Ini Idea Bijak Gabung Lauk Dengan Sayur Dalam Satu Menu Yang Sedap


Korang, kalau rasa sibuk dan tak cukup masa tapi nak juga masak sendiri. Ini ada idea bagus korang boleh cuba. Ideanya ialah campurkan lauk dengan sayur sekali dalam satu menu, contoh Gulai Ikan Masin Dengan Terung Atau Kari Daging Dengan Rebung.  Tapi kalau korang ada idea lain boleh je cuba.  Yang penting ada sayur dan lauk dalam satu menu, lauk tambahan  boleh je goreng telur dadar.  Senangkan, Kalau korang nak cuba ini ada beberapa resipi yang RASA kongsikan.

KARI TULANG BERSAMA REBUNG
BAHAN-BAHAN:
1 kg tulang  | cuci bersih dan rebus hingga empuk150gm rebung jeruk | cuci bersih dan tos500ml air rebusan tulang250ml santan1/2 cawan air asam jawa2 tangkai daun kari | lurut dari tangkai4 sudu makan rempah kari daging2 sudu makan sebuk ciliGaram dan gula secukup rasa1/2 cawan minyak masakBAHAN REMPAH PENUMIS:
3cm kulit kayu manis2 tangkai bunga lawang6 ulas buah pelaga5 biji  bunga cengkehBAHAN KISAR:
8 ulas bawang merah5 ulsa bawang putih4cm halia muda3 cm lengkuasCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bahan rempah penumis hingga wangi.Masukkan bahan kisar, kacau rata hingga timbul minyak.Kemudian masukkan campuran rempah kari dengan serbuk cili yang dibancuh dengan air.Terus kacau hingga wangi dan tumisan pecah minyak.Masukkan tulang yang telah direbus bersama rebung tadi.Kacau rata dan tambah dengan air rebusan tulang.Biarkan mereneh seketika, kemudian tambahkan air asam jawa dan santan.Setelah mereneh lebih kurang 3-4 minit, perasakan dengan garam dan gula.Kecilkan api dan biarkan kari mereneh dan timbul minyak.Setelah cukup rasa, tutup api dan kari sedia dihidangkan.
GULAI REMPAH TULANG IKAN MASIN & TERUNG SIAM
BAHAN-BAHAN:
1/2kg tulang ikan masih merah/kurau | rendam2 biji Terung Siam| belah dua500ml santan kelapa2 keping asam gelugor2 sudu makan rempah kari ikanGaram dan gula secukup rasaBAHAN KISAR HALUS:
5 ulas bawang merah2 ulas bawang putih2cm halia muda3cm kunyit hidupBAHAN  TUMIS DARAT:
4 biji bawang merah | hiris3 ulas bawang putih | hiris1 sudu makan rempah campur1 tangkau daun kari | lurut dari tangkaiCARA MEMASAK:
Masukkan santan dalam periuk bersama bahan kisar serta rempah kari, kacau rata.Masukkan bersamanya tulang ikan masin bersama terung dan asam gelugor.Renehkan atas api sederhana hingga mendidih dan terung empuk.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya (rasa dulu, jika perlu baru masukkan garam kerana ikan masin sudah masin).Setelah cukup rasa, ketepikan periuk gulai.Sementara itu, panaskan sedikit minyak dalam kuali, goreng hirisan bawang merah, bawang putih.Bila wangi masukkan rempah campur dan daun kari.Setelah wangi, tutup api dan tuangkan dalam periuk gulai tadi.Kacau seketika, kemudian gulai sedia dihidangkan.
ASAM PEDAS BEREMPAH IKAN JENAHAK BERSAMA BENDI & TERUNG
BAHAN-BAHAN:
500gm ikan jenahak  (lebih kurang 3 keping) | cuci bersih dan tos3-4  batang kacang bendi | buang pangkal dan hujung1 biji terung bulat | belah empat1 kuntum bunga kantan | belah dua atau empat1 sudu makan rempah campur1 sudu teh serbuk lada hitam4 sudu makan pes cili kering1/2 cawan air asam jawaGaram dan gula secukup rasa5 sudu makan minyak masak | untuk menumisBAHAN KISAR:
1 biji bawang besar4 ulas bawang merah3 ulas bawang putih3cm halia2cm kunyit hidupCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumis bahan kisar bersama rempah campur hingga wangi.Masukkan pes cili, kacau lagi hingga tumisan pecah minyak.Seterusnya masukkan air asam dan air secukupnya. Biarkan mereneh.Masukkan ikan dan terung, kacau sekali sekala.Setelah ikan masak dan terung empuk, masukkan kacang bendi, daun kesum dan bunga kantan.Perasakan dengan serbuk lada hitam, garam dan gula secukup rasa.Apabila kuah sudah pekat dan cukup rasa. Tutup api.Asam pedas sedia dihidangkan.
ASAM REBUS BATANG KELADI & UDANG
BAHAN-BAHAN:
2 pokok batang keladi | buang kulit ari dan potong 3-4 cm4-5 ekor udang3-4 keping asam gelugor2 batang serai | titik3-4 pucuk daun kesumGaram dan gula secukup rasaBAHAN KISAR:
10 biji cili padi2 biji cili merah4 ulas bawang merah1 ulas bawang putih1 hirisan halia3cm kunyit hidupCARA MEMASAK:
Panaskan air dalam periuk, setelah air mendidih masukkan batang keladi dan celur seketika.Selepas 2-3 minit angkat dan tos airnya.Dalam periuk lain, masukkan air lebih kurang dua cawan kemudian campurkan dengan bahan kisar.Kacau rata, renihkan di atas dapur. Setelah mendidih masukkan asam keping, sarai titik dan daun kesum.Seterusnya masukkan batang keladi yang telah dicelur tadi bersama udang.Setelah udang bertukar warna kemerahan, perasakan garam dan gula secukup rasa.Setelah cukup masak dan rasa. Tutup api.Asam rebus batang keladi sedia dihidangkan.
LOKAN MASAK LEMAK CILI PADI DAUN PEGAGA
BAHAN-BAHAN:
1 kg lokan | cuci bersih dan toskanSecekak daun pegaga | ambil daun sahaja1 batang serai | titik500 ml santan1 keping asam gelugorGaram dan gula secukup rasaBAHAN KISAR:
15 biji cili padi3cm kunyit hidup3 ulas bawang merah1 hirisan haliaCARA MEMASAK:
Masukkan santan dalam periuk bersama bahan kisar, asam gelugor dan serai titik.Renehkan di atas dapur menggunakan api sederhana.Setelah mendidih, masukkan lokan dan daun pegaga.Kacau rata, kemudian perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Setelah masak, tutup api dan hidangkan.
 GULAI MINANG NANGKA BERSAMA BABAT
BAHAN-BAHAN:
500gm nangka muda | potong dadu dan rebus300gm babat | cuci bersih, rebus dan hiris kecil500 ml santan3-4 helai daun limau purut2 batang serai | titik2 keping asam gelugorGaram dan gula secukup rasa3 sudu makan minyak masakBAHAN KISAR:
5 ulas bawang merah3 ulas bawang putih2cm halia2cm lengkuas3cm kunyit hidup6 biji cili padi2 biji cili merah4 biji buah kerasCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bahan kisar hingga wangi.Masukkan serai, daun limau purut dan kacau lagi.Seterusnya masukkan bahat, kacau seketika baru masukkan santan.Setelah mendidih masukkan nangka, asam gelugor.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Setelah cukup rasa, tutup api.Gulai nangka, sedia dihidangkan.
IKAN PARI ASAM TUMIS BEREMPAH BERSAMA TERUNG
BAHAN-BAHAN:
500gm ikan pari | cuci bersih dan tos5-6 biji terung siam (warna unggu kecil) | buang tangkai3 sudu makan  pes cili kering1/2 cawan air asam jawa4 helai daun limau purut1 sudu makan rempah biji1/2 sudu teh serbuk jintan manisGaram dan gula secukup rasa3 sudu makan minyak masak | untuk menumisBAHAN KISAR:
5 ulas bawang merah3 ulas bawang putih2cm halia2cm lengkuasCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan rempah campur, daun limau purut bersama bahan kisar.Selepas naik bau, masukkan air asam jawa.Kacau rata hingga pecah minyak, baru masukkan ikan pari.Tambahkan sedikit air, setelah mendidh, masukkan terung.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Kecilkan api, biarkan mereneh seketika baru tutup api.Asam Tumis Ikan Pari sedia dihidangkan.
KARI PISANG MUDA BERSAMA DAGING
BAHAN-BAHAN:
500gm pisang berangan muda| buang kulit ari250gm daging | hiris nipis dan cuci bersih200ml santan pekat300 ml air2 keping asam gelugor3 sudu makan rempah kari daging2 sudu makan serbuk ciliGaram dan gula secukup rasa3 sudu makan minyak masak | untuk menumis CARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bahan kisar hingga wangi.Masukkan rempah kari yang dibancuh bersama serbuk cili.Kacau rata hingga timbul minyak, baru masukkan daging.Setelah air daging kering, masukkan santan, jika agak pekat tambah sedikit air.Biarkan mereneh atas api sederhana, kemudian masukkan pisang dan asam gelugor.Setelah pisang empuk, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Setelah cukup rasa. Tutup api.Kari pisang sedia dihidangkan.
 GULAI LEMAK CILI PADI UDANG & PERIA
BAHAN-BAHAN:
500gm udang   | bersihkan dan tos500 ml santan1/2 biji peria gambas | buang biji , hiris serong1 keping asam gelugor2 batang serai titik1/2 helai daun kunyit | hirisGaram dan gula secukup rasaBAHAN KISAR:
3cm kunyit hidup10 biji cili padi3 ulas bawang merah Hirisan haliaCARA  MEMASAK:
Masukkan santan dalam periuk bersama bahan kisar. Kacau rata.Renehkan atas api sederhana.Apabila mendidih, masukkan peria, udang, serai dan asam gelugor.Biarkan mereneh lebih kurang lima minit atau hingga udang masak dan peria empuk.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Akhir sekali sebelum tutup api masukkan hirisan daun kunyit.Gulai udang sedia dihidangkan. 
Komen anda

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/02/ini-idea-bijak-gabung-lauk-dengan-sayur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menu Brokoli Dahlah Sedap Berkhasiat Menyihatkan

Menu Brokoli Dahlah Sedap Berkhasiat Menyihatkan

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 311 hits
Sayur brokoli ni memang jarang ada dalam menu masakan Melayu Brokoli ni banyak dalam sajian Barat dan Oriental Hidangan yang mengandungi brokoli ni memang memberikan rasa lazatnya tersendiri tetapi yang paling mengujakan ia banyak mengandun...
Menu Ketam Gerenti Kecur Air Liur Tengok Rupa Dah Tahu Sedap

Menu Ketam Gerenti Kecur Air Liur Tengok Rupa Dah Tahu Sedap

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 684 hits
Ni min kongsi tiga resepi ketam yang sedap Masaknya pun senang Apapun sajian nak dibuat kena pastikan ketam segar dan berisi pejal Timang timang ketam tu ada terasa berat bukan ringan Kalau yang ada telur tu lagi baik Haah pilih ketam betin...
Ini 3 Menu Tengahari Yang Sedap Sesuai Untuk Yang Nak Diet

Ini 3 Menu Tengahari Yang Sedap Sesuai Untuk Yang Nak Diet

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 723 hits
Siapa kata menu sihat tak sedap Set tiga menu ini buktinya ia bukan hanya sedap dan sihat tapi sangat senang disediakan sesuai sangat dengan mak mak yang sibuk sekarang ni Tapi tak tau resipinya jangan bimbang RASA kongsikan di sini BENDI K...
5 Menu Ayam Sempoi Tapi Sedap

5 Menu Ayam Sempoi Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 471 hits
Mak mak pening kepala anak tak reti jemu dengan menu ayam sampai tak ada idea nak masak apa dengan ayam Jangan risau RASA kongsikan lagi lima menu ayam yang gerenti jilat jari makan Semuanya sedap dan mudah je nak masak pilih je mana satu y...
6 Idea Masak Ikan Siakap Yang Senang Sedap Setanding Chef

6 Idea Masak Ikan Siakap Yang Senang Sedap Setanding Chef

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 1092 hits
Ikan siakap macam macam boleh masak goreng bercili stim atau bakar ia memang sedap dan ramai menggemari ikan ini Malah di kebanyakan restoran ternama banyak yang menyajikan ikan ini dalam pelbagai menu yang sedap Tapi makan di restoran agak...
Mengintip Menu Diet Titi Wati Dari Bubur Cair Hingga Telur Rebus

Mengintip Menu Diet Titi Wati Dari Bubur Cair Hingga Telur Rebus

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 295 hits
Seperti hari hari sebelumnya Kamis pagi Titi Watitampak sudah rapi dan berdandan Perempuan penderita obesitas yang memiliki berat 350 kilogram itu terlihat segar dengan riasan eye shadow dan bedak tipis yang menyapu seluruh wajahnya Rupanya...
Menikmati Menu Ringkas Di Nando S Aeon Rawang

Menikmati Menu Ringkas Di Nando S Aeon Rawang

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 692 hits
Assalamualaikum Pertama kali menjejakkan kaki ke Nando s Biar betul Memang betul pun Sebab memang tak tahu nak makan apa kalau masuk Nando s Suami cadang supaya makan di Kenny Rodgers tapi teringin pula nak rasa makan di Nando s Bila tengok...
Jom Cuba Menu Baru Mcdonald S Fish Propsperity Burger

Jom Cuba Menu Baru Mcdonald S Fish Propsperity Burger

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 356 hits
Jom Cuba Menu Baru di McDonald s Baru baru ni Gee keluar lepaking bersama geng blogger Terengganu iaitu dan Tempat lepak yang paling selesa untuk pakej sekali anak bermain haruslah McDonald s Mak mak boleh melepak bersembang sambil anak ana...
Warung Acik Gobu Tampil Menu Lempeng Siram Coklat Di Rembau

Warung Acik Gobu Tampil Menu Lempeng Siram Coklat Di Rembau

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1119 hits
Korang suka tak makan lempeng yang ada inti lepas tu disiram dengan coklat Susah nak describe tapi rasa dia memang super power Jom try makan lempeng coklat leleh ni Warung Acik Gobu ni ada di Kampung Seberang Batu Hampar Rembau Negeri Sembi...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord