Ini Rupa Toksin Yang Serang Kerang Etak Lala Di Sungai Geting Tumpat


Berikut adalah toksin yang menyerang kerang di Sungai Geting
Sebagaimana kita sedia maklum bahawa kerang merupakan nama sekumpulan moluska dwicangkerang daripada famili Cardiidae. Kulit kerang banyak dijumpai di pantai-pantai di seluruh dunia. Kulit kerang ini berbentuk seperti hati, bersimetri dan mempunyai tetulang di luar yang nyata. Kerang adalah sejenis haiwan bercengkerang (kerang-kerangan) yang boleh dimakan.
kerang Lala, Kepah, Lokan Namun dukacita dengan khabar baru-baru ini apabila hidupan kerangan ini diserang dengan toksin saraf (saxitoxin). Toxin tersebut berasal daripada alga berbahaya iaitu Alexandrium Minutum yang boleh mengakibatkan keracunan kepada pemakan kerang tersebut dan boleh memudaratkan kesihatan manusia.
notis pejabat perikanan tumpat Oleh kerana itu, Pejabat Perikanan Daerah Tumpat telah mengeluarkan satu notis amaran kepada orang awam.Sama ada pemungut, penjual dan pengguna dilarang daripada memungut, menjual dan memakan kerang-kerangan dari perairan Sungai Geting, Tumpat, Kelantan.
Kerang-kerangan yang dimaksudkan ialah kerang, tiram, lokan, kepah, lala, etak dan lain-lain spesies kerang-kerangan.
SEJARAH DAN LATAR BELAKANG Sehingga 1990, masalah berkaitan keracunan paralitik kerang-kerangan hanya berlaku pantai barat Sabah. Pada awal 1991, buat pertama kalinya tiga orang mengadu sakit di Semenanjung Malaysia selepas makan kupang dari Sebatu, Melaka.
Hanya setahun kemudian, Alexandrium tamiyanavichi disahkan sebagai penghasil toksin. Sejak dari itu, kes ledakan alga berbahaya (HAB) dilaporkan di pelbagai kawasan di Semenanjung Malaysia.
Alexandrium minutum Saintis berkata istilah ‘air pasang merah’ mengelirukan kerana HAB bukan saja menukar air kepada warna merah tetapi coklat dan berbuih. Perubahan warna di dalam air dapat dilihat pada waktu pagi.
Ia akan tenggelam untuk mengelak cuaca yang terlalu panas. Tidak semua ledakan alga berbahaya, walaupun jika ia berwarna merah.
Di Lumur, Perak dan Pulau Pinang, terdapat ledakan Ceratium furca yang tidak menghasilkan toksin walaupun ia mempunyai karakter kesan air pasang merah.
PERNAH MENYERANG TUMPAT 2010 Pada 2010, enam orang dikejarkan ke Hopsital di Tumpat, Kelantan manakala seorang daripadanya meninggal dunia selepas makan kerang-kerangan yang mengandungi toksin dari Alexandrium Minutum. Hal ini sebagai bukti bahawa kesan sampingan daripada memakan kerangan yang dicemari toxin ini adalah sangat serius.
alga toksin APAKAH PUNCA BERLAKU SERANGAN ALGA Pakar Biologi Molekul Marin, Dr Leaw Chui Pin berkata, jika di Sabah pada 2013 ledakan alga berlaku secara kebetulan ketika kerja pemasangan paip di dasar laut antara Kota Kinabalu dan Pulau Gaya dijalankan
“Mana-mana baja yang dimakan akan tenggelam ke dasar laut dan menyebabkan eutrofikasi. Adalah lebih baik menggunakan makanan yang boleh kekal terapung di dalam air, bukannya tenggelam dengan sangat cepat,” kata Lim yang menjalankan penyelidikan ke atas mikroalga selama 20 tahun.
Hasil ujian sampel air mengesahkan ledakan mikroalga Karlodinium australe sebagai punca menyebabkan ribuan ikan mati di Tanjung Kupang. Ledakan alga biasanya berlaku di kawasan terlindung dengan pergerakan air yang terhad seperti lagun, pelabuhan dan kawasan Teluk. Sarawak tidak mempunyai masalah besar dengan ledakan alga kerana pergerakan air pasang surut yang konsisten di perairan negeri itu.
Terbaru Pengarah Perikanan Kelantan, Nazri Ishak berkata, kejadian ledakan alga itu sudah banyak berlaku di kawasan terbabit dan berpunca daripada banyak faktor termasuk cuaca panas.
The post Ini rupa toksin yang serang kerang, etak, lala di Sungai Geting, Tumpat appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/ini-rupa-toksin-yang-serang-kerang-etak-lala-di-sungai-geting-tumpat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Serangan Alga Merah Elak Makan Beli Kerang Kerangan Sungai Geting

Serangan Alga Merah Elak Makan Beli Kerang Kerangan Sungai Geting

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 304 hits
Menjamah kerang kerangan yang dicemari alexandrium minutum boleh menyebabkan keracunan serta memudaratkan kesihatan kata Pengarah Jabatan Perikanan Kelantan Nazri Ishak KOTA BHARU Jabatan Perikanan Negeri Kelantan menasihatkan orang ramai s...
Vaksin 1st Dose Di Ppv Sports Arena Amanjaya Sungai Petani

Vaksin 1st Dose Di Ppv Sports Arena Amanjaya Sungai Petani

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 386 hits
28 8 2021 alhamdulillah selesai dose pertama vaksinasi super seronok tak tau habaqqq kahkah aku tunggu lama weyy Seronok sebab pakat pakat tolong snap gambar sesama sendiri Semua yang datang sendiri tu sporting pakat pakat tolong snap macam...
Harungi Sungai Dengan Ppe Urus Jenazah Pesakit Covid 19

Harungi Sungai Dengan Ppe Urus Jenazah Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 194 hits
Anggota APM dan kakitangan KKM serta JHEAINS menaiki bot untuk membawa jenazah untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Betutai yang terletak di Pulau Torong Kibing Tuaran pada Khamis TUARAN Tiada laluan darat untuk ke tanah perk...
Tiga Kanak Kanak Dikhuatiri Lemas Di Muara Sungai Setiu

Tiga Kanak Kanak Dikhuatiri Lemas Di Muara Sungai Setiu

papar berkaitan - pada 9/10/2021 - jumlah : 166 hits
SETIU Tiga kanak kanak termasuk dua beradik dikhuatiri lemas di muara Sungai Setiu berhampiran Kampung Mangkuk di sini hari ini Insiden menimpa ketiga tiga mangsa yang terdiri daripada dua perempuan dan seorang lelaki berlaku pada kira kira...
Lelaki Dikhuatiri Lemas Ketika Ambil Pukat Di Sungai Padas Kuala Tomani

Lelaki Dikhuatiri Lemas Ketika Ambil Pukat Di Sungai Padas Kuala Tomani

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 283 hits
Pasukan bomba menjalankan operasi mencari dan menyelamat di Sungai Padas petang tadi Foto BOMBA Operasi mencari dan menyelamat dihentikan petang tadi kerana cuaca tidak mengizinkan TENOM Seorang lelaki dikhuatiri lemas ketika mengambil puka...
Para Pemancing Terkejut Ikan Gergasi Berusia 50 Tahun Tiba Tiba Mel0mpat Keluar Dari Permukaan Sungai

Para Pemancing Terkejut Ikan Gergasi Berusia 50 Tahun Tiba Tiba Mel0mpat Keluar Dari Permukaan Sungai

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 308 hits
Satu rakaman yang menakjubkan berjaya dirakam oleh kaki pancing di Sungai Fraser British Columbia Kanada Rakaman yang luar biasa itu memaparkan seekor ikan gergasi seberat 158 kg melompat dari permukaan air secara tiba tiba dalam satu aksi ...
Hasrat Ambil Pukat Berakhir Tragedi Lelaki Ditemukan Lemas Di Sungai Padas

Hasrat Ambil Pukat Berakhir Tragedi Lelaki Ditemukan Lemas Di Sungai Padas

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 219 hits
Mayat mangsa ditemukan lemas di Sungai Padas berhampiran Kuala Tomani Kemabong Tenom pagi tadi IHSAN Bomba Lelaki hilang di Sungai Padas ditemukan lemas TENOM Hasrat seorang lelaki ingin mengambil pukat yang dipasang di Sungai Padas berhamp...
Pga Temui Alat Perlombongan Emas Haram Disorok Dalam Banir Balak Di Sungai Bole Ulu Segama Malua

Pga Temui Alat Perlombongan Emas Haram Disorok Dalam Banir Balak Di Sungai Bole Ulu Segama Malua

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 333 hits
Peralatan dan kelengkapan ditemui disyaki milik pelombong emas haram FOTO IHSAN PGA PGA temui alatan Pelombong emas haram disorok dalam banir balak di Sungai Bole Ulu Segama Malua Lahad Datu Pasukan Gerakan Am menemukan peralatan dan keleng...
Potret Jasa Perahu Eretan Di Sungai Cisadane Tangerang

Potret Jasa Perahu Eretan Di Sungai Cisadane Tangerang

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 261 hits
Potret Jasa Perahu Eretan di Sungai Cisadane Tangerang Warga di kawasan Cisadane masih memanfaatkan jasa penyeberangan perahu eretan untuk menyeberangi Sungai Cisadane guna mempersingkat jarak tempuh dan waktu dengan tarif jasa Rp2000
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun