendominasi Sistem Operasi Mudah Alih

Bill Gates Mengaku Kesilapan Terbesar Beliau Ialah Kegagalan Mendominasi Sistem Operasi Mudah Alih

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 197 hits
Bill Gates ialah insan yang mengubah dunia komputer peribadi pada dekad 80an dengan memperkenalkan sistem operasi Microsoft Windows Beliau menyedari di masa hadapan perisian adalah lebih penting berbanding perkakasan Oleh sebab itu beliau a...
Doktor Kata Boleh Dicaj Bukan Bermakna Boleh Terus Packing Kain Baju Dan Terus Balik

Doktor Kata Boleh Dicaj Bukan Bermakna Boleh Terus Packing Kain Baju Dan Terus Balik

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 342 hits
Oleh DOKTOR KATA BOLEH DISCAJ BUKAN BERMAKNA BOLEH TERUS PACKING KAIN BAJU SALAM SALAM MISI TERUS BALIKSepanjang hampir 9 tahun bekerja saya sebagai seorang jururawat selalu menerima rungutan daripada pesakit atau waris pesakit yang berada ...
Jangan Cakap Kosong Bentang Cadangan Perkasa Sprm Dulu Kata Pembangkang

Jangan Cakap Kosong Bentang Cadangan Perkasa Sprm Dulu Kata Pembangkang

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 340 hits
Ketua pembangkang Ismail Sabri Yaakob berkata beliau dan ahli Parlimen lain akan menyokong sebarang usaha meminda Perlembagaan untuk memperkasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia susulan cabaran veteran DAP Lim Kit Siang untuk pembangka...
Risiko Obesiti Kepada Kanak Kanak Ibubapa Jangan Ambil Mudah

Risiko Obesiti Kepada Kanak Kanak Ibubapa Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 25/6/2019 - jumlah : 687 hits
Adakah berat badan anak saya normal Berat badan kanak kanak bertambah sepanjang proses tumbesaran Berat badan yang sempurna juga bertambah mengikut umur Oleh itu kita perlu merujuk kepada carta body mass index untuk mengetahui samada berat ...
Jangan Bandingkan Kes Zakir Naik Dengan Sirul Kata Peguam

Jangan Bandingkan Kes Zakir Naik Dengan Sirul Kata Peguam

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 226 hits
Jangan bandingkan kes Zakir Naik dengan Sirul kata peguam Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 10 Jun 2019 10 06PM
Orang Asli Jangan Sampai 50 Mati Baru Kata Isu Nasional

Orang Asli Jangan Sampai 50 Mati Baru Kata Isu Nasional

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 288 hits
BANGI 6 Syawal 1440H Isnin 14 kes kematian membabitkan penduduk Orang Asli suku Batek di Kampung Kuala Koh Gua Musang yang dipercayai akibat jangkitan kuman di saluran pernafasan bukan perkara remeh bahkan sepatutnya menjadi isu nasional De...
Hukum Pemuda Mengaku Terlibat Video Homoseks Mirip Menteri Kata Tuan Ibrahim

Hukum Pemuda Mengaku Terlibat Video Homoseks Mirip Menteri Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 450 hits
OLEH HASBULLAH AWANG CHIKTimbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa agar isu video skandal seks pemuda bersama mirip seorang menteri diselesaikan segera Foto oleh Shafwan ZaidonKUALA LUMPUR 12 Jun Timbalan Presiden PAS Datuk...
Jangan Libatkan Saya Dengan Isu Video Kata Rafizi

Jangan Libatkan Saya Dengan Isu Video Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 242 hits
Rafizi Ramli menegaskan bahawa beliau tidak mahu dikaitkan dengan skandal seks yang didakwa melibatkan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Azmin Ali Saya tidak mahu terlibat dalam perkara ini meskipun di peringkat parti Biar pihak berkuasa menyiasat ...
Tips Jitu Agar Mudah Lolos Menjadi Tki Perawat Ke Jepang

Tips Jitu Agar Mudah Lolos Menjadi Tki Perawat Ke Jepang

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 237 hits
Senyumperawat com Siapa sih yang tak ingin bisa pergi ke Jepang Negara yang penuh dengan tempat menakjubkan seperti misalkan Gunung Fuji Taman Sakura dan lain sebagainya Khususnya para pecinta manga dan anime pasti ingin sekali pergi ke san...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan