Jangan Jadi Covid Separah India Dimusim Perayaan



Rakyat Malaysia terutama yang berangama Islam bertanggungjawab mengelakkan situasi jangkitan Covid 19 di negara ini menghampiri India di musim perayaan Aidilfitri yang akan disambut beberapa hari lagi.
Pengerusi Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, rakyat sewajarnya mematuhi semua peraturan dan Prosedur Operasi Standard (SOP) sepanjang musim perayaan bagi mengelakkan jangkitan Covid melambung selepas Hari Raya Aidilfitri
“Semalam catatan positif Covid adalah 4,498 kes dan dikhuatiri akan meningkat. Tujuan saya ialah merayu tanpa fahaman politik akan cara pengendalian permasalahan ini dengan Perintah Kawalan Pergerakan dan peraturan yang caca marba tetapi tanggungjawab kita untuk menyelamatkan diri, keluarga, jiran, masyarakat dan negara ini.
“Bermakna kita kena patuh semua SOP yang ditetapkan. Kita jangan jadikan perayaan Aidilfitri mubarak tempat lupa segala sekatan dan menyebabkan kadar jangkitan ke tahap India kerana seperti mana disebut oleh Ketua Pengarah Kesihatan hospital kita tidak mampu menerima pesakit lebih daripada yang ada sekarang.
“Jumlah pesakit sebagaimana yang saya sebut sebelum ini hampir kepada jumlah nisbah di India. Cuma jumlah kita lebih kecil. Kekuatan kita dibayangkan secara positif kerana kemudahan kesihatan kita relatif lebih baik maka kadar kematian rendah. Tetapi kalau jumlah pesakit bertambah besar keupayaan Unit Rawatan Rapi terbatas maka kadar kematian kemungkinan meningkat,” katanya dalam satu siaran langsung di Facebook, malam tadi.
Dalam pada itu, Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia itu juga menasihatkan agar rakyat segera mendaftarkan diri untuk mengambil vaksin.
Katanya, terdapat bukti kukuh negara-negara yang telah memberi vaksin dengan jumlah yang besar kepada rakyatnya, situasi jangkitan Covid terkawal dan mula menurun.
“Saya mengajak semua memahami masalah ini. Yang ada ruang untuk vaksin tolong pergi vaksin, jangan dengar pandangan lain yang pelbagai. Semua kajian menunjukkan negara yang menjalankan banyak vaksin dengan sendirinya peratusan positif Covid menurun. Lebih tinggi vaksin, maka turun Covid.
“Kedua kita tahu vaksin ini ada keterbatasan. Sebab itu rakyat kena jaga rakyat. Vaksin kalau nak capai penyelesaian semua divaksin menjelang Februari 2022 bemakna tiap minggu setengah juta mesti divaksin. Sekarang jauh lebih rendah kita capai,” katanya.
Selain itu, Ahli Parlimen Port Dickson itu juga menyentuh kesan pandemik kepada ekonomi. Beliau tidak bersetuju sekatan yang terlalu tegas sehingga menutup banyak perniagaan kecil terutama penjaja yang semakin perit hidup tanpa kewangan menghadapi kemelesetan ekonomi.
Anwar menekankan pematuhan SOP, sama ada peniaga, pembeli atau rakyat biasa sehingga tidak memerlukan banyak polis untuk menguatkuasakan peraturan.
Manakala dalam pertumbuhan ekonomi, beliau membayangkan ekonomi Malaysia tidak baik pada tahun ini sebagaimana jaminan Menteri Kewangan kerajaan Perikatan Nasional tahun lalu.
“Dalam Belanjawan 2021 Menteri Kewangan kata kita akan ada faktor ‘V shape’, turun ekonomi dan melonjak naik. Ini tidak berlaku daripada angka diunjurkan oleh Kementerian Kewangan. Maknanya dampak kepada ekonomi akan lebih terkesan,” katanya.
Tegas beliau, kerajaan PN seharusnya memberi banyak tumpuan kepada rakyat biasa yang terkesan paling teruk berbanding golongan yang mempunyai kedudukan kewangan yang baik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32120

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ganjar Ingatkan Jangan Karena Mudik Terjadi Lonjakan Covid 19 Seperti India

Ganjar Ingatkan Jangan Karena Mudik Terjadi Lonjakan Covid 19 Seperti India

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 213 hits
Sedangkan untuk mengantisipasi ledakan kasus Covid 19 di Jateng Ganjar menegaskan siap mengisolasi warganya yang mengabaikan larangan mudik Lebaran Idulfitri 2021
Kes Jangkitan Covid Lebih 4 000 Jangan Jadi India

Kes Jangkitan Covid Lebih 4 000 Jangan Jadi India

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 191 hits
Kes jangkitan Covid lebih 4 000 jangan jadi IndiaOleh May 08 202Kes Covid semalam yang mencecah 4 498 jangkitan sehari mengejutkan rakyat Malaysia Menurut Ahli Dewan Negeri Meru Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar kes yang tinggi itu menghampiri ...
Covid 19 Sistem Kesihatan India Runtuh

Covid 19 Sistem Kesihatan India Runtuh

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 208 hits
INGAT tak betapa Modi berlaku zalim terhadap org org Islam di India Samada bala bencana itu tiba atas sbb apa hanya Allah Yg Maha Mengetahui Secara umumnya kita tahu bhw bala bencana itu tiba atas kerosakan dan dosa dari tangan tangan manus...
Covid 19 Kita Ikhtiar Jangan Lupa Kuasa Allah

Covid 19 Kita Ikhtiar Jangan Lupa Kuasa Allah

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 221 hits
YB DR NIK MUHAMMAD ZAWAWI SALLEH DEWAN Ulamak PAS Pusat mengajak semua ahli politik untuk tidak mengeruhkan lagi keadaan di kala negara sedang sibuk berhadapan dan bergelut dengan pandemik Covid 19 yang melanda sejak setahun lebih yang lepa...
Cek Fakta Hoaks Video Korban Covid 19 Di India Tergeletak Di Jalan

Cek Fakta Hoaks Video Korban Covid 19 Di India Tergeletak Di Jalan

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 252 hits
Video masyarakat korban Covid 19 tergeletak di jalan di India adalah hoaks Video diambil saat kejadian kebocoran gas di India pada 2020 lalu
Qatar Airways Cargo Convoy Departs To India Carrying Medical Aid And Equipment To Support Covid 19 Relief Efforts

Qatar Airways Cargo Convoy Departs To India Carrying Medical Aid And Equipment To Support Covid 19 Relief Efforts

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 368 hits
300 tonnes of aid from around the world departed in a three aircraft cargo convoy from Doha to India as part of the freight carrier s WeQare initiative Three Qatar Airways Cargo Boeing 777 freighters departed to India yesterday carrying app...
Komentar Isu Isu Yang Berakar Umbi Sejak Sekian Lama Kini Memburukkan Lagi Krisis Covid 19 Di India

Komentar Isu Isu Yang Berakar Umbi Sejak Sekian Lama Kini Memburukkan Lagi Krisis Covid 19 Di India

papar berkaitan - pada 10/5/2021 - jumlah : 210 hits
BERITAmediacorp India kini di ambang bencana kemanusiaan yang sangat dahsyat Selewat lewatnya Mac lalu jumlah kes jangkitan COVID 19 di kebanyakan wilayah di India boleh dianggap rendah ketika itu Ini menyebabkan ramai penduduk bertanggapan...
Jangan Pandang Rendah India

Jangan Pandang Rendah India

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 159 hits
JAMZURI ARDANIKorang jangan pandang rendah pada India Negara tu ada 1 4 bilion penduduk Menteri Kabinet cuma 25 orang Malaysia ada 30 juta penduduk Kalau ikut formula kadar langsung bilangan penduduk jumlah Kabinet Malaysia sepatutnya cuma ...
Covid 19 Jangan Tipu Sorok Maklumat

Covid 19 Jangan Tipu Sorok Maklumat

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 146 hits
Oleh Gambar hiasan Foto fail NSTP KUALA TERENGGANU Jabatan Kesihatan Terengganu meminta rakyat negeri itu tidak menipu dan menyorok maklumat mengenai kesihatan mereka kepada petugas kesihatan Pengarah Kesihatan negeri Dr Nor Azimi Yunus ber...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita