Menteri Pn Hanya Mahu Aibkan Ismail Sabri Bn Kata Presiden Umno


malaysiakini.com
Diterbitkan: Oct 12, 2022 3:58 PM
Tindakan 12 menteri Perikatan Nasional (PN) yang mengutuskan warkah kepada Yang di-Pertuan Agong supaya tidak memperkenankan pembubaran Parlimen sehinggalah musim banjir berakhir sebagai sengaja mahu mengaibkan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob

Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata, jika mereka tidak bersetuju dengan pembubaran Dewan Rakyat, perkara itu boleh dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet tanpa perlu menghantar surat kepada Istana Negara dan dihebahkan kepada khalayak ramai.

“Ternyata tindakan ini adalah niat jahat musuh BN untuk mengaibkan perdana menteri dari BN,” katanya dalam satu hantaran di Facebook yang bertajuk “Musuh BN lempar masalah, BN mangsa”.

Zahid mengulas kenyataan Pengerusi PN, Muhyiddin Yassin yang menafikan tindakan menteri PN menghantar surat kepada Agong punca perdana menteri terpaksa membubarkan Parlimen.

Mengulas lanjut, Zahid mengakui bahawa tindakan menteri PN menghantar surat itu bukanlah satu-satunya sebab utama berlaku pembubaran Parlimen sebaliknya banyak lagi perkara yang mencetuskannya.

“Parti beliau (Muhyiddin) juga menuntut jawatan timbalan perdana menteri dan mendedahkan perjanjian persefahaman beliau, sedangkan Bersatu sudah ada jawatan menteri kanan, menteri-menteri dan jawatan syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

“Tuntutan jawatan tersebut tidak sensitif dengan situasi pemulihan ekonomi negara dan dasar jimat cermat negara. Sebaliknya Bersatu asyik memikirkan mengenai jawatan, pangkat dan kedudukan sahaja,” katanya.
Selain itu, dakwanya, Muhyiddin juga pernah mengancam untuk menarik sokongan kepada Ismail Sabri.

“Muhyiddin pernah mengancam untuk menekan butang menarik sokongan terhadap kepimpinan Ismail Sabri.

“Kali kedua, apabila secara terbuka Muhyiddin juga selaku pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) menyatakan perdana menteri gagal menguruskan negara dan ekonomi dengan baik.

“Sedangkan beliau sendiri merupakan pengerusi MPN, pemimpin Bersatu sendiri menteri hal ehwal ekonomi. Malah Muhyiddin menyarankan agar parlimen dibubarkan atas kegagalan tersebut,” katanya sambil menambah bahawa Muhyiddin cuba menafikan kenyataannya sendiri.

Justeru, menurut Zahid, tindak-tanduk 12 menteri PN sekali gus mencetuskan isu ketidakpercayaan terhadap kerajaan pimpinan Ismail Sabri.
“Sudah pasti perdana menteri boleh sahaja memecat 12 menteri tersebut. Namun ini akan membawa krisis yang lebih besar, parah dan memalukan pentadbiran negara. Ia juga akan melibatkan undi tidak percaya dan sebagainya.

“Maka, jalan terbaik untuk berdepan dengan kerenah ahli kabinet tidak berdisiplin ini ialah perdana menteri pergi mengadap Yang di-Pertuan Agong dan memohon perkenan baginda untuk membubarkan Parlimen.

“Ini sesuai juga bagi mengembalikan mandat kepada rakyat, yang sebelum ini ramai yang melompat parti, menjawab cabaran Muhyiddin untuk bubar Parlimen, dan memastikan kestabilan politik dan pemulihan ekonomi negara tidak terganggu pada masa akan datang,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/menteri-pn-hanya-mahu-aibkan-ismail.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inilah Amaran Zahid Kepada Ismail Sabri Kata Ketua Umno Digantung

Inilah Amaran Zahid Kepada Ismail Sabri Kata Ketua Umno Digantung

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 168 hits
agendaily com1 10 2022Ketua UMNO Bahagian Alor Setar Datuk Mohd Yusof Ismail mendakwa penggantungan keahliannya dibuat oleh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bukan keputusan Majlis Tertinggi Ketua UMNO Bahagian Alor Setar Datuk Mohd Yusof Ismai...
Menteri Sangkal Dakwaan Ismail Sabri Kata Kabinet Bincang Bubar Parlimen

Menteri Sangkal Dakwaan Ismail Sabri Kata Kabinet Bincang Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 185 hits
agendaily com10 10 2022Dakwaan dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang mengatakan isu pembubaran Parlimen dibincang dalam Kabinet disangkal seorang Menteri dalam kerajaannya dengan menyifatkan ia tidak tepat sama sekali I...
Ismail Sabri Hakikat Umno Dikuasai Zahid Hamidi

Ismail Sabri Hakikat Umno Dikuasai Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 13/10/2022 - jumlah : 150 hits
Walaupun wajah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mungkin dijadikan bahan kempen sebagai calon perdana menteri ketika pilihan raya berjalan nanti namun bukan beliau yang akan menentukan siapa berkuasa kelak Sebaliknya Datuk Seri Ahmad Zahid tet...
Tindakan 12 Menteri Utus Surat Kepada Agong Jejas Keharmonian Dalam Kabinet Ismail Sabri

Tindakan 12 Menteri Utus Surat Kepada Agong Jejas Keharmonian Dalam Kabinet Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 133 hits
Tindakan 12 menteri mengutuskan surat kepada Yang di Pertuan Agong jelas membelakangkan institusi Perdana Menteri yang mana pelantikannya telah diperkenan oleh Seri Paduka Baginda sekaligus mengikis semangat solidariti dalam pentadbiran ker...
Motion Supporting Ismail Sabri As 10th Pm Dominates Umno Division Meetings

Motion Supporting Ismail Sabri As 10th Pm Dominates Umno Division Meetings

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 118 hits
A motion supporting the decision of the Umno supreme council which named vice president Ismail Sabri Yaakob as the 10th prime minister candidate for the 15th general election dominated most of the party s division meetings today The divisio...
Salahkan Diri Sendiri Bukan Orang Lain Kata Muhyiddin Kepada Ismail Sabri

Salahkan Diri Sendiri Bukan Orang Lain Kata Muhyiddin Kepada Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 167 hits
Salahkan diri sendiri bukan orang lain kata Muhyiddin kepada Ismail SabriPresiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin Gambar Agenda Daily oleh Hiekal Rosli 9 Oktober 2022 18SharesTan Sri Muhyiddin Yassin membalas kritikan terhadap Perdana Ment...
Pm Ismail Sabri Forced By Crazy People In Umno To Dissolve Parliament

Pm Ismail Sabri Forced By Crazy People In Umno To Dissolve Parliament

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 133 hits
Parti Pribumi Bersatu Malaysia Armada chief Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal said Ismail Sabri himself does not want to propose a dissolution BERNAMA picMOHD HUZAINI DAUDKUALA LUMPUR Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob is being f...
It Ain T Over Till It S Over Ismail Sabri On Pas Umno Talks

It Ain T Over Till It S Over Ismail Sabri On Pas Umno Talks

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 183 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob said negotiations between PAS and Umno will continue so long as they have not failed The talks have put PAS in a difficult spot as Umno wants the Islamist party to sever ties with Bersatu and Perikatan Nas...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya


Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman

Malaysia Middle Or Middling Power