Isu Pm Bukan Melayu Senjata Dah Makan Tuan



Oleh Prof Madya Dr Mohd Azhar Abd Hamid dan Datuk Dr Kassim Thukiman
'Perdana Menteri Malaysia bukan orang Melayu'. Ia antara isu menimbulkan pelbagai persepsi apabila dibangkitkan secara terbuka orang politik apatah lagi bukan Melayu. 
Isu ini kembali bergema apabila veteran DAP, Tan Sri Lim Kit Siang menimbulkannya ketika berucap di hadapan pelajar Malaysia dekat Manchester, United Kingdom (UK) pada 29 November lalu.
Namun, jauh sebelum itu, khasnya pada 18 Jun 2000, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika merasmikan Perhimpunan Agung MCA pernah menyatakan orang bukan Melayu tetap berpeluang menjadi Perdana Menteri 'jika diterima' semua kaum di negara ini.
Bagaimanapun, kenyataan Dr Mahathir ketika itu dilihat sebagai satu amaran serius mengenai soal ketuanan Melayu, terutama jika mereka terus berpecah-belah serta lalai dengan keadaan hanya merugikan bangsa pada masa hadapan. Cuma, kenyataan Kit Siang selepas setahun Kerajaan Perpaduan berkuasa adalah sesuatu amat berani dan berisiko kepada kestabilan kerajaan ketika ini.
Memang benar, Perkara 43 Perlembagaan tidak menyatakan secara khusus kriteria menjadi Perdana Menteri mestilah berbangsa Melayu dan beragama Islam. Berdasarkan Perkara 43 (2)(a), Perdana Menteri boleh dilantik jika 'seseorang ahli Dewan Rakyat pada hemat Yang di-Pertuan Agong mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat'.
Justeru, secara literal sesiapa sahaja warganegara menjadi ahli Parlimen, layak menjadi Perdana Menteri, melainkan Perkara 43 (7) Perlembagaan menyebutkan individu mendapat taraf warganegara secara naturalisasi atau melalui pendaftaran di bawah Perkara 17 Perlembagaan dihalang daripada menjadi Perdana Menteri.
Jika diperhalusi, perkara itu bukan suatu perjuangan dinyatakan secara khusus dalam Perlembagaan DAP, namun kenyataan Kit Siang untuk mengangkat Perdana Menteri bukan daripada orang Melayu adalah satu daripada aspirasi terkandung dalam gagasan 'Malaysian Malaysia' diperjuangkan parti itu.
Bagaimanapun, kenyataan itu boleh menjadi 'bola tanggung' kepada pembangkang untuk menyerang kerajaan, sekali gus mengukuhkan pembinaan persepsi buruk orang Melayu terhadap Kerajaan Perpaduan. Kenyataan itu bersifat paradoks.
Gagasan mustahil jadi realiti
Ia seolah-olah memberi mesej Kit Siang dan DAP tidak gembira dengan kedudukannya dalam Kerajaan Perpaduan kerana mereka memiliki kerusi Parlimen lebih banyak berbanding PKR dan UMNO, tetapi wakil rakyat mereka tidak diangkat menjadi Perdana Menteri.
Persoalannya, adakah dilema ini boleh menjadi realiti atau sekadar fantasi. Jelasnya, untuk tempoh 10 hingga 20 tahun akan datang gagasan Perdana Menteri bukan Melayu agak mustahil menjadi realiti berasaskan beberapa wajaran.
Pertama, persempadanan semula dijangka dibentangkan pada 2026 berdepan risiko mengalami kegagalan. Sungguhpun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempunyai kuasa membuat persempadanan semula, pindaan persempadanan baharu itu perlu mendapat sokongan dua pertiga di Parlimen.
Persempadanan semula kawasan pilihan raya didakwa akan memberi kelebihan kepada DAP untuk menambah kerusi, terutama di kawasan bandar. Maka, bilangan wakilnya dalam Parlimen akan bertambah. Namun, DAP perlu memahami pindaan persempadanan ini bukan berdasarkan sokongan en bloc, tetapi berdasarkan sokongan wakil rakyat tanpa mengira parti.
Sudah tentu kebanyakan wakil rakyat beragama Islam, sama ada di blok kerajaan atau pembangkang berjumlah 147 berpotensi menolak secara menyeluruh bagi menjaga kepentingan dan masa hadapan orang Melayu serta Islam.
Kedua, DAP perlu mendapat sokongan padu daripada wakil rakyat berbangsa Melayu dalam PKR, UMNO, Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) untuk menerima gagasan Kit Siang. Gagasan Perdana Menteri bukan orang Melayu dijangka ditolak mentah-mentah wakil rakyat Melayu dalam Pakatan Harapan (PH) khususnya PKR.
Sementara itu, UMNO yang baharu sahaja menyesuaikan diri dengan PH pasti menentang habis-habisan kerana maruah dan harga diri juga terletak pada 'ketuanan Melayu'. Mereka tentu tidak sanggup jawatan Perdana Menteri diserahkan kepada bukan Melayu.
Implikasinya, kemungkinan berlaku perpecahan dalam PKR antara kelompok Melayu dan bukan Melayu. Manakala UMNO dijangka menarik diri daripada Kerajaan Perpaduan. GPS dan GRS pula berkemungkinan besar akan bersama UMNO dan Perikatan Nasional (PN) untuk membentuk suatu gabungan baharu.
Ketiga, realiti politik di Malaysia sejak dahulu adalah berasaskan 'politik permuafakatan' dalam kalangan rakyat berbilang bangsa. Sejak lebih enam dekad sehingga terbentuk Kerajaan Perpaduan, citra politik permuafakatan menjadi model dalam membangunkan sebuah kerajaan dan negara bangsa Malaysia yang stabil.
Hikmah kebijaksanaan politik permuafakatan ini dilihat daripada tiadanya konflik besar antara kaum selepas peristiwa 13 Mei 1969. Berdasarkan rekod sejarah, sebanyak 10 Perdana Menteri beragama Islam dan Melayu dipilih sejak 65 tahun lalu, sama ada daripada Barisan Nasional (BN), PN mahupun PH.
Ini menunjukkan semua parti berasaskan kaum ini menerima suatu kesepakatan, iaitu Perdana Menteri dilantik lebih baik daripada kalangan orang Melayu dan beragama Islam.
Keempat, orang Melayu pasti menentang gagasan ini seperti mana penentangan terhadap Malayan Union pada 1946. Bagi orang Melayu, sejarah orang Melayu di Singapura adalah 'bayangan hitam' kepada bangsa itu sekiranya pemimpinnya dipilih daripada orang bukan Melayu.
Perdana Menteri adalah kuasa eksekutif memiliki kuasa dan pengaruh besar dalam pembuatan dasar serta keputusan kerajaan. Jika gagasan ini diterima, kedudukan orang Melayu akan terpinggir dan keadilan kepada orang Melayu bukan suatu jaminan.
Bahkan beberapa perkara yang berhubung dengan hak dan keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera seperti agama Islam, bahasa Melayu, hak istimewa Melayu dan kedudukan Raja-Raja sukar untuk dipertahankan sekiranya hilang kuasa eksekutif ini.
Kelima, apakah Kit Siang dan DAP sanggup mempertahankan gagasannya hanya semata-mata ingin melihat 'sejarah tercipta', tetapi mungkin membahayakan kestabilan politik dan perpaduan negara. Natijahnya, kenyataan Kit Siang hanya memberikan mileage kepada pembangkang yang sedang berusaha menjatuhkan Kerajaan Perpaduan.
PN pasti mengambil kesempatan atas isu ini untuk mengumpul kekuatan dan semangat baharu bagi membentuk sebuah kerajaan berasaskan gagasan Islam dan Melayu. Dengan sokongan 70 peratus orang Melayu pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), PN dijangka mendapat sokongan dan mandat rakyat lebih besar.
Untuk menjadi Perdana Menteri, ia bukan hanya sekadar faktor kemenangan besar diperoleh menerusi proses pilihan raya. Terdapat banyak faktor pemberat lain mesti diambil kira seperti sejarah, kedudukan sosioekonomi, kebudayaan, nilai tempatan, identiti kebangsaan dan konvensyen Perlembagaan.
Penulias adalah Penyelidik di Kumpulan Penyelidikan Kenegaraan & Kesejahteraan Sosial, Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Artikel asal disiarkan di SINI

IKLAN


AULORA Socks with KODENSHI® direka menggunakan Fiber KODENSHI® yang membantu menyerap suhu badan pemakai sambil membekalkan jumlah tekanan lembut untuk sokongan yang menyeluruh dan selesa.
KEBAIKKAN AULORA Socks with KODENSHI® 
- Membantu melancarkan peredaran darah - Mengurangkan sakit, lenguh atau bengkak di kaki - Sesuai untuk mereka yang banyak berdiri dan berjalan - Sangat baik untuk Wanita mengandung dan selepas bersalin. - Menghilangkan bau kaki - Membantu masalah tidur - Memulihkan tumit kaki yang pecah atau mengelupas - Detoksifikasi
Jika berminat untuk mendapatkannya sila WhatsApp dengan klik pada imej di bawah




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/12/isu-pm-bukan-melayu-senjata-dah-makan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prabowo Hobi Joget Pakar Psikologi Khawatir Jadi Senjata Makan Tuan

Prabowo Hobi Joget Pakar Psikologi Khawatir Jadi Senjata Makan Tuan

papar berkaitan - pada 13/12/2023 - jumlah : 84 hits
Reza mengingatkan strategi branding lewat joget juga berpotensi menjadi senjata makan tuan
Untuk Elak Isu Bukan Melayu Boleh Jadi Pm Terus Ditimbulkan Umno Perlu Dikuatkan Semula

Untuk Elak Isu Bukan Melayu Boleh Jadi Pm Terus Ditimbulkan Umno Perlu Dikuatkan Semula

papar berkaitan - pada 14/12/2023 - jumlah : 138 hits
Ramai orang Melayu tiba tiba melompat malah ada yang sentap lalu membuat laporan polis terhadap kenyataan yang dibuat veteran DAP Lim Kit Siang berkaitan orang bukan Melayu boleh menjadi Perdana Menteri Membaca tajuk semata mata atau tidak ...
Geng Makan Buat Party

Geng Makan Buat Party

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 169 hits
nbsp Geng Makan Buat Party Geng makan nieyl ni tak pernah tak celebrate birthday ahli ahlinya Bagus kan so sebagai penutup tahun 2023 ni kita buat makan makan untuk celebrate birthday Nov dan Disember Geng makan nieyl ada 8 orang Tapi tengo...
Makan Salmon Panggang Di Der Cabin Bistro Taman Nusantara

Makan Salmon Panggang Di Der Cabin Bistro Taman Nusantara

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 132 hits
Assalamualaikum WBTMINGGU ni Iman guna kereta Kawan yang dia selalu tumpang ke kuliah tu ayahnya guna kereta dia Jadi Sk berkorbanlah pinjamkan kereta Pak Inche pun berkorban juga hantar dan jemput Sk pergi balik kerja Betullah hidup itu pe...
Truk Tambang Di Parungpanjang Makan Korban Bupati Ke Tni Polri Pemerintah Pusat Saya Mohon Bantu Kami

Truk Tambang Di Parungpanjang Makan Korban Bupati Ke Tni Polri Pemerintah Pusat Saya Mohon Bantu Kami

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 87 hits
Isnawati dan anaknya meninggal dunia di tempat saat tertimpa truk atau angkutan khusus tambang di Desa Gorowong Parungpanjang Bogor
Makan Di Kedai Makan Tepian Pantai Kak Ani Pak Lah Tanjung Dawai Kedah

Makan Di Kedai Makan Tepian Pantai Kak Ani Pak Lah Tanjung Dawai Kedah

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 184 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar rakan rakan dan pembaca sekalian Alhamdulillah nampak gayanya kita semakin menghampiri penghujung tahun 2023 masihi Bagaimana dengan azam tahun 2023 anda Sudah tercapai atau belum Baiklah tanpa ...
Anak Cerewet Makan Mama Cuba Beri Makanan Ini Bantu Tambah Selera

Anak Cerewet Makan Mama Cuba Beri Makanan Ini Bantu Tambah Selera

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 307 hits
dan memilih makanan Ya Memang ramai ibu ibu yang mengeluh sebab jenis yang cerewet makan Hidanglah makanan jenis apa pun tetap tak dipandangnya Seboleh mungkin dia tutup rapat mulut daripada disuap makanan Si kecil lebih rela bermain daripa...
Video Penampakan Jalur Neraka Parung Panjang Atrean Truk Tambang Mengular Kerap Makan Korban Jiwa

Video Penampakan Jalur Neraka Parung Panjang Atrean Truk Tambang Mengular Kerap Makan Korban Jiwa

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 125 hits
Truk tambang tersebut melanggar jam operasional hingga menyebabkan korban jiwa Teranyar ibu dan anak meninggal tertimpa truk
Bertemu Nelayan Marunda Mahfud Bakar Ikan Hingga Makan Bersama

Bertemu Nelayan Marunda Mahfud Bakar Ikan Hingga Makan Bersama

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 66 hits
Mahfud MD bertemu dengan para nelayan di Perkampungan Marunda Kepu Cilincing Jakarta Utara
Ringgit At Good Level After Q1 Growth Pm

Natural Resource Shekar Advocates Action Before It S Too Late

Tour Van Drivers Unhappy With Exclusion From Diesel Subsidy

Navigating The Business Landscape The Importance Of Pestel Analysis

Pm Any Probe Into Minister S Husband S Firm Must Be Transparent

Lirik Lagu Datanglah Sang Puteri Naki

Panduan Permohonan Pengeluaran Akaun Fleksibel Melalui Kwsp I Akaun

Shocking Ways The Air In Your Home Can Affect Art And Furniture



Benarkah Kena Hujan Menyebabkan Kita Jatuh Sakit

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Khilaf Yang Tertulis Slot Samarinda TV3

5 Projek Filem Aneh Hasil Karya Pengarah Filem Terkenal Hollywood

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Cinta Untuk Sekali Lagi Slot Megadrama Astro Ria

Biodata MUA Bellaz Muabellaz Jurusolek Dan Usahawan Terkenal


12 Zikir Pilihan Yang Mudah Diamalkan

Persidangan Antarabangsa Minda Inovasi Dinamik Institut Pendidikan Guru 2024

Tiga Resepi Sos Mudah Dan Sedap Untuk Buat Jualan Sandwich

Rumah Kecil Untuk Persaraan

Mungkin Dia Tak Pandai Dalam Akademik

Keputusan Spm Yang Menakutkan Di Sebalik Kisah Kejayaan 11 713 Mendapat Keputusan Cemerlang Iaitu Gred A A Dan A