Jangan Malas Waktu Hamil Ibu Bersenam Buat Anak Aktif Dalam Perut


Mungkin sesetengah wanita hamil menganggap waktu mengandung untuk berehat. Tidak boleh bergerak aktif atau terlalu lasak dikhuatiri memberi kesan kepada kandungan. Sebenarnya jika seseorang wanita hamil itu aktif dan banyak bersenam sewaktu mengadung, amalan ini dapat memudahkan proses kelahiran kelak. Carilah jenis senaman mengikut kemampuan tubuh. paling penting, ikuti kelas atau latihan kecergasan yang diawasi oleh instruktor bertauliah.
Berminat untuk kekal aktif, tetapi keliru dengan pilihan senaman yang boleh diamalkan? Untuk penegtahuan anda, ada beberapa jenis senaman yang mungkin tidak anda sangkakan baik untuk wanita mengandung, tetapi amat bagus jika boleh diamalkan.
Pa&Ma senaraikan beberapa jenis senaman yang boleh anda cuba untuk kekal aktif dan mudah-mudahan memudahkan proses melahirkan anak nanti. Carilah senaman yang anda suka kerana ia dapat membantu anda untuk kekal konsisten dan berdisiplin untuk melakukannya. Amalkan senaman sekurang-kurangnya tiga kali sehari.
BERLARI
Senaman ini paling cepat dan berkesan untuk mengaktifkan jantung. Selagi tubuh anda berkemampuan, ubah jaraknya selagi tenaga anda mampu menanganinya. Jika baharu mula bersenam, jangan terus berlari. Mulakan perlahan-lahan dengan berjalan terlebih dahulu.
BERENANG
Aktiviti ini sangat baik untuk ibu hamil kerana ia membantu menggerakkan lengan dan kaki. Ia juga membantu mengaktifkan jantung dan paru-paru. Semakin besar kandungan, anda akan dapati tubuh semakin ringan di dalam air. Menariknya aktiviti ini kerana anda boleh membuat senaman di dalam air yang membantu menguatkan sendi dan mengurangkan masalah edema terutamanya pada hujung waktu mengandung.
Artikel Menarik: [Mengaku Sayang Jatuhlah Ego, Tapi Ini Apa Suami Buat Jadi Bukti Cintakan Isteri]
YOGA ATAU PILATES
Aktiviti yoga baik kerana ia memngajar anda untuk melenturka tubuh serta bersedia dengan posisi melahirkan bayi. Selain itu, senaman ini banyak mengajar teknik pernafasan yang baik untuk anda guna pakai ketika mahu bersalin. Regangan yang dibuat haruslah mengikut kemampuan tubuh dan tidak dipaksa. Ikuti kelas dengan instruktor yoga bertauliah.
Pilates pula mensasarkan otot-otot yang lemah sewaktu anda mengandung. Anda akan diajar untuk menetapkan masa bersenam serta untuk kekal tenang dalam apa jua situasi. Jika berkesempatan, anda disarankan untuk mengikuti kelas pilates yang dianjurkan oleh jurulatih yang diyakini.
AEROBIK DAN TARIAN
melakukan aerobik adalah selamat selagi anda melakukannya dengan impak rendah. Ia baik untuk memberi kekuatan kepada otot-otot tuuh anda. Dengan menari, anda akan menggalakkan aktiviti pengepaman darah ke jantung.
Menarilah mengikut jenis muzik yang digemari tetapi elakkan pergerakan lasak seperti melompat atau langkah yang terlalu rumit yang berkemungkinan menyebabkan anda hilang keseimbangan. Menari juga merupakan salah satu terapi terbaik buat wanita hamil.
SENAMAN KUATKAN LANTAI PELVIS
Senaman untuk lantai pelvis bertindak untuk menguatkan bahagian itu. Jika otot lantai pelvis lemah, anda cenderung untuk terkencing ketika bersenam, batuk, bersin atau ketawa. Dengan melakukan senaman ini secara konsisten, ia boleh dielakkan.
Artikel Menarik: [Perut Berat Bawa Anak, Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa]
SENAMAN BEBAN
Jika anda mampu, lakukan senaman ini. Pilih berat mengikut kemampuan dan kekuatan tubuh anda. Biasanya senaman begini dibuat oleh wanita hamil yang sudah biasa melakukannya sebelum mengandung. Ia perlu dilakukan perlahan-lahan dan menggunakan beban yang tidak keterlaluan, sekadar untuk membantu menguatkan otot tubuh.
Senaman bertujuan untuk mengukuhkan otot serta membina ketahanan diri sebagai langkah persediaan untuk membawa bayi dalam kandungan yang semakin membesar. Bersenam secara konsisten dapat membantu menguatkan bahagian tubuh untuk membawa berat badan yang bertambah, memperbaiki emosi, memberi tenaga, memastikan anda bersedia fizikal dan mental untuk bersalin, memberi tidur berkualiti kepada si ibu dan banyak lagi.
Artikel Menarik: [Jangan Sesekali Lukakan Hati Anak Lelaki, Rajuknya Tak Ditunjuk Tapi Diingat Sampai Besar]
Aktiviti yang bagus untuk wanita hamil akan mengepam jantung dan memudahkan tubuh untuk dilentur. anda boleh berlari atau mengangkat berat tetapi rejim senaman harus ditukar mengikut trimester kehamilan.

The post Jangan Malas Waktu Hamil, Ibu Bersenam Buat Anak Aktif Dalam Perut appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-malas-waktu-hamil-ibu-bersenam-buat-anak-aktif-dalam-perut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Pandai Ibu Pun Ajar Sama Jangan Harapkan Cikgu Semata Mata

Nak Anak Pandai Ibu Pun Ajar Sama Jangan Harapkan Cikgu Semata Mata

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 1190 hits
Tertarik untuk menemu ramah ibu ini kerana teruja melihat usahanya menghiasi salah satu bilik di rumah sebagai ruang pembelajaran anaknya di salah sebuah grup mengemas di Facebook Susun aturnya terletak kemas dan ditanda agar memudahkan ana...
Jangan Kata Ibu Bersalin Czer Manja Tak Terhapus Dosa Selamatkan Anak Hampir Lemas Lagi Penting

Jangan Kata Ibu Bersalin Czer Manja Tak Terhapus Dosa Selamatkan Anak Hampir Lemas Lagi Penting

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 533 hits
Isu tentang bersalin secara pembedahan caesarean atau normal ini selalu diperdebatkan Kebanyakan orang suka menghukum cara ibu bersalin caesarean ini kononnya tak tahan sakit dan tak terhapus dosa Walhal tujuan utamanya ialah menyelamatkan ...
1 Hingga 11 Semuanya Boy Jangan Stres Kalau Sederet Anak Lelaki Kisah Ibu Ini Menginspirasikan

1 Hingga 11 Semuanya Boy Jangan Stres Kalau Sederet Anak Lelaki Kisah Ibu Ini Menginspirasikan

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 347 hits
Menjadi kebiasaan masyarakat kita apabila pasangan memiliki anak lelaki antara soalan yang sering ditanya bila pula nak memiliki cahaya mata perempuan 3 orang semua boy Bila pula nak dapat gegirl ni Kamu ni kena ada anak perempuan barulah b...
Puluhan Ekor Paus Disembelih Perut Si Ibu Dibelah Anak Ditarik Keluar Demi Sambut Perayaan Di Pulau Ini

Puluhan Ekor Paus Disembelih Perut Si Ibu Dibelah Anak Ditarik Keluar Demi Sambut Perayaan Di Pulau Ini

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 314 hits
Warna laut bertukar merah kerana darah yang mengalir apabila sebanyak 23 ikan paus disembelih oleh sekumpulan manusia lapor Mirror pada Isnin lepas Lebih mengerikan kelihatan seekor anak paus yang belum lahir dipotong dari rahim ibunya yang...
Nyawa Ibu Terancam Risiko Kandungan Pecah Hamil Luar Rahim Jangan Cuba Cuba Urut

Nyawa Ibu Terancam Risiko Kandungan Pecah Hamil Luar Rahim Jangan Cuba Cuba Urut

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 280 hits
Hamil luar rahim atau ectopic pregnancy adalah situasi yang banyak berlaku di awal kehamilan Ia mungkin tidak dapat disedari oleh para ibu kerana kerap terjadi pada peringkat awal kehamilan Hamil luar rahim sangat bahaya kerana boleh mengak...
Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 589 hits
Ramai yang tahu menjaga kehamilan mungkin satu perkara yang agak rumit tambah tambah lagi awal kehamilan anak pertama Tidak dinafikan mengandung adalah perkara yang paling menggembirakan bagi pasangan yang berkahwin Lebih lebih lagi kandung...
Perut Berat Bawa Anak Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa

Perut Berat Bawa Anak Suami Jangan Tambah Beban Isteri Dengan Sikap Sambil Lewa

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 512 hits
Wanita sekarang terlalu berdikari Ketika mengandung pun boleh buat macam macam perkara Ketika seorang isteri hamil anda hanya mampu melihat susah payahnya dia membawa kandungan Benar anda tidak mampu memindahkan kandungan itu kepada diri an...
Bayi Dalam Perut Waktu Tidurnya Tak Lebih 90 Minit Lebih Dari Itu Jangan Bertangguh

Bayi Dalam Perut Waktu Tidurnya Tak Lebih 90 Minit Lebih Dari Itu Jangan Bertangguh

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 324 hits
Merasa pergerakan bayi dalam kandungan untuk kali pertama adalah detik sangat mengujakan Kebanyakan wanita hamil akan rasa pergerakan bayi ketika 18 hingga 20 minggu usia kandungan Bagaimanapun jika kandungan pertama mungkin akan mula menye...
Netizen Judge Ibu Bagi Anak Minum Susu Pekat Tapi Kena Kecam Balik

Netizen Judge Ibu Bagi Anak Minum Susu Pekat Tapi Kena Kecam Balik

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 1020 hits
Siapalah kita untuk judge kehidupan orang lain especially kalau tak tahu apa yang mereka lalui atau kesusahan yang ditanggung Tapi seorang netizen telah mendapat kecaman selepas dia kongsi pasal nasib malang seorang ibu Melalui yang makin v...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api