Informasi Peluang Kerja Di Jerman Pula Ini Triknya Ibnu Hasyim



CATATAN SANTAI IBNU HASYIM   

RAMAI yang bertanya saya mengenai peluang kerja di Jerman, apabila keluar berita dari Berlin hari ini. 

Berita yang menyebutkan, Jerman memerlukan sekurang-kurangnya 260,000 pendatang baharu setiap tahun sehingga 2060 bagi mengatasi kekurangan tenaga kerja yang disebabkan oleh kemerosotan demografi. 
Lapor agensi berita China Xinhua memetik satu kajian terbitan Yayasan Bertelsmann pada Selasa. Daripada jumlah itu, kira-kira 146,000 orang akan berhijrah dari negara-negara di luar Kesatuan Eropah, menurut laporan kajian tersebut. Kajian itu turut mengambil kira potensi penduduk tempatan.Ikuti seterusnya..Jerman Cipta 260,000 Peluang Kerja, M''sia Mana? Trik Satu
Bagi kamu yang sedang studi di Jerman, tentunya sudah memiliki target mengenai pekerjaan impian. Kamu tidak ingin cepat pulang bukan? Meski rindu tanah air dan sanak saudara, setidaknya ada keinginan untuk bertahan lebih dulu di negeri itu. Minimal, ialah untuk bekerja di Jerman.
Bagaimana Nak Terus Tinggal di Jerman?
Sebenarnya, ada beberapa cara yang boleh kamu pakai untuk tetap tinggal di Jerman, yakni kuliah lanjut master bagi kamu yang meraih bachelor, itupun jika kamu mendapatkan beasiswa. Bagi kamu yang mengambil master di universiti swasta, teruskan jenjang pendidikanmu hingga doktor.
Sementara kamu yang sudah bergelar doktor, lanjutkan dengan mengambil post doc berikutnya. Bagaimana jika sudah post doc? Kamu dapat melanjutkan post doc berikutnya. Mudah bukan? Untuk tetap bertahan, kamu harus mendapatkan kerja di Jerman! Hitung-hitung sebagai batu loncatan dan pengalaman, sebelum pulang ke kampung halaman. 
Tentunya, selama ada dukungan pemerintah dan kebijakan yang memfasilitasi kepentingan anak bangsa, jangan sia-siakan kesempatan! Sebagai negara maju, ada perbedaan mendasar mengenai kehidupan kerja di Jerman dengan Malaysia/Indonesia. Bukan hanya dari suasananya saja, melainkan juga sejumlah aspek lainnya, seperti jam kerja, gaji, dan fasilitas.

Jam Kerja
Secara umum, jam kerja di perusahaan Jerman di mulai sejak pukul 8 atau 9 pagi hingga pukul 5 sampai 6 petang. Jam kerja di Jerman dibatasi antara 7 hingga 8 jam saja. Meski terkadang ada lembur, pegawai memiliki hak untuk menolaknya.Hal tersebut dilakukan untuk menyeimbangkan kehidupan pekerjaan dengan kehidupan pribadi sesuai dengan kebijakan pemerintah Jerman yang menganut work life balance.
Fokus
Meski jam kerja terbilang singkat, yakni rata-rata mencapai 35 jam per minggu, tetapi pekerja Jerman tergolong produktif. Ketika mereka bekerja, mereka benar-benar fokus. Tidak akan melakukan kegiatan lain di luar pekerjaan, seperti bermain facebook, bergosip, atau hal lain yang menghabiskan waktu dengan percuma.
Soal pekerjaan pun begitu, kamu hanya akan berfokus pada spesialisasimu alias tidak mengerjakan pekerjaan di luar tugasmu.
Mandiri
Bekerja di Jerman akan melatih kemandirian atau berdiri sendiri.. Pasalnya, kamu harus mengerjakan semuanya sendiri. Misalnya, membuat kopi atau fotokopi dokumen. Soal bersih-bersih biasanya sudah ada pegawai yang akan mengurus hal tersebut.
Terstruktur
Orang Jerman sangat terstruktur dan rapi. Jangan terkejut jika sebelum mengerjakan suatu proyek mereka akan merencanakan segala sesuatunya dengan sangat matang.

Hubungan Kerja yang Menyenangkan
Hubungan kerja di Jerman tergolong menyenangkan. Meski kamu pegawai baru, kamu tidak akan dipandang sebelah mata. Selama kamu memiliki kemampuan, kamu akan dihargai oleh senior dan atasanmu.

Kelebihan Lain Bekerja di Jerman
Apakah hanya itu saja? Tentu tidak. Ada kelebihan lain yang akan kamu dapatkan jika bekerja di Jerman.

Kontrak KerjaUmumnya, kontrak kerja di Jerman di mulai dengan masa percobaan selama enam bulan baru kemudian kontrak kerja seumur hirup. Sebagai pekerja kamu memiliki hak dan kewajiban yang harus dipenuhi. Meski kamu adalah warga asing, tetapi kamu dilindungi oleh kekuatan hukum layaknya warga Jerman lainnya

Hari CutiHari libur di Jerman cukup panjang, yakni mencapai dua puluh lima hingga tiga puluh hari dalam satu tahun. Perusahaan wajib menjamin para pekerjanya mengambil cuti selama minimal dua puluh hari dalam jangka waktu satu tahun.

Dengan berbagai keuntungan di atas, tak heran jika banyak orang tertarik untuk bekerja di Jerman. Tidak hanya orang yang sudah menyelesaikan pendidikannya di Jerman, orang yang berkuliah di negara lain pun memiliki minat yang sama. 

Trik Dua... bersambung..


IBNU Hasyim
e-mil: [email protected]
Tel: 011 33111321 (KL)


Lihat sebelum ini.

E-Buku IH-59: C/Santai (Minda) IH Mulai Jun 2012
E-Buku IH-111 C/Santai (Minda) IH Mulai Okt 2015
sumber : IbnuHisyam.com #superpantas

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.superpantas.com/2019/02/informasi-peluang-kerja-di-jerman-pula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Indonesia Dan Jerman Perkuat Kerja Sama Di Pameran Metal Terbesar Se Dunia

Indonesia Dan Jerman Perkuat Kerja Sama Di Pameran Metal Terbesar Se Dunia

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 261 hits
Untuk memaksimalkan persiapan pameran dan potensi kerja sama antara Jerman dan Indonesia Messe D sseldorf menggelar pertemuan dengan sekitar 100 pengusaha industri logam dan baja Indonesia bertempat di Hotel Grand Hyatt
Informasi Di M Sia Pokok Ganja Sudah Boleh Ditanam Mengapa Pula

Informasi Di M Sia Pokok Ganja Sudah Boleh Ditanam Mengapa Pula

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 399 hits
Pokok ganja boleh ditanam tapi KUANTAN Pokok ganja boleh ditanam bagi tujuan perubatan dan kajian tetapi perlu mendapat kebenaran daripada Kementerian Kesihatan Malaysia terlebih dahulu Ketua Pengarah Agensi Anti Dadah Kebangsaan Datuk Seri...
Banyak Pelaburan Kwsp Rugi Pada Tahun 2018 Ibnu Hasyim

Banyak Pelaburan Kwsp Rugi Pada Tahun 2018 Ibnu Hasyim

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 322 hits
Tahu tak kebanyakan dana KWSP dilaburkan ke dalam syarikat syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia Kira bersyukur jugalah di kala pasaran saham indeks FBMKLCI telah turun sebanyak 9 16 pada tahun lalu pihak KWSP masih mampu memberi divid...
Jokowi Janji Bangun 1 000 Balai Latihan Kerja Di Ponpes

Jokowi Janji Bangun 1 000 Balai Latihan Kerja Di Ponpes

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 220 hits
Jokowi mengatakan BLK itu nantinya akan dilengkapi dengan fasilitas penunjang Untuk itu pemerintah siap memberikan bantuan untuk menunjang kemampuan para santri
Kerja Kursus Pendidikan Seni Visual Spm

Kerja Kursus Pendidikan Seni Visual Spm

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 5615 hits
Langkah langkah menyiapkan secara umum 1 Kajian Rekaan Seni Visual ini mengandungi sembilan tugasan iaitu kraf tembikar kraf batik seni arca seni cetakan timbulan ilustrasi pembungkusan reka bentuk hiasan dalaman dan reka bentuk industri Ca...
Semoga Saya Masih Ada Kerja Bila Bertudung

Semoga Saya Masih Ada Kerja Bila Bertudung

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 282 hits
Tampil berhijab penuh kini Jihan Muse berharap penampilan barunya itu mendapat penerimaan positif daripada semua terutama dalam bidang kerjayanya agar beliau masih The post appeared first on
Anak Menolak Botol Jangan Risau Ini Perkara Yang Mama Perlu Lakukan Sebelum Mula Kerja

Anak Menolak Botol Jangan Risau Ini Perkara Yang Mama Perlu Lakukan Sebelum Mula Kerja

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 389 hits
Selepas tamat tempoh cuti bersalin yang diberikan majikan ibu berkerjaya pasti berdepan dengan dilema untuk meneruskan kerja ataupun berhenti kerja Mana tidaknya rutin sepanjang tempoh dua hingga tiga bulan selepas bersalin pastinya banyak ...
Tips Jitu Saat Interview Kerja

Tips Jitu Saat Interview Kerja

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 421 hits
Tips Jitu Saat Interview Kerja UN1X PROJECT Dalam proses interview penggunaan teknik MATCH MIRROR mempunyai dampak yang besar bagi keberhasilan seseorang agar bisa disukai kebanyakan orang Hanya dalam hitungan menit teknik ini akan membuat ...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Kes Denggi Meningkat

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald