Jais Tangkap 108 Disyaki Terlibat Gisbh Setakat Ini


 
Siasatan terhadap suspek ditangkap Jais mendapati wujud beberapa fakta mengenai amalan dan kepercayaan bercanggah fatwa. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menangkap 108 individu disyaki terlibat dengan Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH) setakat ini.
Pengarah Mohd Shahzihan Ahmad berkata, mereka yang ditangkap disyaki terlibat pelbagai kesalahan syariah merangkumi perkara berkaitan akidah, pungutan khairat tanpa kebenaran dan perkahwinan.
Katanya, sehingga kini hasil siasatan terhadap suspek terbabit mendapati wujud beberapa fakta mengenai amalan dan kepercayaan bercanggah fatwa.
“(Ini) termasuk amalan mempercayai beberapa perkara dikaitkan dengan pimpinan memberikan keberkatan kepada ahli, membolehkan masuk syurga. 
(Mereka juga disyaki) mengamalkan Aurad Muhammadiah, percaya Abuya tidak mati dan berada di alam ghaib, katanya dalam kenyataan.

Shahzihan berkata, siasatan juga mendapati berlaku perkahwinan dan perceraian diatur oleh pemimpin kumpulan itu tanpa dokumentasi yang sah.

Dapatan siasatan juga menunjukkan perkahwinan tidak dapat dibuktikan dengan keterangan dokumen yang sah…perkahwinan dan poligami dibuat tanpa kebenaran Mahkamah Syariah, katanya.
Beliau berkata, keadaan ini menyebabkan berlaku kecelaruan dalam penentuan nasab, status perkahwinan dan dokumentasi perkahwinan.

Perkara ini dijangka memberi kesan terhadap kanak-kanak yang diselamatkan sebelum ini apabila mereka menginjak ke alam remaja dan dewasa kelak, katanya.

Tidak mustahil keadaan ini berpotensi besar akan menjejaskan penentuan nasab dan memungkinkan berlakunya pernikahan yang fasid atau wati syubhah.
Sementara itu, beliau memaklumkan Jais bekerjasama dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan agensi lain untuk mengenal pasti salasilah sebahagian besar daripada 435 kanak-kanak diselamatkan menerusi Op Global.
Terdahulu, dilaporkan Exco Agama Islam dan Pembudayaan Inovasi Selangor, Mohammad Fahmi Ngah, berkata keputusan dicapai mesyuarat khas Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor mengenai GISBH akan disembah maklum kepada Sultan Sharafuddin Idris Shah esok.
Katanya, keputusan dibuat dalam mesyuarat semalam akan dibawa menghadap Sultan Sharafuddin sebelum diwartakan. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/10/jais-tangkap-108-disyaki-terlibat-gisbh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kronologi Kes Gisbh Setakat Hari Ini

Kronologi Kes Gisbh Setakat Hari Ini

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 136 hits
BERNAMAKuala Lumpur Hari ini polis melaksanakan Op Global yang menyaksikan serbuan terhadap 20 rumah amal yang dikaitkan dengan GlSB Holdings Sdn Bhd yang didakwa terbabit dalam kegiatan eksploitasi kanak kanak dan dakwaan doktrin ketaasuba...
Jais Tutup 8 Sekolah Bawah Gisbh

Jais Tutup 8 Sekolah Bawah Gisbh

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 78 hits
Sebuah jawatankuasa khas telah ditubuhkan dianggotai Mais Jais Jabatan Mufti Negeri Selangor JKM polis dan agensi berkaitan bagi menyelaras tindakan terhadap GISBH dan rangkaiannya PETALING JAYA Jabatan Agama Islam Selangor mengarahkan agar...
Op Global Kronologi Kes Gisbh Setakat 29 September

Op Global Kronologi Kes Gisbh Setakat 29 September

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 74 hits
KUALA LUMPUR Op Global yang dilaksanakan bagi membanteras kegiatan eksploitasi kanak kanak dan dakwaan doktrin ketaasuban agama yang dikaitkan dengan GlSB Holdings Sdn Bhd kini memasuki fasa empat Sejak Op Global fasa pertama bermula pada a...
13 Horses Branded With Gisbh Logo Found In Terengganu

13 Horses Branded With Gisbh Logo Found In Terengganu

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 104 hits
The paddock of an equestrian centre in Kuala Nerus Terengganu where 13 horses with GISBH branding were found KUALA TERENGGANU Thirteen horses branded with the logo of the controversial company Global Ikhwan Services and Business Holdings we...
Protect Gisbh S Business Network From Unfair Action Says Pas

Protect Gisbh S Business Network From Unfair Action Says Pas

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 91 hits
Protect GISBH s business network from unfair action says PAS Protect GISBH s business network from unfair action says PAS PETALING JAYA PAS hopes the business network under Global Ikhwan Services and Business Holdings will not be unfairly t...
Pas Percaya Sisi Positif Gisbh Siasat Tapi Jangan Hukum Pihak Tak Bersalah

Pas Percaya Sisi Positif Gisbh Siasat Tapi Jangan Hukum Pihak Tak Bersalah

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 73 hits
PAS percaya sisi positif GISBH terutama jaringan perniagaannya yang luas dan ia perlu dipelihara dan dilindungi daripada tindakan terburu buru serta ketidak adilan berhubung isu tular sejak kebelakangan ini Setiausaha Agungnya D
Gisbh Pengikut Tinggalkan Nota Peringatan Kepada Pihak Berkuasa

Gisbh Pengikut Tinggalkan Nota Peringatan Kepada Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 81 hits
Baharom Bakaram hmetro com myKuala Nerus Hanya nota berbaur kekecewaan dan pesanan ditemui di dalam sebuah banglo mewah dipercayai disewa Global Ikhwan Services and Business Holdings di Kampung Mengabang Panjang Batu Rakit di sini Nota yang...
Biar Betul Takiyuddin Backup Ahli Gisbh Ahli Tak Bersalah

Biar Betul Takiyuddin Backup Ahli Gisbh Ahli Tak Bersalah

papar berkaitan - pada 22/9/2024 - jumlah : 95 hits
PAS menggesa sebarang tindakan tegas diambil terhadap Global Ikhwan Service and Business Holdings dibuat secara cermat dan teliti bagi memastikan tidak berlaku pengabaian hak dan ketidakadilan kepada ahli tidak bersalah Setiausaha Agung Tak...
Gisbh 29 Lagi Individu Direman

Gisbh 29 Lagi Individu Direman

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 63 hits
Oleh Syeikh Baran Lagi 29 individu disyaki mempunyai kaitan dengan GISB Holdings Sdn Bhd direman bagi membantu siasatan berhubung pengeksploitasian termasuk pemerdagangan kanak kanak Perintah reman ke atas individu yang berusia 19 hingga 62...
Daftar 49 Calon Menteri Kabinet Prabowo

Lg S Brand Reinvention A Global Success Story

Bearing Motor Pecah

Menteri Kerja Raya Dedah Punca Tanah Runtuh Di Melawati

Chegu Bard Bellringer Sebenar Skandal Pasir Selangor

Ah Chong Posmen

Ruu Mufti Mufti Hentam Menteri Agama Kurang Faham

Senarai Hotel Murah Di Hatyai Harga Bawah Rm200


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Penginapan Selesa Di Bhava Residence Hatyai Hotel

What S New In Android 15 Plus More Updates

Doa Ketika Angin Kencang Dan Hujan Lebat

The Changcuters Karunia Semesta Chord

Joseph Clem Sebana Tua Apai Chord

3 Cara Tukar Nama Motor Online Jpj Dan Agensi