Zahid Cakap Lain Ismail Sabri Kata Lain Tapi Nak Salahkan Pak Lebai


agendaily.com20/10/2022
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Naib Presiden yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini berkata Barisan Nasional (BN) akan mengutamakan kemenangan pada Pilihan Raya Umum (PRU-15) akan datang sebelum melayan perbincangan mengadakan pakatan politik dengan mana-mana pihak.

Bagaimanapun, Naib Presiden UMNO itu menegaskan sebarang keputusan berhubung kerjasama dengan parti politik lain di luar BN akan dibuat mengikut budi bicara majlis tertingginya.

“Apa-apa sahaja mengenai kerjasama politik mesti diputuskan oleh parti… sesiapa sahaja, tidak kira sama ada Bersatu atau PAS yang mahu bekerjasama dengan kita, ia mesti diputuskan oleh parti dan akan dibawa ke mesyuarat majlis tertinggi parti.

“Kita perlu menang pilihan raya umum dan barulah kita boleh bercakap mengenai kerjasama atau membentuk pakatan,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Karnival Keusahawanan dan Koperasi Keluarga Malaysia di Kuala Selangor, menurut laporan Malay Mail.

Sudah tentulah kenyataan yang beliau katakan itu terbit daripada anggapan hasil keputusan PRU-15 – dijangka diketahui pada malam 19 November depan – di mana sekiranya BN gagal menubuhkan kerajaan baharulah mereka akan mencari rakan politik.

Bagaimanapun, kenyataan Naib Presiden UMNO itu menyanggah apa yang disebut oleh ketua nombor satu beliau Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mengatakan BN menolak sebarang bentuk rundingan bersama PAS selepas PRU-15, dengan menganggap parti itu sebagai kawan yang tidak setia.

Melabelkan PAS adalah parti ‘pak lebai’, bekas Timbalan Perdana Menteri yang sedang menghadapi 87 pertuduhan jenayah, termasuk rasuah, mengatakan pemimpin PAS dilihat sering berubah-ubah dalam menentukan pendirian, dan percakapan, selain turut menggunakan ayat al-Quran dan hadis yang ditafsir oleh mereka sendiri.

Memetik laporan BH semalam (19 Oktober 2022), Pengerusi BN itu pada Program Solidariti Kestabilan dan Kemakmuran di Dataran Serdang, Bandar Baharu, Kedah berkata:

“Kita jangan pedulikan pak lebai bersama kita (BN) atau tidak, pak lebai petang cakap lain, malam cakap lain. Dia kata kita durian mentah belum masak, ingat pak lebai ada durian tak cukup masak gugur, takut kena kepala pecah.

“Apabila ada situasi politik baharu mereka keluar fatwa baharu, bila untuk dirinya keluar fatwa baharu, bila nak salahkan orang keluar. Guna ayat al-Quran dan hadis yang maknanya tetap sama, tetapi ditafsir berlainan. Cukuplah pak lebai, bertaubatlah cepat.”

“Mereka beritahu tunggu lepas pilihan raya kita runding, BN jawab dengan cepat pilihan raya belum lagi kita sedang menghadapi realiti ketika ini. Jangan runding lepas pilihan raya, kita bukan riak, sombong, takut atau pengecut. Rakyat sudah sedar dan akan beri kepercayaan semula kepada BN.

“Ketika itu apabila kita berjaya bentuk kerajaan, baharu ada orang terhegeh-hegeh hendak jumpa kita, kita akan cakap cukup sampai di sini dan semua sudah terlambat.”

Menilai kenyataan Zahid dan Ismail Sabri yang bertentangan satu sama lain itu memperlihatkan presiden UMNO seolah-olah membuat keputusan sendiri, sedangkan naib presidennya menyatakan sebarang keputusan kerjasama mesti melalui majlis tertinggi parti.

Dan, sekiranya tidak mahu bekerjasama dengan PAS atau Bersatu bagi membentuk kerajaan selepas PRU-15 ini, adakah Zahid sedia bekerjasama dengan parti cikgunya? Tidak mustahil kerana sejarah telah membuktikannya.

Terdahulu hari ini, Suruhanjaya Pilihan Raya mengumumkan hari pengundian PRU-15 adalah pada 19 November, dengan pengundian awal (15 November), dan hari penamaan calon (5 November).

Seramai 21,173,638 pemilih layak mengundi pada PRU-15 ini yang melibatkan 222 kerusi Parlimen dan 117 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) melibatkan Perlis (15 kerusi), Pahang (42) dan Perak (59), serta Sabah (satu – PRK DUN Bugaya)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/zahid-cakap-lain-ismail-sabri-kata-lain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salahkan Diri Sendiri Bukan Orang Lain Kata Muhyiddin Kepada Ismail Sabri

Salahkan Diri Sendiri Bukan Orang Lain Kata Muhyiddin Kepada Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 12/10/2022 - jumlah : 168 hits
Salahkan diri sendiri bukan orang lain kata Muhyiddin kepada Ismail SabriPresiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin Gambar Agenda Daily oleh Hiekal Rosli 9 Oktober 2022 18SharesTan Sri Muhyiddin Yassin membalas kritikan terhadap Perdana Ment...
Pak Lebai Petang Cakap Lain Malam Cakap Lain Zahid

Pak Lebai Petang Cakap Lain Malam Cakap Lain Zahid

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 138 hits
agendaily com19 10 2022Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi melabelkan PAS sebagai pak lebai yang tidak boleh dipercayai kerana...
Zahid Minta Nak Jumpa Saya Tapi Dekat Media Kata Saya Nak Jumpa Dia Hadi

Zahid Minta Nak Jumpa Saya Tapi Dekat Media Kata Saya Nak Jumpa Dia Hadi

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 164 hits
satuberita myBy October 22 2022PRESIDEN PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang mendakwa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memutarbelit fakta berhubung pertemuan sebelum ini dengan mengatakan kononnya beliau yang meminta untuk berjumpa Hadi mendedahkan Pr...
Ismail Sabri Kekal Poster Boy Bn Calon Pm Kata Zahid

Ismail Sabri Kekal Poster Boy Bn Calon Pm Kata Zahid

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 130 hits
Ismail Sabri kekal poster boy BN calon PM kata Zahid Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 16 Oct 2022 6 06PM
Zahid Janji Tiga Jawatan Tpm Ismail Sabri Kata Tunggu Menang Dulu

Zahid Janji Tiga Jawatan Tpm Ismail Sabri Kata Tunggu Menang Dulu

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 205 hits
agendaily com24 10 2022Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob atau Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang akan menjadi Perdana Menteri Barisan Nasional perlu menang terlebih dahulu Pilihan Raya Umum Ke 15 baharu isu berhubung tawaran tiga jawatan Timba...
Semua Bahagian Sokong Ismail Sabri Jadi Pm Kedudukan Zahid Masih Selamat

Semua Bahagian Sokong Ismail Sabri Jadi Pm Kedudukan Zahid Masih Selamat

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 127 hits
agendaily com18 10 2022Ismail Sabri menegaskan hubungan dengan Zahid dalam keadaan baik sejak dulu Selepas semua UMNO Bahagian membuat usul untuk mencalonkan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai calon Perdana Menteri ke 10 kini timbul per...
Zahid Tiada Rundingan Dengan Parti Pak Lebai Lepas Pru15

Zahid Tiada Rundingan Dengan Parti Pak Lebai Lepas Pru15

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 169 hits
malaysiakini comBarisan Nasional tidak akan mengadakan sebarang rundingan dengan parti lebai untuk apa jua gabungan selepas Pilihan Raya Umum Ke 15 kata Pengerusi BN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Tanpa menamakan mana mana parti beliau ya...
Ismail Sabri Kekal Calon Perdana Menteri Jika Bn Menang Pru15 Zahid Hamidi

Ismail Sabri Kekal Calon Perdana Menteri Jika Bn Menang Pru15 Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 130 hits
The ReporterFoto Borneo Post OnlineMajlis Kerja Tertinggi UMNO dilaporkan telah mencalonkan Ismail Sabri sebagai poster boy calon perdana menteri pada Pilihan Raya Umum Ke 15 ini Ahli MKT UMNO Razlan Rafii berkata keputusan itu telah dibuat...
Ismail Sabri Adalah Calon Pm Muktamad Dari Umno Zahid Hamidi

Ismail Sabri Adalah Calon Pm Muktamad Dari Umno Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 17/10/2022 - jumlah : 204 hits
UMNO tidak berganjak dengan keputusan mencalonkan Naib Presidennya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai calon perdana menteri jika BN memenangi Pilihan Raya Umum ke 15 Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan yang ...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon