Isteri Itu Amanah Allah Untuk Dipimpin Bukan Bila Suka Kita Sayang Dah Tak Suka Dibuang


Bila isteri tak lagi cantik di pandangan mata, haruskah suami melepaskan begitu saja. Walhal suami tak nampak jelas silapnya kalau dicongak akan berbalik kepada dirinya sendiri.
Catatan yang dikongsikan Ustaz Ebit Lew ada banyak benarnya. Betapa dalam melayari sebuah bahtera perkahwinan, nakhodanya adalah suami. Bahagianya anak kapal, perlulah dimulakan dengan bijaknya suami mengatur perjalanan kapalnya.
Isteri Ini Amanah Allah
Terbaca kisah-kisah cheraikan isteri sebab dah ada isteri baru..sedih..Semoga Allah selamatkan kita semua dari hati yang mati. Hidupkan jiwa kami semua dengan takwa.
Satu jer nak cakap. Isteri ini amanah Allah. Untuk kita pimpin dan bimbing masuk syurga. Bukan kita suka kita jaga. Tak suka ceraikan. Lainlah beliau ada lelaki lain atau sebab yang besar munasabah. Kita mulia manusia sebaik-baik kejadian.

kita sayang kerana Allah. Walau banyak kekurangan kita tampung dan bina sama-sama untuk redha Allah. Lihat isteri, kenangkanlah ibu kita, kenangkan anak perempuan kita.. Kenangkanlah.
Saya ingat seorang kawan saya baru kahwin jumpa ustaz. Ustaz, isteri saya baik, rajin, solehah, semua kerja rumah dia buat, senyum jer.. sempurna.. bestkan ustaz?
Ustaz jawab secara berfikir. Isteri kamu ahli syurga insyaAllah. Tapi kamu belum lagi. Kamu mungkin masuk neraka.
Kenapa pula ustaz. Dah semua isteri kamu buat. Kamu buat apa?
Bahagia itu bila kita yang memberi. Bukan tuntut hak dari pasangan..dalam kata lain saling bantu membantu dan bertolak ansur..
Pernah ada seorang suami jumpa saya. Dia nak ceraikan isterinya. Dalam perjalanan nak bercerai. Masing-masing tak nampak baik satu sama lain. Allah sayang dia uji kita. Carilah niat awal kita kahwin.
Kita kahwin nak dapat redha Allah. Bimbing dan pimpin masuk syurga. Kahwin bukan untuk dapat apa yang kita nak tapi tunaikan apa yang Allah nak..

Tapi ustaz, isteri saya degil. Malas. Tak pernah nak ambil hati saya. Tak layan saya. Selalu tolak saya…. dia senaraikan buruk isteri dia..
Abang Kan Ketua Keluarga
Ada bawa isteri belajar agama? Ada buat Taklim rumah? Ada solat tahajud sama-sama? Ada doakan isteri setiap malam? Ada baca Al-Quran sama-sama? Ada mengorat pujuk dia dekat dengan Allah..wah abang,dulu cantik lawa menawan sexy semualah.
Eh, tiba-tiba hari ni baru sedar segala kekurangan pasangan. Kurang saya di mana? Dah lama-lama baru cakap tipu jer semua tu? Doa pada Allah, dan tanya diri kita sebenarnya apa kita nak dalam hidup kita? Cubalah tanya?
Semua takde ustaz..sekurang-kurang abang dah buat semua tu jika masih tak berubah barulah fikir yang lain-lain. Ini tak pernah bawa berada di jalan Allah pun lagi..
Baik ustaz..
Dia bawa isteri datang keluargasunnah. Sehari dalam keluargasunnah. Lepas tu bawa isteri 3 hari belajar iman. Mula buat taklim rumah. Mula makan dalam dulang berjemaah. Mula sama-sama dekat diri pada Allah. Didik isteri anak solat.. bagi masa untuk keluarga..
Jumpa saya semula kata,ustaz hidup kami dah bahagia. Baru saya rasa kahwin setelah sekian lama. Kalau tahu dari mula kahwin ajak belajar agama. Belajar iman. Dekat pada Allah. Makan suap-suap. Kerana sunnah semua ajaib.. Ajaibkan ustaz..

Wanita ini boleh jadi paling lembut dan menyejukkan membahagiakan. Wanita juga boleh jadi paling keras dan teramat menyakitkan. Suami tak boleh ler jadi macam wanita juga nak menangis dan menjerit tak tentu pasal. Mereka melengkapkan kita. Sebab tu kita lelaki. Sebab tu kita lelaki. Dalam Al Quran kata ‘ArRijal’ Ar Rijal..Ar Rijal. .Allah puji ‘lelaki’. Tugas kita bertenang dan pimpin isteri kita kerana Allah sampai syurga. Selamatkan diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka.
Memang lelaki dijadikan ketua maksudnya memimpin. Wanita ialah tunjang utama keluarga. Dakwah dengan kasih sayang dan kelembutan pujuk rayu. Malam menangis di depan Allah. Al-Quran puji pengorbanan wanita dan Islam sangat menjaga hak wanita. Setiap lelaki dilahirkan dari perut seorang ibu.
Sumber dari Real Merah


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/isteri-itu-amanah-allah-untuk-dipimpin-bukan-bila-suka-kita-sayang-dah-tak-suka-dibuang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Allah Tak Jadikan Sesuatu Itu Saja Saja Dan Suka Suka

Allah Tak Jadikan Sesuatu Itu Saja Saja Dan Suka Suka

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 301 hits
Bukan suka suka Allah jodohkan kita dengan isteri yang suka melawan Bukan suka suka Allah jodohkan kita dengan suami yang panas baran Bukan suka suka Allah berikan kita anak yang degil dan nakal Bukan suka suka Allah letakkan kita dalam kel...
Suami Yang S Akitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya Isteri Adalah Amanah Dari Allah

Suami Yang S Akitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya Isteri Adalah Amanah Dari Allah

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 641 hits
Isteri adalah amanah Allah kepada suami begitu juga sebaliknya Apabila disebut sebagai amanah bermakna ia bakal ditanya dan disoal di akhirat kelak Mengikut Imam al Ghazali perkara yang paling berat untuk dilaksanakan adalah amanah Sa kitka...
Baru Selesai Pantang Isteri Diuji Kehilangan Suami Bayi 62 Hari Belum Puas Rasa Kasih Sayang Ayah

Baru Selesai Pantang Isteri Diuji Kehilangan Suami Bayi 62 Hari Belum Puas Rasa Kasih Sayang Ayah

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 512 hits
Kehilangan orang tersayang adala ujian yang sangat berat Tanpa disangka teks WhatsApp yang diterima si isteri pada jam 1 pagi adalah yang terakhir sebelum suaminya pergi buat selama lamanya Kehilangan ini dihadapi oleh Nor Asilah Arahim 29 ...
Dia Merayu Jangan Dibuang Sisa Makanan Itu Tindakan Dilakukan Anak Bajau Laut Ini Buat Mata Masuk Habuk

Dia Merayu Jangan Dibuang Sisa Makanan Itu Tindakan Dilakukan Anak Bajau Laut Ini Buat Mata Masuk Habuk

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 738 hits
Berat mata memandang berat bahu yang memikul Melihat kepada kehidupan daif yang dilalui anak anak kecil dan penduduk di kepulauan Mabul Sabah ini ternyata menjentik emosi Dihimpit dengan kemiskinan serta pelbagai dugaan hidup bukan calang c...
Ramai Persoalkan Isteri Mat Sabu Rasmi Kapal Perang Baharu Panglima Tentera Laut Jelaskan Itu Adalah Acara Tradisi

Ramai Persoalkan Isteri Mat Sabu Rasmi Kapal Perang Baharu Panglima Tentera Laut Jelaskan Itu Adalah Acara Tradisi

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 579 hits
Media melaporkan 15 April lalu isteri kepada Menteri Pertahanan iaitu Puan Hajjah Normah binti Alwi telah merasmikan kapal perang baharu TLDM yang diberi nama KERIS Majlis Perasmian LMS yang pertama itu dirasmikan oleh Normah Nama KERIS dip...
I M Sorry Sayang Lelaki Putuskan Hubungan Sebab Ibunya Tak Suka Orang Kelantan

I M Sorry Sayang Lelaki Putuskan Hubungan Sebab Ibunya Tak Suka Orang Kelantan

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 722 hits
I m sorry sayang Lelaki putuskan hubungan sebab ibunya tak suka orang KelantanDalam percintaan sememangnya ada banyak dugaan lebih lebih lagi bila dah dekat nak mengikat hubungan Dalam kes terbaru yang viral di media sosial ini seorang lela...
Kau Tu Kotor Jijik Cacat Pun Dah Isteri Dakwa Dihina Diabaikan Selepas Kemalangan Namun Suami Nafi Semua Dakwaan Itu

Kau Tu Kotor Jijik Cacat Pun Dah Isteri Dakwa Dihina Diabaikan Selepas Kemalangan Namun Suami Nafi Semua Dakwaan Itu

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 1024 hits
The ReporterViral di media sosial luahan hati seorang isteri yang mendakwa dia dihina dan diabaikan oleh suaminya selepas terlibat dalam kemalangan yang menyebabkan dia cedera teruk Azreena Natasha mendakwa suaminya itu berubah sikap selepa...
Allah Sayang Bidadari Mama Anak Demam On Off Disahkan Ada Tumor Akhirnya Pergi Selamanya

Allah Sayang Bidadari Mama Anak Demam On Off Disahkan Ada Tumor Akhirnya Pergi Selamanya

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 361 hits
Ibu mana yang tak sedih apabila anak yang baru nak menjengah usia 2 tahun pada Jun ini pergi buat selama lamanya selepas mengalami demam dan turut disahkan mengalami jangkitan paru paru Paling mengejutkan ibu arwah adik Arra sebelum ini Arr...
Isteri Jadi Singa Kerana Tertekan Kajian Wanita Menjadi Kasar Kerana Kurangnya Perhatian Kasih Sayang

Isteri Jadi Singa Kerana Tertekan Kajian Wanita Menjadi Kasar Kerana Kurangnya Perhatian Kasih Sayang

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 470 hits
Karakter isteri yang dikaitkan dengan singa bukan sifat asal seorang isteri atau ibu sebaliknya ia berpunca daripada keadaan sekeliling yang menyebabkan mereka berubah Trainer Nuero Semantic NLP yang bertauliah dalam bidang Pembangunan Moda...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Vivo Y200i Smartphone Specifications And Prices

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb