Khasiat Kelebihan Minum Teh Hijau Terhadap Kesihatan


Banyak rupanya khasiat teh hijau ni. Jika anda masih lagi minum teh tarik yang manis, amalan ini patut diubah atau dikurangkan jumlah pengambilannya. Sebagai alternatif, cubalah beralih kepada minuman teh hijau pula.
Minuman ini adalah minuman tradisi penduduk Jepun. Kandungan nutrisi yang terdapat dalam teh hijau dipercayai mempunyai banyak khasiat untuk badan. Patutlah rakyat Jepun suka sangat minuman ni dan tergolong dalam negara yang penduduk paling panjang umur. Anda pun nak sihat? Jom lihat kebaikan-kebaikannya!
KHASIAT & MANFAAT TEH HIJAU
1. TINGGI ANTIOKSIDAN
foto : www.healthywomen.org
Teh hijau mengandungi polyphenos seperti flavonoids dan catechin yang berfungsi sebagai antioksidan yang kuat. Bahan ini boleh mengurangkan pembentukan radikal bebas dalam tubuh, melindungi kerosakan sel dan molekul. Seperti yang diketahui radikal bebas boleh menyebabkan pelbagai penyakit dan penuaan sebelum masa.
Satu sebatian yang paling ‘kuat’ adalah anti oksidant Epigallocatechin Gallate (EGCG) yang menjadi sebab mengapa teh ini mempunyai kesan ubatan. Teh hijau juga mengandung sedikit unsur mineral semulajadi yang bagus untuk kesihatan.
2. RANGSANG FUNGSI OTAK
foto : www.brian3weekdiet.com
Minum teh hijau boleh buat anda bijak ? Kalau nak tahu ia bukan sahaja membuat anda bermaya tetapi juga menjadi bijak. Ia mengandungi kafein, tetapi tidak sebanyak kopi. Kafein memang diakui adalah bahan perangsang minda. Meminumnya akan memberikan mood dan semangat kepada anda. Bukan sekadar kafein, teh hijau juga mengandungi asid amino L-theanine. Gabungan L-theanine dengan kafein berupaya meningkatkan fungsi otak.
3. GALAK PEMBAKARAN LEMAK
Jika anda perhatikan bahan kandungan suplimen menguruskan badan, sering ada bahan teh hijau di dalamnya. Ini adalah kerana teh hijau diyakini boleh meningkatkan pembakaran lemak dan meningkatkan paras metabolisma tubuh. Pun begitu kesannya adalah berbeza mengikut individu.
4. KURANGKAN RISIKO KANSER
foto : www.medicalnews.com
Amalan meminum teh hijau juga dikatakan boleh mengurangkan risiko kanser. Ini kerana kandungan antioksidannya yang tinggi. Antara kanser yang dikenal pasti boleh dikurangkan risikonya adalah kanser payu dara, prostat dan kolorektal (usus).
Mencampurkan susu ke dalam teh boleh mengurangkan kesan antioksidan pada teh. Sebaiknya, minum tanpa menambah bahan-bahan perasa lain untuk mendapat manfaat yang maksimum.
5. KURANGKAN RISIKO NYANYUK & PARKINSON
foto : www.russia-now.com
Teh hijau bukan sahaja memperbaiki dan meningkatkan fungsi otak dalam jangka masa pendek , tapi juga melindungi otak di masa tua. Penyakit alzheimer adalah penyakit ‘neurodegenerative’ (kesusutan neuro) yang boleh mengakibatkan ‘dementia’ nyanyuk.
Parkinson pula adalah penyakit jenis yang sama yang boleh menyebabkan kemusnahan ‘dopamine’ yang menghasilkan neuron di dalam otak. Kedua gangguan ‘neurodegenerative’ ini boleh dikurangkan risikonya dengan sebatian bio aktif yang ada dalam teh hijau.
6. BUNUH BAKTERIA DAN KUATKAN GIGI
foto : youtube.com
Kandungan cathechin di dalam teh hijau dikatakan boleh membunuh bakteria dan mengelakkan virus seperti influenza. Malah ia juga menghalang pertumbuhan bakteria yang dikaitkan dengan kaviti dan kerosakan gigi serta mengelakkan masalah mulut berbau.
7. MENGURANGKAN RISIKO DIABETES TAHAP II
foto :https://ift.tt/2FLX6sV
Kajian mendapati teh hijau boleh memperbaiki sensitiviti insulin dan mengurangkan tahap gula di dalam darah. Kajian di Jepun mendapati peminum teh hijau yang kerap dapat mengurangkan 42% risiko menghadapi diabetes tahap II.
8. RENDAHKAN RISIKO PENYAKIT JANTUNG
foto : https://ift.tt/1lFNGhk
Teh hijau berupaya meningkatkan keupayaan antioksidan di dalam darah yang melindungi partikel LDL kolestrol daripada oksidaksi dan juga mengurangkan tahap LDL kolestrol dalam darah. Ini boleh mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular.
9. MENURUNKAN BERAT BADAN DAN MENGURANGKAN RISIKO OBESITI
foto : www.digitaltrends.com
Jika anda nak menurunkan berat badan, amalkan minum teh hijau. Selain meningkatkan metabolisma, teh hijau juga mampu mengurangkan lemak terutamanya di bahagian abdomen. Wow! Untuk hasil yang lebih menakjubkan, jangan lupa bersenam dan kawal pemakanan. 
SUMBER RUJUKAN: www.healthline.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/08/khasiat-kelebihan-minum-teh-hijau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebaikan Bahaya Ketagihan Dan Risiko Minum Teh Panas

Kebaikan Bahaya Ketagihan Dan Risiko Minum Teh Panas

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 625 hits
Saya adalah peminat teh Saya suka mengambil minuman teh samada teh o atau teh susu Teh susu di Malaysia lebih dikenali sebagai teh tarik dan menjadi antara minuman kegemaran rakyat Malaysia amnya di waktu pagi dan juga lewat petang Malah te...
Khasiat Dan Manfaat Kulit Manggis Untuk Kesihatan

Khasiat Dan Manfaat Kulit Manggis Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 198 hits
Kulit manggis banyak manfaat Kajian saintifik menunjukkan kulit manggis mengandungi pelbagai bahan bioaktif seperti asid fenolik dan flavonoids yang mempunyai aktiviti antipengoksida yang lebih tinggi daripada buah naga dan pisang Komponen ...
Skrub Teh Hijau Melambatkan Penuaan Dan Meremajakan Kulit

Skrub Teh Hijau Melambatkan Penuaan Dan Meremajakan Kulit

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 538 hits
Teh hijau sekarang senang nak jumpa ada jenis minuman makanan losyen ubat gigi dan produk kecantikkan yang lain Menariknya teh hijau dibuat dari daun yang belum difermantasai sebab tu laa kandungannya masih kekal terjaga Antara manfaat teh ...
Lebih 100 Laporan Polis Dibuat Terhadap Zakir Naik

Lebih 100 Laporan Polis Dibuat Terhadap Zakir Naik

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 280 hits
MALAYAIAKINIPolis sedang menyiasat pendakwah Dr Zakir Naik mengenai kenyataannya semasa berucap di Kelantan minggu lalu Menurut Bernama Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed memaklumkan sebanyak 115 laporan polis telah ...
Gambar Bukti Tersebar Lokman Buat Laporan Polis Terhadap Ketua Polis Negara Pegawai Penyiasat

Gambar Bukti Tersebar Lokman Buat Laporan Polis Terhadap Ketua Polis Negara Pegawai Penyiasat

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 474 hits
The ReporterViral di media sosial imej rakaman telefon bimbit yang menunjukkan seorang lelaki memegang kayu besbol meluru ke arah sebuah kereta di hadapannya dipercayai berkaitan dengan kes pergaduhan di Lebuhraya Utara Selatan berhampiran ...
Tindakan Tegas Terhadap Penyebar Berita Palsu Muhyiddin

Tindakan Tegas Terhadap Penyebar Berita Palsu Muhyiddin

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 172 hits
Polis Diraja Malaysia akan memanggil Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina ahli perniagaan Koon Yew Yin dan penceramah bebas Dr Zakir Naik untuk disoal siasat berhubung kenyataan berbaur perkauman yang dikeluarkan mereka secara beras...
Zakir Naik Buat Laporan Polis Terhadap Lima Pemimpin

Zakir Naik Buat Laporan Polis Terhadap Lima Pemimpin

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 366 hits
SHAH ALAM Penceramah bebas Dr Zakir Naik menamakan lima individu atas tuduhan memfitnah beliau menerusi laporan polis yang dibuatnya hari ini Mereka ialah Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang Dr P Rama...
Aji Jakarta Kecam Kekerasan Polisi Terhadap Jurnalis Saat Meliput Demo Di Dpr

Aji Jakarta Kecam Kekerasan Polisi Terhadap Jurnalis Saat Meliput Demo Di Dpr

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 132 hits
Kecaman juga datang dari Ikatan Jurnalis Televisi Ketua Umum IJTI Yadi Hendriana menegaskan dalam menjalankan profesinya jurnalis mendapat perlindungan hukum
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan