Ismail Sabri Sifatkan Manogaran Sengaja Cabar Akta Spr



Pemangku Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mempersoal tindakan calon Pakatan Harapan (PH) M. Manogaran memakai baju berlogo parti dalam perkarangan pusat pengundian yang disifatkannya sebagai sengaja mencabar Akta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Beliau berkata tindakan bertentangan dengan akta SPR dibuat calon PH bersama jenteranya bermula sejak penamaan calon sehingga ke hari ini, berhubung perkara seperti pengedaran duit minyak, penggunaan kenderaan kerajaan, pemberian sumbangan dan bantuan secara terbuka serta ugutan terhadap tok batin.

Loading...
“Lebih malang lagi calon (PH) itu ke tempat pengundian dengan logo (parti) sedangkan itu jelas dalam akta SPR tidak ada logo pun boleh berada dalam lingkungan 50 meter dari tempat pengundian dan dia berada dalam pusat pengundian.

“Ini jelas menunjukkan kerajaan PH hari ini tidak mempedulikan apa peraturan serta undang-undang dan buat apa mereka suka walaupun bantahan dan laporan polis dibuat BN sejak mula (kempen),” katanya ketika ditemui di luar perkarangan pusat pengundian di Sekolah Kebangsaan (SK) Betau di sini hari ini, yang turut dihadiri calon Barisan Nasional (BN) Ramli Mohd Noor.

Ismail Sabri yang juga Anggota Parlimen Bera turut mempersoal mana suara-suara dan kenyataan lantang daripada badan bukan kerajaan (NGO) seperti Bersih yang dahulunya sering mengkritik ketika pemerintahan kerajaan BN.

“Saya harap Bersih jangan hanya berarak di jalan raya sewaktu (kerajaan ) BN yang mereka katakan kurang bersih, tapi sekarang ini jelas ‘kotor’ berlaku secara terbuka.

“Malah, sehingga kini tiada sebarang kenyataan daripada Bersih atau pun mana-mana NGO lain,” katanya.

Sementara itu, Ramli kecewa dengan tindakan calon PH tersebut yang tidak peka dengan akta-akta SPR, walhal calon itu sudah tiga kali bertanding pada pilihan raya.

“Dia lebih berpengalaman daripada saya. Saya baru pertama kali (bertanding). Jadi sekarang, saya biarkan orang ramai menilai,” katanya.

Beliau turut melahirkan keyakinan tinggi sokongan pengundi terhadap BN berdasarkan tinjauannya ke beberapa pusat pengundian sejak pagi tadi.

Sementara itu, Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun berkata Manogaran telah diarah keluar daripada sebuah pusat mengundi oleh pegawai SPR kerana pakaiannya mempunyai logo parti.

Beliau berkata menjadi satu kesalahan bagi sesiapa sahaja yang membawa atau memakai material memaparkan logo parti dalam kawasan mengundi dan jarak 50 meter di luarnya.

“Jadi tindakan telah diambil SPR dengan meminta beliau keluar dari kawasan itu,” katanya kepada pemberita selepas meninjau proses pengundian PRK Parlimen Cameron Highlands di Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) Ringlet.

Dilaporkan, Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki turut mempersoal tindakan SPR yang membenarkan Manogaran memakai baju berlambangkan PH masuk ke dalam pusat mengundi di SK Senderut di Kuala Lipis.

Beberapa keping gambar memaparkan Manogaran memakai baju berlogo PH diiringi petugas SPR memasuki pusat mengundi itu turut dimuat naik Asyraf Wajdi dalam laman Facebook beliau.

Terdahulu, ketika ditemui pemberita di SJK (C) Brinchang dan diminta mengulas mengenai kenyataan Presiden MyPPP Tan Sri M. Kayveas hari ini, yang mempertikai pencalonan Manogaran dan Ramli bagi PRK kali ini kerana kedua-dua mereka bukan pengundi di situ, Azhar berkata perkara itu di bawah bidang kuasa pembuat dasar dan bukannya SPR.

“Sebenarnya perkara itu adalah perkara dasar dan bukan di bawah bidang kuasa SPR, maka saya serahkan perkara itu kepada pembuat dasar sama ada untuk melihat perkara itu perlu ditukar atau tidak,” katanya. - Bernama

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.malaysianupdate.com/2019/01/ismail-sabri-sifatkan-manogaran-sengaja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spr Timbang Ambil Tindakan Terhadap Manogaran

Spr Timbang Ambil Tindakan Terhadap Manogaran

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 283 hits
Pengerusinya Azhar Harun berkata akan mendapatkan nasihat daripada jabatan perundangan suruhanjaya itu berhubung semua dakwaan kesalahan pilihan raya
Tak Adil Dakwa Pesuruhjaya Spr Sengaja Mahu Gagalkan Tribunal

Tak Adil Dakwa Pesuruhjaya Spr Sengaja Mahu Gagalkan Tribunal

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 365 hits
Datuk K Kumaraendran KUALA LUMPUR Peguam Negara Tan Sri Tommy Thomas tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan mendakwa peletakan jawatan enam anggota Suruhanjaya Pilihan Raya sebagai cubaan menggagalkan siasatan tribunal khas Peguam Datuk K ...
Logo Parti Spr Telah Buat Laporan Polis Terhadap Manogaran

Logo Parti Spr Telah Buat Laporan Polis Terhadap Manogaran

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 359 hits
PUTRAJAYA Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia telah membuat laporan polis terhadap tindakan calon Pakatan Harapan M Manogaran yang memakai baju berlogo parti tersebut pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron Highlands baru baru ini SPR dalam ...
Isu Manogaran Spr Tiada Gigi Fakta Atau Auta

Isu Manogaran Spr Tiada Gigi Fakta Atau Auta

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 323 hits
SURUHANJAYA Pilihan Raya tiada gigi bukannya memilih mangsa Itu rakyat Malaysia jangan salah faham sehingga menuduh Pengerusi SPR Azhar Azizan Harun berat sebelah hanya kerana beliau dilantik ketika era kerajaan Pakatan Harapan Sebab itu sa...
Secetek Itu Kit Siang Buta Hal Ehwal Orang Asli Ismail Sabri

Secetek Itu Kit Siang Buta Hal Ehwal Orang Asli Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 332 hits
Bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mempersoalkan Lim Kit Siang apakah selama ini Penasihat DAP itu menganggap masyarakat Orang Asli di negara ini cuma berstatus Penduduk Tetap yang diberikan oleh k...
Spr Yang Kendalikan Pru14

Spr Yang Kendalikan Pru14

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 207 hits
Bersih mengadu kepada PM bahawa wujud salahlaku di pihak SPR ketika mengendalikan PRU14PM minit kan surat aduan Bersih berkenaan kpd AGAG menasihatkan PM utk menubuhkan Tribunal Khas bagi memecat Anggota SPRAG merahsiakan dari pengetahuan P...
No Problem Dan Timbang Spr Najib

No Problem Dan Timbang Spr Najib

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 286 hits
Wartawan Watan Online Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dilihat memulangkan paku buah keras kepada Suruhanjaya Pilihan Raya yang memandang sebelah mata terhadap pelanggaran undang undang oleh calon DAP dari Pakatan Harapan M Mano...
Peguam Negara Jawab Isu Tribunal Spr

Peguam Negara Jawab Isu Tribunal Spr

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 246 hits
Peguam Negara Tommy Thomas bercakap pada Program IDEAS LSEASM The status of institutional Reformasi selepas 100 hari di Ballroom Royal Selangor Club Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Tribunal mempunyai mandat untuk menyiasat sama s...
Komen Peguam Negara Terhadap Bekas Anggota Spr Tidak Hormat Tribunal Kata Peguam

Komen Peguam Negara Terhadap Bekas Anggota Spr Tidak Hormat Tribunal Kata Peguam

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 191 hits
V AnbalaganFMTFebruary 1 2019 Peguam Negara Tommy Thomas ditempelak berhubung kenyataannya nbsp terhadap 6 bekas pesuruhjaya SPR yang disiasat kerana dakwaan salah laku PETALING JAYA Seorang peguam mempersoalkan peguam negara berhubung keny...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip