Jangan Culas Tanda Pergerakan Bayi Mesti Buat Tak Sedap Hati Cepat Ke Hospital


Gerakan bayi dalam kandungan biasanya dapat dirasai sekitar minggu ke-18 kandungan. Ia bukan saja melahirkan rasa teruja bagi bakal ibu, tetapi ia juga adalah petanda penting terhadap kesihatan bayi.
Semakin bayi besar, pergerakan yang dilakukan apabila meregangkan kaki dan tangan akan semakin terasa. Seiring dengan itu, doktor atau jururawat juga akan meminta para ibu memantau pergerakan bayi setiap hari.

Apabila bayi dalam kandungan kurang gerak, ini adalah perkara yang perlu diambil perhatian. Antaranya ialah :
1. BILA PERLU MULA KIRA GERAKAN BAYI
Jika anda menjalani rutin pemeriksaan di klinik kerajaan, jururawat akan memberi satu carta khas untuk anda menandakan pergerakan bayi setiap hari, bermula sekitar minggu ke-28 kehamilan. Pergerakan bayi yang baik memberikan isyarat kepada ibu bahawa bayi berada dalam keadaan yang baik dan memuaskan.
Maka sekiranya berlaku perubahan atau kurangnya pergerakan bayi berbanding normal, ianya mungkin tanda-tanda awal bayi anda tidak sihat. Hal ini adalah serius dan ia memerlukan pemeriksaan lanjut oleh doktor.
2. BERAPA KALI BAYI PERLU BERGERAK DALAM SEHARI?
Secara tepatnya, tak ada jumlah tendangan yang tetap dan perlu dirasa. Ini kerana, setiap bayi mempunyai corak tidur dan keaktifan yang berbeza. Namun, proses menandakan carta sedikit sebanyak dapat membantu ibu memahami corak pergerakan bayi setiap hari.
Pada awalnya mungkin anda teragak-agak dan berasa kekok untuk mengira gerakan bayi. Tapi apabila sudah biasa, anda akan dapat mengagak waktu serta corak pergerakan bayi yang aktif.
3. CARA KIRA GERAKAN BAYI
Merujuk kepada carta pergerakan bayi yang diberikan oleh Klinik Kesihatan, mereka mencadangkan agar kiraan sehingga 10 kali pergerakan perlu dicatatkan setiap hari bermula jam 9 pagi. Gerakan ini tidak kiralah sama ada tendangan, gulungan, tumbukan atau pergerakan lain dalam tempoh 12 jam.
Semua pergerakan bayi akan dikira sebagai satu gerakan apabila bayi bergerak dalam jangka masa yang agak lama atau terhenti-henti. Maksudnya, jika bayi mula bergerak, kemudian berhenti selama beberapa saat dan bergerak kembali, itu masih dikira satu pergerakan. Pergerakan seterusnya hanya akan dikira jika ia berlaku selepas 30 minit berikutnya.
4. APA PERLU BUAT KALAU TERLUPA KIRA GERAKAN BAYI?
Memang mudah untuk kita terlupa mencatat pergerakan bayi, lebih-lebih lagi apabila kita sibuk melakukan kerja-kerja harian atau tengah travel dari satu tempat ke tempat lain.
Tapi apabila sudah teringat, bolehlah membuat beberapa rangsangan untuk merasakan pergerakan bayi. Berikut adalah antara perkara yang boleh dilakukan :
1. Angkat kaki ke atas dan relaks. Bayi lebih mudah terjaga apabila anda duduk diam kerana semasa anda sibuk bergerak bayi mungkin tertidur kerana terasa seperti dibuai.
2. Berbaring mengiring.
3. Minum air / air yang sangat sejuk. Bayi anda mungkin dapat merasakan perubahan suhu dalam badan anda dan cuba untuk mengelak daripadanya.
4. Buat bunyi bising, mainkan muzik, zikir, dan sebagainya. Cuba lihat tindak balas daripadanya.
5. Jika bayi anda mula bergerak selepas anda melakukan rangsangan ini, kemungkinan besar bayi anda tak apa-apa. Namun, pastikan anda terus memantau pergerakannya pada jam-jam berikutnya.
5. RISIKO BAYI KURANG GERAK
Selepas tempoh 28 minggu, pergerakan bayi yang kurang aktif boleh menjadi sesuatu yang serius. Ia mungkin petanda bagi beberapa masalah seperti:
1. Kebocoran air ketuban
2. Bayi berhenti membesar
3. Bayi mengalami hipoksia (tali plasenta tidak dapat mengalirkan darah yang penuh oksigen dan nutrien kepada bayi)
4. Kematian bayi dalam kandungan
Oleh sebab itu, ibu-ibu dinasihatkan agar tidak culas memantau pergerakan bayi setiap hari. Kalau rasa tak sedap hati, jangan teragak-agak dan terus ke klinik atau hospital yang berdekatan.

6. APA YANG DOKTOR AKAN BUAT BILA BAYI KURANG GERAK?
Untuk memeriksa kesihatan kandungan, pihak hospital akan memantau kadar degupan jantungnya terlebih dahulu. Jika ia kurang memuaskan, doktor akan melakukan imbasan (scan) untuk melihat jumlah air ketuban serta kadar tumbesaran bayi.
Sekiranya terdapat masalah serius pada perkembangan bayi, ibu mungkin akan ditahan wad dan dicadangkan untuk melahirkan bayi secepat mungkin. Jangan membuat andaian dan mendengar nasihat yang salah. Kebanyakan ibu di luar sana yang terlambat menyelamatkan anak yang dikandung kerana mendengar nasihat dan sangkaan yang salah. Antaranya :
• Pergerakan janin memang akan berkurangan bila semakin matang. Ini adalah nasihat yang salah.
• Pergerakan janin akan berkurang apabila ibu berpuasa. Ini juga nasihat yang salah.
Jadi, ibu-ibu perlu lebih peka dan sentiasa memantau kecergasan pergerakan bayi dalam kandungan. Jangan sambil lewa dan ambil mudah. Kalau lambat dikesan, nyawa bayi mungkin berada dalam bahaya.
Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad
The post Jangan Culas Tanda Pergerakan Bayi. Mesti Buat! Tak Sedap Hati Cepat Ke Hospital   appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-culas-tanda-pergerakan-bayi-mesti-buat-tak-sedap-hati-cepat-ke-hospital/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Pandai Pandai Tangguh Jadual Suntikan Anak Atau Check Up Mengandung Mesti Pergi

Jangan Pandai Pandai Tangguh Jadual Suntikan Anak Atau Check Up Mengandung Mesti Pergi

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 311 hits
Bayi dan kanak kanak yang masih mempunyai temujanji untuk mendapat suntikan imunisasi atau vaksin perlu meneruskan rawatan seperti dijadualkan bagi mengelakkan mereka mendapat penyakit lain Ketua Penolong Pengarah Sektor Kesihatan Ibu Bahag...
18 Idea Resipi Berasaskan Sotong Super Sedap Mesti Cuba Sendiri

18 Idea Resipi Berasaskan Sotong Super Sedap Mesti Cuba Sendiri

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 317 hits
Sotong sejenis makanan laut yang lembut dan mempunyai peminatnya yang tersendiri Sebut sahaja sotong pasti terbayang sotong bakar sotong sumbat sotong masak merah dan banyak lagi Jadi jom kita selongkar idea resipi berasaskan sotong yang bo...
Duduk Rumah Time Pkp Jangan Fikir Nak Makan Sedap Biar Berpada Asalkan Sihat

Duduk Rumah Time Pkp Jangan Fikir Nak Makan Sedap Biar Berpada Asalkan Sihat

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 431 hits
Sejak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan boleh dikatakan ramai ibu yang teruja melihat perkongsian pelbagai gambar dan resipi yang lalu lalang di laman sosial Tak kisah menu sarapan pagi makan tengah hari minum petang atau makan malam...
Awas Jangan Sesekali Naikkan Harga Barangan Sesuka Hati

Awas Jangan Sesekali Naikkan Harga Barangan Sesuka Hati

papar berkaitan - pada 6/4/2020 - jumlah : 199 hits
PUTRAJAYA Kerajaan tidak akan berkompromi dengan mana mana pihak yang sengaja menaikkan harga barangan sewenang wenangnya sehingga menjejaskan rakyat ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ber...
Luluhnya Hati Ibu Masih Dalam Pantang Bayi Berusia Sebulan Positif Ujian Covid

Luluhnya Hati Ibu Masih Dalam Pantang Bayi Berusia Sebulan Positif Ujian Covid

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 343 hits
Ibu mana yang tak sedih dan risau apabila bayi berusia sebulan dan masih dalam pantang disahkan ujian saringannya positif Covid 19 sehingga terpaksa berada di wad berasingan untuk betul betul bebas dari virus ini Menerusi perkongsian di Fac...
Bayi Suka Sembur Makanan Bukan Sebab Tak Sedap Tapi Dia Latih Kendalian Mulutnya Untuk Bercakap

Bayi Suka Sembur Makanan Bukan Sebab Tak Sedap Tapi Dia Latih Kendalian Mulutnya Untuk Bercakap

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 247 hits
Anak saya perempuan umur 9 bulan dan dia suka sangat sembur bila makan Dan bila sembur dia akan senyum Sebelum ni saya cuba nak tahu sebab dia sembur So bila dia sembur saya akan bagi air Mungkin dia dahaga Tapi lepas bagi air dia sembur ju...
Beli Satay Linggi Memang Sedap Puas Hati

Beli Satay Linggi Memang Sedap Puas Hati

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 492 hits
Beli Satay Linggi Memang Sedap Puas Hati Assalamualaikum dan Selamat Malam Hai reader semua Malam ni Bonde nak kongsikan dengan anda semua Satay Linggi yang sebelum ini Bonde ada kongsikan This is a content summary only Visit my website for...
Muslimin Muslimat Mukminin Mukminat Kalian Hebat Kerana Allah Jangan Benarkan Sedih Bermukim Di Hati 10161

Muslimin Muslimat Mukminin Mukminat Kalian Hebat Kerana Allah Jangan Benarkan Sedih Bermukim Di Hati 10161

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 281 hits
Allah menjamin kesejahteraan Mukmin Tiada Tempat Bagi Kesedihan Di Hati Mukmin Idealnya seorang Mukmin selalu sadar bahwa ia tidak sendirian dalam mengatur kehidupannya Disana ada Dzat Allah yang Maha Kasih yang memiliki Kuasa untuk menentu...
6 Himpunan Resepi Durian Crepe Mudah Sedap Dan Lazat

6 Himpunan Resepi Durian Crepe Mudah Sedap Dan Lazat

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 915 hits
Assalamualaikum wbt 6 Himpunan Resepi Durian Crepe Mudah Sedap Dan Lazat Resepi durian crepe adalah menjadi fenomena suatu masa dulu ia merupakan satu hidangan pencuci mulut yang sangat lazat untuk dinikmati seisi keluarga Ada orang lebih m...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain