Jangan Ambil Mudah Dengan Demam Campak


Oleh : Dr Rushdan Noor (Medical Mythbusters Malaysia)

JANGAN AMBIL MUDAH DENGAN DEMAM CAMPAK

Bila sebut demam campak, ramai akan mendakwa pernah mengalaminya dan pada pandangan umum ianya satu jangkitan virus yg ringan. Jadi apabila doktor mencadangkan vaksin ke atas jangkitan virus demam campak, mungkin ada yang memandang remeh. Vaksin campak selalunya diberikan bersama vaksin rubela dan mump (begok), MMR.

Sebenarnya demam campak boleh menyebabkan risiko kesihatan yg serius kepada anak dan juga masyarakat. Demam campak boleh menyebabkan radang paru2 (pneumonia),radang otak (encephalitis), pekak, buta, terencat akal dan kematian terutama pd kanak2 dan individu yg rendah sistem pertahanan badan.


Pada tahun 2000, sejumlah 546,800 kematian dilapurkan akibat demam campak di seluruh dunia. Hasil daripada program imunisasi yg baik, jumlah kematian telah menurun kepada 114,900 orang (penurunan 79%). Ini belum lagi mengambil kira jumlah kes2 kecacatan.

Walaupun kebanyakan mangsa demam campak akan sembuh namun kita tidak dapat menjangka siapa yg akan menjadi mangsa kesan sampingan yg serius.

Berbeza dengan jangkitan2 yg lain, campak adalah penyakit yg sangat mudah berjangkit dan kadar pembiakan virus yg sgt cepat. Kejayaan program imunisasi bergantung kepada berapa peratus sasaran yg menerima vaksin dan peratusan ini dinamakan liputan. Katakan sasaran kita adalah 1000 org, maka 90% liputan bermaksud 900 org telah diberi vaksin.

Liputan yang hendak dicapai bergantung kpd jenis penyakit. Penyakit yg sangat mudah berjangkit memerlukan liputan yg lebih tinggi. Jika liputan itu tidak dicapai, maka program imunusasi itu akan gagal dan wabak penyakit akan berlaku. Lagi cepat virus itu berjangkit, lagi tinggi liputan vaksin yg diperlukan.


Garis sempadan liputan ini dinamakan "Herd Immunity Treshold" (HIT). Jika liputan kurang daripada HIT, maka wabak penyakit boleh berlaku. Jika liputan melebihi HIT, masyarakat itu akan terlindung daripada wabak dan masyarakat ini dikatakan sudah mencapai "Herd Immunity". Matlamat utama program imunisasi adalah utk mencapai "Herd Immunity". Herd immunity bolehlah dikiaskan dengan satu payung yang besar melindungi orang ramai daripada dibasahi air hujan.

Virus campak adalah di antara yg paling mudah berjangkit dan kadar pembiakan yg paling tinggi. Maka HIT untuk mencegah wabak demam campak juga adalah tinggi iaitu 95%. Maksudnya daripada 1000 orang sasaran, kita perlu pastikan sekurang2nya 950 orang telah diberi vaksin. Jika liputan kurang daripada 95%, wabak penyakit boleh berlaku. Lima peratus(5%) yg tidak menerima vaksin itu terdiri dari (1) anak yg belum cukup umur, (2) anak2 yg mempunyai alasan kesihatan utk tidak boleh menerima vaksin, (3) anak yang terlepas vaksin dan (4) anak2 kepada ibubapa yg antivaksin.

Apabila golongan antivaksin meningkat, maka ia akan meningkatkan peratusan yg tidak menerima vaksin, contohnya daripada 5% kepada 10%. Dalam keadaan ini liputan vaksin akan menurun kepada 90% dan ini adalah di bawah paras HIT. Akibatnya wabak penyakit boleh berlaku dan keseluruhan masyarakat akan terancam. Ancaman paling besar adalah ke atas 10% yg tidak menerima vaksin termasuk anak2 antivaksin sendiri. Jadi antivaksin telah memangsakan anak2 mereka sendiri dan anak2 lain yg tidak layak menerima vaksin. Anak2 yang menerima vaksin akan terlindung dan jikapun dijangkiti akan mengalami jangkitan yang jauh lebih ringan.

Kesimpulannya demam campak boleh menjadi satu penyakit berjangkit yg sgt merbahaya kerana sgt mudah berjangkit dan kita memerlukan liputan vaksin yang tinggi untuk mencapai "Herd Immunity". Gerakan antivaksin jika tidak dikawal akan menurunkan liputan sehingga menyebabkan berlakunya wabak demam campak dan lain2 penyakit berjangkit yg dicegah dengan vaksin. Jika anak2 ini tidak bernasib baik, mereka akan mengalami kecacatan kekal dan kematian.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/02/jangan-ambil-mudah-dengan-demam-campak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Begini Cara Mudah Terhindar Dari Demam Berdarah Di Musim Hujan

Begini Cara Mudah Terhindar Dari Demam Berdarah Di Musim Hujan

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 277 hits
Untuk menjaga agar tubuh terhindar dari demam berdarah di musim hujan pastikan rumah bebas dari nyamuk dan jaga daya tahan tubuh Jika demam menyerang segera ke klinik dan pelajari pola hidup nyamuk demam berdarah
Kegatalan Teruk Semasa Hamil Jangan Ambil Mudah Doktor Terangkan 4 Penyakit Kulit Ada Yang Menyebabkan Kematian Bayi

Kegatalan Teruk Semasa Hamil Jangan Ambil Mudah Doktor Terangkan 4 Penyakit Kulit Ada Yang Menyebabkan Kematian Bayi

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 1205 hits
Gatal gatal pada kulit selalu buat rasa tidak selesa Apatah lagi ketika berbadan dua rasa rimas tidak terkata Tapi mama jangan ingat ia biasa biasa mesti bertindak dapatkan rawatan segera Wanita hamil mengalami perubahan pada diri yang keta...
Jangan Tangguh Jika Anak Demam Melebihi 38 Celcius Risau Jangkitan Influenza

Jangan Tangguh Jika Anak Demam Melebihi 38 Celcius Risau Jangkitan Influenza

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 383 hits
Influenza terbahagi kepada banyak jenis dan dikategorikan sebagai influenza A B dan C Virus jenis A adalah penyebab utama flu terhadap manusia dan haiwan Jenis B pula kurang biasa tetapi boleh menyebab kan penyakit yang menyerupai jenis A m...
Wanita Jangan Ambil Mudah Adakah Sah Solat Jika Tersujud Di Atas Telekung Sendiri Rileks Media

Wanita Jangan Ambil Mudah Adakah Sah Solat Jika Tersujud Di Atas Telekung Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 360 hits
JOM TONTON VIDEO Assalamualaikum ustaz saya nak kepastian tentang hukum wanita sujud atas kain telekung sendiri Adakh sujud dikira sah Mohon pencerahan dari ustaz JAWAPAN 1 Sujud merupakan salah satu dari rukun solat antara syarat sah sujud...
Wabak Demam Campak Merebak Washington Isytihar Darurat

Wabak Demam Campak Merebak Washington Isytihar Darurat

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 401 hits
Pengumuman darurat itu dibuat berlaku peningkatan penyakit berjangkit itu secara mendadak Jay Inslee Gabenor Washington Berita penuh di https www sinarharian com my campak kesihatan Washington imunisasi sinarharian
Anak Selalu Kena Demam Selesema Jangan Biarkan Saja Ayuh Mama Buat 5 Cara Ni

Anak Selalu Kena Demam Selesema Jangan Biarkan Saja Ayuh Mama Buat 5 Cara Ni

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 404 hits
Baru saja bulan lepas anak demam dan selesema bulan ni si kecil demam lagi Kali ini lebih teruk lagi bila hingus mula bertukar warna kehijauan ditambah dengan batuk berkahak Orang kata anak demam bila beralih bulan tapi kalau setiap bulan a...
Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih Rileks Media

Tunaikanlah Solat Tasbih Sekurang Kurangnya Sekali Dalam Seumur Hidup Cara Mudah Buat Solat Sunat Tasbih Rileks Media

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 465 hits
Solat ini disebut Solat Tasbih kerana diucapkan tasbih sebanyak 300 kali dalam empat rakaat solatnya Solat Sunat Tasbih dianjurkan kalau boleh tiap tiap malam andaikata tidak sanggup kerjakanlah sekurang kurangnya sekali dalam seumur hidup ...
Lulus Kuliah Keperawatan Kebidanan Itu Tak Mudah Eh Masa Gajinya Rp 50 Ribu Sebulan

Lulus Kuliah Keperawatan Kebidanan Itu Tak Mudah Eh Masa Gajinya Rp 50 Ribu Sebulan

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 600 hits
Senyumperawat com Setelah dihebohkan dengan adanya statement gaji dokter yang di bawah tukang parkir Banyak pihak mulai menginvestigasi tentang statement ini IDI melalui ketua umumnya yakni dr Daeng M Faqih S H M H telah mengklarifikasi bah...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Candidates Hoping For Strong Voter Turnout At Kkb Polls

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa