Jangan Biarkan Pas Ekstrem Seperti Syiah



Kredit: Ahmad Sayuti Bashiron
SYIAH memang ajar penganutnya walak pada #PEMBOHONGAN Ayatullah
Salah satu pegangan utama ajaran Syiah dalam strategy melebarkan pengaruh adalah mengharuskan pembohongan atau penyamaran, yg disebut “taqiyyah” ( التقية ) pada penganutnya. Bagi mereka, demi maslahah perjuangan yg dianuti, taqiyyah merupakan kewajipan penganut demi melebarkan pengaruh serata dunia.
Ini yg saya diajar oleh Tok Guru itu. Pernah satu ketika sekitar tahun 1995 Tok Guru itu mengambil keputusan memecat 7 orang sahabat saya daripada party lama itu, kerana dikaitkan dengan amalan Syiah di atas.
Bagi keempat mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah pula, konsep taqiyyah itu adalah haram selamanya, kecuali dalam situasi peperangan untuk menyelamatkan nyawa.
Kedua
Selang beberapa jam sahaja selepas Raja Petra muat naik website dan social media dengan tajuk “Pengarah YADIM kata Tok Guru celaka”, ratusan (kalau tak ribuan) individu tak dikenali, menyerang saya di FB dan WhatsApp tanpa henti. Ia memaksa saya membuat #OFF kan comment, selain comment daripada ‘friends’ sahaja. Inilah kali pertama dalam 12 tahun saya menggunakan feature di FB itu. Sebaik di #OFF kan, serangan marahkan kerana tak dibenarkan comment dihalakan pula kepada messenger FB pula.
Saya simpan semua ratusan koleksi comments majority nya oleh pantaksub Pas & dan pengikut Najib sebagai bahan analisa satu masa kelak. Menarik jika dibuat kajian pemikiran dan pattern kefahaman dikalangan penyokong Umno/Pas dalam kerajaan hari ini. Tak sangka rupanya cybertrooper RPK yg mencari suaka di UK itu mendapat perhatian dan peminat tertinggi oleh Pas/Umno dalam isu fitnah politik yg berlaku hari ini.
Daripada poster disitulah terdapat beberapa Pemuda Pas Selangor yg membuat pula poster mengajak sahabat party itu berdoa laknat atas saya, sehingga ratusan mesej diterima dengan bahasa yg cukup nista dan penuh maki-cela yg tidak dapat digambarkan.
( Saya ajak kita semua – brsungguh sama doakan sahabat saya ustaz yg menyebarkan poster #fitnah dan mengajak doa kecelakaan ke atas saya itu diberikan kesembuhan kerana beliau baru dibawa ke hospital kerana disahkan postif Covid-19, kelmarin.)
Saya duduk memikirkan betapa parahnya fikrah yg sedang dilalui oleh kumpulan pentaksub politik di luar saya yg cukup mudah dibangkitkan emosi mereka apabila ianya berkaitan fitnah pada susuk Tok Guru mereka itu. Bagi saya, virus fitnah & emosi yg meracau ini adalah wabak yg kita tidak sedari semakin parah tular dalam mesyarakat kebelakangan ini.
Untuk mengesahkan dakwaan ini, saya bawakan DUA KISAH untuk kita hayati akan betapa virus tu telah pun menjadi apedemik yg perlu segera dirawat.
Untuk rekod,
Sejak 2008 saya mula menulis & bercakap tajuk (1) indoktrinasi & ta’asub pada gerakan Islam (2) pengkhianatan janji/syura, dalam pelbagi forum dalaman party dan students, khasnya untuk mengajak mereka berfikiran terbuka serta faham perjuangan politk dakwah tersebut;

[ 'ibrah & perjuangan ]SYIAH memang ajar penganutnya walak pada #PEMBOHONGAN Ayatullah Menjawab #ketaksuban melampau…
Posted by Ahmad Sayuti Bashiron on Tuesday, April 7, 2020
KISAH PERTAMA (2013)
1. Sebaik pulang selepas hampir 4 tahun bermusafir luar Negara, saya membuat kunjungan bekas pimpinan lama yg diabaikan, yg mana saya menjadi semakin rapat dengan beliau melalui pertemuan online (facebook) sejak tahun 2010, apabila saya kerap bercakap pasal dua tajuk di atas. Pak Daeng, bekas pensyarah, bekas Ahli Parlimen yg juga bekas pimpinan utama party itu di zaman alMarhum Ustaz Fadzil Noor dahulu. Hampir 10 kali selepas itu saya bersempatan menziarahi beliau yg uzur di bungalow Bangi itu dalam tempoh 2 tahun berikutnya.
2. Saya ingin mengambil beberapa ketetapan pandangan Pak Daeng ketika siri-siri awal kami berusrah bersama beberapa lagi sahabat.
3. Kata Pak Daeng – Ya akhie, antum kena bersedia untuk berani lakukan pertukaran “Ustaz Hadi” itu dengan ustaz lain. Saya tanyalah kenapa sampai begitu sekali, walaupun saya tahu Pak Daeng berasa sangat marah pada Tok Guru sebaik peristiwa kekalahan PKR di Kota Damansara pada PRU13, disebabkan pertandingan 3 penjuru atas arahan Tok Guru.
4. Jawapannya. Ya akhie, ana ni belajar PhD, dan kajian thesis ana adalah tentang “wilayah faqeh” (Kepimpinan Ulamak) yg Syiah amalkan, sampai ana pernah rasakan tak ada orang lain yg lebih faham Syiah di Malaysia ini selain ana pada masa dulu.
5. Sebab itu ana sangat takut ya akhie, tindakan Ustaz Hadi khianati perjanjian Pakatan Rakyat di Kota Damansara itu, dan disokong pula oleh Dewan Ulamak dan Dewan Pemuda membawa kepada bibit kerosakan pada Pas sebenarnya.
6. Saya tanyakan – Kenapa Pak Daeng fikir sampai begitu?
7. Jawab Pak Daeng – sebabnya ya akhie, ana tengok dalam isu Kota Damansara itu contohnya, sebaik sahaja Khalid Samad tegur Ustaz Hadi kerana khianati perjanjian agihan kerusi PR tersebut, Khalid pula yg dicaci-hina, dicela oleh Dewan Ulamak dan Pemuda atas alas Khalid tak hormati Tok Guru sebagai ulamak.
8. Sedangkan teguran yg dibuat oleh Khalid itu adalah perkara asas, ie. kewajipan berpegang janji dan jangan khianat. Tapi bagi Ustaz Hadi dia merasakan tak salah untuk lakukan khianat itu kerana seolahnya bahawa bohong dalam politik itu bukan satu kesalahan. Bahkan pendirian itu disokong pula oleh ulamak party, walau natijah sangat jelas daripada pengkhianatan Kota Damansara itu adalah PR hilang satu kerusi. Dan hanya berpunca daripada ketua sebuah party Islam yg melakukan veto atas alasan dia punyai kuasa sebagai ketua pada party Islam itu.
9. Saya tanya Pak Daeng – Habis kenapa sampai kena tukar Tok Guru itu?
10. Jawab Pak Daeng – Ustaz Hadi itu wajib ditukar kalau antum masih mahu selamatkan Pas dan mahu Pas terus bersama PR. Ana yakin, kalau antum tak tukarkan Ustaz Hadi pada muktamar ini (2013) atau akan datang (2015), dan biarkan Ustaz Hadi terus kekal sebagai Presiden, Pak Daeng pasti Pas akan pecah daripada PR kelak. Sebabnya kata Pak Daeng, ana dah kenali Ustaz Hadi itu sejak “fenomena Haji Hadi” awal 1980an lagi, dan selepas itu bersama Ustaz Hadi ketika kepimpinan Ustaz Fadzil. Dia bukanlah seorang yg boleh bekerja dengan kumpulan yg selain Pas!
11. Dan hakikatnya “fenomena Haji Hadi” itu jadi lebih parah kebelakangan ini bila berduyun adik-adik ana yg belajar di Mesir mula pulang ke Malaysia. Dan merekA terus terlibat dengan party politik dengan cara yg tertutup dan tak progressif. Ini kerana katanya, cara didikan Mesir dahulu dibuat tanpa pendedahan politik & pengurusan dan berbeza dengan negara lain yg lebih terbuka. Tetapi mereka itulah yg dipanggil ustaz atau digelar ulamak dan terus mengajar dan menggerakkan party & Dewan Ulamak, Dewan PEmuda di Malaysia dengan cara tertutup juga. Mereka itulah yg menjadi menjadi pemimpin party hari ini tanpa pendekatan terbuka dan berfikiran kritikal.
12. Pegangan ramai ustaz Mesir itulah mengembangkan fenomena patuh dan walak secara melampau ke dalam party untuk hanya jadi pengikut tanpa dibenarkan bersuara atau menegur apa juga kesilapan yg dilakukan oleh Ustaz Hadi masa itu.
13. Hinggalah akhirnya Ustaz Hadi diangkat seolahnya menjadi seperti Ayatullah Syiah yg wajib ditaati secara total oleh ahli dan pengikut. Dan apa jua tindakan berhujjah atau menegur Haji Hadi itu adalah dianggap berlawanan dengan konsep jemaah Islam, dan menderhaka.
14. Itu tak boleh ya akhie. Party politk kena dibersihkan daripada anasir Syiah itu. Ana takut kajian PhD ana tentang Syiah itu akhirnya jatuh pada pada party ana sendiri. Sama seperti yg sudah berlaku pada Arqam apabila Ketua Lajnah Tabiyyah party sendiri bertindak keluar bersama pengikut yg ramai hingga dilantik menjadi Abuya yg diagungkan. Mereka itu samalah seperti Syiah sebenarnya.
15. Ana takut kalau antum (5 orang kami depan itu) tak tukarkan Ustaz Hadi dalam muktamar akan datang (2013) atau 2015, Pas akan terkeluar daripada PR kelak sebab kejadian Kota Damansara itu jelas menunjukkan pemimpin party sudah menganggap apa jua keputusan oleh Ustaz Hadi itu seolah maksum, tepat dan wajib ditaati semuanya walaupun ianya perbuatan khianat.
16. Saya tanya – Habis kalau itu yg berlaku, siapa yg patut kita naikkan untuk gantikan Tok Guru itu?
17. Jawab Pak Daeng – bagi ana seorang sahaja yg nampak paling sesuai pada masa ini untuk diangkat sbg Presiden party, iaitu *** sahaja. Sebab dia dah dilatih sebagai ulamak sejak kecil, dan punyai pendedahan ilmu politik dan ilmu pengurusan yg kuat.
18. Kata Pak Daeng lagi, ya akhie, kalau enta berhubung dengan *** enta kirim salam pada dia, dan enta beritahu Pak Daeng ajak dia ke rumah. Sebulan selepas itu, saya berjaya meyakinkan *** untuk luangkan masa dan menemani ** menziarahi Pak Daeng untuk makan tengahari dan menyaksikan mereka berbual mesra dalam Arab berkaitan kisah-kisah semasa.
19. Manis pengalaman itu. Saya simpan gambar-gambar pertemuan itu sebagai kenangan.
(Cuma demi berlaku adil – Pak Daeng menukar pandangan itu selepas 2 tahun dan kemudiannya dilantik memegang jawatan penting party. Bagi saya, it’s ok, ijtihad berubah barangkali).
KISAH KEDUA – kelmarin.
1. Dari ratusan mesej FB atau WhatsApp menyerang saya sebaik RPK membuat posting “Pengarah YADIM celakakan Tok Guru”, terdapat individu yg mengenali saya menalefon dan berbicara panjang (7-8 calls), dengan nada yg keras awalnya, tapi berakhir dgn baik.
2. Saya kongsikan satu pandangan AJK Dewan Ulamak yg juga pimpinan utama Negeri yg menalefon dan terus meminta “ana nak pesan pada enta adinda Sayuti, walau enta tak setuju sekalipun pada Tok Guru, janganlah sesekali enta berkata Tok Guru itu berbohong, apatah lagi melakukan khianat, sekali pun ianya benar pada pandangan enta”. Itu sahaja disampaikannya.
3. Saya bertanya – kenapa pula sampai begitu? Apabila dah jelas sesuatu yg dilakukan itu pada nyata pembohongan pada ucapan atau perbuatan, kenapa salah untuk kami ahli politik yg berbeza party mendedahkan pembohongan atau pengkhianatan yg terbuka itu?
4. Jawabnya – enta tak tahu Sayuti, ana sangat rapat dan kerap berdampingan dengan Tok Guru dan ana tahu betapa waraknya & cermatnya Tok Guru dan beliau tak akan sesekali lakukan dosa-dosa yg enta katakan itu. Ana yakin setiap apa yg Tok Guru lakukan itu dibuat dengan petunjuk dari Allah. Bahkan ilmu Tok Guru itu adalah amat jauh tinggi daripada kita di bawah sini yg tidak nampak apa yg Tok Guru nampak di atas sana. Maka siapalah kita nak katakan seorang ulamak itu sebagai pembohong, apatah lagi khianat?
5. Saya katakan lagi – habis kalau Tok Guru itu dah jelas berbohong tapi saya tak dibenarkan kata bohong dan dedahkan tindakan Tok Guru itu, apa pula kalimah yg boleh saya gunakan? Sedangkan dalam Islam pembohongan (kaziba atau buhtan), dan juga khianat adalah DUA dosa yg Rasulullah haramkan langsung dilakukan oleh orang beriman dalam apa jua strategy politik sekalipun. Pembohongan yg diharuskan pun hanya dalam situasi menyelamatkan nyawa dalam peperangan sahaja, bukan pembohongan politik!
6. Jawab Ustaz itu – itulah yg enta tak belajar Sayuti, dalam Islam ada khid’ah (tipudaya) peperangan, dan apa yg Tok Guru lakukan itu bukannya pembohongan atau khianat. Tapi itulah yg dinamanakan at-tauriyyah ( التورية ).
7. Saya tegur, eh Ustaz, at-tauriyyah itu maknanya sesuatu perkataan atau perbuatan kita yg kita sampaikan sengaja diolah untuk difahami dengan maksud yg berbeza oleh penerima. Atau disebut perbuatan atau perkataan yg punyai dua makna.
8. Contoh at-tauriyyah yg berlaku di zaman Rasulullah adalah ketika seorang Badwi menahan Saidina Abu Bakar bersama Rasululah ketika melarikan diri daripada kafir Quraisy yg mengepung Kota Makkah ketika peristiwa Hijrah. Penduduk Makkah dijanjikan habuan sangat besar jika boleh membawa Rasulullah dalam keadaan hidup atau mati. Maka tatkala ditanya oleh Badwi itu siapa yg bersama kamu, lantas Abu Bakar menjawab itu adalah “penunjuk yg menunjuk jalan buat aku” (هَادٍ يَهْدِيْنِي السَّبِيْلَ). Lantas Abu Bakar & Rasulullah keduanya dilepaskan kerana Badwi yg tidak mengenali Rasulullah itu berfahaman Baginda itu adalah petugas yg diupah yg menunjukkan laluan di padang pasir tersebut kepada Abu Bakar. Itulah at-tauriyyah wahai Ustaz!
9. Saya jawab, saya tak nampak langsung bahawa mana-mana kesalahan Tok Guru itu boleh untuk kita nisbahkannya kepada at-tauriyyah. Tak kena langsung analogy nya!
10. Saya berikan pada ustaz itu beberapa contoh pembohongan Tok Guru dalam pendedahan yg lepas, termasuklah – Tok Guru menuduh Anwar suka kacau bini orang, Anwar suka lelaki muda yg cantik, Anwar akan buka Pengkalan Tentera Amerika di Sabah jika menjadi Perdana Menteri, dan juga tuduhan Tok Guru bahawa Amanah ditubuhkan oleh Anwar & DAP (tahun 2015 Anwar masih dalam penjara), dan satu lagi Amanah dibiayai sebanyak RM1 juta oleh DAP masa awal penubuhannya. Saya kata pada ustaz itu, kesemuanya contoh yg saya berikan itu tiada satupun yg punyai “dua makna”. Melainkan kesemuanya adalah jelas satu pembohongan (buhtan) atau fitnah yg nyata.
11. Maka jawablah ustaz AJK Ulamak itu – tak apalah enta nak kata apa pun pada fahaman enta. Tapi enta janganlah guna perkataan bohong atau khianat pada Tok Guru itu. Enta letakkan sedikit rasa “husnul dzan” dan tsiqah pada Tok Guru yg pernah mendidik enta itu, sekalipun dia bukan lagi Presiden party enta.
12. Atau setidaknya, sebelum enta nak kata Tok Guru itu pembohong atau pengkhianat, letakkanlah dahulu diri enta sebagai seorang anak pada Tok Guru, bahawa seorang ayah yg sayangkan Islam tak akan sesekali berbohong untuk masa depan anak-anak dia, terutama dalam perkara melibatkan agama.
13. Saya langsung tidak mendapat kefahaman dari apa yg disampaikan ustaz itu. Sebelum perbincaangn tamat, saya jawab – ustaz bayangkan begini, kami ini dilatih sejak sekian lama antaranya oleh Tok Guru untuk berkata benar dan berani menegur apa jua kesalahan atau maksiat yg dilakukan oleh ketua. Dan kami jadikan prinsip itu sebagai pendirian sejak sekian dalam dalam party lama lagi dan sekarang.
14. Tapi hari ini bila kami dah keluar party lama, dan tubuhkan party baru Amanah, ustaz arah kami pula untuk bersangka baik dan tsiqah pada kesalahan Tok Guru itu, dan tak benarkan berkata beliau berbohong atau khianat pada sesuatu yg begitu jelas sudah dilakukannya yg merugian Islam.
15. Saya hakikatnya kalaulah saya ini masih tsiqah atau masih bersangka baik pada keputusan politik Tok Guru itu, maka sudah pasti kami tak payah bersusah-payah berijtihad dan berkorban meninggalkan party lama sejak 4 tahun lalu.
16. Maka dalam situasi berbeza party inilah kami akan kena terus menerang dan mendedahkan segala pembohongan atau pengkhianatan Tok Guru dan mengambil keuntungan politik atas pendedahan tersebut.
17. Hakikatnya juga, walau kami masih boleh hormati kefaqehan ilmu agama yg Tok Guru itu miliki, tetapi kami tak akan sesekali redha pada maksiat atau dosa yg Tok Guru lakukan melalui pembohongan atau khianat untuk tujuan politik yg Tok Guru itu lakukan.
18. Perbincangan selanjutnya berjalan dengan tidak teratur dan menjadi agak tegang. Walau persoalan at-tauriyyah, husnul dzan, dan tsiqah itu saya dah jawab dgn sempurna, tapi saya rasa ia masih tidak menoktahkan sebarang kesimpulan yg berjaya diterima oleh ustaz itu, selain arahan walak & taat semata.
Ikhwah yg dirahmati Allah.
Itu satu contoh panggilan telefon yg saya terima yg seseorang yg rapat dengan saya, di party sana.
Oleh itu saya gabungkan Kisah Pertama 7 tahun lalu itu, dan Kisah Kedua yg berlaku beberapa hari ini.
Saya berpendirian, disitulah titik pertemuan untuk kita kenali akan betapa rosaknya fikrah (haddamatul firriyyah) pada party berlabel Islam itu apabila kedua elemen ‘asobiyyah (ta’asub pertahankan kesalahan ketua) dan elemen pemujaan ketua bergabung untuk mewujudkan kebangkitan pengikut yg melampau dan tak berasa takut melakukan pelbagai dosa pembohongan & khianat atas nama party politik.
Saya bersetuju dengan kerisauan diutarakan Pak Daeng itu, kerana Pak Daeng amat takutkan party itu menajdi seperti Syiah atau Arqam jika Tok Guru terus memimpinnya. Kerana bagi saya penularan wabak ketaksuban buta sehingga mereka sanggup melakukan apa sahaja demi “mentaqdiskan” (mensucikan) Tok Guru atau ulamak mereka dari dosa yg sengaja dilakukan oleh ketua itu.
Maka atas gabungan kedua kisah di atas, saya lihat party itu sedang menuju kea rah indoktrinasi Syiah yg ditanam ke dalam pemimpin dan pengikutnya tanpa mereka sedari.
Contohnya, kenyataan media Tok Guru itu baru ini berbohong (mengambil contoh pembohongan Nik Abduh) itu adalah wajib dilakukan adalah sama denga peganga Syiah ketika cuba melepaskan diri dari kesalahan politik mereka.
Kesimpulan.
Benarkanlah kami daripada party berbeza ini untuk terus menegur atau mendedahkan apa jua pembohongan atau pengkhianatan yg dialukan oleh musuh politik ini. Dan tak setuju dengan pendedahan kami itu, maka datangkanlah hujjah itu dengan baik tanpa mudah melacurkan prinsip-prinsip agama yg mulia ini.
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانكُمْ إنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
Dan jangan sesekali berfikir kamu boleh memaksa kami menelan pil tsiqah & walak itu pada kami yg bukan lagi bersama dalam party kalian.
wallahu’alam
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27030

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Hairan Kalau Pas Jilat Ludah Sendiri Tak Caya Dengar Saja Salah Satu Video Ini

Jangan Hairan Kalau Pas Jilat Ludah Sendiri Tak Caya Dengar Saja Salah Satu Video Ini

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 312 hits
Tahniah Setelah penat menebuk atap dapatlah habuan jadi duta khas taraf menteri PH ke 8 tak habis lagi bagi ghanimah pada saat negara dilanda krisis terburuk Covid 19 kata Mujahid Yusof menerusi twitter Perlantikan Hadi Pas jilat ludah send...
Anies Jangan Biarkan Tenaga Medis Bertarung Sendirian Di Garda Terdepan

Anies Jangan Biarkan Tenaga Medis Bertarung Sendirian Di Garda Terdepan

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 255 hits
Senyumperawat com Jagat Facebook cukup dihebohkan dengan gebrakan dari gubernur Anies Baswedan atas apresiasinya terhadap kinerja tenaga medis Menurutnya tenaga medis yang mengurusi pasien covid 19 adalah pejuang yang tugasnya terbesar terb...
Jangan Ingay Hang Bendahari Pas Corona Tak Serang

Jangan Ingay Hang Bendahari Pas Corona Tak Serang

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 185 hits
Lunch dululah pasni nak main salji Orang tua tua kata coronavirus takut salji Ok jalan dulu sapa nak ikut Disahkan positif Covid 19 selepas pulang main salji di Turki kutipan derma kilat untuk ustaz kacak Zuhdi Mat Piah bikin netizen tercen...
Jangan Kecam Pesakit Covid Seperti Kami Cuma Harapkan Doa Aura Positif Anda

Jangan Kecam Pesakit Covid Seperti Kami Cuma Harapkan Doa Aura Positif Anda

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 207 hits
Tiada siapa yang minta untuk diuji dengan ujian yang sebegitu berat Lagi lagi dengan wabak Covid 19 yang sangat bahaya dan telah meragut banyak nyawa di seluruh dunia Sebagai manusia kita hanya mampu berdoa dan mencegahnya dari terus mereba...
Tik Tok Pemikiran Noraini Cetek Ulama Pas Membisu Lagi

Tik Tok Pemikiran Noraini Cetek Ulama Pas Membisu Lagi

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 216 hits
Tik Tok Pemikiran Noraini cetek ulama Pas membisu lagiOleh April 09 2020Apa akan jadi dengan kualiti pendidikan tinggi negara apabila menterinya sibuk mengiklankan pertandingan Tik Tok ketika para mahasiswa bosan dilockdown Dapat dimengerti...
Logik Lebai Pas Takpa Main Tiktok Asalkan Bukan Bini Dia

Logik Lebai Pas Takpa Main Tiktok Asalkan Bukan Bini Dia

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 400 hits
Dulu anggap TikTok fitnah sekarang Menteri KPT tidak buat salah MALAYSIA DATELINE Ada penyokong Pas dilihat bermati matian menjadi jurucakap kepada pemimpin Umno walaupun mungkin tidak diminta berbuat demikian Sejak bersubahat dengan Umno m...
Masa Untuk Pas Perjuangkan Negara Islam

Masa Untuk Pas Perjuangkan Negara Islam

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 197 hits
Oleh Tamrin Tun Ghafar 1 Apabila dikatakan istilah PAS sudah berubah daripada Parti Islam Se Malaysia kepada Parti Amalan Sesat ramai ahli mereka berasa marah 2 Apabila dikatakan mereka ini tak ubah seperti SEEKOR SESUMPAH yang boleh bertuk...
Mana Kerajaan Teknokrat Pas Semua Mp Jadi Pengerusi Glc

Mana Kerajaan Teknokrat Pas Semua Mp Jadi Pengerusi Glc

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 275 hits
Sebelum pilihan raya umum ke 14 lalu Pas berkempen untuk mewujudkan kerajaan teknokrat Ahli parlimen yang menang tidak akan memegang jawatan menteri sebaliknya profesional akan dilantik untuk menjadi anggota kabinet Kerajaan itu merunut Pas...
Covid 19 Dan Masalah Yang Diizinkan Syarak Presiden Pas

Covid 19 Dan Masalah Yang Diizinkan Syarak Presiden Pas

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 196 hits
Maqasid Syariah dalam menangani wabak COVID 19ISLAM yang ditakrifkan daripada perkataan al Din yang merupakan bahasa al Quran adalah petunjuk Allah S W T yang menyeluruh kesempurnaannya Ajaran Islam membawa rahmat dan kebajikan kepada selur...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67