Isu Tempatan Penentu Prk Kimanis Bukan Isu Nasional


HASPAIZI ZAIN & KOW GAH CHIE



PRK KIMANIS | Isu tempatan, dan bukan isu nasional, yang akan menjadi penentu apabila pengundi keluar membuat pilihan pada 18 Januari ini.

Penduduk di kawasan Parlimen separa bandar itu, yang terletak kira-kira 55km dari Kota Kinabalu, memberitahu Malaysiakini bahawa peluang pekerjaan dan kemudahan yang lebih baik adalah keutamaan mereka.

Irod Laurince, petani berusia 57 tahun dari Kampung Sinuka, berkata walaupun ada jalan utama yang menghubungkan bandar dengan kawasan lain di Kimanis, hanya sedikit jalan bertar yang menghubungkan antara kampung-kampung.

"Di Kimanis, kita ada kira-kira 150 kampung yang sama ada tiada jalan bertar yang berhubung dengan jalan utama, atau hanya sebahagiannya bertar.

"Saya rasa kurang 30 peratus daripada jalan kampung yang bertar," katanya, menjelaskan jalan-jalan itu biasanya dilitupi dengan batu.

Ia termasuklah kampungnya sendiri, katanya lagi sambil menambah ia merupakan masalah biasa di Sabah.
Irod LaurinceAnggota Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) itu ditemui di sebuah kedai kopi di Membakut. Upko sebelum ini sebahagian daripada kerajaan BN yang mentadbir negeri dan kini bekerjasama dengan Warisan.

"Keluarga kami ada 54 pengundi. Saya yakin mereka akan memilih calon Warisan Karim Bujang," katanya.

Selain jalan bertar, Irod berkata Kimanis memerlukan institusi pengajian seperti universiti, kolej atau kolej vokasional agar golongan belia tidak perlu ke Kota Kinabalu atau bandar lain selepas tamat sekolah.

Dia menggesa kerajaan menukar Kimanis kepada bandar dengan peluang pekerjaan mencukupi dan pusat pengajian tinggi.

Gais Jaafar, pengundi berusia 84 tahun di Binsulok, mengakui dia belum membuat pilihan antara Karim dan calon BN Mohamad Alamin.

Dia mengundi BN pada PRU ke-14 dan tidak menyesal mengundi gabungan itu sekian lama, tetapi berkata Warisan juga menunjukkan pencapaian yang baik sejak mentadbir negeri.

"Kerajaan Warisan memberikan apa saja yang kami mohon. Saya suka kedua-dua calon," kata Gais.
Esther PaulEsther Paul, suri rumah berusia 35 tahun dari Kampung Sinuka, turut mahukan jalan yang lebih baik.

Dia mengakui cenderung untuk mengikut pilihan penduduk kampungnya, dan memandangkan kebanyakan penduduk Sinuka mengundi Warisan, dia juga menyokong parti itu.

Namun ibu kepada lima anak itu mendapati Mohamad, yang turut berketurunan Kadazandusun Murut di sebelah bapa, sebagai seorang yang mudah didekati.

Katanya, dia tertarik dengan Mohamad yang bercakap dalam bahasa ibundanya ketika ke kampung itu bagi menghadiri majlis pra-Krismas.

Esther berkata, dia hanya melihat Karim dari jauh sepanjang kempen walaupun pernah menjadi adun Bongawan selama lima penggal, tetapi tahu Karim pernah melawat sebuah sekolah dekat kampungnya.
Carol GugkangDi saat sejumlah pengundi tidak puas hati dengan kekurangan infrastruktur, Carol Gugkang berkata kerajaan Warisan mentadbir dengan baik termasuk tempat tinggalnya, Kampung Ovai.

Pada Mac 2019, kami minta paip air baru untuk gantikan paip yang berdekad usianya. Sebuah Garisan paip beberapa kilometer dibina bulan lalu," kata pengurus resort berusia 40 tahun itu.

"Kerajaan juga beri tangki air kepada keluarga miskin di Kampung Ovai, dan setuju untuk bina sebuah dewan komuniti tetapi peruntukan hanya akan disalurkan pada Mac," katanya yang mengatakan isu nasional bukan keutamaannya.
Atas sebab yang dinyatakannya, Esther memberikan rating 80 peratus kepada kerajaan Warisan dan berkata akan terus menyokong parti itu.

Bagaimanapun Chua Fu Chai, pemilik kedai runcit berusia 52 tahun, tidak gembira dan mungkin tidak akan mengundi dalam PRK ini.

Katanya, ia sebagai protes kepada kerajaan PH yang dirasakannya tidak menunjukkan prestasi yang baik dan gagal menunaikan manifesto PRU ke-14.

Dia berkata pemilik kedai sepertinya berdepan kesukaran ekoran banyaknya rangkaian kedai yang lebih besar.

"Tiada siapa percaya apabila saya kata kedai saya menanggung kerugian sepanjang lima tahun ini," katanya.

Chua berkata dia sudah hilang harapan dan mahu keempat-empat anaknya membina kehidupan baru di luar.

Sentimen sama ditunjukkan Irod, yang mengatakan hampir semua sebelas anaknya mempunyai kerjaya yang lebih baik di luar negara atau di kota-kota lain di Malaysia.

"Hanya saya yang tinggal untuk mengurusukan 15 ekar ladang keluarga. Sepuluh ekar ialah ladang getah manakala lima lagi kelapa sawit," katanya, yang berkata beberapa kali permohonannya terhadap kerajaan persekutuan untuk menggantikan rumah yang sudah usang, gagal.
Mohd Hilmi Hassan, nelayan berusia 31 tahun dari sebuah kampung di Binsuluk, berkata dia akan mengundi BN kerana pentadbiran sebelum ini lebih banyak membantu penduduka berbanding kerajaan sekarang.

Katanya, kerajaan dahulu membantu penduduk kampung misalnya apabila jaring mereka rosak.

Tay Jock Liang, pesara berusia 58 tahun yang merupakan anggota Umno dan bekerja dengan bekas anggota Parlimen Kimanis Anifah Aman sebelum ini, berkata dia akan kekal mengundi BN.

Mengakui masih ada penambahbaikan yang boleh dilakukan dalam soal kemudahan dan infrastruktur, Tay berkata keadaan lebih buruk sebelum Anifah menjadi anggota parlimen di situ pada 2004.
Tay Jock LiangKatanya, jalan utama bertar yang menghubungkan bandar dengan kawasan pedalaman dibina ketika Anifah wakil rakyat di situ.

"Kini kita ada balai bomba di Kimanis, dan dewan komuniti di kampung-kampung," katanya yang berkata ia juga dibina ketika era Anifah.

Selain itu bekalan elektrik dan air juga ditambah baik ketika waktu yang sama, katanya lagi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/01/isu-tempatan-penentu-prk-kimanis-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Pas Sementara Sabah Akan Kuburkan Bukan Saja Calon Warisan Dalam Prk Kimanis Malah Parti Warisan Akan Terkubur

Isu Pas Sementara Sabah Akan Kuburkan Bukan Saja Calon Warisan Dalam Prk Kimanis Malah Parti Warisan Akan Terkubur

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 691 hits
Isu Pas Sementara Sabah yang kerajaan Pakatan Harapan jadikan sebagai dasar kononnya untuk membantu Pendatang Asing Tanpa Izin menjadi duri dalam daging bukan saja di PRK Kimanis malah bakal meruntuhkan kerajaan Warisan di Sabah Rakyat Saba...
Pengundian Awal Prk Kimanis Selesai

Pengundian Awal Prk Kimanis Selesai

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 270 hits
Pengundian awal PRK Kimanis selesai Dikemas kini 29 minit yang lalu Diterbitkan pada 14 Jan 2020 1 33PM
Spr Guna Kamera Video Rakam Proses Undi Prk Kimanis

Spr Guna Kamera Video Rakam Proses Undi Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 221 hits
MALAYSIAKINI Suruhanjaya Pilihan Raya akan memperkenalkan penggunaan kamera video di semua saluran mengundi pada hari pengundian pilihan raya kecil Kimanis 18 Jan ini Pengerusinya Azhar Azizan Harun berkata langkah itu sebagai salah satu us...
Bn Tiada Idea Hadapi Prk Kimanis

Bn Tiada Idea Hadapi Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 214 hits
Parti Pembangkang Barisan Nasional didakwa cuba menutup kegagalan mereka membawa pembangunan ke Sabah sebelum ini dengan memanipulasi isu Pelaksanaan Pas Sementara Sabah kata Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal Presiden Parti Warisan...
Petanda Parti Warisan Sabah Bakal Menang Prk Kimanis

Petanda Parti Warisan Sabah Bakal Menang Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 450 hits
Petanda Parti Warisan Sabah Bakal Menang PRK Kimanis Parti Warisan Sabah dilihat mempunyai kelebihan berbanding BN dalam pilihan raya kecil Kimanis yang hanya berbaki enam hari sebelum menjelang tarikh pengundian pada 18 Jan Warisan yang me...
Prk Kimanis Peluang Seimbang Bagi Warisan Dan Bn

Prk Kimanis Peluang Seimbang Bagi Warisan Dan Bn

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 238 hits
HASPAIZI ZAIN ULASAN Suhu kempen pilihan raya kecil Kimanis semakin panas meskipun cuaca di sini agak sejuk ekoran hujan lebat yang melanda kawasan Kimanis pada sebelah petang dan malam sejak beberapa hari lalu Baki kempen yang tinggal hany...
Ahli Warisan Sendiri Tolak Karim Bujang Sebagai Calon Warisan Untuk Prk Kimanis

Ahli Warisan Sendiri Tolak Karim Bujang Sebagai Calon Warisan Untuk Prk Kimanis

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 732 hits
Terima Kasih Piee Bedal Duit Pilih Karim Bujang Sebagai Calon WarisanBahang PRK Kimanis makin hangat Sebaik selesai proses penamaan calon dengan rasminya PRK Kimanis menyaksikan pertandingan 2 penjuru antara wakil dari UMNO Sabah Mohamad Al...
Prk Kimanis Wariasan Jangan Membuyok Rakyat Sabah Asyraf Wajdi

Prk Kimanis Wariasan Jangan Membuyok Rakyat Sabah Asyraf Wajdi

papar berkaitan - pada 16/1/2020 - jumlah : 360 hits
Pengerusi Pemuda Barisan Nasional Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menegaskan bahawa BN tidak pernah ekstrim dalam mentadbir dan berkerajaan selama ini Jelas beliau Malaysia yang BN bina selama lebih 60 tahun tidak pernah mengizinkan rasis sepe...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Comment On Tak Perlu Berpantang Lepas Bersalin By Pantang Bersalin Berapa Hari Blog Muhasabahtrading Dot Com

Comment On Pembekal Baja Bio Organik Felcra By Ps Goh

Comment On Pembekal Baja Bio Organik Felcra By Admin 2

Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting