Ingin Bercuti Jangan Lupa Baca Doa Ketika Musafir


Walaupun kita masih lagi dilanda COVID-19, namun ekonomi secara perlahan-lahan berada dalam tempoh pemulihan. Salah satu caranya adalah dengan membuka semua peluang pelancongan kepada rakyat di dalam negara.
Apabila diumumkan perkara itu, rata-rata memberikan respon yang positif dan mula membuat perancangan untuk bercuti di dalam negara.
Walaupun ia hanya percutian di dalam negara, namun jangan sekadar dipandang sebelah mata kerana sebenarnya banyak sangat tempat menarik yang boleh diterokai.
Melalui beberapa perkongsian yang telah diberikan oleh pengguna media sosial, terlalu banyak tempat yang menarik yang boleh dilawati dan disyukuri.
Malaysia ini kan kaya dengan keindahan alam sama ada yang semula jadi mahupun buatan. Jadi, ayuhlah mengambil peluang ini untuk jelajah tanah kelahiran kita sendiri.
Namun, jangan dilupa akan perkara yang paling penting, iaitu tetap terus menjaga keselematan dengan mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan.
Begitu juga, dalam bermusafir, tidak kiralah dekat mahupun jauh, sentiasa meminta kepada tuhan agar Dia melindungi kita daripada segala bahaya.
Pasti kita semua sedar dan mengetahui bahawa doa orang yang musafir ini adalah antara doa yang mudah untuk dimakbulkan, bukan?
Hal ini berdasarkan sebuah hadis sahih daripada Baginda SAW:
Maksud: “Tiga jenis yang dikabulkan doa yang tidak diragukan lagi, iaitu; doa orang yang dizalimi, doa seorang musafir dan doa orang tua pada anaknya.” (Hadis Riwayat Ahmad, no. 7510)
Justeru, ambillah peluang ini untuk berdoa dan meminta kesejahteraan dari Allah. Bahkan, Baginda SAW juga mengajar kepada kita semua tentang sebuah doa yang boleh dibaca sebelum memulakan perjalanan.
Doa ini boleh dibaca juga untuk meminta perlindungan Allah daripada segala bahaya yang tidak diingini. Terutamanya pada musim COVID-19 yang dilihat kembali aktif, hanya kepadaNya tempat untuk kita meletakkan pergantungan agar percutian itu sentiasa dijagaNya.
Daripada Ibn Umar RA berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا اسْتَوَى عَلَى بَعِيرِهِ خَارِجًا إِلَى سَفَرٍ، كَبَّرَ ثَلَاثًا، ثُمَّ قَالَ: سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا، وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ، وَإِنَّا إِلَى رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ، اللهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ فِي سَفَرِنَا هَذَا الْبِرَّ وَالتَّقْوَى، وَمِنَ الْعَمَلِ مَا تَرْضَى، اللهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا سَفَرَنَا هَذَا، وَاطْوِ عَنَّا بُعْدَهُ، اللهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ، وَالْخَلِيفَةُ فِي الْأَهْلِ، اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ، وَكَآبَةِ الْمَنْظَرِ، وَسُوءِ الْمُنْقَلَبِ فِي الْمَالِ وَالْأَهْلِ
Maksud: “Adapun, Baginda SAW apabila duduk di atas tunggangannya untuk keluar bermusafir, Baginda akan bertakbir sebanyak tiga kali (Allah Maha Besar! Allah Maha Besar! Allah Maha Besar!). Maha Suci tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami sedang kami sebelum ini tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada tuhan kamilah, kami akan kembali.
Ya Allah! Kami mohon kepadaMu agar permusafiran ini di atas kebaikan dan ketakwaan dan ia dikira sebagai amalan yang Engkau Redai. Ya Allah! Kami mohon agar permusafiran ini menjadi mudah ke atas kami. Engkau lipatkanlah jaraknya (supaya menjadi pendek). Ya Allah! Engkaulah peneman permusafiran dan penjaga bagi ahli keluarga (yang ditinggalkan). Ya Allah! Aku mohon berlindung daripadaMu agar Engkau peliharalah kami daripada kesusahan ketika bermusafir, pemandangan yang mendukacitakan dan kepulangan yang buruk pada harta dan keluarga kami.” (Hadis Riwayat Muslim, no. 1342)
Semoga setiap perjalanan kita dilindungi dan percutian itu berjalan dalam keadaan yang diberkati Allah!
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Ingin Bercuti? Jangan Lupa Baca Doa Ketika Musafir appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/jangan-lupa-baca-doa-ketika-musafir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lunavie Anti Bacterial 3d Face Mask Peneman Bagus Ketika Bercuti Dengan Anak Kecil

Lunavie Anti Bacterial 3d Face Mask Peneman Bagus Ketika Bercuti Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 343 hits
Lunavie Anti Bacterial 3D Face Mask Peneman Bagus Ketika Bercuti Dengan Anak Kecil Sebagaimana yang kita semua tahu Malaysia tidak terkecuali dengan ujian yang didatangkan oleh Allah SWT dalam bentuk virus Ya siapa yang tidak tahu tentang v...
Empangan Papar Jangan Lupa Kita Semua Telah Di Perdayakan Warisan

Empangan Papar Jangan Lupa Kita Semua Telah Di Perdayakan Warisan

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 218 hits
Rakyat Sabah diberi peringatan supaya tidak lupa bagaimana kerajaan negeri yang diterajui Parti Warisan Sabah telah memperdayakan mereka mengenai projek empangan Papar Presiden Parti Cinta Sabah Datuk Seri Anifah Aman berkata Warisan meneru...
Suami Kongsi Foto Ketika Bercuti Fasha Sandha Dah Buka Tudung

Suami Kongsi Foto Ketika Bercuti Fasha Sandha Dah Buka Tudung

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 327 hits
Sejak bulan Ramadan yang lalu pelakon wanita Fasha Sandha dilihat cantik memakai hijab Penampilannya yang ketika itu sedang hamil mendapat pujian warganet Namun begitu sejak kebelakangan ini gambar gambar Fasha Sandha tidak lagi bertudung t...
Peguam Negara Jangan Lupa Kes Khairuddin Hud Hud Tak Kuarantin

Peguam Negara Jangan Lupa Kes Khairuddin Hud Hud Tak Kuarantin

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 266 hits
SEMALAM seorang jurutera BRITISH dipenjara 2 hari dan didenda RM5 000 kerana melanggar tempoh kuarantin https www msn com en my news berita langgar kuarantin jurutera warga england dipenjara 2 hari denda rm5000 ar BB18MKNQ Kita harap PEGUAM...
Prn Sabah Peranan Pas Tukang Baca Doa

Prn Sabah Peranan Pas Tukang Baca Doa

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 404 hits
MSO Sudah jelas dan nyata parti gemula Chek tidak diberi laluan oleh kawan dan sahabat mereka baik oleh Umno maupun PPBM untuk bertanding dimana mana kerusi dalam Pirane Sabah 26 September ini Dari 73 kerusi tidak ada satu pun dikhaskan unt...
Jangan Lupa Kita Calon Jenazah Anak Zahid Sindir Anwar

Jangan Lupa Kita Calon Jenazah Anak Zahid Sindir Anwar

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR 24 Sept Anak sulung presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mencadangkan agar parlimen dibubarkan selepas Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam mengumumkan mahu membentuk kerajaan baru Datuk Nurulhidayah Zahid berka...
Hiburan Rita Rudaini Seru Orang Ramai Jangan Malu Baca Al Quran

Hiburan Rita Rudaini Seru Orang Ramai Jangan Malu Baca Al Quran

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 351 hits
Memberi galakan kepada mereka yang mahu memperbaiki diri ke arah kebaikan pelakon Rita Rudaini seru orang ramai supaya tidak malu untuk membaca Al Quran walaupun mempunyai kekurangan Kata ibu tunggal itu rasa malu tidak sepatutnya ditanam d...
Baca Al Fatihah Secara Berbisik Ketika Solat Apakah Hukumnya

Baca Al Fatihah Secara Berbisik Ketika Solat Apakah Hukumnya

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 289 hits
SOALAN Ohmedia dapat rasakan ada antara kita gemar membaca surah Al Fatihah secara berbisik ketika solat Jadi adakah sah solatnya JAWAPAN Dalam sembahyang ada bacaan yang wajib yaitu rukun qauli dan ada bacaan yang sunat yaitu takbir intiqa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan