Istighfar Sebab Murah Rezeki Dan Turunnya Hujan


Tahukah anda bahawa dengan ucapan yang sederhana saja, rezeki mudah datang dan hujan mudah Allah turunkan? Ucapan yang sederhana tersebut adalah ucapan istighfar. Dengan memohon ampun pada Allah dan meninggalkan maksiat, nescaya pintu rezeki akan terbuka dan hujan pun akan diturunkan dengan lebat.
Ayat inilah yang boleh diambil pelajaran,

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (10) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (11) وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا (12)
“Maka aku katakan kepada mereka: ‘Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai.” (QS. Nuh: 10-12)
Syaikh As Sa’di rahimahullah mengatakan mengenai ayat di atas, “Tinggalkanlah dosa, beristighfarlah pada Allah atas dosa yang kalian perbuat. Sungguh Allah itu Maha Pengampun. Dosa yang begitu banyak akan dimaafkan oleh Allah. Maka hendaklah mereka segera memohon ampun pada Allah meraih pahala dan hilanglah musibah. Allah pun akan memberikan kurnia yang disegerakan di dunia dengan istighfar tersebut iaitu akan diturunkan hujan dengan lebat dari langit, juga akan dikurnia harta dan anak yang diharapkan. Begitu pula akan diberi kurnia kebun dan sungai di antara kelezatan dunia.” (Taisir Al Karimir Rahman, hal. 889). Itulah faedah istighfar dan meninggalkan dosa atau maksiat.
Terdapat sebuah atsar dari Hasan Al Bashri rahimahullah yang menunjukkan bagaimana faedah istighfar yang luar biasa.
أَنَّ رَجُلًا شَكَى إِلَيْهِ الْجَدْب فَقَالَ اِسْتَغْفِرْ اللَّه ، وَشَكَى إِلَيْهِ آخَر الْفَقْر فَقَالَ اِسْتَغْفِرْ اللَّه ، وَشَكَى إِلَيْهِ آخَر جَفَاف بُسْتَانه فَقَالَ اِسْتَغْفِرْ اللَّه ، وَشَكَى إِلَيْهِ آخَر عَدَم الْوَلَد فَقَالَ اِسْتَغْفِرْ اللَّه ، ثُمَّ تَلَا عَلَيْهِمْ هَذِهِ الْآيَة
“Sesungguhnya seseorang pernah mengadukan kepada Al Hasan tentang musim kemaru yang terjadi. Lalu Al Hasan menasihatkan, “Beristigfarlah (mohon ampunlah) kepada Allah”.
Kemudian orang lain mengadu lagi kepada beliau tentang kemiskinannya. Lalu Al Hasan menasihatkan, “Beristigfarlah (mohon ampunlah) kepada Allah”.
Kemudian orang lain mengadu lagi kepada beliau tentang kekeringan pada kebunnya. Lalu Al Hasan menasehatkan, “Beristigfarlah (mohon ampunlah) kepada Allah”.
Kemudian orang lain mengadu lagi kepada beliau karena sampai waktu itu belum memiliki anak. Lalu Al Hasan menasihatkan, “Beristigfarlah (mohon ampunlah) kepada Allah”.
Kemudian setelah itu Al Hasan Al Bashri membacakan surat Nuh di atas. (Riwayat ini disebutkan oleh Al Hafidz Ibnu Hajar di Fathul Bari, 11: 98)
Juga dapat kita lihat dari perkataan sahabat mulia Umar bin Al Khattab berikut.
Dari Asy Sya’bi, ia berkata, “’Umar bin Al Khattab radhiyallahu ‘anhu suatu masa meminta diturunkannya hujan, namun beliau tidak menambah istighfar hingga beliau kembali, lalu ada yang mengatakan padanya, ”Kami tidak melihatmu meminta hujan.” ‘Umar pun mengatakan, “Aku sebenarnya sudah meminta diturunkannya hujan dari langit”. Kemudian ‘Umar membaca ayat,
اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا, يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا
“Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, niscaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat”
Umar pun lantas mengatakan,
وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا
“Wahai kaumku, mintalah ampun kepada Rabb kalian. Kemudian bertaubatlah kepada-Nya, niscaya Dia akan menurunkan pada kalian hujan lebat dari langit.” (HR. Al Baihaqi 3: 352)
Ketika menjelaskan surat Nuh di atas, Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan, “Jika kalian meminta ampun (beristigfar) kepada Allah dan mentaati-Nya, niscaya kalian akan mendapatkan banyak rezeki, akan diberi keberkahan hujan dari langit, juga kalian akan diberi keberkahan dari tanah dengan ditumbuhkannya berbagai tanaman, dilimpahkannya air susu, dilapangkannya harta, serta dikurniakan anak dan keturunan. Di samping itu, Allah juga akan memberikan pada kalian kebun-kebun dengan berbagai buah yang di tengah-tengahnya akan dialirkan sungai-sungai.” (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 7: 388)
Mengenai ayat di atas, Ibnu Katsir juga mengatakan, “Maksud ayat nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, iaitu Allah akan menurunkan hujan dengan ucapan istighfar tersebut. Oleh karenanya, dianjurkan ketika solat istisqa’ (solat minta hujan) untuk membaca surat Nuh ini.” 
Jadi, dengan istighfar dan meninggalkan dosa, musibah akan terangkat, datang kemudahan rezeki, dan mudah hujan untuk turun.
Semoga Allah memberi taufik untuk terus memperbanyak istighfar.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lautan-biru.blogspot.com/2020/08/istighfar-sebab-murah-rezeki-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rezeki Akan Lebih Murah Jika Buat 8 Perkara Ini Terlebih Dahulu

Rezeki Akan Lebih Murah Jika Buat 8 Perkara Ini Terlebih Dahulu

papar berkaitan - pada 3/8/2020 - jumlah : 808 hits
Amalan Murah Rezeki Orang kata rezeki lebih murah kalau kita sentiasa memberi kepada orang lain Ya benar memberi itu banyak kelebihannya Namun adakalanya kita sendiri pun sesak dan kekurangan untuk sentiasa memberi kepada yang memerlukan Ja...
Alhamdulillah Sedikit Demi Sedikit Ada Rezeki

Alhamdulillah Sedikit Demi Sedikit Ada Rezeki

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 315 hits
Assalamualaikum wbt Wahh terlebih dulu saya nak ucapkan ribuan terima kasih pada awak yang sudi komen pada cerita jurnal saya nie Ada yang bagi komen pada cerita jurnal zaman tok kaduk dulu dan ada jugak bagi komen untuk cerita jurnal terki...
Alhamdulillah Rezeki Menang Goldbar Yapeim

Alhamdulillah Rezeki Menang Goldbar Yapeim

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 282 hits
Assalamualaikum dan salam sayang Rezeki Menang Goldbar Yapeim Pada 29 Jun 2020 ciktom ada menyertai secara suka suka sebuah contest anjuran
Bahagialah Ikut Cara Kita Barulah Rezeki Makin Dekat Ada Lebih Dahulukan Pasangan Anak

Bahagialah Ikut Cara Kita Barulah Rezeki Makin Dekat Ada Lebih Dahulukan Pasangan Anak

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 370 hits
Pernah tak kita mengalami situasi di mana ada je duit dalam tangan lepas beberapa hari kita rasa eh kejapnya habis Kadang tak perasan pun duit kita tu habis kat mana Dengan keadaan ekonomi sekarang ada anak lebih seorang sesekali risau juga...
Hiburan Bakal Dapat Kembar Untuk Kelahiran Kedua Ainan Tasneem Luah Rasa Syukur Tak Sangka Ada Rezeki Dapat Kembar

Hiburan Bakal Dapat Kembar Untuk Kelahiran Kedua Ainan Tasneem Luah Rasa Syukur Tak Sangka Ada Rezeki Dapat Kembar

papar berkaitan - pada 2/8/2020 - jumlah : 389 hits
Penyanyi Ainan Tasneem telah mengumumkan bahawa dia bakal menimang cahaya mata kembar untuk kelahiran keduanya ini Ainan mengumumkan berita gembira tersebut menerusi laman instagram miliknya Dia meluahkan rasa gembira dan sama sekali tidak ...
Tiada Rezeki Tomok Tutup Perniagaan Tudung Miliknya

Tiada Rezeki Tomok Tutup Perniagaan Tudung Miliknya

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 207 hits
Siapa yang mahu mengalah selepas perniagaan yang diusahakan tidak lagi mampu bertahan Selepas 5 tahun menjalankan bisnes tudung di bawah jenama Arriandra Tomok telah mengumumkan penutupan perniagaan itu pada Khamis lepas Jelas penyanyi itu ...
Nak Rezeki Sentiasa Datang Dahulukan Isteri Lebih Dari Orang Lain

Nak Rezeki Sentiasa Datang Dahulukan Isteri Lebih Dari Orang Lain

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 329 hits
Nak rezeki sentiasa datang dahulukan isteri lebih dari orang lain Sebab bidadari kita tak pernah berhenti mendoakan dan dia adalah punca rezeki dalam rumahtangga Muslim family having a good time outdoors Jantung sebuah rumah adalah seorang ...
Rezeki

Rezeki

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 170 hits
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Pisang berangan orang bagi macam banyak ada sesikat juga masak ranum elok jadi KK pun buat jemput pisangBila dah siap bancuh tu banyak pula dapat KK pun bagilah kat budak budak ni makan KK makan dua ket...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman