Jangan Asyik Fikir Nak Mengandung Sampai Stress Doktor Kongsikan Tip Mudah Hamil


Jadi buntu dibuatnya bila asyik berfikir hendak tambah anak. Tambah pula jarak anak pertama begitu jauh jaraknya. Lama-lama jadi stres bila memikirkannya kenapa masih tak hamil lagi.
Jangan terlalu stress dan memikirkan hendak hamil setiap masa. Inilah yang dikongsikan oleh Dr. Erna Nadia sebagai panduan untuk cepat hamil. Paling penting jangan stres!

Tips untuk mengandung yang saya bagi pada kawan saya tu memang selalu saya bagi pada pesakit pesakit yang datang klinik.
Kawan saya dah 6 tahun kahwin dan masih ttc. Dia pernah cuba iui, ivf tapi masih belum ada rezeki waktu tu. Dia tak ada sebarang masalah kesihatan, suaminya pun sama.

Nasihat yang saya bagi sangat simple:
1. Jangan stress
Ini yang paling penyumbang faktor kenapa sukar hamil untuk sesetengah orang. Stress dari pelbagai sudut. Stress sebab mulut orang yang asyik tanya bila nak ada anak, stress sebab kerja, stress sebab hal hal lain.
Bila asyik tertekan, dan asyik pula ikut kalender ok waktu ni subur, kita mesti on. Pasangan pun akan jadi malas atau hubungan jadi kurang intim. Bukan tidak sayang tapi sebab stress buatkan hubungan tersebut jadi kurang ‘natural’.
Sebab itu benda pertama yang anda perlu lakukan adalah duduk diam diam dan fikir apa penyebab stress dan cuba elakkan/selesaikan.
Jangan asyik fikir mengandung. Bila asyik harap begini, memang akan bertambah stress bila setiap kali period, datang period.
Kawan saya ni, dia sebenarnya dah jadi kurang berfikir dan dia terfikir untuk ambil anak angkat tapi tak sangka Alhamdulillah ada rezeki dia dan suami.

2. Dapatkan berat badan ideal.
Kawan saya berjaya dapat bmi ideal tahun lepas bulan 11. Dari bmi 29, jadi bmi 24.
Jika anda/pasangan masalah berat badan berlebihan, cuba dua dua berusaha dapatkan berat badan yang ideal dan sihat. InshaAllah mudah lekat.
3. Tukar habit jadi sihat.
Saya cuma nasihat untuk dia ubah gaya hidup. Tak sangka dia betul betul buat. Jarang makan fast food dan dah banyak beriadah. Kalau tak sebelum ni, asyik nak lepak berjalan sahaja, lepas dia tanam azam untuk sihat dan kurus, dia betul betul ubah gaya hidup dia.

4. Pergi bercuti.
Ini sangat jarang orang buat dengan betul. Bercuti dengan sebenar benar cuti tanpa gangguan. Kadang tu kita bercuti tapi kita sibuk dengan gajet kita, sibuk dengan dunia dunia luar selain kita dan pasangan.
Jika anda pergi bercuti bersama pasangan, make it the most romantic ever. Sebab bukan selalu kita dapat bercuti.
Masa cuti tu janganlah asyik fikir ok kali ni mesti buat betul betul supaya preggy. Hilangkan pemikiran ini. Tenangkan diri anda.

5. Buat solat taubat dan hajat
Kita ni memang banyak dosa dosa yang kita sedar dan tak sedar. Mohon ampun dan maafkan sahaja sesiapa yang dah buat salah pada kita.
Ini pun salah satu sumber ketenangan dalam kita sedar tak sedar. Itu sahaja yang saya pesan pada dia.
Nasihat tambahan lagi satu ni saya pun taktahu berkesan atau tidak,‘Bersamalah’ suami waktu pagi pagi masa awal awal bangun tidur.
Waktu itu anda dan pasangan lebih rileks dan kurang tekanan di samping suasana sekeliling yang tenang. Jadi setiap kali sebelum tidur, pastikan tidur dengan hati yang tenang dan rileks juga. Tentang posisi atau apa, itu semua bergantunglah pada anda.

Saya dulu, masa nak dapat anak nombor dua (6 tahun juga tunggu), saya selalu bagi kucing jalanan makan. Setiap kali bagi makan, saya akan cakap dengan kucing tu untuk doakan saya dapat baby.
Saya rasa apa apa sahaja kebaikan yang kita buat, akan ada hati hati yang mendoakan kita, hatta haiwan sekalipun. Maka, jomlah jadi baik dan comel.
Yang penting setiap kali lepas solat, mohon sahaja doa pada Allah untuk berikan yang terbaik untuk kita. Percayalah rezeki kita belum sampai lagi sebab Allah ada perancangan yang lebih baik untuk kita. Sama ada untuk jadikan lebih baik dan lebih sabar.

Jodoh, anak, rezeki, ajal semua ini hanya Allah sahaja yang tahu. Jangan pertikaikan. Ada, bersyukur, tak ada pun perlu bersyukur.
Jika anda ada masalah yang sama, buat pemeriksaan kesihatan. Jika ada masalah, ikuti rawatan sehingga selesai. Jika tiada masalah kesihatan, cubalah tips di atas.
Yang penting, tak perlu bazir di atas sesuatu yang tidak perlu. Saya doakan semoga yang masih ttc akan rezeki mendapat cahaya mata nanti dan semoga kita semua sihat sihat dan comel comel saja🤍.
Menarik: “Ikut Muka Mommy, Sebiji Sama”, CP Juliana Evans Kongsi Wajah Anak Kedua, Comelnya!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Jangan Asyik Fikir Nak Mengandung Sampai Stress, Doktor Kongsikan Tip Mudah Hamil! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-asyik-fikir-nak-mengandung-sampai-stress-doktor-kongsikan-tip-mudah-hamil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Support Isteri Menyusu Suami Main Peranan Doktor Kongsikan Apa Suami Perlu Buat

Nak Support Isteri Menyusu Suami Main Peranan Doktor Kongsikan Apa Suami Perlu Buat

papar berkaitan - pada 23/9/2023 - jumlah : 172 hits
Dalam menjayakan penyusuan anak suami main peranan paling penting sebagai support system isteri Daripada penyelidikan yang dibuat sebab utama ramai yang tak berjaya susukan anak kerana tidak mendapat sokongan daripada suami Maka itu suami a...
Tak Lalu Makan Waktu Hamil Empat Superfood Ni Jangan Tinggal Wajib Ambil

Tak Lalu Makan Waktu Hamil Empat Superfood Ni Jangan Tinggal Wajib Ambil

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 130 hits
Pengambilan makanan yang sihat dalam diet harian waktu hamil amat penting agar dapat menjamin kesihatan diri sendiri dan perkembangan positif bayi dalam kandungan Sebab itulah ibu hamil disarankan untuk makan makanan yang sihat dan segar Ja...
Nak Makan Nasi Campor Kalau Mahal Jangan Salah Kerajaan Pilihan Banyak

Nak Makan Nasi Campor Kalau Mahal Jangan Salah Kerajaan Pilihan Banyak

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 183 hits
Lapo Nak makan sekali tengok harga Adoyai Madani ni Hahaha Sesekali jadi walaun Nak order room service tengok harga mahal salahkan kerajaan Boleh gitu Tapi aku bukan walaun Harga tak masuk akal ni Biar pun company bayar rasa tak berbaloi la...
Dah Lama Kahwin Tapi Belum Dapat Anak Ustaz Ini Kongsi Cara Nak Ikhtiar Hamil Guna Resipi Air Kelapa Bakar

Dah Lama Kahwin Tapi Belum Dapat Anak Ustaz Ini Kongsi Cara Nak Ikhtiar Hamil Guna Resipi Air Kelapa Bakar

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 244 hits
Ustaz dedah cara ikhtiar hamil boleh cuba resipi air kelapa bakar ini Dalam usaha mendapatkan cahaya mata pelbagai kaedah yang boleh digunakan pasangan suami isteri Yang paling penting pasangan hendaklah berjumpa doktor untuk mengenalpasti ...
Bingka Pandan Nak Buatnya Terpaling Mudah Confirm Jadi

Bingka Pandan Nak Buatnya Terpaling Mudah Confirm Jadi

papar berkaitan - pada 14/9/2023 - jumlah : 81 hits
Bingka Pandan Nak Buatnya Terpaling Mudah Confirm Jadi Tentu ada antara kita membayangkan betapa renyah dan susahnya untuk menyediakan kuih tradisi Jadi ambil jalan mudah untuk tidak mencuba menyediakan menu tersebut untuk dinikmati bersama...
Naik La Bukan Mudah Nak Turun

Naik La Bukan Mudah Nak Turun

papar berkaitan - pada 18/9/2023 - jumlah : 119 hits
Naik je la Memang nampak gaya tak settle harga barang ni dalam tempoh terdekat India nak pulih pun bukan sekejap Beras bawang dan lain lain barang yang kita import dari India akan berterusan kurang dalam pasaran ni Masalahnya bila dah naik ...
Mana Ada Diet Nak Elak Plasenta Previa Ini Perkara Penting Ibu Hamil Kena Tahu

Mana Ada Diet Nak Elak Plasenta Previa Ini Perkara Penting Ibu Hamil Kena Tahu

papar berkaitan - pada 26/9/2023 - jumlah : 178 hits
Mana Ada Diet Nak Elak Plasenta Previa Ini Perkara Penting Ibu Hamil Kena Tahu Placenta previa boleh menyebabkan risiko pendarahan semasa hamil dan juga ketika proses kelahiran Ada beberapa situasi yang menyebabkan ibu ibu hamil dengan kes ...
Jangan Mudah Menerima Seseorang Dalam Media Sosial

Jangan Mudah Menerima Seseorang Dalam Media Sosial

papar berkaitan - pada 8/9/2023 - jumlah : 167 hits
7 September 2023 KhamisAku Kadang terfikir perlukan aku menerima mereka yang mengenali diri aku di dalam socmed dari kalangan kawan sekolah mahu pun tempat kerja Perkara yang telah terjadi pada lima tahun lepaslah menyebabkan aku menolak se...
Tip Ukur Pilih Bra Masa Nak Beli Ibu Ibu Lepas Bersalin Saiz Aset Mesti Dah Berubah

Tip Ukur Pilih Bra Masa Nak Beli Ibu Ibu Lepas Bersalin Saiz Aset Mesti Dah Berubah

papar berkaitan - pada 13/9/2023 - jumlah : 160 hits
Tip ukur pilih bra masa nak beli ibu ibu lepas bersalin saiz aset mesti dah berubah Memilih bra bukan sekadar cantik dipandangan mata sahaja sebaliknya faktor utama yang perlu diambil kira ketika memilih bra adalah ukuran yang tepat serta k...
Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Hukum Gantung Ayat Al Quran Di Dinding Rumah

Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Rethinking The Education Blueprint

Why Consult Hamas On Business And Investments

Cara Buat Serawa Kuinin Makan Sejuk Sejuk Sedap Sungguh

Volodymyr Zelensky A Leadership Unveiled Amidst Crisis In Ukraine

Atelier Coffee Di Lebuh Armenian George Town Aesthetic Cafe



Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara


Imigrasi Pernah Minta Kominfo Back Up Data Pdn Tapi Tak Direspons

Imigrasi Klaim Siapkan Back Up Data Tercepat Usai Server Pdn Kominfo Diretas Satu Jam Jadi

Tak Pa Nak Pi Sangat Demontrasi Kena Tangkap Makan Tak Habih

Khasiat Bahagian Timun Yang Pahit

Roh Masuk Semula Ke Dalam Jasad

Impak Terapi Pertuturan Terhadap Kemahiran Komunikasi Kanak Kanak Autistik