Sediakan Kelengkapan Bersalin Bawa Ke Pps Doktor Kongsi Persiapan Menghadapi Banjir Untuk Ibu Hamil


Malam semalam kita dikejutkan dengan berita banjir yang berlaku di negeri-negeri sebelah  pantai timur. Malah ada mangsa terperangkap banjir antaranya ibu hamil yang sarat menunggu hari bersalin.
Menurut penjelasan Dr Muhammad Izzat, ibu-ibu yang sedang menanti hari mahu bersalin, mereka perlu menyimpan segala kelengkapan bersalin di tempat yang mudah untuk dicapai.

PAKAR KONGSI 5 TIPS UNTUK IBU HAMIL MENGHADAPI BANJIR
1. Ibu hamil yang menanti saat bersalin, sediakan dan simpan kelengkapan bersalin dan barang-barang untuk anak yang bakal lahir di tempat yang mudah dicapai.
Lebih baik jika tempat tinggal semasa banjir berada berdekatan dengan hospital atau di luar kawasan banjir, sama ada di rumah saudara, hotel dan seumpamanya, senang untuk pergi hospital pada saat memerlukan.
2. Pastikan dokumen-dokumen penting seperti mykad, buku antenatal( buku pink) , sijil nikah, dan lain-lain dokumen penting dibawa bersama untuk kegunaan dan rujukan semasa bersalin.
Dapatkan nombor telefon bagi klinik, hospital dan orang yang boleh dihubungi ketika berlaku kecemasan. Bagi ibu hamil yang belum lagi dekat dengan tempoh untuk bersalin, kenal pasti tempat tinggal, pusat pemindahan atau rumah saudara yang selamat dan sehampir mungkin dengan bantuan jika berlaku kecemasan.
3. Jangkitan penyakit bawaan air adalah suatu kebiasaan semasa dan selepas musim banjir. Air banjir mengandungi banyak jenis kuman (virus, bakteria,kulat dan parasit ) akibat bercampur dengan air kotor dan air kumbahan.
Kehamilan sendiri meningkatkan risiko ibu hamil mendapat penyakit bawaan air seperti taun, kencing tikus dan seumpama dengannya. Dapatkan rawatan segera jika berasa tidak sihat.

4. Lindungi diri dari kecederaan. Kadang-kadang air banjir terdapat kaca, kayu, serpihan barangan tajam. Berhati-hati jika perlu meredah banjir. Gunakan kayu atau apa-apa objek jika anda ingin mengalihkan sebarang halangan di sekitar kawasan rumah bagi mengelakkan serpihan tajam dan ancaman binatang berbisa.
5. Air banjir atau air bertakung menggalakkan pembiakan nyamuk, sekaligus boleh menyebabkan wabak denggi. Jangkitan denggi pada wanita hamil jika tidak dikenalpasti dengan segera dan dirawat boleh menyebabkan kesihatan ibu menjadi merundum dan boleh membawa maut. Jika ibu hamil demam, segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.
Saya doakan semua mak-mak mengandung yang terlibat dengan banjir sentiasa dalam perlindungan Allah. Ya Allah, turunkanlah kami hujan yang bermanfaat.
Sumber: Twitter Dr Muhammad Izzat

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post “Sediakan Kelengkapan Bersalin & Bawa Ke PPS” Doktor Kongsi Persiapan Menghadapi Banjir Untuk Ibu Hamil appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sediakan-kelengkapan-bersalin-bawa-ke-pps-doktor-kongsi-persiapan-menghadapi-banjir-untuk-ibu-hamil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Tak Nasihat Ke 8 Kali C Sect Kisah Ibu Muda Meninggal Dunia Ketika Lahirkan Anak Ke 11 Undang Perdebatan

Doktor Tak Nasihat Ke 8 Kali C Sect Kisah Ibu Muda Meninggal Dunia Ketika Lahirkan Anak Ke 11 Undang Perdebatan

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 141 hits
Tular di media sosial baru baru ini apabila satu laman majalah wanita dan keibubapaan Mingguan Wanita ada menyajikan pembaca mengenai kisah ibu muda yang melahirkan anak ramai namun meninggal dunia akibat komplikasi plasenta pada kelahirann...
Banjir Di Pahang Bertambah Baik Ramai Mangsa Di Pps Telah Pulang Ke Rumah

Banjir Di Pahang Bertambah Baik Ramai Mangsa Di Pps Telah Pulang Ke Rumah

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 102 hits
JERANTUT Cuaca mendung hari ini membolehkan lebih ramai mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara di negeri ini kembali ke rumah masing masing Setakat jam 6 petang tadi kini tinggal seramai 435 orang berada di PPS berband...
Gelembung Tak Kering Langsung Doktor Kongsi Tanda Tanda Luka Sunat Terkena Jangkitan

Gelembung Tak Kering Langsung Doktor Kongsi Tanda Tanda Luka Sunat Terkena Jangkitan

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 206 hits
Takutnya saya Anak pertama sunat Macam mana la nak jaga Luka melekit lekit tu saya seriau Nak cuci takut sakit Jangan risau Sebab kita beruntung ada seorang doktor Dr Adelin Zin yang baik hati berkongsikan ilmu ini Kata Dr Adelin sembuh luk...
Tak Sangka Boleh Kena Cirit Birit Bila Anak Mandi Kolam Doktor Kongsi Sebabnya

Tak Sangka Boleh Kena Cirit Birit Bila Anak Mandi Kolam Doktor Kongsi Sebabnya

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 96 hits
Dah jadi lumrah anak anak patang nampak kolam renang punyalah seronok Memang teruja nak mandi kolam Tak ada masalah untuk benarkan anak anak mandi kolam cuma perlu pentingkan aspek keselamatan Jangan biarkan anak mandi tanpa pengawasan oran...
Mangsa Banjir Seluruh Pahang Menurun Hanya 30 Orang Masih Berada Di Pps

Mangsa Banjir Seluruh Pahang Menurun Hanya 30 Orang Masih Berada Di Pps

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 130 hits
KUANTAN Mangsa banjir di negeri ini mencatatkan pengurangan daripada 873 mangsa semalam kepada 30 orang setakat pukul 4 00 petang hari ini Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri dalam kenyataannya berkata kesemua mangsa terbabit...
Seramai 561 Mangsa Banjir Di Enam Pps Pahang Di Buka Sehingga Tengahari Ini

Seramai 561 Mangsa Banjir Di Enam Pps Pahang Di Buka Sehingga Tengahari Ini

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 98 hits
KUANTAN Sehingga tengah hari ini seramai 561 mangsa banjir daripada 138 keluarga berada di pusat pemindahan sementara di daerah ini dan Raub Jumlah itu berkurangan berbanding 594 mangsa daripada 132 keluarga yang direkodkan pagi tadi Bagaim...
Tak Susah Nak Jaga Anak Lepas Berkhatan Doktor Kongsi Tip Penjagaan Luka Cepat Baik

Tak Susah Nak Jaga Anak Lepas Berkhatan Doktor Kongsi Tip Penjagaan Luka Cepat Baik

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 145 hits
Musim cuti sekolah ini pasti diantara kita yang turut mengkhatankan anak anak lelaki Maklumlah cuti panjang jadi inilah yang tepat untuk anak berehat dan sekaligus bersunat Sebenarnya tak susah menjaga anak yang lepas berkhatan jika tahu ca...
5 Kebaikan Minyak Kelapa Dara Vco Untuk Ibu Hamil

5 Kebaikan Minyak Kelapa Dara Vco Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 211 hits
Terdapat banyak kebaikan minyak kelapa dara untuk ibu hamil Minyak kelapa dara ataupun biasa kita panggil Virgin Coconut Oil bersifat antioksidan Selain itu ia juga mempunyai pelbagai jenis nutrien dan vitamin di dalamnya Bayi dalam kandung...
Ingat Lelaki Tengok Saya Berbaju Kurung Ramai Tak Sangka Hebat Ibu Anak 2 Bawa Treler

Ingat Lelaki Tengok Saya Berbaju Kurung Ramai Tak Sangka Hebat Ibu Anak 2 Bawa Treler

papar berkaitan - pada 14/12/2022 - jumlah : 110 hits
Saya selalu lihat video wanita memandu treler di TikTok dan ketika itu terfikir kalau mereka boleh kenapa saya tidak boleh melakukan perkara sama kata Siti Hajar Mat Kasa ibu kepada dua cahaya mata Siti Hajar 36 adalah pemandu treler yang m...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan