Izba Rumah Tradisional Petani Russia


Jika di Malaysia rumah tradisional Melayu seperti rumah Melayu melaka, rumah Melayu Johor dan lain-lain lagi di setiap negeri di Tanah Melayu yang di mana bukan sahaja bentuk reka bentuk luaran dapat memberi maksud gambaran kesenian, malah rekaan dalaman dan bahan-bahanya juga unik, tahukah anda di Russia juga mempunyai rumah tradisional mereka yang tersendiri sejak dahulu?
Nama rumah tradisional dikenali sebaga rumah Izba, nama yang diambil daripada peralatan dapur bermaksud ‘’dipanaskan’’ atau dalam kata erti lain ‘’ketuhar Russia’’. Rumah Izba merupakan tempat tinggal golongan-golongan para petani di Russia. Rumah ini juga agak unik walaupun saiznya tidak terlalu besar, hanya dianggarkan dalam 256 kaki persegi.
Rumah Izba dibuat dengan menggunakan peralatan seperti tali, pisau, gergaji serta penyodok. Bahan binaan rumah Izba menggunakan bahan-bahan seperti batu-bata, tanah  liat, jerami, serta kayu-kayuan daripada pokok pine. Mereka tidak akan mengunakan kayu birch kerana kayu dari pokok birch memberi kesan buruk kepada anggota badan seperti kegatalan kulit, mual dan tidak tidur nyenyak.
Batang pokok lain juga digunakan untuk membuatnya. Rumah Izba tidak memerlukan simen, kaca serta besi kerana besi agak mahal untuk dibeli kerana segelintir marhein tidak mampu membelinya pada zaman abad ke-18 di Russia.
Selain itu, pintu pada rumah Izba selalunya di sisi dinding ataupun di belakang rumah ia memberi makna iaitu pintu gerbang ‘’Dunia dalam’’ dan ‘’Dunia Luar’’ bagi kepercayaan masyarakat russia pada waktu itu. Bahagian komponen dipotong hanya mengunakan kapak ataupun gergaji dan mengunakan teknik tanggam seperti rumah tradisional Melayu.
Di dinding rumah pula diletakkan tingkap untuk memberi angin masuk. Masyarakat russia mengunakan kulit haiwan dan papan sahaja untuk menutup tingkap tersebut sama seperti tingkap pada abad ke-19. Hanya pada abad ke-19, tingkap sudah dinaiktaraf dengan bingkai serta kaca. Sesetengah penduduk mereka mengecat bingkai tingkap dengan warna merah memberi maksud ‘indah’.  Bumbung rumah Izba mengunakan jerami gaya klasik Izba adakalanya mereka akan mengunakan kayu sahaja.
Di bahagian dalaman rumah pula ada ruangan memasak, meja serta kerusi sesetengah orang Russia yang lebih berkemampuan akan membina ruangan porch, bilik serta bilik bawah tanah, untuk meletak ketuhar dan di atas pula tempat memasak, ianya satu kelebihan kerana bila sampai waktu malam, mereka akan memasak dengan menghidupkan api didalam ketuhar dan api akan naik keatas di tempat memasak tersebut.
Api yang tadi akan bernyala sehingga awal pagi esok untuk mendapatkan keselesaan ketika bermalam di dalam rumah.Bagi orang russia yang sederhana, mereka akan membina ketuhar yang diletakkan di sudut rumah, Fungsinya hampir sama cuma ianya akan memakan ruang. Di atas ketuhar itu juga adalah tempat tidur bagi kanak-kanak. Ianya agak pelik jika kita mendengar pada mulanya. Tetapi itulah yang berlaku, tempat duduk serta lantai juga menjadi tempat para ibu dan bapa tidur. Selalunya sebuah Izba mampu memberi ruang yang boleh dimuatkan sebanyak 10 orang.
Kepercayaan Mistik
Semasa abad ke-18, masyarakat Russia kebanyakkanya menganut ajaran pagan.  Antara ajaran pagan yang mereka ikuti adalah :
Sebelum mereka membina Izba, mereka akan memotong kepala ayam dan tanam di sudut utama iaitu bucu rumah mengikut kepercayaan mereka. Hari ini, masih ada ritual tersebut digantikan dengan memberi haiwan peliharan seperti kucing masuk dulu ke rumah untuk dirahmati.
Di setiap rumah Izba mempunyai tempat tinggal roh dinamakan ‘Domovoi’. Semangat ini memelihara kediaman mereka, Tempatnya domovoi terletak di atas meja ataupun dibawah gambar keluarga mereka . Mereka akan memberikan domovoi ini makan pada waktu tertentu.Duit syiling ataupun pisau akan diletakkan di bingkai pintu untuk menjaga kediaman daripada kecelakaan.
Meja ini digunakan oleh para-para suami untuk menjamu selera terlebih dahulu sebelum ahli keluarga lain memakan hidangan. Meja makan ini selalunya terletak berhampiran gambar dikenali sebagai ikon dan tempat domogoi.
Keunikan Rumah Izba
Seperti yang dimaklum rumah Izba bagi orang berkemampuan, mereka akan menghiasi Izba mereka dengan cat serta rekaan yang menarik dan berwarna warni. Jika anda pergi ke perkampungan masyarakat Russia, anda akan juga akan dapat melihat banyak rumah Izba yang dijaga oleh kerajaan Russia bagi menarik pelancong untuk mempersembahkan diri mereka sebagai legasi daripada keturunan petani Russia. Selain itu, rumah seperti ini banyak dijumpai di Siberia, Ukrain dan sebahagian negara Eropah lain. Antara Izba yang terkenal adalah seperti di bawah:
Izba Milik Keluarga Pogodin

Salah satu Izba yang masih bertahan adalah Izba yang berada di Khamovniki, sebuah daerah Moscow. Izba ini dibangun pada 1856 oleh seorang sejarawan terkenal Mikhail Pogodin. Rumah kayu ini seakan-akan tampak seperti rumah yang keluar dari sebuah karya fantasi dongeng kerana dibina berdekatan dengan bangunan pencakar langit moden di kota tersebut.
Izba eropah (Rumah Keluarga Shastin) di Irkurtsk

“Izba Eropah” yang dibangunkan sebagai kediaman keluarga Schastin pada abad ke-19. Pada tahun-tahun pertama abad ke-20, rumah kayu ini mula dihias dengan dekorasi yang indah dan ini menjadi salah satu harta pusaka menakjubkan di Siberia.
Rumah Izba yang besar milik Vladimir Sukhachyov, seorang pereka seni asal Siberia

Rumah besar ini adalah milik Vladimir Sukhachyov, seorang pereka seni asal Siberia. Izba ini dibangun di Irkurtsk pada 1882. Daripada hubungan yang erat antara Siberia dan China pada abad ke-19, muncullah unsur seni oriental yang popular pada masa itu. Inilah sebabnya mengapa pada rumah ini terdapat motif-motif seni khas dari China. Kini di rumah itu sering diadakan pameran seni, konsep, serta kegiatan-kegiatan lainnya.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2018/12/izba-rumah-tradisional-petani-russia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usai Usir Istri Dari Rumah Petani Di Lubuk Batu Gantung Diri

Usai Usir Istri Dari Rumah Petani Di Lubuk Batu Gantung Diri

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 206 hits
Pandapotan Matanari nekat menjerat lehernya dengan seutas tali yang tersimpul di kusen pintu Petani yang berdomisili di Desa Air Putih RT 07 RW 02 Kecamatan Lubuk Batu Jaya Kabupaten Indragiri Hulu ini terlibat perkelahian mulut dengan istr...
Lirik Lagu Rumah Kecil Tiang Seribu Azian Mazwan Sapuan

Lirik Lagu Rumah Kecil Tiang Seribu Azian Mazwan Sapuan

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 789 hits
Assalamualaikum Apa khabar semuanya Moga berada dalam keadaan yang baik Dalam seminggu ni Cik Rose tak berapa sihat Demam selsema batuk Ubatlah peneman seharian Nak makan ubat tu pun dah terasa berat Fikirkan sejenak bagaimana individu yang...
8 Tahun Saya Seorang Jawab Soal Rumah Tangga

8 Tahun Saya Seorang Jawab Soal Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 258 hits
Selepas kekecohan yang tercetus akibat meninggalkan komen bebaur sindiran kepada suami Alyah menjelaskan tidak berniat untuk mengaibkan suami cuma sudah penat seorang The post appeared first on
Macam Mana Cara Nak Buat Kerja Dari Rumah

Macam Mana Cara Nak Buat Kerja Dari Rumah

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 421 hits
Macam mana nak buat kerja dari rumah ni Boleh bagi tunjuk ajar Saya betul betul perlukan pendapatan lebih untuk famili Soalan tentang macam mana nak buat kerja dari rumah ini merupakan salah satu soalan yang kerap saya terima Saya pun seben...
Siapa Bilang Profesi Ibu Rumah Tangga Bikin Gak Pede Coba Cek Ini

Siapa Bilang Profesi Ibu Rumah Tangga Bikin Gak Pede Coba Cek Ini

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 343 hits
Menjadi ibu rumah tangga adalah sebuah pilihan dan juga suatu keharusan Bagi wanita yang merasa siap berumah tangga maka akan dihadapkan pada situasi dimana harus mampu mengurus rumah Paling tidak bisa menyiapkan kebutuhan suami saat mau be...
Rumah Melayu Melayu Juga Pendatang Kamu Datang Dari Indonesia

Rumah Melayu Melayu Juga Pendatang Kamu Datang Dari Indonesia

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 688 hits
Melayu juga pendatang kamu datang dari Indonesia 2 Ini adalah ungkapan yang biasa kita dengar satu justifikasi dangkal tentang keberadaan orang Melayu di Nusantara atau apa yang seringkali pengkaji dan pakar antropologi gelarkan sebagai Ala...
5 Alatan Elektrik Ini Punca Bil Melambung Tinggi Walaupun Anda Jarang Di Rumah

5 Alatan Elektrik Ini Punca Bil Melambung Tinggi Walaupun Anda Jarang Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 528 hits
5 Alatan Elektrik Ini Punca Bil MELAMBUNG Tinggi Walaupun Anda Jarang Di Rumah Mungkin kadang kadang korang pasti pelik dan merungut korang jarang di rumah dan menggunakan peralatan elektrik secara minimum tapi bil elektrik masih melambung ...
Petua Halau Tikus Di Rumah

Petua Halau Tikus Di Rumah

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 766 hits
Petua Halau Tikus Di Rumah Masa duduk di kampung dulu tikus tak usah cakap la Sampai kinah pernah kena gigit dengan cik siti tu tau Tapi itu cerita berbelas tahun yang sudah Di rumah sekarang ni alhamdulillah setakat ni tak ada lagi cik sit...
Adab Berkunjung Ke Rumah Orang Sisa Buangan Anak Jangan Main Campak Dalam Tong Sampah

Adab Berkunjung Ke Rumah Orang Sisa Buangan Anak Jangan Main Campak Dalam Tong Sampah

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 675 hits
Berkunjung ke rumah orang dengan anak kecil bukanlah sesuatu yang mudah Lagi lagi yang dah pandai melasak dan tak boleh duduk diam Ini cabaran untuk ibu bapa supaya tuan rumah yang kita berkunjung ke rumahnya rasa selesa Mungkin mana yang f...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas