Ini Yang Sebenarnya Berlaku Saksi Tembakan Rambang Christchurch Kongsi Situasi Sebenar


Masih ingatkah mengenai tragedi hitam yang menimpa masyarakat Islam di New Zealand? Insiden tembakan rambang di Masjid Christchurch yang berlaku pada bulan Mac lalu sehingga mengejutkan komuniti dunia.
Ketika itu, berita mengenai serangan tersebut kecoh di dada akhbar dan juga media elektronik. Pun begitu, sehingga kini masih ada lagi individu yang menceritakan mengenai peristiwa hitam itu.
Menerusi perkongsian selebriti, Alif Satar di Youtube miliknya, satu kupasan mengenai tragedi serangan tersebut diceritakan oleh salah seorang warga Muslim di New Zealand.

Mr Kalam yang merupakan individu terawal mengetahui kejadian itu mengatakan bahawa kejadian bermula pada khutbah pertama di Masjid An-Nur.
Masjid An- Nur Semasa khutbah pertama, dan ketika itulah lelaki bersenjata itu masuk. Apabila anda memasuki masjid tersebut, anda berjalan melalui lorong di sebelah kiri iaitu bilik air, di sebelah kanan ada beberapa bilik dan seterusnya akan masuk ke ruang utama masjid. Jadi dia berjalan melaluinya sambil menembak.
Imam berselindung di sebalik mimbar Orang ramai mula berlari dan imam pula dihadang disebalik mimbar. Dia hanya duduk dan terdapat dinding besar di hadapannya (suspek). Jadi imam mendengar segalanya dan hanya menangis tidak berdaya. Jika anda berdiri di hadapan pistol, anda kehilangan hidup anda.
Gambar: BitChute Ada yang cuba menyerang suspek Beberapa orang saudara Muslim yang berasal dari Pakistan seingat saya, dia dan anaknya cuba untuk menyerang suspek tetapi mereka turut ditembak dan saya tahu juga ramai yang berpura-pura mati terlantar di lantai.
Berpura-pura mati, kelongsong peluru jatuh atas badan Semua yang terselamat, mereka tidak yakin bahawa mereka akan terselamat lalu mereka berzikir dan membaca ayat Qursi dan mereka tahu merekalah yang seterusnya. Ada yang dibawah mayat. Satu orang berada di lantai dan lelaki itu berdiri di sebelahnya dan kelongsong peluru jatuh di belakangnya.
Masjid Linwood Kemudian suspek pergi ke Masjid Linwood yang mana terdapat sembilan orang mati syahid di situ dan akhirnya dia ditangkap polis. Ketika dia sampai di sana, para jemaah sedang bersolat di rakaat pertama.
Gambar: CNA Qadar yang bermaksud “Apa yang berlaku tetap akan berlaku” Saya ingin fokuskan kejadian ini yang dimaksudkan Qadar yang kita percaya bermaksud “Apa yang berlaku tetap akan berlaku”
Semasa merapatkan saf, orang yang terakhir merupakan orang yang berada di sebelah tingkap dan tingkap itu mempunyai para. Bersebelahan dengannya adalah saudara Imran. Jadi Imran berkata kepadanya, “Saya mempunyai banyak kunci, boleh tak kita bertukar tempat?” jadi saya boleh meletakkan kunci saya pada para tingkap.
Tukar kedudukan solat sebelum ditembak mati Iqamah sedang dilaungkan, mereka sempat bertukar tempat sebelum takbir dan semasa rakaat pertama, Imran ditembak. Jika dia tidak bertukar tempat, dia pasti selamat tetapi ia adalah Qadar, bermakna dia telah ditakdirkan begitu.
Peristiwa hitam yang menimpa umat Islam di Christchurch sememangnya telah menyentap hati umat Islam di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, peristiwa itu akan sentiasa segar dalam ingatan umat Islam di samping pemergian saudara-saudara yang telah syahid.
Terus ikuti perkongsian yang dibuat oleh Mr Kalam bersama Alif Satar untuk mengetahui perkara yang sebenar berlaku ketika kejadian itu berlaku.

Sumber: Alif Satar
The post (Video) “Ini Yang Sebenarnya Berlaku,” Saksi Tembakan Rambang Christchurch Kongsi Situasi Sebenar appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/01/04/video-ini-yang-sebenarnya-berlaku-saksi-tembakan-rambang-christchurch-kongsi-situasi-sebenar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelakon Kanak Kanak Kongsi Kisah Cinta Dikecam Netizen Bapa Enggan Campur Urusan Peribadi Anak

Pelakon Kanak Kanak Kongsi Kisah Cinta Dikecam Netizen Bapa Enggan Campur Urusan Peribadi Anak

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 4109 hits
Pelakon kanak kanak Duerra Mitilda berkongsi di Instagram mengenai hubungan cintanya dengan pelakon Hezriq Shah yang mendapat restu kedua keluarga mengundang kecaman netizen BACA Menurut netizen Mitilda yang baru saja berusia 10 tahun dan H...
Ditahan Polis Kerana Solat Tanpa Permit Pemuda Kongsi Kisah Menginsafkan Ziarah Tanah Uighur

Ditahan Polis Kerana Solat Tanpa Permit Pemuda Kongsi Kisah Menginsafkan Ziarah Tanah Uighur

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 323 hits
Umum mengetahui konflik yang melanda Xinjiang antara etnik Uighur dan kerajaan komunis China yang didakwa menekan penduduk Islam di sana Mereka dikatakan dilarang mengamalkan agama serta boleh ditahan polis jika solat tanpa permit Pelbagai ...
Ditempelak Tidak Pandai Bahasa Inggeris Gadis Kongsi Ragam Pelanggan Selama Jadi Promoter

Ditempelak Tidak Pandai Bahasa Inggeris Gadis Kongsi Ragam Pelanggan Selama Jadi Promoter

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 341 hits
Kita semua sememangnya mempunyai latar belakang yang berbeza namun itu tidak menjadi penghalang untuk kita lebih menghormati dan bersikap sopan santun terhadap orang lain Sama juga dengan sikap terhadap pekerja pekerja di pusat membeli bela...
Album Memang Wajib Jurufoto Kongsi Tips Jenis Gambar Yang Perlu Ada Dalam Album Perkahwinan

Album Memang Wajib Jurufoto Kongsi Tips Jenis Gambar Yang Perlu Ada Dalam Album Perkahwinan

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 326 hits
Gambar merupakan perkara penting bagi sebuah perkahwinan kerana ia merupakan memori terindah untuk dijadikan kenangan Malahan ia juga boleh dikongsikan dengan anak cucu dikelak hari Bukan itu sahaja dalam merancang majlis perkahwinan mengup...
Gadis Ini Kongsi Pengalamannya Yang Berjaya Menyelamatkan Mangsa Gangguan Seksual Di Dalam Tren

Gadis Ini Kongsi Pengalamannya Yang Berjaya Menyelamatkan Mangsa Gangguan Seksual Di Dalam Tren

papar berkaitan - pada 27/12/2019 - jumlah : 539 hits
Kita selalu dengar golongan wanita sering dikacau di tempat awam ketika bersendirian malah lebih mengejutkan apabila ada juga yang diganggu ketika sedang memandu Seperti kisah yang terjadi baru baru ini seorang gadis dikenali sebagai berkon...
Video Maafkan Umi Tak Sedar Kehadiran Awak Ardell Aryana Kongsi Usia Kandungan

Video Maafkan Umi Tak Sedar Kehadiran Awak Ardell Aryana Kongsi Usia Kandungan

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 341 hits
Ardell Aryana yang baru melangsungkan perkahwinan baru baru ini dengan pelakon Adhwa telah berkongsi berita gembira Ardell telah mendedahkan di mana usia kandungannya itu sebenarnya sudah mencecah empat bulan Pemilik nama sebenar Nurul Hida...
Haifa Macam Dah Tak Bernyawa Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Lembik Tak Bernafas Tersedak Susu

Haifa Macam Dah Tak Bernyawa Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Lembik Tak Bernafas Tersedak Susu

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 352 hits
Banyak kes bayi yang tersedak susu dilaporkan berlaku Terdapat juga kes yang melibatkan kematian jika situasi seperti ini tidak dapat dikawal dengan betul Seorang pengguna Facebook Nur Zaind memuat naik dan berkongsi detik cemasketika bayi ...
Hidup Mati Atas Kehendak Allah Bukannya Kanser Wanita Kongsi Pengalaman Hidap Kanser

Hidup Mati Atas Kehendak Allah Bukannya Kanser Wanita Kongsi Pengalaman Hidap Kanser

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 520 hits
Setiap insan didunia ini pasti akan diuji oleh Nya Ujian tersebut selalunya akan diberi dalam pelbagai bentuk seperti kewangan kesihatan kekeluargaan ataupun perhubungan Walau apa bentuk ujian yang mendatang sebagai manusia biasa kita disar...
Raudah Arshiyah Nama Baby Girl Aliff Syukri Kongsi Bonda Rozita

Raudah Arshiyah Nama Baby Girl Aliff Syukri Kongsi Bonda Rozita

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 573 hits
Raudah Arshiyah Nama Baby Girl Aliff Syukri Kongsi Bonda Rozita Menerusi laman Instagram Rozita Ibrahim ibunda kpd penyanyi dan usahawan Datuk Seri Aliff Syukri berkongsi momen istimewa keluarga itu menerima kehadiran orang baru dalam kelua...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura