Duduk Rumah Time Pkp Jangan Fikir Nak Makan Sedap Biar Berpada Asalkan Sihat


Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, boleh dikatakan ramai ibu yang teruja melihat perkongsian pelbagai gambar dan resipi yang lalu lalang di laman sosial. Tak kisah menu sarapan pagi, makan tengah hari, minum petang atau makan malam. Ibaratnya lengkap jadual makan sehari.
Malah ibu yang sebelum ini bekerja dan tak sempat masak hari-hari pun, sejak duduk di rumah jadi seronok untuk masak yang sedap-sedap. Apa anak minta atau suami sebut, terus boleh buat.
Tapi adakah ibu terfikir masakan yang kita sediakan ini sebenarnya lengkap dengan khasiat yang sepatutnya?

Hidangkan makanan seimbang
Melalui apa yang dikongsikan oleh Dietitian, Fizah Sobri dalam Live IG Bersama Pa&Ma, beliau menjelaskan ibu kena ambil tahu perkara ini. Penting sebenarnya untuk pastikan kesihatan seluruh ahli keluarga berada dalam keadaan baik.
Contohnya jika anak selalu minta makan makanan yang manis, sesekali boleh tetapi ibu kena juga jadi kreatif. Bukan hanya beli stok dan anak boleh makan terus. Apa kata ibu gantikan makanan manis dengan buah-buahan potong, ais krim buah atau puding buah. Itu lagi menyihatkan!
Pola pemakanan seimbang ini bukan untuk anak kecil saja tetapi untuk ahli keluarga yang lain pun harus mengamalkan cara yang sihat. Maklumlah dalam tempoh PKP ini pergerakan kita agak terhad. Nak keluar rumah tak boleh. Jadi berpeluh pun kurang.
Sebab itu, kena jaga makan. Orang kata biar makan seimbang dan jangan tambah lemak. Ibu khususnya boleh mengutamakan makanan dari sumber kabohidrat khususnya bijirin penuh dan sumber protein seperti telur, ikan, ayam dan daging yang kurang bahagian berlemak dan kulit.
Selain itu, pengambilan pelbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran juga akan memberikan sumber vitamin, mineral dan serat kepada tubuh badan. Jadi bolehlah pilih jenis sayur dan buah yang tahan lama untuk di simpan agar tak perlu keluar dengan kerap.

Tak perlu simpan stok makanan segera atau dalam tin dengan banyak
Menyentuh mengenai makanan segera dan makanan dalam tin, makanan jenis ini biasanya mempunyai kandungan gula dan garam yang tinggi serta sesetengahnya mempunyai penngawet untuk tahan lama.
Sebaiknya ibu pilih je memasak makanan daripada bahan-bahan mentah dan segar itu lebih selamat. Walaupun ringkas dan satu jenis lauk, kita lebih tahu jumlah bahan yang dimasukkan dalam setiap makanan yang dimasak.
Ada juga yang kata bila duduk di rumah asyik lapar sepanjang masa. Jadi jika ada makanan yang sedia dimasak lagi cepat dan mudah. Mungkin kalau nak makan juga boleh tetapi cuba ubah suai sikit mengikut cara yang lebih sihat.
Lakukan senaman ringan
Bagi yang biasa keluar bekerja dan berpeluh setiap hari, apabila berada dalam rumah mungkin akan rasa bosan. Penyelesaian dalam hal ini, anda sebenarnya boleh melakukan senaman ringan atau apa saja aktiviti yang boleh membuatkan jantung kita mengepam.
Berjalan kaki, berkebun dan membersih kawasan rumah boleh dianggap sebagai senaman ringan selain dapat mengeluarkan peluh dan membantu perjalanan darah.
“Senamrobik atau buat zumba dalam rumah, push-up boleh dilakukan bersama anak-anak dan ahli keluarga. Ia secara tidak langsung turut mengisi masa lapang dengan aktiviti berfaedah dan memberi lebih keseronokan.
Bagi individu yang duduk di kawasan rumah tinggi seperti kondominium, apartment atau flat, mungkin boleh ambil masa dalam 20 minit untuk naik atau turun tangga. Tiada masalah sebenarnya asalkan kita ada keinginan.
Senaman ringan ini penting dilakukan sepanjang tempoh berada di rumah bagi melancarkan pergerakan darah.
Selain tu, pastikan waktu makan, tidur dan bangun sama seperti hari kita bekerja bagi mengelak kelesuan.
The post Duduk Rumah Time PKP Jangan Fikir Nak Makan Sedap. Biar Berpada Asalkan Sihat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/duduk-rumah-time-pkp-jangan-fikir-nak-makan-sedap-biar-berpada-asalkan-sihat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hikmah Duduk Rumah Sepanjang Pkp Waktu Terbaik Kutip Pahala Jangan Sia Siakan

Hikmah Duduk Rumah Sepanjang Pkp Waktu Terbaik Kutip Pahala Jangan Sia Siakan

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 340 hits
Baru baru ini selebriti terkenal Neelofa telah mengadakan live di Instagramnya bersama Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani Melalui perkongsian ilmu itu Neelofa bertanyakan apakah amalan terbaik yang boleh dibuat sepanjang ujian COVID 19 yang meland...
Masa Ni Paip Nak Pecah Ketua Rumah Bersuara Cadang Kedai Hardware Dibuka Ketika Pkp

Masa Ni Paip Nak Pecah Ketua Rumah Bersuara Cadang Kedai Hardware Dibuka Ketika Pkp

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 737 hits
Perintah Kawalan Pergerakan yang sedang dilaksanakan ketika ini diketahui bertujuan untuk memutuskan rantaian penyakit wabak Covid 19 Dalam tempoh PKP yang dilaksanakan sejak dari 18 Mac hingga 14 April depan pergerakan setiap individu tela...
Duduk Rumah Sambil Hafal Surah Aktiviti Peminat Kecil Liverpool Ni Ketika Pkp Di Puji Menteri Agama

Duduk Rumah Sambil Hafal Surah Aktiviti Peminat Kecil Liverpool Ni Ketika Pkp Di Puji Menteri Agama

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 338 hits
Tempoh PKP yang disambung sehingga 14 April ini pastinya membuatkan ramai diantara kita mula tercari cari pelbagai aktiviti yang berfaedah bagi mengelakkan rasa bosan Aktiviti bersama anak anak pastinya dapat menjalinkan hubungan yang lebih...
Di Rumah Tiada Apa Nak Bagi Anak Isteri Makan Bapa Muda Kayuh Basikal Mohon Sumbangan

Di Rumah Tiada Apa Nak Bagi Anak Isteri Makan Bapa Muda Kayuh Basikal Mohon Sumbangan

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 343 hits
Memandangkan situasi sekarang ini pergerakan terhad ia sedikit memberi kesulitan kepada individu yang bergantung pada gaji hari atau hanya bekerja sendiri Keadaan ini bukan saja memberi kesulitan tetapi menyebabkan mereka ini terpaksa berji...
Nak Pergi Rumah Kawan Bagi Resepi 5 Ditahan Langgar Pkp Bagi Alasan Tidak Munasabah

Nak Pergi Rumah Kawan Bagi Resepi 5 Ditahan Langgar Pkp Bagi Alasan Tidak Munasabah

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 305 hits
PUTRAJAYA Lima individu ditahan melanggar Perintah Kawalan Pergerakan menerusi dua tangkapan di pusat pentadbiran persekutuan di sini semalam Kesemua mereka berusia 18 hingga 34 tahun dan direman di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya Ketua ...
Jangan Cakap Saya Nak Menunjuk Pula Black Tak Ambil Sewa Untuk 6 Buah Rumah Miliknya

Jangan Cakap Saya Nak Menunjuk Pula Black Tak Ambil Sewa Untuk 6 Buah Rumah Miliknya

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 168 hits
Sebelum ini hangat diperkatakan di media sosial apabila ada beberapa artis seperti Black Hanifah Tomok dan Shuib Sepahtu mencadangkan agar kerajaan memberikan bantuan khusus untuk penggiat seni yang terjejas sumber pendapatan susulan lanjut...
Zuraida Baik Duduk Di Rumah Jangan Bodohkan Diri

Zuraida Baik Duduk Di Rumah Jangan Bodohkan Diri

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 278 hits
Perunding Pediatrik dan Perubatan Hospital Pakar KPJ Damansara Datuk Dr Musa Mohd Nordin melalui ciapan twitternya mengecam tindakan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin yang menyertai proses nyah kuman dan operasi san...
Pkp Bukan Alasan Makan Ikut Nafsu Ini 5 Cara Mudah Sediakan Menu Sihat Senang

Pkp Bukan Alasan Makan Ikut Nafsu Ini 5 Cara Mudah Sediakan Menu Sihat Senang

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 783 hits
Apabila Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan kebanyakan waktu kita dihabiskan di rumah Bagi golongan ibu bapa saat ini semestinya amat menggembirakan kerana boleh meluangkan lebih banyak masa bersama anak anak PKP Bukan Alasan Makan Iku...
Resepi Mango Cheesecake Gebu Lembut Makan Sekali Pasti Nak Lagi Sedap

Resepi Mango Cheesecake Gebu Lembut Makan Sekali Pasti Nak Lagi Sedap

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 426 hits
Kek merupakan salah satu pemanis mulut yang digemari ramai Selain rasanya yang manis dan berlemak kek juga boleh diviarasikan dalam pelbagai jenis perisa seperti kek keju mangga strawberry coklat dan sebagainya Kami ingin berkongsi dengan a...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Asan Lembu The Movie

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord