Jangan Cakap Kosong Bentang Cadangan Perkasa Sprm Dulu Kata Pembangkang


Ketua pembangkang, Ismail Sabri Yaakob berkata beliau dan ahli Parlimen lain akan menyokong sebarang usaha meminda Perlembagaan untuk memperkasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, susulan cabaran veteran DAP, Lim Kit Siang untuk pembangkang berbuat demikian.
Beliau berkata, Lim tidak patut mengeluarkan cabaran itu tanpa memberi apa-apa butiran mengenai pindaan yang ingin dibawa kerajaan ke Parlimen untuk menambah baik SPRM.
Ismail berkata, pembangkang tidak bermasalah memainkan peranannya dalam menyokong sebarang pindaan Perlembangaan mengenai SPRM yang memerlukan majoriti 2/3 di Parlimen.
“Pihak pembangkang sentiasa menyokong usaha kerajaan untuk menghapuskan rasuah,” beliau beritahu FMT sambil mempersoalkan sama ada kerajaan serius dalam isu itu, selain memastikan SPRM bebas pengaruh politik.
“Lim tidak perlu mencabar pembangkang. Beliau perlu mencabar diri dan kerajaan untuk segera membentangkan pindaan undang-undang bagi memperkasakan SPRM.”
Ismail mendakwa Putrajaya gagal menghapuskan campur tangan kerajaan dalam SPRM. Beliau merujuk pelantikan Latheefa menerajui agensi anti-rasuah itu sebagai contoh “janji palsu” terbaru kerajaan.
Katanya, Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) untuk Melantik Jawatan Utama Perkhidmatan Awam sepatutnya diminta meneliti dan mencadangkan calon bagi jawatan tertinggi SPRM.
Ismail berkata, berasaskan rekod janji PH yang tidak ditunaikan setakat ini, beliau sangsi dengan kesediaan kerajaan membentangkan sebarang pindaan mengenai SPRM dalam tempoh terdekat.
Ketua Umno Sabah, Bung Moktar Radin turut mempersoalkan komitmen PH menunaikan janji berdasarkan kekerapannya membuat pusingan U terhadap dasarnya sebelum ini.
Ahli Parlimen Kinabatangan itu berkata, PH sepatutnya mengemukakan rang undang-undang pindaan itu sebelum mencabar pembangkang menyokongnya.
Pelantikan Latheefa untuk mengetuai SPRM oleh perdana menteri minggu lalu mencetuskan polemik dalam kalangan pemimpin PH dengan ada yang mendakwa ia sepatutnya diluluskan PSC.
PH sebelum ini berjanji pelantikan beberapa jawatan utama, termasuk ketua pesuruhjaya SPRM akan tertakluk kepada kelulusan Parlimen.
Bagaimanapun, Lim berkata, pindaan Perlembagaan sukar diluluskan dan mencabar pembangkang memberi sokongan diperlukan di Parlimen untuk melaksanakannya.
Beliau merujuk kegagalan memperolehi majoriti 2/3 untuk meluluskan pindaan Perlembagaan bagi memulihkan status Sabah dan Sarawak, April lalu.
Ahli Majlis Tertinggi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu, Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata Lim silap menggunakan kegagalan itu sebagai contoh kerana RUU itu tidak mencerminkan semangat Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).
“Jika kerajaan mahu membuat apa-apa pindaan kepada undang-undang, termasuk Perlembagaan, kami sudah tentu akan menyokongnya jika ia membawa kebaikan kepada negara.
“SPRM harus diberikan hak untuk mendakwa, bukannya menyerahkan tanggungjawab itu kepada Jabatan Peguam Negara.
“Tetapi, biar kita lihat cadangan pindaan itu dahulu. Tunjukkan draf pindaan, barulah kami boleh berbincang. Ini amalan negara maju,” kata Wan Junaidi.
FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/06/11/jangan-cakap-kosong-bentang-cadangan-perkasa-sprm-dulu-kata-pembangkang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Hanya Cakap Belakang Tapi Sumbanglah Idea Kata Ptptn

Jangan Hanya Cakap Belakang Tapi Sumbanglah Idea Kata Ptptn

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 396 hits
Jangan hanya cakap belakang tapi sumbanglah idea kata PTPTN Dikemas kini 28 minit yang lalu Diterbitkan pada 29 May 2019 11
Orang Asli Jangan Sampai 50 Mati Baru Kata Isu Nasional

Orang Asli Jangan Sampai 50 Mati Baru Kata Isu Nasional

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 288 hits
BANGI 6 Syawal 1440H Isnin 14 kes kematian membabitkan penduduk Orang Asli suku Batek di Kampung Kuala Koh Gua Musang yang dipercayai akibat jangkitan kuman di saluran pernafasan bukan perkara remeh bahkan sepatutnya menjadi isu nasional De...
Sprm Tak Siasat Apandi Kata Sumber

Sprm Tak Siasat Apandi Kata Sumber

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 245 hits
Sumber mendedahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak menyiasat bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali berhubung skandal 1MDB Tiada kes 1MDB dibuka terhadapnya kata seorang pegawai tinggi SPRM yang enggan mendedahkan namanya kepad...
Saksi Kata Najib Terkejut Duit Masuk Akaun Peribadi Namun Tidak Minta Buat Laporan Polis Sprm

Saksi Kata Najib Terkejut Duit Masuk Akaun Peribadi Namun Tidak Minta Buat Laporan Polis Sprm

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 521 hits
Najib Razak tidak meminta untuk membuat laporan walaupun diberitahu bahawa seseorang secara tidak sengaja memindahkan RM42 juta ke akaun bank peribadi bekas perdana menteri itu Foto oleh Malay MailDatuk Seri Najib kelihatan terkejut selepas...
Jangan Bandingkan Kes Zakir Naik Dengan Sirul Kata Peguam

Jangan Bandingkan Kes Zakir Naik Dengan Sirul Kata Peguam

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 226 hits
Jangan bandingkan kes Zakir Naik dengan Sirul kata peguam Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 10 Jun 2019 10 06PM
Isteri Carilah Bahagia Dulu Baru Tak Stres Kalau Tak Larat Jangan Paksa Diri Buat Semua

Isteri Carilah Bahagia Dulu Baru Tak Stres Kalau Tak Larat Jangan Paksa Diri Buat Semua

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 408 hits
Carilah Bahagia Dulu Barulah Boleh Jadi Ibu Dan Isteri Sempurna Anak Seorang Ok Lagi Bila Ramai Jangan Sampai Dera Diri Semata Mata Nak Sempurna Ibu Jadi Terlalu Penat Kalau Tak Larat Rehat Dulu Selalu kita dengar orang cakap bila perempuan...
Saya Lantik Ketua Sprm Kerana Tiada Jawatankuasa Parlimen Kata Pm

Saya Lantik Ketua Sprm Kerana Tiada Jawatankuasa Parlimen Kata Pm

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 257 hits
Dr Mahathir Mohamad mempertahankan pelantikan Latheefa Koya untuk menerajui Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana Jawatankuasa Pilihan Khas untuk melantik Jawatan Utama Perkhidmatan Awam bagi meluluskan pelantikan itu tidak dapat be...
Diam Diam Jangan Cakap Jangan Degil Sangat Peminat Nasihat Fasha Sandha Keguguran

Diam Diam Jangan Cakap Jangan Degil Sangat Peminat Nasihat Fasha Sandha Keguguran

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 729 hits
Belum lama semalam peminat dikejutkan dengan berita sedih apabila Fasha mengalami keguguran ketika kandungannya mencecah hampir enam minggu BACA Menerusi Instagram miliknya Fasha berkongsi gambar dan memohon maaf maaf kepada suami dan anak ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Azmin Pledges To Tell All On May 11



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat

Kwsp Akaun 3 Apa Yang Perlu Anda Tahu

Umpama Makan Nasi Tanpa Lauk

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup