Insentif Rm500 Setahun Melalui Cara Daftar I Saraan Kwsp Syarat Syarat I Saraan Dan Kelebihan I Saraan


Insentif RM500 Setahun Melalui Cara Daftar i-Saraan KWSP, Syarat-Syarat i-Saraan dan Kelebihan i-Saraan 7 Ada satu inisiatif dari KWSP iaitu i-Saraan KWSP 2024. Ia adalah merupakan jenis skim caruman sukarela yang ditawarkan kepada pekerja sendiri. Terdapat insentif persaraan yang diwujudkan untuk membantu ahli bekerja sendiri mempunyai simpanan untuk persaraan.
I-Saraan KWSP 2024 ini adalah merupakan hasil perancangan kerajaan Malaysia mewujudkan perlindungan jangka masa panjang kepada semua golongan pekerja agar boleh mempunyai kestabilan sendiri. Ikuti maklumat lebih lanjut berkenaan i-Saraan KWSP 2024.
Berkenaan I-Saraan KWSP 2024 dan Syarat-Syarat Pendaftaran Apakah itu I-Saraan KWSP 2024? Insentif RM500 Setahun Melalui Cara Daftar i-Saraan KWSP, Syarat-Syarat i-Saraan dan Kelebihan i-Saraan 8 I-Saraan KWSP adalah merupakan insentif caruman KWSP yang disediakan kepada golongan bekerja sendiri dan suri rumah yang tidak layak menerima i-Suri. Ia adalah rancangan kerajaan untuk membantu rakyat dan mewujudkan kebergantungan baharu kerajaan kepada rakyat.
Ianya dirancang kepada golongan yang tidak mempunyai pendapatan tetap dan membuat caruman mengikut sukarela.
Tujuan Pengenalan I-Saraan KWSP Insentif RM500 Setahun Melalui Cara Daftar i-Saraan KWSP, Syarat-Syarat i-Saraan dan Kelebihan i-Saraan 9 Sebagai langkah positif kerajaan untuk membantu golongan rakyat yang bekerja sendiri. Inisiatif ini adalah untuk membantu seperti:
Mewujudkan saluran bagi golongan yang bekerja sendiri dan tiada pendapatan tetap. Meningkatkan jumlah carumah dari golongan bekerja sendiri. Mewujudkan kesedaran kepada orang ramai mengenai perancangan untuk persaraan. Mengurangkan mereka dari golongan tua untuk bergantung kepada peruntukan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Dengan tujuan ini, kerajaan Malaysia jelas menzahirkan kesudian mereka untuk membantu rakyat dari segi ekonomi dan pengurusan kewangan.
Senarai Faedah I-Saraan KWSP Insentif RM500 Setahun Melalui Cara Daftar i-Saraan KWSP, Syarat-Syarat i-Saraan dan Kelebihan i-Saraan 10 Bagi mereka yang membuat caruman dibawah I-Saraan KWSP ini akan memperoleh beberapa manfaat faedah seperti berikut:
Insentif Khas 15% Setahun Pencarum akan diberikan Insentif sebanyak 15% daripada jumlah caruman sehingga RM500 maksimum secara tahunan. Had Insentif kni adalah sebanyak RM5,000 atau mencapai umur 60 tahun. Ia merujuk pada terma dan syarat.
Dividen Tahunan Daripada KWSP Insentif RM500 Setahun Melalui Cara Daftar i-Saraan KWSP, Syarat-Syarat i-Saraan dan Kelebihan i-Saraan 11 Pencarum akan dapat menikmati dividen tahunan yang disediakan oleh KWSP. Kebiasaannya dividen adalah sebanyak 5% setahun.
Bantuan Kematian kepada Pencarum Disediakan juga bantuan kematian kepada pencarum dan ahli keluarga. Ia dapat membantu mengurangkan beban dalam pengurusan kematian.
Pelepasan Cukai untuk Pencarum Melalui caruman I-Saraan KWSP ini akan membantu pencarum untuk tidak dikenakan cukai LHDN hasil dari membuat caruman KWSP.
Syarat-Syarat Kelayakan Mohon Skim I-Saraan KWSP Berikut adalah merupakan syarat-syarat bagi mereka yang layak daftar I-Saraan KWSP:
Mendaftar sebagai pencarum KWSP Warganegara Malaysia Berumur dari 60 tahun ke bawah Merupakan seorang yang bekerja sendiri dan tiada pendapatan tetap, anggota perkhidmatan awam dalam skim perkhidmatan berpencen serta pekerja sektor ekonomi gig. Berikut adalah merupakan golongan yang bekerja sendiri:
Peniaga kecil/ penjaja/ peniaga pasar malam/ peniaga uptown Pengasuh bayi Pemilik perniagaan (pemilik tunggal/rakan kongsi) yang membeli dan menjual barangan/perkhidmatan Pemilik perniagaan dalam talian (online business) Ejen menerima komisen (cth: ejen insurans, ejen hartanah) Suri rumah Petani/ nelayan/ pemandu teksi Freelancer (cth: menerima bayaran selepas memberi perkhidmatan sebagai deejay, penyanyi, pelakon, jurulatih kesihatan, perunding) Pemilik praktis sendiri (cth: akauntan, doktor, peguam) Pekerja Berpencen Panduan Daftar Skim I-Saraan KWSP Cara Daftar I-Saraan KWSP Insentif RM500 Setahun Melalui Cara Daftar i-Saraan KWSP, Syarat-Syarat i-Saraan dan Kelebihan i-Saraan 12 Berikut adalah merupakan cara daftar I-Saraan KWSP yang anda boleh ikuti seperti dibawah:
Layari laman web KWSP melalui i-Akauan atau Aplikasi i-Akaun KWSP Seandainya anda suri rumah yang telah berdaftar, boleh klik pendaftaran I-Saraan. Seterusnya klik ‘Register i-Saraan’. Anda perlu mengisi maklumat butiran diri anda dan sahkan pendaftaran. Apabila anda berjaya mendaftar, anda boleh membuat caruman secara atas talian. Untuk membuat caruman anda boleh melalui kaedah perbankan elektronik, kaunter ejen bank, ejen berdaftar dan di kaunter KWSP.
Jumlah Caruman yang Diperlukan untuk Menerima Bantuan Insentif RM500 Setahun Pencarum layak menerima insentif khas berdasarkan caruman padanan sebanyak 15% daripada jumlah caruman yang dibuat dalam masa setahun. Mengikut perkiraan pencarum perlu mencarum sebanyak RM3,334 setahun dan layak mendapat insentif RM500 yang akan dikreditkan kedalam akaun anda.
Berikut adalah jaudal berkenaan caruman i-saraan KWSP untuk layak dapat insentif:
AhliJumlah Caruman
Terkumpul Tahun SemasaAmaun
Insentif KhasAbuRM 1,000RM 150ChandraRM 3,334RM 500ChongRM 5,000RM 500 Dokumen yang Diperlukan Semasa Pendaftaran di Cawangan KWSP Berikut adalah merupakan senarai dokumen yang diperlukan bagi mendaftar I-Saraan KWSP:
MyKad Borang i-Saraan – KWSP 16G (M) (Pendaftaran kali pertama sahaja) Borang i-Saraan – KWSP 6A (2) (Semasa bayaran) Bayaran boleh dibuat dalam tunai dan cek atau melalui perbankan internet (Penggunaan borang tidak diperlukan) Sebarang Pertanyaan Anda boleh menghubungi pihak KWSP untuk mengetahui lebih lanjut:
Talian Khidmat Pelanggan KWSP: 03-896226000


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/02/daftar-i-saraan-kwsp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akaun Simpanan Maybank Yippie I Kelebihan Syarat Cara Daftar

Akaun Simpanan Maybank Yippie I Kelebihan Syarat Cara Daftar

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 127 hits
Sekiranya anda mempunyai anak di bawah umur 18 tahun anda boleh membuka Akaun Simpanan Maybank Yippie i yang mempunyai pelbagai manfaat menarik Ini adalah akaun simpanan Islam yang menyasarkan kanak kanak dan remaja di bawah umur 18 tahun A...
Semakan Bantuan Sara 2024 Syarat Kelayakan Dan Cara Mohon

Semakan Bantuan Sara 2024 Syarat Kelayakan Dan Cara Mohon

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 182 hits
Pada bajet 2024 bantuan SARA 2024 telah diluaskan kepada hampir 700 000 penerima STR dengan bayaran sebanyak RM100 sebulan bagi 12 bulan disalurkan melalui langkah yang sama iaitu melalui MyKad Alhasil daripada Kementerian Kewangan bermula ...
Jpj Umum Nombor Plat Gold Jpj Dan Cara Bida Nombor Gold Melalui Jpjebid

Jpj Umum Nombor Plat Gold Jpj Dan Cara Bida Nombor Gold Melalui Jpjebid

papar berkaitan - pada 30/1/2024 - jumlah : 120 hits
Pengumuman terbaru daripada JPJ berkenaan nombor plat GOLD JPJ yang sedia dibuka untuk dibida oleh peminat nombor pendaftaran istimewa Bidaan untuk Nombor Pendaftaran Istimewa siri GOLD sempena sambutan jubli emas Hari Wilayah Persekutuan k...
Bantuan Insentif I Suri Kwsp 2024

Bantuan Insentif I Suri Kwsp 2024

papar berkaitan - pada 23/1/2024 - jumlah : 222 hits
Apakah itu Insentif i Suri KWSP 2024 Suri rumah kini boleh membuat pilihan dalam mencarum KWSP melalui insentif khas sehingga RM300 setahun kerajaan sediakan melalui i suri 2024 Ini adalah merupakan usaha kerajaan untuk memastikan kesejahte...
9 Kelebihan Minyak Sacha Inchi Dan Cara Mengenali Minyak Sacha Inchi Yang Berkualiti

9 Kelebihan Minyak Sacha Inchi Dan Cara Mengenali Minyak Sacha Inchi Yang Berkualiti

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 124 hits
9 Kelebihan Minyak Sacha Inchi dan Cara Mengenali Minyak Sacha Inchi yang Berkualiti 18 Sacha inchi adalah sejenis tumbuhan herba yang mempunyai banyak khasiat dan manfaat kepada kesihatan manusai Tidak ramai orang Malaysia mengetahui menge...
Cara Tukar Alamat Hotel Penginapan Dekat K Eta Sebelum Travel Ke Korea

Cara Tukar Alamat Hotel Penginapan Dekat K Eta Sebelum Travel Ke Korea

papar berkaitan - pada 25/1/2024 - jumlah : 139 hits
Masa mohon K ETA buat kali pertama kita guna alamat hotel atau penginapan yang lain Tapi bila ingin travel ke Korea kita tempah hotel yang lain Jadi sudah tentang info k eta kena tukar Jadi macam mana nak tukar alamat hotel penginapan di k ...
Pelajari Cara Penjagaan Kucing Dan Tips Penjagaan Kucing

Pelajari Cara Penjagaan Kucing Dan Tips Penjagaan Kucing

papar berkaitan - pada 24/1/2024 - jumlah : 112 hits
Pelajari Cara Penjagaan Kucing dan Tips Penjagaan Kucing 12 Mahu cara penjagaan kucing Memelihara haiwan peliharaan tak kisah haiwan apapun memerlukan perhatian dan komitmen yang baik serta konsisten Maksudnya kita kena sentiasa peka tentan...
10 Khasiat Daun Pegaga Untuk Kesihatan Dan Cara Penyediaan Teh Pegaga Yang Betul

10 Khasiat Daun Pegaga Untuk Kesihatan Dan Cara Penyediaan Teh Pegaga Yang Betul

papar berkaitan - pada 26/1/2024 - jumlah : 178 hits
10 Khasiat Daun Pegaga untuk Kesihatan dan Cara Penyediaan Teh Pegaga yang Betul 14 Daun pegaga adalah salah satu tumbuhan yang dikenali dengan pelbagai kebaikan daripada sudut kesihatan Daun pegaga telah digunakan sejak beratus tahun dahul...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Airasia Santan Menu Baru Harga

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Dating Dengan Suami Di Ikea Cheras

Lunch Date Di Torii Teppanyaki

Makan Di Tiga Restoran