Jangan Minta Ibu Menyusu Bagi Air Kosong Pada Bayi Bawah 6 Bulan Walaupun Seteguk Bahaya


Bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif sehingga berumur enam bulan akan membesar dengan sihat dan tidak memerlukan makanan lain. Pakar dalam pemakanan bayi mengesyorkan agar penyusuan susu ibu secara eksklusif diteruskan sehingga bayi berumur enam bulan kerana susu ibu sahaja sudah cukup untuk membekalkan tenaga dan kesemua nutrien yang diperlukan oleh bayi.
Di samping itu, penyusuan susu ibu secara eksklusif juga dapat mengurangkan kematian bayi yang disebabkan oleh penyakit-penyakit yang biasa dihidapi oleh kanak-kanak seperti cirit-birit atau diarea dan radang paru-paru. Penyusuan susu ibu secara eksklusif juga boleh mempercepat proses penyembuhan semasa kanak-kanak sakit dan membantu ibu menjarakkan kehamilan.
Sejak dari lahir sehingga berumur enam bulan, bayi yang menyusu susu ibu tidak memerlukan air tambahan, walaupun ketika cuaca panas.

Mengapa pemberian air bahaya kepada bayi berumur di bawah enam bulan yang menyusu susu ibu?
Memberi air kepada bayi berumur di bawah enam bulan yang menyusu susu ibu boleh membawa kemudaratan kepada mereka.
Air mengenyangkan bayi tanpa membekalkan sebarang kalori dan boleh menyebabkan bayi mengalami penurunan berat badan atau berat badan tidak meningkat dengan mencukupi. Pengambilan air atau minuman lain, walaupun sedikit, boleh memenuhkan perut bayi dan mengurangkan selera bayi untuk menyusu susu ibu yang padat dengan nutrien.
Pengambilan air boleh mengganggu penghasilan susu ibu. Ini kerana, bayi yang diberi air akan kurang berminat untuk menyusu. Jika bayi tidak disusukan dengan kerap, susu ibu akan mengambil masa yang lebih lama untuk dihasilkan dan ini boleh melambatkan atau mencegah pengaliran susu. Selain itu, sekiranya bayi diberi air menggunakan botol dan puting susu, bayi akan menjadi keliru dan berkemungkinan tidak mahu menyusu terus daripada payu dara ibu.
Air meningkatkan risiko penyakit kerana ia boleh menjadi pembawa kuman. Bayi yang diberi air lebih mudah terdedah kepada organisme yang menyebabkan cirit-birit, terutama dalam persekitaran yang kurang bersih.
Air dikaitkan dengan peningkatan paras bilirubin dan keseriusan jaundis di kalangan bayi baru lahir. Bayi yang menyusu susu ibu dengan baik kurang menghadapi masalah jaundis.
Air boleh menyebabkan keadaan yang dipanggil oral water intoxication. Di kalangan bayi yang berumur kurang dari lima minggu, air yang berlebihan boleh mencairkan natrium di dalam darah dan ini menyumbang kepada simptom-simptom seperti suhu badan yang rendah, kembung dan kekejangan.
Bagaimana bayi yang menyusu susu ibu mendapat air yang secukupnya?
Susu ibu mengandungi 88% air dan berupaya membekalkan kesemua cecair yang diperlukan oleh bayi yang menyusu susu ibu. Bayi yang sihat dilahirkan dengan cukup air dan keadaan ini akan terus kekal jika bayi disusukan dengan susu ibu secara eksklusif, siang dan malam, dengan kerap dan tanpa had. Pada beberapa hari pertama selepas dilahirkan, kolostrum sahaja sudah mencukupi untuk membekalkan air kepada bayi.
Bagaimana dengan bayi yang tinggal di dalam iklim yang panas dan kering?
Beberapa kajian yang dijalankan di pelbagai lokasi (lembap dan kering) pada julat suhu antara 22°C – 41°C (71.6°F – 105.8°F) dan kelembapan relatif antara 9% – 96%, mengesahkan bahawa bayi yang menyusu susu ibu secara eksklusif tidak memerlukan air tambahan. Bayi akan mendapat semua cecair yang diperlukan melalui susu ibu, sekiranya dibenarkan menyusu susu ibu mengikut keperluannya.
Haruskah bayi yang mengalami cirit-birit atau diarea diberi air?
Dalam keadaan cirit-birit atau diarea yang tidak teruk, adalah dicadangkan supaya ibu-ibu meningkatkan kekerapan penyusuan susu ibu. Walau bagaimanapun, bagi cirit-birit atau diarea yang sederhana atau teruk, ibu-ibu perlu membawa bayi berjumpa doktor dengan serta – merta, di samping meneruskan penyusuan susu ibu seperti biasa.
Haruskah air diberi kepada bayi yang berumur enam bulan ke atas?
Pada umur enam bulan, selain daripada susu ibu, bayi harus diberi makanan pelengkap. Ini penting untuk memenuhi keperluan nutrien bayi yang semakin meningkat.
Jenis makanan yang dimakan oleh bayi mempengaruhi keperluan airnya. Secara amnya, keperluan air bagi bayi yang berumur 6 hingga 11 bulan boleh dipenuhi melalui susu ibu. Walau bagaimanapun, air yang telah dimasak boleh diberi kepada bayi selepas makan. Perlu diingatkan bahawa memberi air kosong kepada bayi adalah lebih baik berbanding jus buah-buahan. Ini kerana air kosong adalah minuman yang terbaik untuk menghilangkan dahaga dan tidak mengandungi gula, sebagaimana jus buah-buahan. Bayi juga patut diberi air menggunakan cawan dan bukannya botol. Ini kerana pemberian air menggunakan botol mendorong bayi untuk minum air secara berlebihan yang melebihi keperluannya.
Apabila memberi bayi air atau sebarang cecair lain, pastikan yang ia tidak menggantikan susu ibu. Air yang ditambah ke dalam makanan pelengkap juga boleh menggantikan atau mencairkan kandungan di dalam nutrien makanan tersebut. Oleh itu, kurangkan penambahan air ke dalam makanan pelengkap seperti bubur dan sup untuk meningkatkan kepekatan nutrien dalam makanan tersebut, yang seterusnya akan membantu meningkatkan status pemakanan bayi.
Rujukan
Almroth S, Bidinger PD. No need for water supplementation for exclusively breast-fed infants under hot and arid conditions. Trans R Soc Trop Med Hyg. 1990;84:602-604.
American Academy of Pediatrics Section on Breastfeeding. Breastfeeding and the Use of Human Milk. Pediatrics. 2005 Feb;115(2):496-506.
Exclusive Breastfeeding: The Only Water Source Young Infants Need
FAQ Sheet No. 5 from the Linkages Project
Portal MyHEALTH – Kementerian Kesihatan Malaysia

The post Jangan Minta Ibu Menyusu Bagi Air Kosong Pada Bayi Bawah 6 Bulan Walaupun Seteguk, BAHAYA! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-minta-ibu-menyusu-bagi-air-kosong-pada-bayi-bawah-6-bulan-walaupun-seteguk-bahaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Elak Ambil Kopi Kafein Air Berkabonat Berlebihan Kalau Sayang Bayi Tak Nak Keguguran

Ibu Hamil Elak Ambil Kopi Kafein Air Berkabonat Berlebihan Kalau Sayang Bayi Tak Nak Keguguran

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 305 hits
Keguguran berlaku bila semua atau sebahagian dari kandungan terkeluar atau dikeluarkan dari rahim pada usia kandungan kurang dari 22 minggu Kandungan yang tidak menunjukkan perkembangan atau tidak lagi menunjukkan tanda tanda hidup juga dir...
Ibu Hadir Pesta Arak 3 Beradik Termasuk Bayi 8 Bulan Rentung Dalam Kebakaran

Ibu Hadir Pesta Arak 3 Beradik Termasuk Bayi 8 Bulan Rentung Dalam Kebakaran

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 342 hits
Ibu hadir pesta arak 3 beradik termasuk bayi 8 bulan rentung dalam kebakaranTiga kanak kanak mati rentung dalam rumah mereka yang terbakar selepas dikurung ibunya agar dia dapat pergi menghadiri pesta arak bersama rakan rakan Dalam kejadian...
Mungkin Ini Penyebab Gigi Si Manja Belum Tumbuh Jangan Biarkan Kalau Masuk 18 Bulan Masih Tak Tumbuh

Mungkin Ini Penyebab Gigi Si Manja Belum Tumbuh Jangan Biarkan Kalau Masuk 18 Bulan Masih Tak Tumbuh

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 289 hits
Secara normalnya gigi pertama bayi akan mula tumbuh ketika usianya masuk 6 bulan Gigi pertama biasanya akan tumbuh di tengah bahagian bawah gigi lain akan tumbuh mengikut perkembangan usia mereka Tapi macam mana pula kalau dah masuk 9 bulan...
Jangan Pakaikan Anak Barang Kemas Ke Tadika Antara 22 Peringatan Mesra Dari Cikgu Untuk Ibu Ayah

Jangan Pakaikan Anak Barang Kemas Ke Tadika Antara 22 Peringatan Mesra Dari Cikgu Untuk Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 616 hits
Tahun depan anak anak dah mula masuk ke tadika ataupun sekolah Memang seronok dan teruja nak tengok anak kecil kita mula ke sekolah Terasa dah besar si kecil kita ni pelbagai persiapan sekolah dibuat ibu ayah semua barang terasa nak dibeli ...
Hulur Bantuan Makanan Buat Ibu Mengandung Dan Bayi Cti Prihatin Keperluan Golongan Ini Ketika Pandemik Covid 19

Hulur Bantuan Makanan Buat Ibu Mengandung Dan Bayi Cti Prihatin Keperluan Golongan Ini Ketika Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 377 hits
Siapa sahaja akan terkesan dengan situasi pandemik covid 19 hari ini Menyedari keadaan ini banyak NGO bangun menghulurkan bantuan tanpa mengira bangsa dan agama termasuk Community Transformation Initiative Berhad Projek kolaborasi ini dibaw...
Bayi Kerap Mengalami Hidung Tersumbat Ibu Cuba 5 Petua Ini Tanpa Perlu Ke Klinik

Bayi Kerap Mengalami Hidung Tersumbat Ibu Cuba 5 Petua Ini Tanpa Perlu Ke Klinik

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 185 hits
Apabila hidung bayi tersumbat akibat selesema biasa ibu bapa sebenarnya tidak perlu memberi anak ubat pun Selesema boleh sembuh sendiri selepas beberapa hari Tapi hidung tersumbat pada bayi boleh mengganggu dan menyebabkan anak susah tidur ...
Demi Bergaya Ibu Kenakan Emas Ke Tangan Bayinya 3 Bulan Kemudian Gelang Dibuka Langsung Menyesal

Demi Bergaya Ibu Kenakan Emas Ke Tangan Bayinya 3 Bulan Kemudian Gelang Dibuka Langsung Menyesal

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 223 hits
Seorang ibu berbagi cerita penyesalannya setelah memakainya gelang emas ke tangan bayi perempuan yang baru ia lahirkan Ibu asal Malaysia bernama Cik Puan Auni itu sudah 4 tahun menunggu kelahiran anak kedua Di tahun keempat apa yang dinanti...
Jangan Biarkan Anak Anak Bermain Air Banjir Bomba Terengganu

Jangan Biarkan Anak Anak Bermain Air Banjir Bomba Terengganu

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 222 hits
Nur Fazlizai AliPengunjung yang bertandang ke Terengganu dinasihati agar tidak mengadakan pesta air di lokasi bencana termasuk di kawasan pantai Foto fail KEMAMAN Orang ramai yang tinggal di kawasan dilanda banjir dan pesisir pantai diingat...
Jangan Perkenal Ubat Gigi Awal Sangat Untuk Gosok Gigi Bayi Ini Boleh Terjadi Kalau Anak Tertelan

Jangan Perkenal Ubat Gigi Awal Sangat Untuk Gosok Gigi Bayi Ini Boleh Terjadi Kalau Anak Tertelan

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 374 hits
Penjagaan oral kanak kanak perlu bermula sejak mereka masih bayi lagi Sungguhpun bayi masih belum tumbuh gigi pertama namun ibu bapa perlu mula menjaga kebersihan mulut dan gusi bayi Penjagaan oral kanak kanak sinonim dengan penggunaan beru...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara

Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu