Ingat Lelaki Tengok Saya Berbaju Kurung Ramai Tak Sangka Hebat Ibu Anak 2 Bawa Treler


“Saya selalu lihat video wanita memandu treler di TikTok dan ketika itu terfikir kalau mereka boleh, kenapa saya tidak boleh melakukan perkara sama,” kata Siti Hajar Mat Kasa ibu kepada dua cahaya mata.
Siti Hajar, 36, adalah pemandu treler yang menghantar barang hampir seluruh semenanjung Malaysia sejak enam bulan lalu.
Wanita itu juga selalu berkongsi videonya memandu kenderaan berat itu di TikTok dan mendapat perhatian warga aplikasi sosial itu.
ARTIKEL BERKAITAN [“Iron Lady KLCC..” Status Ibu Bukan Penghalang Maya Teruskan Karier Diminatinya]

Dah belajar memandu sejak dua tahun lalu
Menerusi perkongsian Harian Metro, ibu kepada dua anak lelaki berusia empat dan tujuh tahun itu berkata, dia mendapat lesen E penuh Februari lalu, namun sudah belajar memandu kenderaan berat itu sejak dua tahun lalu.

Menurutnya, semua itu dilakukan kerana minat dan mahu mencabar keupayaan diri selain mahu merealisasikan impian memiliki kediaman sendiri.
“Sebelum ini saya berniaga pencuci mulut yang dihasilkan dan dihantar sendiri selama lima tahun secara kecil-kecilan. Saya mencari kerja baharu yang ada penyata gaji kerana berhasrat membeli rumah sendiri.
“Itu yang mendorong saya memilih kerjaya pemandu lori. Saya mulanya ikut rakan untuk belajar cara memandu, turun dan naik bukit dan di selekoh. Lesen memandu lambat diperoleh sebab Perintah Kawalan Pergerakan (PKP),” katanya.
Bawa pelbagai muatan seperti makanan dan kayu
Siti Hajar berkata, treler yang dipandunya ketika ini adalah yang ketiga yang mana dua kenderaan berat terdahulu adalah jenis kontena dan hanya menghantar barang dari pelabuhan ke sekitar Johor serta selatan ke utara sahaja.
Katanya, sekarang dia membawa pelbagai muatan barang seperti makanan dan kayu ke seluruh Semenanjung kecuali Terengganu.
“Ironinya kerjaya ini mencabar walaupun orang melihat kami berkerja secara santai tetapi kami perlu menahan mata untuk perjalanan yang jauh lebih 200 kilometer (km) sehari, tidur pun di tepi jalan atau di hentian rehat, makan pun kadang-kadang tak sempat.
“Pada mulanya memang agak sukar nak pandu kenderaan berat tetapi selepas kita tahu cara yang betul itu tidak menjadi masalah asalkan kita ada keyakinan serta keberanian,” kata anak jati Kampung Cahaya Baru, Masai.
Niat cari rezeki halal
Menurutnya, kenangan tidak dilupakan apabila pernah dimarah kerana mengambil masa lama untuk membuat pusingan U, dipertikaikan keupayaan memandu kenderaan berat, selain pernah dipuji kerana berani memandu treler.
“Ada juga yang terkejut kerana mereka ingatkan lelaki yang pandu dan saya juga kadang-kadang ada memakai baju kurung ketika ketika pulang menghantar barang sebab kurang sibuk dan tetap memakai seluar panjang di dalam kain.
“Sebelum ini, ibu bapa juga tak benarkan saya memandu treler, malah mereka minta saya cari kerja lain tetapi akhirnya bersetuju. Pada saya ini usaha saya mencari rezeki halal,” katanya.

Mengenai perkongsiannya di TikTok, Siti Hajar berkata, dia hanya mahu menyimpan kenangan dan bukan menunjukkan keupayaan memandu kenderaan berat itu.
“Sebenarnya sudah ramai kaum hawa memandu kenderaan berat dan ia bukan perkara baharu. Saya juga bukan mahu menunjuk boleh menjadi seperti lelaki sebaliknya hanya mencari rezeki halal,” katanya.
Kredit: Metro

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

 
 
 
The post “Ingat Lelaki, Tengok Saya Berbaju Kurung, Ramai Tak Sangka.” Hebat Ibu Anak 2 Bawa Treler! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ingat-lelaki-tengok-saya-berbaju-kurung-ramai-tak-sangka-hebat-ibu-anak-2-bawa-treler/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sayu Hati Mayat Ibu Anak Perempuan Lingkungan 3 Tahun Ditemui Berpelukan

Sayu Hati Mayat Ibu Anak Perempuan Lingkungan 3 Tahun Ditemui Berpelukan

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 270 hits
Mayat mangsa ke 17 dan ke 18 ditemui di bawah runtuhan dekat tepi sungai jam 4 40 petang tadi Mangsa ditemui berpelukan ialah pasangan ibu dan anak perempuan berusia kira kira tiga tahun ARTIKEL BERKAITAN Foto REUTERS Kedua dua mangsa diper...
Cantik Dan Punya Body Goals Potret Latisa Maura Anak Cut Sarra Pesonanya Bak Sang Ibu

Cantik Dan Punya Body Goals Potret Latisa Maura Anak Cut Sarra Pesonanya Bak Sang Ibu

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 187 hits
Bagi penggemar sinetron nama Cut Sarra sudah tidak asing lagi Sosoknya banyak menghiasi berbagai judul sinetron Cut Sarra memiliki anak perempuan Latisa Maura Penampilannya tak kalah cantik dari sang mama Ini deretan fotonya
Sokong Anak Ibu Bapa Lee Junyoung Jadi Kameo Kejutan Dalam May I Help You

Sokong Anak Ibu Bapa Lee Junyoung Jadi Kameo Kejutan Dalam May I Help You

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 119 hits
Seronok kan bila lihat hubungan baik antara selebriti dan keluarga mereka ARTIKEL BERKAITAN Hal itu terbukti apabila ibu bapa Lee Jun young dilihat hadir ke set penggambaran drama May I Help You Bukan sahaja melawat anak mereka namun kedua ...
Cuti Sekolah Bawa Anak Mandi Di Bangi Wonderland Water Park

Cuti Sekolah Bawa Anak Mandi Di Bangi Wonderland Water Park

papar berkaitan - pada 15/12/2022 - jumlah : 528 hits
AssallammualaikumBangi Wonderland Water ParkHai semua bila tiba musim cuti sekolah mesti kita sebagai ibu bapa perah otak fikir untuk bawa anak anak pergi mana Begitu juga dengan Shailla kesian pulakan cuti sekolah diorang duduk rumah sahaj...
Kurang Gaduh Selalu Berbaik Ibu Ni Kongsi Cara Elak Hubungan Toksik Antara Anak

Kurang Gaduh Selalu Berbaik Ibu Ni Kongsi Cara Elak Hubungan Toksik Antara Anak

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 127 hits
Dalam hubungan adik beradik adalah normal jika berlaku perbalahan Kadang kadang disebabkan hal remeh pun boleh buat bergaduh teruk Sebenarnya perselisahan faham antara adik beradik tidak salah asalkan tidak keterlaluan Kadang kadang dengan ...
Temukan Mayat Ibu Anak Berpelukan Pengalaman Sukar Dilupakan Anggota Bomba

Temukan Mayat Ibu Anak Berpelukan Pengalaman Sukar Dilupakan Anggota Bomba

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 121 hits
SAAT menemukan mayat seorang ibu berpelukan dengan anak perempuannya berusia lingkungan 3 tahun di bawah timbunan lumpur di kawasan tanah runtuh di Batang Kali pada Jumaat meninggalkan kesan yang amat mendalam buat pegawai bomba kanan Shaha...
Sediakan Kelengkapan Bersalin Bawa Ke Pps Doktor Kongsi Persiapan Menghadapi Banjir Untuk Ibu Hamil

Sediakan Kelengkapan Bersalin Bawa Ke Pps Doktor Kongsi Persiapan Menghadapi Banjir Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 205 hits
Malam semalam kita dikejutkan dengan berita banjir yang berlaku di negeri negeri sebelah pantai timur Malah ada mangsa terperangkap banjir antaranya ibu hamil yang sarat menunggu hari bersalin Menurut penjelasan Dr Muhammad Izzat ibu ibu ya...
Potret Paspampres Siapkan Pengamanan Vvip Jelang Pernikahan Kaesang Anak Jokowi

Potret Paspampres Siapkan Pengamanan Vvip Jelang Pernikahan Kaesang Anak Jokowi

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 157 hits
Putra bungsu Presiden Joko Widodo Kaesang Pangarep akan menikahi Erina Sofia Gudono pada 10 Desember 2022 Sejumlah persiapan pun telah dilakukan sejak jauh jauh hari Tidak terkecuali persiapan Paspampres dalam pengamanan VVIP Melansir dari ...
Ibu Ayah Nak Buat Aqiqah Untuk Anak Meh Baca Ni Dulu

Ibu Ayah Nak Buat Aqiqah Untuk Anak Meh Baca Ni Dulu

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 167 hits
Mereka yang ada anak kecil mesti tak ketinggalan untuk melaksanakan ibadah aqiqah untuk anak mereka Namun korang tahu tak apa tujuan aqiqah yabg sebenarnya Ibadah aqiqah adalah tanda syukur kepada Allah atas nikmat anak yang diberikan Rujuk...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil