Jamuan Hari Raya Sambutan Hari Guru Di Sekolah


Jamuan Hari Raya & Sambutan Hari Guru Di SekolahOrang sibuk dengan drama 7 Hari Mencintaimu, tentang Pak Samad meninggal dunia dalam tidur, aku pula sibuk dengan persiapan jamuan Hari Raya dan Sambutan Hari Guru di sekolah anak. 
Memang tak tidur malam sebelumnya aku berjaga untuk siapkan kek nak bawa ke sekolah. Penat tak usah cakap lah, semenjak usia menghampiri 40 tahun ni tenaga memang tak banyak mana. 
Pada Syawal hari ke 14, sekolah anak-anak umumkan yang sambutan Hari Raya Tahun 2022 sekolah akan disambut bersama Hari Guru. Lebih meriah dan tidak la penat guru nak kendalikan banyak majlis. 
Berbalik kepada cerita jamuan sekolah, seminggu sebelum itu cikgu dah umumkan tarikh jamuan diadakan dalam group Whatsapp ibubapa dan guru. 
Jamuan diadakan di dalam kelas masing-masing. Lebih bagus sebab keadaan lebih terkawal dan kurangkan risiko bersesak di zaman Covid19. 





Jamuan Hari Raya - Tidak Berlaku Pembaziran MakananSetakat ini tidak timbul isu membazir dan anak-anak diberikan peluang untuk bawa balik makanan yang berlebihan. Berbeza dengan luahan ibu bapa di sekolah lain, banyak makanan terbuang. Sayang betul. 
Murah rezeki anak-anak apabila ada ibu bapa yang menawarkan diri untuk bersedekah makanan dan juga duit raya. Memang meriah. 
Tahun ini dua orang anak aku bersekolah. Ikhwan Hafeez dah masuk darjah lima dan di ikuti oleh adik dia, Raudah Sakinah di Sekolah Pra. Masing-masing teruja nak hadir ke sekolah sambut raya dengan kawan-kawan. 


Hadiah Sempena Hari GuruUntuk hadiah Hari Guru aku dah buat tinjauan dan bacaan dalam Facebook. Jadi sedikit sebanyak dah tahu nak beli apa untuk cikgu. Ramai yang cadangkan untuk beli pen dan white board marker. 
Selain itu aku minta pendapat Ikhwan juga, nak tahu apa idea dia. Jadi mudah sebab kami ambil titik tengah. Gabung idea dia dengan aku. 




Alhamdulillah dia tak banyak karenah. Aku beli barang-barang dua hari sebelum majlis. Sempat la hias apa yang patut. Jumlah cikgu Ikhwan yang mengajar dia tahun ini ialah 10 orang. 
Untuk Cikgu Raudah di Pra Sekolah, ada 2 guru dan seorang pembantu guru. Hadiah ni Raudah yang pilih sambil aku guide la. Suka sebab warna-warni. 





Hasil persetujuan kami beli 3 batang pen merah, hitam, biru dan 1 batang white board marker diberikan kepada setiap guru. Whiteboard marker, pen dan barang hiasan lain kebanyakkan habis stok di Kedai Eco. 
Inilah kuasa netizen. 
Sebagai tambahan, aku beli zip lock paper dan stick note comel. Dekat rumah ada tali jadi aku cuba hiaskan hadiah simple supaya sedap mata memandang dan seronok cikgu terima. 




Kek Coklat Kukus Untuk Jamuan Hari RayaSekali lagi aku sediakan kek yang sama pernah aku buat masa sambutan Hari Guru tahun sudah. Kek coklat kukus sukatan cawan yang memang pasti jadi. 
Lagi satu aku suka tekstur dia yang lembuh dan rasa dia yang tak terlalu manis. Aku guna bekas plastik bulat bersaiz mini yang ada penutup. Oleh sebab kek ni aku kukus jadi berguna sangat penutup tu. 
Setiap anak aku bekalkan 30 biji kek saiz mini. Malam tu aku bersengkang mata sebab bancuh dua adunan. Masa mengukus pula ambil masa 15 minit untuk pastikan kek betul-betul masak. 
Idea Menarik Jamuan Akhir Tahun Sekolah Anak





Apa pun syukur sangat sebab dapat libatkan anak-anak dalam aktiviti mencari dan siapkan hadiah. Sengaja nak biar dia pegang tanggungjawab disamping melatih sifat memberi dan menghargai jasa cikgu yang banyak mengajar mereka. 
Pagi sebelum kesekolah, anak-anak teruja bangun tanpa perlu dikejukan untuk bersiap, pakai baju dan kasut raya. Alhamdulillah semua berjalan lancar. 
Balik dari jamuan masing-masing teruja tunjukkan bekal yang dapat dibawa balik. Berbeza sungguh dengan jamuan Hari Raya waktu aku sekolah rendah dahulu. 
Guru kelas pun banyak beri kerjasama dan kongsikan detik-detik indah anak beraya bersama guru dan rakan-rakan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2022/05/jamuan-hari-raya-sambutan-hari-guru-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Tunjang Sekolah Sejahtera Tema Hari Guru 2022

Guru Tunjang Sekolah Sejahtera Tema Hari Guru 2022

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 1541 hits
TEMA HARI GURU 2022 Guru Tunjang Sekolah SEJAHTERA Sekolahku SEJAHTERA merupakan amalan baik yang diamal dan dihayati sehingga menjadi budaya dalam kehidupan di dalam dan di luar sekolah Penerapan tersebut boleh dilaksana secara bersepadu m...
Sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan Kali Ke 51 Tahun 2022 Perutusan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia

Sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan Kali Ke 51 Tahun 2022 Perutusan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 385 hits
SAMBUTAN HARI GURU PERINGKAT KEBANGSAAN KALI KE 51 TAHUN 2022 PERUTUSAN KETUA PENGARAH PENDIDIKAN MALAYSIABismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera Apa khabar semua PENDAHULUAN1 Alhamdulillah sy...
Makan Di Majlis Jamuan Hari Raya Kolej

Makan Di Majlis Jamuan Hari Raya Kolej

papar berkaitan - pada 29/5/2022 - jumlah : 206 hits
Assalamualaikum wbtTERKEJUT dua kali nampaknya pada hari raya tahun ini Mula mula terkejut apabila Penyimpan Mohor Besar Raja Raja pada 1 Mei lepas mengumumkan tarikh 1 Syawal 1443H jatuh pada 2 Mei 2022 Kali kedua terkejut apabila seorang ...
Selamat Hari Guru 2022 Guru Tunjang Sekolah Sejahtera

Selamat Hari Guru 2022 Guru Tunjang Sekolah Sejahtera

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 306 hits
Selamat Hari Guru 2022 Guru Tunjang Sekolah SEJAHTERA Selamat Hari Guru pada semua insan yang bergelar pendidik cikgu cikgu yang pernah mengajar kami rakan rakan perencana di pengurusan rakan rakan pelaksana di lapangan secara langsung atau...
Sambutan Hari Raya Meriah Walaupun Mengejut

Sambutan Hari Raya Meriah Walaupun Mengejut

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 186 hits
Sambutan Hari Raya Meriah Walaupun Mengejut Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Sebelum ini Sha dah ceritakan macam mana Sha boleh sedangkan tahun ini giliran Perak dan ini merupakan kali pertama Sha balik raya dengan bas Memang agak ...
The Colours Of Life Selamat Hari Raya Cikgu 2022 Hari Guru Raya Kokurikulum

The Colours Of Life Selamat Hari Raya Cikgu 2022 Hari Guru Raya Kokurikulum

papar berkaitan - pada 16/5/2022 - jumlah : 215 hits
The Colours of Life Selamat Hari Raya Cikgu 2022 Hari Guru Raya Kokurikulum Satu hari yang super packed Asalnya nak buat Mini Karnival Raya Kokurikulum sahaja Bincang punya bincang terus jadi satu program yang lebih besar Launch on Hari Gur...
Tu Dia Penang Hargai Guru Agama Dan Sambutan Hari Guru Agama Pulau Pinang Sedang Berlangsung

Tu Dia Penang Hargai Guru Agama Dan Sambutan Hari Guru Agama Pulau Pinang Sedang Berlangsung

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 116 hits
pesantren pesantrian atauLIVE140 is live now Jom ikuti Majlis Apresiasi Guru Institut Islam Cemerlang Majlis Sambutan Hari Raya Peringkat Negeri Pulau Pinang Tahun 2022 Tarikh 19 Mei 2022M 18 Syawal 1443H Khamis Tempat Pusat Konvensyen PERD...
Budak Perempuan 3 Tahun Hilang Semasa Jamuan Hari Raya Keluarganya

Budak Perempuan 3 Tahun Hilang Semasa Jamuan Hari Raya Keluarganya

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 172 hits
Seorang kanak kanak perempuan berusia tiga tahun empat bulan didakwa hilang semasa berada di majlis hari raya anjuran keluarganya di rumah rakit di Bukit Rangin di sini malam Jumaat Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Wan Mohd Zah...
Ceria Sambut Hari Raya Di Sekolah Sebelum Maut Digilis Lori

Ceria Sambut Hari Raya Di Sekolah Sebelum Maut Digilis Lori

papar berkaitan - pada 20/5/2022 - jumlah : 165 hits
Seorang murid berusia 10 tahun maut digilis lori di Jalan Kampung Baru Alma di Bukit Mertajam hari ini Foto media sosial SEBERANG PERAI Seorang kanak kanak perempuan maut selepas motosikal diboncengnya terbabit kemalangan dengan sebuah lori...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu