Imbas Kembali Setiausaha Zahid Akui Silap Bayar Cek Di Mahkamah




1. Bila tengok balik kes mahkamah Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi aku macam rasa sesuatu tidak kena. Tengok balik kecuaian setiausaha beliau melunaskan bayaran kad kredit DSZH yang diakuinya semasa kes mahkamah berjalan tahun lepas.






Baca laporannya di sini :
Malaysiakini https://www.malaysiakini.com/news/540458
Pemeriksaan balas dengan peguam Ahmad Zaidi Zainal berkisar tentang kecuaian Mazlina, yang merupakan saksi pendakwaan ke-90, dalam menggunakan cek yayasan bagi membayar hutang kad kredit Zahid.
Ketika disoal balas, Mazlina mengaku dia tidak memiliki kad kredit sendiri tetapi tahu perbezaan antara pemegang kad prinsipal dan pemegang kad suplementari.
Zaidi: Tahu tak, kalau ikut prosedur membayar kad kredit, cuma perlu satu cek untuk satu penyata. Tahu tak? Tak perlu keluarkan dua atau tiga cek untuk satu penyata (yang mengandungi beberapa kad di dalam penyata yang sama)?
Mazlina: Tahu.
Zaidi kemudian membangkitkan mengenai apa yang menurutnya kesilapan Mazlina, antaranya berhubung jumlah yang sepatutnya dibayar pada penyata kad kredit serta kesilapan tarikh pada cek.
Dia merujuk satu penyata kad kredit bertarikh 28 Disember 2013 yang mempunyai jumlah baki semasa (jumlah perlu dibayar) sebanyak RM65,153.32, namun Mazlina membuat bayaran sebanyak RM 71,283.17 menerusi dua cek berasingan, yang merupakan jumlah baki semasa bagi dua kad kredit - RM63,701.52 dan RM7,581.65.
Zaidi: Ini satu kesilapan yang Puan Mazlina telah buat. Betul?
Mazlina: Ya.
Mazlina juga mengaku dia tidak pernah menunjukkan cek-cek berkenaan kepada Zahid dan menggunakan cap tandatangan walaupun pembayaran cek dibuat awal daripada tarikh akhir pembayaran.
Dia membuat pembayaran menggunakan cek pada 9 Januari 2014, iaitu lapan hari lebih awal daripada tarikh akhir 17 Januari 2014.
Dalam pernyataan sebelum ini, dia berkata menggunakan cap tandatangan Zahid untuk cek Yayasan Akalbudi untuk mempercepat proses pengeluaran cek memandangkan Zahid sibuk, dan kad kredit akan disekat jika lewat membuat bayaran.
Merujuk penyata kad kredit bertarikh 28 Januari 2014, Mazlina turut melangsaikan bayaran itu menerusi dua cek berasingan untuk dua kad kredit, meskipun dua hutang kad kredit itu dalam penyata sama.
Berkenaan penyata itu, Zaidi mempersoalkan tarikh dua keping cek iaitu 7 Januari 2014, lebih awal daripada tarikh penyata dan tarikh bayar dalam penyata tersebut.
Zaidi: Ini juga menunjukkan kecuaian Puan Mazlina. Betul?
Mazlina: Ya.
Merujuk penyata bertarikh 28 Februari 2014, dengan jumlah baki semasa RM 8001.54, Mazlina mengaku merujuk bahagian baki terdahulu (previous balance) dan membuat bayaran RM20,858.36, dan mengaku itu satu lagi kesilapannya.
Merujuk penyata bertarikh 28 Mac 2014 pula, dengan jumlah baki semasa RM 64668.24, dia berkata membuat bayaran RM2,600 menerusi dua keping cek, setelah menghubungi pihak bank untuk mengetahui jumlah minimum bayaran bagi mengelak kad disekat.
Dalam berita lain disebutkan DSZH sudah membayar kembali duit yang digunakan untuk tujuan peribadinya 
Saya sudah bayar balik... - Ahmad Zahid | Harian Metro (hmetro.com.my)
PRESIDEN UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memaklumkan tiada sebarang penyelewengan dana dikesan membabitkan Yayasan Akalbudi yang diterajuinya.
Ahmad Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datuk berkata, apa yang berlaku sebenarnya adalah kesilapan dilakukan pegawainya yang membuat pembayaran kad kredit menggunakan dana yayasan itu.
Menurutnya, sepatutnya pembayaran kad kredit itu menggunakan cek daripada akaun peribadinya, bukan menggunakan duit yayasan itu.
“Saya sudah menjelaskan perkara itu kepada pasukan penyiasat SPRM hari ini, malah, saya sudah membayar balik sepenuhnya kepada akaun yayasan itu pada 2016.
2. DSZH bukan miskin untuk menyalah guna duit yayasan sumbangan awam dan beliau lebih dari mampu untuk membiayai keperluan hidupnya hasil bisnes yang dimiliki beliau.
Beliau pernah terlibat dunia korporat dan bekas bankers. 
3. Jika DSZH mahu menggunakan duit tersebut untuk dirinya sudah tentu ia tidak perlu dimasukkan ke dalam Yayasan miliknya.... Namun jelas ia dimasukkan atas nama sumbangan. Baca keterangan saksi di mahkamah di sini :
KUALA LUMPUR: Seorang pemegang saham sebuah penyedia perkhidmatan memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini, beliau menyumbang RM9 juta kepada yayasan milik Ahmad Zahid Hamidi untuk membina 2 masjid.
Mohd Jimmy Wong Abdullah yang juga pengarah bukan eksekutif MyEG Services Sdn Bhd, berkata beliau menyumbang RM600,000 sebanyak 15 kali menerusi cek dari Mei 2016 hingga Mac 2018.
“Zahid minta saya memasukkan wang ke dalam akaun Firma Guaman Lewis & Co yang mengendalikan yayasan itu,” kata saksi pendakwaan ke -78 dalam pernyataan saksinya.
Wong berkata, Zahid mempelawa beliau ke kediaman peribadinya pada akhir 2015 untuk majlis kesyukuran dan kemudian bertanya jika beliau mahu mendapatkan pahala daripada Allah kerana melakukan kebaikan.
Saya derma RM9 juta kepada yayasan Zahid bina masjid, kata pemegang saham MyEG | Free Malaysia Today (FMT)
4. Rasanya tidak ada keperluan untuk meneruskan perbicaraan kerana saksi pendakwaan jelas telah mengakui kesilapan membuat bayaran dan juga DSZH sendiri telah membayar kembali wang tersebut tahun 2016 lalu.
Hanya mahkamah yang akan menentukan dan kita berdoa tiada sebarang sabitan dikenakan dan DSZH akan dilepaskan tanpa dipanggil untuk membela diri selepas perbicaraan yang berlangsung sejak 2018 ini berakhir.


sebelum pergi elok dengar kembali penjelasan peguam bela DSZH berkenaan sumbangan yang diterima 
















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penembak-tepat.blogspot.com/2021/03/imbas-kembali-setiausaha-zahid-akui.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Kluster Mahkamah Atau Mangsa Kezaliman

Zahid Kluster Mahkamah Atau Mangsa Kezaliman

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 359 hits
Presiden UMNO DS Zahid Hamidi mantan Presiden UMNO DS Najib Razak Setiausaha Agung UMNO DS Ahmad Maslan mantan Bendahari Agung UMNO DS Tengku Adnan Tengku Mansor Ketua UMNO Sabah Bung Mokhtar Bung Radin dan ramai lagi pemimpin UMNO dilabelk...
Kes Zahid Pendakwaan Pinda Pertuduhan Dari 30 Kepada 35 Cek

Kes Zahid Pendakwaan Pinda Pertuduhan Dari 30 Kepada 35 Cek

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 201 hits
malaysiakini comDiterbitkan 9 Mar 2021 11 38 amPendakwaan kes Ahmad Zahid Hamidi meminda pertuduhan ke 27 bagi kes pengubahan wang haram yang dihadapi bekas timbalan perdana menteri itu Ia melibatkan bilangan cek daripada 30 keping berjumla...
Umno Diserang Pelbagai Arah Pemimpin Kluster Mahkamah Juga Kekal Setia Ds Zahid Hamidi

Umno Diserang Pelbagai Arah Pemimpin Kluster Mahkamah Juga Kekal Setia Ds Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 176 hits
Usaha untuk memulihkan semula Umno selepas parti itu mengalami kekalahan pada Pilihan Raya Umum ke 14 lepas bukan satu tugas yang mudah kata Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Menerusi catatan di Facebooknya pada Ahad Ahmad Zahid m...
Kerajaan Pusat Perlu Merayu Di Mahkamah Zahid Hamidi

Kerajaan Pusat Perlu Merayu Di Mahkamah Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 325 hits
Tanggal 10 Mac 2021 kita dikejutkan dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam Selain kalimah Allah perkataan lain yang dibenarkan adalah solat Kaabah dan Baitullah Beberapa pihak men...
Zahid Arah Tukar Rm7 5 Juta Kepada Cek Pengurup Wang Tak Lapor Bank Negara

Zahid Arah Tukar Rm7 5 Juta Kepada Cek Pengurup Wang Tak Lapor Bank Negara

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 259 hits
malaysiakini comDiterbitkan 8 Mar 2021 8 59 pmMahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa pengurup wang Omar Ali Abdullah individu yang didakwa melakukan pengubahan wang haram bagi pihak Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak...
Hiburan Aku Dan Yas Dah Rujuk Akui Kembali Bersama Zarina Anjoulie Minta Wanita Berhenti Ganggu Suaminya

Hiburan Aku Dan Yas Dah Rujuk Akui Kembali Bersama Zarina Anjoulie Minta Wanita Berhenti Ganggu Suaminya

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 320 hits
Baru sahaja dilaporkan yang Zarina Anjoulie mungkin sudah berbaik semula dengan bekas suaminya Eilyas Azhar nampaknya spekulasi itu mungkin ada kebenarannya BACA AdvertisementDalam sebuah posting yang sudah dipadam Anju mengesahkan bahawa d...
Ingin Kembali Kepada Suami Wanita Bayar Rm24 707 Untuk Bunuh Ibu Mentua Dan Anak Tiri

Ingin Kembali Kepada Suami Wanita Bayar Rm24 707 Untuk Bunuh Ibu Mentua Dan Anak Tiri

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 404 hits
New York Seorang wanita tergamak mengupah pembunuh upahan untuk membunuh ibu mentua dan anak tirinya dalam rancangan pelik untuk berdamai dengan bekas suaminya New York Post melaporkan Elsy Rodriguez Garcia 25 yang dihadapkan ke mahkamah me...
Zahid Guna Hampir Rm1 5 Juta Dana Termasuk Bayar Cukai Jalan 20 Kenderaan

Zahid Guna Hampir Rm1 5 Juta Dana Termasuk Bayar Cukai Jalan 20 Kenderaan

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 295 hits
MALAYSIA DATELINEBekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menggunakan dana Yayasan Akalbudi miliknya berjumlah RM1 469 547 36 untuk membayar kad kredit insurans dan cukai jalan 20 kenderaan miliknya Presiden Umno itu ...
Ds Zahid Hamidi Seru Ahli Umno Terima Kembali Rakan Terpedaya Pru14

Ds Zahid Hamidi Seru Ahli Umno Terima Kembali Rakan Terpedaya Pru14

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 241 hits
Pengalaman yang diperoleh Umno dan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 14 seharusnya telah mematangkan parti bagi menghadapi PRU15 kata Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Justeru katanya ahli dan penyokong tidak sepatutnya k...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Bite Sized Bliss Of Weed Edibles For Every Occasion To Use

Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market