Ini Respon Pm Israel Selepas Berang Dengan Tindakan Malaysia


Israel mengutuk larangan Malaysia mengenai penyertaan atlet Israel pada acara sukan antarabangsa yang diadakan. Rejim Zionis menggelar tindakan Malaysia sebagai memalukan.
Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berkata larangan itu disebabkan oleh Perdana Menteri Mahathir Mohamad yang dianggap sebagai tokoh anti-Semitisme (permusuhan terhadap bangsa yahudi) fanatik.
Aksi para perenang dalam Sukan Asia Tenggara di Kuala Lumpur pada 2017 (Foto: AFP) Malaysia, negara majoriti Muslim yang tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan Israel, mengumumkan bahawa ia akan mengharamkan Israel dari menyertai sebarang acara sama ada bertaraf antarabangsa, sukan atau sebarang program lain. Sebelum ini, Malaysia mengharamkan atlet Israel dari Kejohanan Renang Dunia pada Julai depan.
Seorang Muslim berjalan kaki untuk solat Jumaat dengan bendera Malaysia dan Palestin dilihat dikibarkan di tepi jalan di Putrajaya, Malaysia, Jumaat, 22 Disember 2017. Dalam satu kenyataan, jurucakap Kementerian Luar Israel, Emmanuel Nahshon menyeru Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa, yang menganjurkan pertandingan itu, untuk menukar lokasi kejuaraan jika tidak dapat memujuk Malaysia menarik balik larangannya.
“Ini memalukan dan benar-benar bertentangan dengan semangat Sukan Olimpik,” kata kenyataan Nashon seperti yang dipetik oleh Reuters pada hari Jumaat (18/01/2019).
“Israel mengutuk keputusan itu, yang tanpa ragu lagi disebabkan oleh anti-Semitisme fanatik Malaysia, Mahathir (Mohamad),” kata kenyataan itu.
Malaysia tiada hubungan diplomatik dengan Israel Mahathir Mohamad, 93, telah dituduh anti-Semitisme selama beberapa dekad kerana serangannya ke atas orang Yahudi.
Dalam wawancara BBC pada bulan Oktober, beliau menyifatkan orang Yahudi sebagai “hook-nosed” dan menyalahkan mereka untuk masalah yang berlaku di Timur Tengah.
Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa (IPC) dalam satu kenyataan berkata mereka sangat kecewa dengan sikap kerajaan Malaysia.
Menurut laporan, lembaga Pentadbir IPC akan membincangkan isu ini dalam mesyuarat di London minggu depan.
Ribuan penduduk Islam di Malaysia dan Indonesia turun ke jalan pada bulan Disember lalu untuk membantah keputusan Washington untuk mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibu kota Israel.
Rakyat Palestin mahu Baitulmuqaddis Timur, yang diduduki Israel pada perang Timur Tengah 1967, sebagai ibu kota mereka pada masa yang akan datang.
Menteri Luar Malaysia Dato’ Saifuddin Abdullah pada Rabu berkata Malaysia akan terus mengambil pendirian tegas terhadap penderitaan rakyat Palestin yang dianggap krisis kemanusiaan.
Penunjuk perasaan mengibarkan bendera Palestin dalam satu protes di luar Kedutaan AS di Kuala Lumpur, Malaysia, 8 Disember 2017. (Foto: AP / Vincent Thian) Demo pro-Palestin di Malaysia “Kami melihat isu Palestin bukan dari segi agama sahaja…ia adalah isu kemanusiaan dan hak asasi manusia.
“Ia berkaitan perjuangan bagi pihak tertindas.”
Atlet Israel turut diharamkan pada masa lalu oleh negara-negara yang tidak mengiktiraf Israel.
Mereka juga menyertai pertandingan dalam acara-acara di negara-negara Arab tanpa simbol kebangsaan, yang biasanya di bawah bendera persekutuan sukan yang menjalankan acara tersebut.
Peserta Judo Israel Tal Flicker berdiri di atas podium di Judo Grand Slam di Abu Dhabi (Foto: Youtube) Tahun lalu, atlet Israel mengambil bahagian dalam pertandingan Judo di Abu Dhabi di bawah bendera mereka buat kali pertama.
Menteri Kebudayaan dan Sukan Israel Miri Regev menangis di samping podium ketika lagu kebangsaan Israel dinyanyikan setelah seorang atlet Israel memenangi pingat emas.
The post Ini Respon PM Israel Selepas Berang Dengan Tindakan Malaysia appeared first on dePalmaSP.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/ini-respon-pm-israel-selepas-berang-dengan-tindakan-malaysia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bengang Dengan Tindakan Malaysia Ini Respon Pm Israel

Bengang Dengan Tindakan Malaysia Ini Respon Pm Israel

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 327 hits
2041 SHARES Israel mengutuk larangan Malaysia mengenai penyertaan atlet Israel pada acara sukan antarabangsa yang diadakan Rejim Zionis menggelar tindakan Malaysia sebagai memalukan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berkata larangan...
Bendera Malaysia Berkibar Megah Di Gaza Selepas Tun M Larang Atlet Israel Memasuki Negara

Bendera Malaysia Berkibar Megah Di Gaza Selepas Tun M Larang Atlet Israel Memasuki Negara

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 311 hits
Bendera Malaysia dan sepanduk berkibar di stadium di Kota Gaza sebagai tanda penghargaan selepas pendirian tegas Malaysia terhadap atlet Israel Foto oleh Muslim ImranRakyat Palestin menzahirkan penghargaan dengan mengibarkan bendera Malaysi...
Ini Respon Hamas Apabila Malaysia Bertegas Untuk Tidak Membenarkan Atlet Israel Memasuki Malaysia

Ini Respon Hamas Apabila Malaysia Bertegas Untuk Tidak Membenarkan Atlet Israel Memasuki Malaysia

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 777 hits
Kerajaan Malaysia mengumumkan minggu lalu untuk tidak memberikan visa peserta renang Israel untuk Kejohanan Renang Para Dunia 2019 yang dijadualkan berlangsung di Kuching pada Julai ini yang menyebabkan Jawatankuasa Paralimpik Antarabangsa ...
Hiburan Jangan Tambah Dosa Kalau Tak Suka Jangan Ikut Respon Almy Nadia Selepas Dikecam Netizen

Hiburan Jangan Tambah Dosa Kalau Tak Suka Jangan Ikut Respon Almy Nadia Selepas Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 984 hits
Kata netizen kenapa Almy terlalu kisahkan percakapan orang dan jika betul hendak menurunkan berat badan amalkanlah diet yang betul ketika berpantang Jangan meletakkan kesalaha di atas bahu orang lain Dihimpit dengan pelbagai sindiran sinis ...
Hajat Tengok Anak Konvo Terkubur Selepas Kena Strok Di Uk Anak Mohon Bantuan Bawa Bapa Balik Malaysia

Hajat Tengok Anak Konvo Terkubur Selepas Kena Strok Di Uk Anak Mohon Bantuan Bawa Bapa Balik Malaysia

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 402 hits
Hajat tengok anak konvo terkubur selepas kena strok di UK anak mohon bantuan bawa bapa balik Malaysia Detik bermakna untuk menyaksikan anak tersayang meraikan majlis graduasi di United Kingdom bertukar duka apabila seorang bapa tiba tiba di...
Mahathir Mohamad Tak Ada Tempat Bagi Atlet Israel Di Malaysia

Mahathir Mohamad Tak Ada Tempat Bagi Atlet Israel Di Malaysia

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 295 hits
Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad menegaskan bahwa pihaknya tak menerima atlet Israel di negaranya Mahathir juga menolak memberi visa bagi tim renang Israel yang akan berlomba dalam Kejuaraan Renang Paralimpic Dunia Kejuaraan ini di...
Informasi Hamas Puji Tindakan M Sia Berani Terhadap Israel

Informasi Hamas Puji Tindakan M Sia Berani Terhadap Israel

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 279 hits
ISMAIL HANIYEHKUALA LUMPUR 18 Jan Gerakan Pembela Islam Harakat Al Muqawwamah Al Islamiyyah menyifatkan keputusan kerajaan Malaysia untuk tidak membenarkan pemberian visa kepada atlet Israel sebagai tindakan yang berani Ketua Bidang Kuasa P...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Kadar Zakat Fitrah 2024m 1445h Setiap Negeri

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan

Stoking Ambil Tindakan Tegas Kalimah Allah Amat Suci

Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk