Ismail Sabri Lebih Teruk Daripada Liz Truss Kata Guan Eng


agendaily.com21/10/2022
Pengerusi DAP Lim Guan Eng berkata Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob lebih teruk daripada Perdana Menteri Britain Liz Truss.
Gaya pentadbiran Perdana Menteri (PM) Britain Liz Truss mempunyai banyak persamaan dengan PM sementara Malaysia, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, kata tokoh politik pembangkang Lim Guan Eng hari ini (Jumaat (21 Oktober 2022).

Polisi Truss yang gagal telah menyebabkan penderitaan ekonomi kepada individu dan perniagaan seperti yang dibuktikan oleh kejatuhan mendadak dalam nilai pound, kenaikan kadar faedah dan inflasi serta kehilangan keyakinan pelabur.

Di Malaysia pula, ringgit terus merudum ke paras terendah melebihi paras rendah dicatatkan ketika Krisis Kewangan Asia pada 1998, berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

Pengerusi DAP itu berkata dasar ekonomi Truss dan pusingan U yang memaksanya mengumumkan peletakan jawatan semalam, mencerminkan dasar yang dibuat oleh pemimpin UMNO di Malaysia, di mana Guan Eng menyalahkannya kerana menyukarkan pemulihan ekonomi pasca Covid.

“Seperti di UK, rakyat Malaysia juga mengalami kenaikan kadar faedah dan peningkatan inflasi dan kos sara hidup serta ancaman kemelesetan ekonomi,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau mendakwa bahawa “Malaysia lebih teruk daripada UK” kerana rasuah yang berleluasa, sambil mengaitkannya dengan skandal perolehan kapal tempur pesisir pantai (LCS) bernilai RM9 bilion.

Beliau juga mengulangi kritikannya terhadap kenyataan Ismail Sabri baru-baru ini mengenai pemecatan 12 menteri Perikatan Nasional (PN) berhubung surat kepada Yang di-Pertuan Agong membantah pembubaran Parlimen, dengan mengatakan pusingan U Ismail Sabri dalam isu itu menjadikan yang kedua diragui sesuai untuk menerajui kerajaan akan datang.

Beliau berkata, tidak seperti Truss yang meletak jawatan, Ismail Sabri kekal tidak insaf tentang kegagalannya dan sebaliknya memilih untuk secara mendabik dada meminta rakyat Malaysia mengembalikan UMNO dan dirinya untuk berkuasa semula.

“Perletakan jawatan Liz Truss adalah peringatan tepat pada masanya tentang kepentingan akauntabiliti politik dalam salah urus ekonomi dan rakyat Malaysia mesti menghukum UMNO dan Ismail kerana kegagalan dasar dan dasar yang berubah-ubah.

“Ismail Sabri lebih teruk daripada Liz Truss dalam membuat tiga pusingan U dalam masa kurang daripada satu minggu. Lebih membimbangkan ialah sikap berdiam diri terhadap kemerosotan nilai mata wang negara dan rasuah yang berleluasa.

“Ringgit jatuh ke paras terendah dalam sejarah RM4.74 hari ini berbanding dolar AS, selepas juga jatuh ke paras terendah dalam sejarah RM3.33 berbanding dolar Singapura dan kehilangan lebih daripada 4 peratus nilainya tahun ini berbanding rupiah Indonesia.

“Rakyat Malaysia mempersoalkan Ismail yang tidak bertindak, apabila mereka perlu membayar lebih tinggi untuk import dan peningkatan kos faedah serta pembayaran balik hutang bagi pinjaman kerajaan dalam denominasi AS,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/ismail-sabri-lebih-teruk-daripada-liz.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salahkan Diri Sendiri Bukan Orang Lain Kata Muhyiddin Kepada Ismail Sabri

Salahkan Diri Sendiri Bukan Orang Lain Kata Muhyiddin Kepada Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 168 hits
Salahkan diri sendiri bukan orang lain kata Muhyiddin kepada Ismail SabriPresiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin Gambar Agenda Daily oleh Hiekal Rosli 9 Oktober 2022 18SharesTan Sri Muhyiddin Yassin membalas kritikan terhadap Perdana Ment...
Zahid Cakap Lain Ismail Sabri Kata Lain Tapi Nak Salahkan Pak Lebai

Zahid Cakap Lain Ismail Sabri Kata Lain Tapi Nak Salahkan Pak Lebai

papar berkaitan - pada 21/10/2022 - jumlah : 171 hits
agendaily com20 10 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Naib Presiden yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini berkata Barisan Nasional akan mengutamakan kemenangan pada...
Menteri Pn Hanya Mahu Aibkan Ismail Sabri Bn Kata Presiden Umno

Menteri Pn Hanya Mahu Aibkan Ismail Sabri Bn Kata Presiden Umno

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 190 hits
malaysiakini comDiterbitkan Oct 12 2022 3 58 PMTindakan 12 menteri Perikatan Nasional yang mengutuskan warkah kepada Yang di Pertuan Agong supaya tidak memperkenankan pembubaran Parlimen sehinggalah musim banjir berakhir sebagai sengaja mah...
Menteri Sangkal Dakwaan Ismail Sabri Kata Kabinet Bincang Bubar Parlimen

Menteri Sangkal Dakwaan Ismail Sabri Kata Kabinet Bincang Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 188 hits
agendaily com10 10 2022Dakwaan dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang mengatakan isu pembubaran Parlimen dibincang dalam Kabinet disangkal seorang Menteri dalam kerajaannya dengan menyifatkan ia tidak tepat sama sekali I...
Ismail Sabri Kekal Poster Boy Bn Calon Pm Kata Zahid

Ismail Sabri Kekal Poster Boy Bn Calon Pm Kata Zahid

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 132 hits
Ismail Sabri kekal poster boy BN calon PM kata Zahid Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 16 Oct 2022 6 06PM
Zahid Hamidi Dan Tok Mat Yang Tak Bersih Wajar Undur Diri Ismail Sabri Lebih Berwibawa Kepalai Kempen Bn

Zahid Hamidi Dan Tok Mat Yang Tak Bersih Wajar Undur Diri Ismail Sabri Lebih Berwibawa Kepalai Kempen Bn

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 160 hits
Berdasarkan pengakuan Ahmad Zahid Hamidi dalam ucapannya di Perhimpunan Agung MIC beberapa hari lalu bukan saja dirinya yang diakuinya tidak bersih tetapi juga beberapa pemimpin BN lain termasuk Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan Katanya ...
Zahid Janji Tiga Jawatan Tpm Ismail Sabri Kata Tunggu Menang Dulu

Zahid Janji Tiga Jawatan Tpm Ismail Sabri Kata Tunggu Menang Dulu

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 205 hits
agendaily com24 10 2022Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob atau Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang akan menjadi Perdana Menteri Barisan Nasional perlu menang terlebih dahulu Pilihan Raya Umum Ke 15 baharu isu berhubung tawaran tiga jawatan Timba...
Kerjasama Bn Grs Pastikan Kemenangan Pru15 Kata Ismail Sabri

Kerjasama Bn Grs Pastikan Kemenangan Pru15 Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 161 hits
Kerjasama BN GRS pastikan kemenangan PRU15 kata Ismail Sabri Dikemas kini 36 minit yang lalu Diterbitkan pada 23 Oct 2022 3
Dulu Kata Ke Utusan Sekarang Harakah Lebih Teruk Dari Utusan

Dulu Kata Ke Utusan Sekarang Harakah Lebih Teruk Dari Utusan

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 98 hits
Segala saranan dari Menteri Agama dari Pas macam tidak diendahkan oleh wartawan Harakahdaily Pas dan fitnah berpisah tiada Pagi tadi saya telah menerima beberapa pesanan melalui aplikasi WhatsApp mengenai satu tulisan di Facebook dan Twitte...
Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

Jom Heboh Edisi Raya Putrajaya

Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking