Ikut 6 Tips Mudah Ini Untuk Kek Marble Cantik Gebu Lembut Dan Sedap


Ikut 6 Tips Mudah Ini Untuk Kek Marble Cantik Gebu, Lembut Dan Sedap | Salam semua, entri ini dah kena edit balik, sebab view pun agak tinggi juga. Kalau view tinggi tu maknanya ada yang cari tips dan teknik dalam membuat kek marble. Mungkin, mereka dah cuba buat tapi tak menjadi keknya. Tak tahu kesilapan kat mana. Lebih kurang dengan teknik yang betul untuk buat kek. Dalam banyak - banyak kek yang tak ada topping, sis sebenarnya lebih suka kek marble.


Sebut kek marble, sudah terbayang ada corak marble kat atas, bila potong lagi cantik macam corak marble kan. Sebab tu kot dipanggil kek marble.

Ramai peminat kek marble ni kan. Kek marble ni lebih kurang macam kek mentega klasik. Cuma jadikan marble sebab separuh adunan ditambah dengan serbuk koko.

Kalau yang pandai melorek, maka hasilnya pun cantik lah. Kek marble ni sangat best kalau buat makan untuk tea time. Penyediaan mudah la jugak nak kata susah tak susah kot. Putar pun guna mixer. =D. Lagipun tak payah fikir nak ada topping dah.

Banyak faktor yang diambil kira dalam menghasilkan kek marble yang gebu, lembut dan sudah tentu sedap. Kalau yang rasa takut - takut nak buat tu, mungkin rasa tak ada keyakinan nak buat takut tak jadi.

Baca sini : 10 Resepi Kek Yang Sedap Dan Mudah Pilihan Pembaca Di Blog Wani Sukarno

Walaupun kek marble boleh dikategorikan paling senang tapi rasanya ramai masih gagal nak buat kek marble. Biasanya sis suka juga pergi korek ilmu dekat facebook Chef  seperti Chef Siti ni. Chef dari Singapura, Banyak buat kelas baking untuk yang nak belajar baking.

Belajar buat kek kena belajar dari kesilapan. Kalau kata buat kek sekali dah jadi, silap tu. Nanti kali kedua tak jadi. Macam mana, mungkin adalah yang kita terlepas pandang kan. Kat sini pun ada dah post entri tips dan teknik yang betul untuk membuat kek, lebih kurang lah juga teknik yang sama untuk kek marble, cuma ada pertambahan sikit.

Ini sis kongsi daripada pengalaman juga. Dan juga kongsi tips dari CHEF SITI MASTURA

1. Pemilihan Jenis Butter

Kek marble yang sedap adalah bergantung juga kepada jenis butter yang digunakan. Kalau guna butter yang berkualiti tinggi seperti Anchor, ScS dan lain - lain. Itu untuk contoh lah ya. Memang lagi sedap guna butter yang mahal. Dari segi bau, rasa pun dah lain. Ya lah kan kadang- kadang kita nak buat kek nak bajet, asal makan jerr.

Tapi kalau tak sedap guna marjerin tu memang kualiti kek pun tak sedap juga. Seeloknya, guna lah butter yang berkualiti tinggi sikit. Kalau nak habis murah pun, korang guna lah Buttercup. Sis pun guna Buttercup. Puas hati lah setakat ni.

2. Penggunaan Ovalette Dalam Kek Marble

Resepi kek marble ni ada macam - macam. Ada yang letak ovalette dan ada resepi yang tidak letak ovalette. Sebenarnya fungsi ovalette dalam kek adalah untuk menghasilkan kek lebih spongy sikit selain daripada lembut dan kek jadi lebih gebu. Lepas bakar nampak lain dah permukaan kek. Macam smooth jer. Itu kalau yang suka tekstur kek marble macam tu, memang dia akan letak lah. Tapi sis tak berapa suka, entah kenapa sebab macam berbau sangat kot.

Ada sis cuba letak bahan ovalette nak buat kek, macam tak boleh nak makan pulak. Ya lah, tekak masing- masing kan. Citarasa berbeza. Kalau yang suka letak boleh lah letak, kalau suka jenis kek marble klasik tak perlu letak. Nak tengok rupa kek marble yang guna ovalette, korang boleh google sendiri. Lain sikit bila dah bakar.

3. Nak dapatkan Corak Cantik, Guna Senduk Atau Sudu Yang Sama

Kek marble yang cantik kena tengok bila potong tu, nampak lorekan marble yang menarik. Nak lagi lorekan yang sama, guna lah sudu atau senduk yang sama. Nak tahu cara nak buat corak kek marble tu mudah jer. Boleh tonton video di bawah. Biasa sis guna sudu jer, letak dalam 3 kali setiap kali berselang - seli dengan adunan coklat.

Ada yang buat tompok - tompok, ikut kreativiti masing - masing.

InsyaAllah hasil potongan mesti cantik.

4. Jangan Panik Jika Melihat Kek Mula Gelap Di Dalam Oven

Bila kek berada di dalam oven, nampak kek mula gelap sikit, kadang - kadang kita ni dah panik. Terus nak turunkan suhu. Jangan buat macam tu ya. Buat macam tu kek jadi "tenggelam" di tengah. Ada caranya untuk elakkan kek menjadi gelap, letak kertas timah di atas kek dalam 15 - 20 minit terakhir masa membakar.

Jangan sesekali turunkan suhu semasa kek tengah dibakar, itulah yang kek jadi tenggelam tu. Tapi sis sendiri buat tak pernah tutup pun dengan kertas timah. Ok elok jer masak. Nampak keperangan sikit atas permukaan tu, tapi tak adalah hangit. Kalau suhu dan masa yang sesuai rasanya kek akan masak sekata.



5. Gunakan Suhu Yang Sesuai Untuk Bakar Kek

Pernah jadi kek merekah, kalau merekah sikit tak apa lagi. Ni kalau dah merekah macam nak meletus tu, ini mesti ada masalah dengan suhu oven. Oven yang berbeza, suhu untuk bakar kek pun berbeza juga. Untuk oven sis guna suhu 150 C untuk bakar kek. Kena faham suhu oven masing - masing.

Jika suhu terlalu rendah pun tidak memberi hasil yang terbaik juga. Jadi tenggelam kek ada la. Sebab itu nak follow resepi orang jangan follow sangat bab suhu tu, ikut suhu oven masing - masing. Nanti tak pasal- pasal ada terhangit kek.

6. Pengurangan Gula Boleh Menyebabkan Kek Menjadi Keras Dan "Bercendawan"



Gula memainkan peranan penting dalam menghasilkan kek yang berkualiti dan sedap. Selalunya, kalau kita baca resepi ada gula letak banyak sangat mesti kita nak kurangkan betul tak.

Tahu tak jika kurangkan gula terlalu banyak, kek akan cepat "bercendawan", warna kek pun pucat dan kek pun akan keras sedikit.

Salah satu fungsi gula di dalam kek ialah untuk membuat kek tahan lama dan gula memberi warna pada kek dan juga untuk kek menjadi lembut. kalau nak kurangkan sukatan gula tu boleh, tetapi tidak boleh kurangkan terlalu banyak ya. Mungkin 10 atau 15 % dari sukatan asal.

Itu lah sahaja 6 tips mudah setakat yang sis tahu, kepada yang baru belajar nak buat kek, nak tahu teknik dan tips lain dalam pembuatan kek, boleh klik link di bawah.

Baca sini : 15 Tips Penting Ini Bagi Yang Baru Belajar Nak Buat Kek

Nak cari resepi kek marble lembut, gebu dan sedap, cuba resepi ini. Sejak post bulan 6 lepas, tinggi sangat views untuk resepi kek marble ni. Sis pun tak tahu kenapa, ada la soalan yang ditanya kat sini. Dan ada yang dah cuba buat cakap menjadi. Segan pulak sis. Korang klik jer video di bawah ni ya. Sis guna Buttercup. Kalau guna butter yang berkualiti lagi sedap. Jangan lupa klik di description  untuk resepi kek marble.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.wanisukarno.com/2019/10/tips-kek-marble-gebu-lembut-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Kek Marble Sedap Dan Mudah

Resepi Kek Marble Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 1022 hits
RESEPI KEK MARBLE SEDAP DAN MUDAH Ini antara Kek yang TB nak sangat buat dari dulu tapi disebabkan peralatan tak cukup dan bahan bahan pun tak cukup TB tak buat pun lagi banyaknya alasan kan hahahha ok suatu hari pasti TB buat sebab dah ada...
Resepi Kek Cheese Mudah Dan Sedap

Resepi Kek Cheese Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 497 hits
RESEPI KEK CHEESE MUDAH DAN SEDAP TB pernah makan Kek Cheese ni MasyaAllahhh sedapnya alahai lembut gebusss lemak berkrim tapi nak buat sendiri peralatan pulak tak cukup TB takde oven huhu takpe tepek resepi sini dulu ek KEK CHEESEBAHAN BAH...
Resepi Kek Minyak Sedap Dan Mudah

Resepi Kek Minyak Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 748 hits
RESEPI KEK MINYAKSEDAP DAN MUDAH BAHAN2 5 biji telur cawan gula kaster 1sdb ovelatte 1 cawan susu pekat 1 cawan minyak masak 2 cawan tepung gandum ayak 1sdk baking powder ayak 1sdk esen vanila Pewarna pilihan Bahan ayak bersamaCARA MEMBUAT ...
Resepi Brownies Kedut Sedap Dan Mudah

Resepi Brownies Kedut Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 561 hits
RESEPI BROWNIES KEDUT SEDAP DAN MUDAH BROWNIES KEDUT MUDAHBahan bahan 400gm coklat masakan 150gm butter 100gm tepung naik sendiri 100gm gula castor 100gm gula perang 30gm serbuk koko 1 sudu kecil esen vanila 4 biji telur gred ACara membuat ...
Nak Cantik Tapi Tak Perlu Keluar Belanja Berlebihan Tiru 5 Tips Ini

Nak Cantik Tapi Tak Perlu Keluar Belanja Berlebihan Tiru 5 Tips Ini

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 340 hits
Kaum wanita dengan kecantikan tak boleh di pisahkan Sanggup berhabisan wang ringgit gara gara mengejar produk kecantikan yang berkesan Yang sebenarnya nak cantik tidak sukar dan tak perlu keluar belanja berlebihan banyak cara mudah dan mura...
Resipi Donut Gebu Ini Tip Mudah Gerenti Jadi

Resipi Donut Gebu Ini Tip Mudah Gerenti Jadi

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 298 hits
Sedap makan donut kan Lagi lagi kalau donut tu gebu je Ramai yang teringin buat donut gebu Namun ada kala impian tak jadi kenyataan RASA kongsikan tip untuk buat donut jadi gebu secara mudah Dah tahu rahsia senanglah nak buat kan DONAT GEBU...
4 Cara Mudah Buat French Toast Sedap Dan Menyelerakan

4 Cara Mudah Buat French Toast Sedap Dan Menyelerakan

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 487 hits
Apabila berfikir tentang roti bakar Perancis atau french toast kamu mesti memikirkan kepuasan kepingan roti tebal telur yang dicelup bersama sapuan mentega dan ditenggelamkan dalam sirap maple Ini menjadikannya salah satu pilihan sarapan pa...
5 Kek Gebu Dari Adriana Cakes House Kek Lobak Merahnya Memang Legend

5 Kek Gebu Dari Adriana Cakes House Kek Lobak Merahnya Memang Legend

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 410 hits
Kepelbagaian bahan ramuan kek adalah kunci kepada terciptanya pelbagai resepi kek Tak payah tunggu raya pun boleh aje buat kek ni Kalau terlebih boleh aje simpan dalam peti sejuk Jadi kalau ada tetamu tetiba datang ke rumah bolehlah jamu ke...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau