Inilah Khasiat Dan Kelebihan Sayur Sawi Yang Ramai Orang Tidak Tahu


Khasiat Dan Kelebihan Sayur Sawi Yang Ramai Tidak Tahu | Jenis sayur kat Malaysia ni memang banyak. Kalau nak di sebut satu-satu memang tak boleh nak sebut semuanya sekali. Banyaknya sayur kat pasaran hinggakan ada yang abang sendiri tak kenal. Tapi kalau sebut sayuran hijau seperti bayam, kangkung, brokoli dan sawi, alhamdulillah memang kenal sangat-sangat.

Sawi merupakan jenis sayuran yang cukup sering di makan. Ada masa isteri masakkan dalam bentuk sayur air, sayur lemak dan letak sebagai bahan sampingan dalam bihun goreng dan sebagainya. Sawi ni setahu abang ada banyak jenis juga tapi sayur sawi hijau paling kerap di beli. Kiranya dalam banyak-banyak jenis sayur, sawi adalah antara sayuran hijau paling popular. 



Kandungan Sawi Yang Ramai Orang Tidak Tahu

Jika sebelum ini hanya tahu makan saja, kali ni jom kita sama-sama ambil kisah akan khasiat dan kebaikan sawi yang pada tubuh badan manusia. Apakah manfaat sayur sawi ini sebenarnya? Sawi ini kaya dengan vitamin apa? Bagus juga jika dapat tahu khasiat dan kelebihan sayur sawi yang sering kita makan hampir setiap hari ini. 

1. Sawi mengandungi vitamin K yang sangat berguna untuk pelbagai perkara seperti :
- membantu pembekuan darah 
- penyakit serius seperti penyakit jantung & stroke 
- menjaga tulang dari proses osteoporosis menangani kanser 
- mencegah penyakit alzheimer mengawal kadar gula dalam darah 

2. Sawi mengandungi kandungan vitamin A yang tinggi dan vitamin A ini bagus untuk menjaga kornea mata agar sentiasa sihat. 

3. Sawi turut mempunyai kandungan vitamin C dalam pembentukan kolagen interselular. Vitamin ini sangat penting dalam penyembuhan luka serta turut dapat meningkatkan daya tahan tubuh untuk melawan infeksi dan stress.

4. Sawi juga mengandungi Asam Folat yang dapat mengatasi anemia (masalah kurang darah) terutamanya dikalangan pada ibu hamil. Sawi juga ada koenzim untuk beberapa sistem enzim. 
5. Sawi kaya dengan serat dan mineral. Serat dan mineral ini dapat membantu menurunkan kadar kolesterol dan gula darah. Ia juga dapat mencegah diabetes dan kanser kolon. 
Diringkaskan cerita, antara khasiat yang tersembunyi di dalam sayur sawi ini adalah seperti Vitamin A, B, C, E, K, karbohidrat, protein, kalsium, kalium, zat besi dan magnesium. Sayur sawi ini juga boleh bantu lancarkan perjalanan darah dan mengurangkan tekanan di dalam injap jantung manusia. 




Sawi Bagus Untuk Ibu Berpantang dan Pesakit Diabetes
Sayur sawi sendiri terbukti baik digunakan untuk mengatasi pelbagai gangguan penyakit termasuk mengurangkan risiko kanser dan menyembuhkan luka dengan cepat. Disebabkan sayur sawi boleh bantu sembuhkan luka dengan cepat maka ia sering diamalkan sebagai salah satu menu untuk ibu berpantang lepas bersalin.
Para pesakit diabetes juga elok mengamalkan sayur sawi dalam diet makanan seharian kerana sayur sawi ini turut mengandungi antioksidan yang dikenal dengan alpha licoic acid yang bermanfaat untuk menjaga kadar gula darah. Malangnya, masih ramai yang tidak gemar untuk makan sayur sawi disebabkan rasanya yang agak sedikit pahit.


Sawi Memiliki Klasifikasi Seperti Yang Berikut

Sawi merupakan tanaman sayuran jenis daun yang paling luas ditanam di Malaysia dan paling tinggi nilai pengeluarannya diikuti dengan sayur-sayur yang lain. Sawi in English dikenali dengan panggilan mustard. Dalam perdagangan antarabangsa pula. sayur sawi ini dikenali dengan pelbagai nama lain seperti green mustard, Chinese mustard, Indian mustard dan juga sarepta mustard. Sawi termasuk dalam kategori genus Brassica, spesies Brassica juncea.


KingdomPlantaeSub KingdomTracheobinontaSuper DivisioSpermatophytaDivisioMagnoliophytaKelasMagnoliophytaSub KelasDileniidaeOrdoCapparalesFamiliaBrassicaceaeGenusBrassicaSpesiesBrassica juncea L.Terdapat beberapa jenis sawi yang ditanam di Malaysia iaitu :
1. Sawi Hijau (Brassica parachinensis) atau disebut choy sum
2. Sawi Putih (Brassica chinensis var) atau disebut pak choy
3. Sawi Mini (Brassica rapa chinensis) atau disebut bok choy
4. Sawi Bunga (Brassica rapa Cruciferae)Sayur yang paling sering dijumpai di pasar dengan harga yang agak murah adalah sawi hijau dan juga sayur sawi putih. Manfaat sayur sawi putih juga hampir sama dengan jenis sawi yang lain. Sayur sawi ini bukan saja murah tapi mudah untuk dimasak dengan pelbagai jenis menu. 



Pelbagai Resepi Sayur Sawi Yang Mudah Tapi Sedap

Jom kita pelajari cara membuat resepi sayur sawi ini. Manalah tahu tiba-tiba rasa nak makan, bolehlah buat sendiri tanpa perlu menyusahkan orang lain. Ada pelbagai resepi dan jangan risau sebab semuanya mudah-mudah saja. 


Resepi Sayur Sawi Tumis Simple & Resepi Sayur Sawi Tumis Telur 
Resepi yang sering di masak menggunakan sayur sawi adalah resipi sayur sawi tumis yang simple. Resepi ini turut dikenali dengan nama sayur sawi tumis air. Menu ini amat popular di kalangan para ibu selepas bersalin sebagai salah satu menu dalam tempoh berpantang. Resepi sayur tumis simple dan resepi sayur tumis telur hampir sama. Cuma bezanya satu ada telur sebagai penambah rasa dan satu lagi tidak. 



Bahan-Bahan :
segenggam  sawi  (cuci bersih dan potong ikut saiz yang disukai)
2  ulas  bawang merah  (hiris nipis)
2  ulas  bawang putih  (di ketuk)
sedikit ikan bilis belah (cuci bersih & toskan)
1  biji  telur
Garam dan air secukupnya
Minyak masak untuk menumis

Cara Memasak :
1.  Panaskan sedikit minyak dalam kuali/periuk.
2.  Tumis bawang merah, bawang putih dan ikan bilis sehingga naik bau.
3.  Masukkan air dan biarkan sehingga mendidih.
4.  Masukkan sayur sawi, biarkan seketika kemudian pecahkan telur ke dalamnya.
5.  Bila telur dah masak, masukkan garam secukup rasa dan matikan api. 

Resepi Sayur Sawi Bersos Tiram 
Sayur sawi goreng dengan sos tiram juga sedap. Dengan rasa masin manis ianya dapat meberikan rasa baru yang best. 



Bahan-bahan: Sayur sawi jenis Bok Choy Sedikit minyak untuk menumis 3 ulas bawang putih 1/4 cawan air 5 sudu makan sos tiram sedikit gula pasir sedikit air bancuhan tepung jagung (tak letak tak apa)
Cara-caranya: 1. Didihkan air di dalam periuk dan celur semua Bok Choy, susun atas pinggan 2. Tumis bawang putih dengan sedikit minyak masak. Masukkan sos tiram dan air. 3. Masukkan gula pasir secukup rasa, jika rasa kurang masin boleh tambah garam4. Masukkan sedikit air bancuhan tepung jagung jika sukakan kuah yang pekat . 5. Tuang ke atas sayur dan siap untuk di makan. 
Selain dua menu di atas, sawi juga sedap untuk dibuat Sayur Sawi Goreng dan juga Sup Sayur Sawi yang dipelbagaikan dengan meletakkan makanan laut, telur, fishball dan sebagainya. Terpulanglah pada citarasa masing-masing.

Itulah serba sedikit info mengenai khasiat dan kelebihan sayur sawi yang ramai tidak tahu dan semoga dengan adanya perkongsian seperti ini kita akan lebih suka makan sayur berbanding sebelumnya. 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.abangrock.com/2019/07/khasiat-dan-kelebihan-sayur-sawi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Khasiat Buah Durian Sayur

Khasiat Buah Durian Sayur

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 337 hits
Mengapa dipanggil durian sayur Agaknya kerana buah ini semasa muda boleh dibuat sayur Kenapa dipanggil durian Itu mudah untuk dibuat justifikasi Dipanggil durian kerana buah ini ada duri biarpun lembut Nama lain durian sayur ialah durian be...
Khasiat Kelebihan Minum Teh Hijau Terhadap Kesihatan

Khasiat Kelebihan Minum Teh Hijau Terhadap Kesihatan

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 322 hits
Banyak rupanya khasiat teh hijau ni Jika anda masih lagi minum teh tarik yang manis amalan ini patut diubah atau dikurangkan jumlah pengambilannya Sebagai alternatif cubalah beralih kepada minuman teh hijau pula Minuman ini adalah minuman t...
Wow Ini Rupanya Kelebihan Khasiat Taugeh

Wow Ini Rupanya Kelebihan Khasiat Taugeh

papar berkaitan - pada 28/8/2019 - jumlah : 495 hits
Wow Ini Rupanya Kelebihan Khasiat Taugeh Abang bukan seorang yang gemarkan sayur taugeh Bila pesan makanan seperti mee goreng atau kuey teow goreng selalunya memang wajib ada taugeh dalam menu ini dan abang antara orang yang kurang suka bil...
Kelebihan Di Laman Sendiri

Kelebihan Di Laman Sendiri

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 256 hits
Skuad negara mahu gunakan kesempatan beraksi di laman sendiri dengan menuai sebanyak mungkin emas dalam Kejohanan Berbasikal Lebuhraya Para Malaysia 2019 Ia sebagai persiapan menghadapi Sukan Para Asean 2020 JOHORTIMES MY Please Subscribe t...
Pajeri Terung Vs Pajeri Nenas Kedua Duanya Pun Ada Kelebihan Rasa

Pajeri Terung Vs Pajeri Nenas Kedua Duanya Pun Ada Kelebihan Rasa

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 269 hits
Lauk pajeri memang kesukaan sepanjang zaman Makan dengan nasi panas memang tak perasanlah dah makan berapa pinggan Kerisik dan rempah ratus adalah faktor penyebab hidangan ini cukup wow Selain dari aromanya yang wangi semerbak anda boleh me...
Kelebihan Hp Oppo A1k

Kelebihan Hp Oppo A1k

papar berkaitan - pada 12/8/2019 - jumlah : 493 hits
Oppo kembali memperkenalkan hp smartphone generasi terbarunya sekitar pertengahan bulan Juni 2019 ini yang diberi model Oppo A1K Hp Oppo A1K ini disinyalir akan menjadi hp terbaru yang sangat dibutuhkan oleh anak anak muda yang haus akan te...
Konsumsi Buah Dan Sayur Dalam Kondisi Mentah Bisa Tingkatkan Kesehatan Mental

Konsumsi Buah Dan Sayur Dalam Kondisi Mentah Bisa Tingkatkan Kesehatan Mental

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 202 hits
Peneliti mengungkap bahwa buah dan sayur mentah memiliki manfaat lebih baik terhadap kesehatan mental Hal ini diketahui ketika sayur dan buah mentah ini dibandingkan dengan ketika dimasak dikalengkan atau diproses
3 Kelebihan Menggunakan Business Profile Di Instagram 2019

3 Kelebihan Menggunakan Business Profile Di Instagram 2019

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 845 hits
Sedang mencari informasi berkaitan dengan instagram Ini adalah artikel yang sesuai untuk korang sebab untuk kali ini aku akan berkongsi tentang kelebihan menggunakan business profile di instagram tapi sebelum itu aku akan tunjukkan kepada k...
Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga Puluh

Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga Puluh

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 222 hits
Picture source google imageKelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga puluhAllah SWT akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman Nya Wahai hambaku makanlah segala jenis buah buahan yang Engkau ingini u...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini

10 Amazing Wordpress Design Resouces

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Kebut Pemberantasan Judi Online Satgas Khusus Bentukan Jokowi Mulai Bekerja Pekan Depan

Cak Imin Unggah Foto Salaman Dengan Sufmi Dasco Gerindra Jos Itu

Dasyatnya Banjir Lahar Semeru Putus Jembatan Hingga Buat Ratusan Warga Mengungsi