Isu Pelantikan Mb Johor Boleh Beri Kesan Kepada Umno Dan Bn Hamidin



Isu pelantikan MB Johor boleh beri kesan kepada UMNO dan BN – Hamidin
Teka-teki siapa yang akan dilantik menjadi Menteri Besar Johor yang baharu selepas Barisan Nasional (BN) berjaya memenangi Pilihan Raya Negeri (PRN) minggu lalu terus menjadi persoalan ketika ini.
Bagi Penganalisis Politik yang juga Penyelidik ILHAM Centre, Profesor Madya Hamidin Abd Hamid, dilema yang berlaku ketika ini dijangka memberi kesan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) terutama selepas diberikan mandat oleh rakyat.
“Dilema ketika ini apa yang dihadapi oleh UMNO, kepimpinan UMNO dan BN ialah tentang persoalan MB kerana ia memberi kesan terhadap apa yang dijanjikan oleh UMNO semasa kempen PRN lalu
“Datuk Seri Hasni menjadi ‘poster boy’ bagi UMNO, menunjukkan beliau akan dilantik menjadi Menteri Besar, tetapi inilah wajah membawa kestabilan dalam konteks politik Negeri Johor.
“Saya kira penggunaan naratif itu diterima rakyat, dan rakyat menerima Hasni sebagai wajah dan orang akan kedepan mendahului BN ke arah kestabilan itu. Jadi sekiranya itu tidak berlaku, saya kira ini satu permasalahan besar dalam UMNO,” jelasnya dalam temubual bersama AWANI Pagi pada Selasa.
Tambah Hamidin, nama-nama yang dicadangkan juga memberi satu kejutan terutama pengundi apabila Hasni tidak tersenarai sebagai calon tunggal memegang jawatan itu.
“Sudah tentu ramai terperanjat contohnya apabila diberitahu berita bahawa tiga nama dicadangkan, Datuk Seri Hasni, Datuk Onn Hafiz dan Datuk Puad Zarkashi.
“Malahan ada yang bertanya mengapa Datuk Puad berada dalam senarai itu, walhal beliau baharu sahaja kali pertama kembali ke peringkat negeri.
“Jadi itu menunjukkan konflik dalaman apa yang berlaku di Negeri Johor ketika ini. Jadi UMNO bukan sahaja akan berdepan dengan tuntutan rakyat, tetapi UMNO harus berjaya menguruskan perpecahan dalaman mereka kerana ini akan menganggu gugat apa yang mereka dapat melalui kemenangan di Melaka dan Johor,” jelasnya lagi.
Mengulas lanjut mengenai kenyataan Hasni pada Isnin yang memberi laluan kepada golongan muda dicalonkan sebagai Menteri Besar Johor yang baharu, tambah Hamidin, ia menunjukkan kesediaan Hasni untuk memberi laluan kepada generasi baharu menerajui tampuk pemerintahan negeri itu.
“Ia merupakan satu kenyataan yang baik yang dikeluarkan oleh Hasni menunjukkan bahawa kesediaan beliau untuk menyerahkan tampok kuasa pentadbiran kepada golongan muda itu yang seharusnya berlaku.
“Saya percaya bukan sahaja di Johor tapi di negeri lain ketika ini, tapi pada masa sama saya kira adalah perlu kita terima hakikat persoalan tentang Menteri Besar dan siapa dia dan adakah Exco semua ini terutama dalam perlantikan golongan muda tidak merupakan satu yang dijanjikan Barisan Nasional.
“Jadi ini persoalan yang akan dihadapi oleh UMNO dimana rakyat masih lagi segar, penyokong masih lagi bergembira merayakan kemenangan, tiba-tiba kemenangan itu ditutup dengan permasalahan berlaku dengan perlantikan Menteri Besar ini. Ini saya kira sesuatu yang akan memberikan kesan kepada UMNO,” jelasnya lagi.
Mengenai pelantikan golongan muda, ujar Hamidin, sekiranya Hasni masih diberikan mandat untuk mentadbir negeri itu, beliau percaya ramai golongan muda akan diberikan ruang.
“Dalam perlantikan golongan muda, saya percaya sekiranya Hasni masih lagi diberikan mandat untuk menjadi Menteri Besar Johor, beliau akan meletakkan golongan muda lebih ramai dalam konteks EXCO.
“Saya kira itu adalah cara yang terbaik untuk memastikan bahawa golongan muda terlibat sama dalam pentadbiran negeri johor terutama bagi masa hadapan.
“Saya kira tidak semestinya pelantikan Menteri Besar itu mencerminkan keseriusan kerajaan negeri bagi mendepani golongan muda. Saya percaya lebih sepatutnya dasar dan mereka yang bertanggungjawab itu diberikan kepada golongan muda,” katanya lagi.
Justeru, BN ujar Hamidin seharusnya lebih berhati-hati dalam isu terbabit terutama terhadap persepsi rakyat. Malah rakyat juga sedang memerhati setiap gerak-geri parti tersebut dalam menunaikan janji selepas diberikan mandat.-AA
Isu pelantikan MB Johor boleh beri kesan kepada UMNO dan BN – Hamidin
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
KEPUTUSAN RASMI: BN menang majoriti 2/3 dalam PRN Johor MCA rampas 4 kerusi, DAP akui mula hilang pengaruh PRN Johor: Keputusan PRN Johor Isyarat Rakyat Tidak Suka Dipermainkan – Mohamad Hasan ‘Sanggup Berpanas Demi Rezeki’ – Bidadari Cantik Jual Pau Viral Rupanya Penyanyi Bienda [VIDEO] Kronologi kejadian tanah runtuh dari 2021 hingga kini Mangsa Terakhir Ditemui Maut, Insiden Tanah Runtuh Di Taman Bukit Permai 2 Ragut Empat Nyawa Tarikh semakan tawaran ke sekolah khusus 2021 ditetapkan 15 Mac ini PRN Johor: Cukup-cukuplah dikencing ‘Atuk’ selama 22 bulan Netizen Marahkan Tindakan Ibu Tangmo Nida Sanggup Maafkan Suspek Selepas Terima Pampasan Pesawat terbesar dunia Antonov musnah di bom Rusia [VIDEO] Zeti dan keluarga terima dana 1MDB, Mahathir kata tidak tahu PRN Johor: Calon MUDA Menipu Ibu Sendiri, Apa Jaminan Tidak Menipu Pengundi? ‘Seriau Tengok’ Heboh Foto Mayat Tangmo Nida Tular Di Media Sosial, Netizen Malaysia Tolong Siasat. PPV Mega ditutup bermula 16 Mac – KP Kesihatan PM sahkan sempadan negara dibuka menjelang Hari Raya Isteri tikam zakar suami guna lembing, mangsa lari ke rumah ibu Muhyiddin Dan Mahathir Punca Kewangan Negara Tenat – Isham Jalil Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Muhyiddin lari malam tewas secara keseluruhan dalam PRN Johor

Bangsa Johor tolak Pejuang, Mahathir sudah tidak releven

The post Isu pelantikan MB Johor boleh beri kesan kepada UMNO dan BN – Hamidin appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/03/15/isu-pelantikan-mb-johor-boleh-beri-kesan-kepada-umno-dan-bn-hamidin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Johor Tanpa Pas Sudah Terbukti Umno Boleh Bergerak Solo Penganalisis

Prn Johor Tanpa Pas Sudah Terbukti Umno Boleh Bergerak Solo Penganalisis

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 130 hits
PRN Johor Tanpa Pas Sudah Terbukti UMNO Boleh Bergerak Solo Penganalisis Kemenangan besar yang dibuktikan oleh UMNO dan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Negeri Johor semalam memberi isyarat yang jelas bahawa parti keramat terbesar orang M...
Selepas Prn Johor Kedudukan Kluster Mahkamah Dalam Umno Jelas

Selepas Prn Johor Kedudukan Kluster Mahkamah Dalam Umno Jelas

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 151 hits
Reshna Reem GanesanPETALING JAYA Pilihan raya negeri Johor baru baru ini telah melenyapkan sebarang keraguan mengenai kedudukan kelompok yang dipanggil kluster mahkamah dalam Umno kata seorang penganalisis politik Kluster mahkamah merujuk k...
Umno S Johor Constitutional Crisis

Umno S Johor Constitutional Crisis

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 134 hits
By Abdul Rahmat Omar TWO things are often mentioned by Umno hardliners when asked about the grand old party s traits One is that it is united two is that it is one with the palace Nothing could be farther than the truth The Barisan Nasional...
Johor Delegates To Skip Debate At Umno General Assembly

Johor Delegates To Skip Debate At Umno General Assembly

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 130 hits
Party delegates from Johor will not be involved in any debate at the Umno general assembly starting tomorrow in Kuala Lumpur following the crisis over the appointment of the new menteri besar It was learned that in a meeting of Johor Umno l...
So Who Really Won In Johor Umno Or Istana

So Who Really Won In Johor Umno Or Istana

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 106 hits
An Umno leader from Johor Baru told a journalist that if this goes through then we might as well wrap up all the Johor seats in a box and deliver it to Pakatan Harapan in the next general election By Joceline Tan The Star THE golden moment ...
Zahid Dalam Usaha Desak Pm Bubar Parlimen Ketika Umno Berhimpun Selepas Prn Johor

Zahid Dalam Usaha Desak Pm Bubar Parlimen Ketika Umno Berhimpun Selepas Prn Johor

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 139 hits
Ahmad Zahid Hamidi akan menggunakan Perhimpunan Agung Umno 2021 yang bermula hari ini untuk mendesak Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob membubarkan Parlimen bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum ke 15 kata penganalisis Mereka berkat...
Istimewa Johor Mana Tempat Umno Kuat Kawasan Itu Terabai Omar Mokhtar

Istimewa Johor Mana Tempat Umno Kuat Kawasan Itu Terabai Omar Mokhtar

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 109 hits
Suatu fenomena yang istimewa di Johor kubu kebal Umno sejak 60 tahun lalu adalah gaya pentadbiran BN yang mengabaikan rakyat di mana sahaja parti itu kuat dan tidak dicabar Salah satu DUN yang berstatus kubu kebal adalah DUN Johor Lama Menu...
Pru15 Umno Tak Boleh Buat Keputusan Sepihak Annuar

Pru15 Umno Tak Boleh Buat Keputusan Sepihak Annuar

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 104 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 18 2022 5 08 PMPAU 2021 Ketua Umno Bahagian Ketereh Annuar Musa berkata keputusan mengenai Pilihan Raya Umum Ke 15 tidak boleh dibuat secara unilateral Kita berada dalam satu kerajaan yang merupakan gabungan ...
Samsung Seao Executive Byline Series Democratizing Ai For All In Seao

Gof Course Participant Dies Due To Heat Stroke

Help On The Way For Shuttler Pei Jing After Scammed By Syndicate

Innovative Pool Repair Solutions For Modern Pools

Umno Mula Mati Zaman Dr Mahathir

Insyaf Menjelang Ajal Introspeksi Untuk Diri Sendiri

Balik Raub Satu Malam

Tempat Penginapan Jauh Sangat Sesuai Tunai Umrah Selepas Solat Subuh Santai Dan Tidak Meletihkan



Siapa Teme Abdullah Ini Biodata Penulis Buku Yang Sering Mengaburkan Mukanya Ini

Biodata Sofea Shra Personaliti TikTok Terkenal

10 Fakta Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Yang Ramai Tak Tahu Gandingan Pelakon Erysha Emyra MK K Clique Siaran TV3 Malaysia Tonton

5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21


Powerful Verbs And Vivid Words

Projek Pembangunan 2 Blok Pangsapuri Didakwa Menjangkau Kepadatan Dibenarkan Sinar Harian 02 06 2024

Aktiviti Forum Minggu Pemasaran Fakulti Ekonomi Pengurusan Universiti Kebangsaan Malaysia Ppim 06 04 2024

Drama Perang Nasi Dagang

Falsafah Pendidikan Kebangsaan Matlamat Sejarah

Kata Kerja Transitif Maksud Jenis