Ikan Bakar Cara Kampung Vs Ikan Bakar Cara Moden Menggunakan Air Fryer


Ada suatu masa tu dalam 2 bulan lepas suami sering bawa balik banyak ikan talapia. Selain aku buat gulai teringin pula nak buat masak cara  membakar. Aku teringin nak makan ikan bakar cara kampung. Cara moden menggunakan air fryer boleh di buat juga. Kedua-dua cara iaitu ikan bakar cara kampung VS cara moden menggunakan air fryer ada kelebihan masing-masing.. kan!
Ikan Bakar Cara Kampung VS Ikan bakar Cara Moden Menggunakan Air Fryer
Entah kenapa dengan ikan bakar cara kampung aku  mengimbau nostalgia dulu-dulu makan ikan bakar cara kampung yang wangi kesan dari bau arang. Sudah semestinya sedap dan lazat di cicah dengan air asam. Bau arang yang bersatu dengan aroma ikan yang di bakar itu semerbak namun bau ikan yang di bakar dengan air fryer pun sedap juga.


Nak bakar ikan cara kampung ini,mula-mula sekali kena hidupkan api biarkan arang sampai jadi bara. Pada asalnya aku bercadang nak membakar di tepi rumah guna batu bata sebagai alas. Di sebabkan hari nak hujan aku buat keputusan bakar api arang dalam periuk nasi yang sudah tak di gunakan. 
Setelah ikan di siang dan di bersihkan  lumur dengan sedikit garam sebagai perasa, kepit ikan dengan kepingan buluh. Ikat hujung kepingan buluh menggunakan dawai dengann agak keta agar ikan tak terlucut. Bila api dah jadi bara, bolehlah ikan tadi dibakar. 


Kena sentiasa balik-balikkan ikan, kalau tidak hanya bahagian luar yang hitam hangit, bahagian dalam masih mentah. Lebih kurang dalam 10 minit lebih sikit, ikan dah boleh diangkat. Aku guna lidi cucuk kedalam isi ikan, kalau isi ikan tak melekat, maknanya ikan dah masak. Boleh tengok pada mata ikan juga. Kalau kawasan matanya sudah putih dan tidak lagi jernih itu menandakan sudah masak juga

Ikan Bakar Cara Kampung VS Ikan bakar Cara Moden Menggunakan Air Fryer
Masak ikan bakar cara moden dalam air fryer agak lebih memudahkan. Selepas di siang dan di bersihkan  lumur dengan sedikit garam sebagai perasa seperti biasa. Sebelum di letak di atas alas bekas pembakar di dalam air fryer, letakkan daun pisang agar ikan tidak melekat diatas alas jaring air fryer. Bakar dengan suhu 180 darjah celcius selama 20 minit. 

Setelah air fryer berbumyi. Keluarkan ikan dan terbalikkannya. Bakar lagi pada suhu yang sama iaitu 180 darjah celcius selama 10 minit atau ikut kegaringan yang di kehendaki. Tepulang pada kesukaan masing-masing. Tak elok lama-lama sangat, nanti isi ikan jadi kering, keras dan kurang ssedap rasanya.
Tak kira ikan bakar menggunakan cara kampung atau menggunakan car moden dengan air fryer ada kelebihan masing-masing. Ikan bakar cara moden menggunakan air fryer lebih senang sebab tak perlu pastikan api tidak menyala agar ikan tidk hangus tapi ikan bakar cara kampung lebih sedap beraroma tapi memerlukan kesabaran yang tinggi untuk menyalakan api sehingga menjadi bara dan memastikan ikan masak sekata.
Tak kisahlah ikan bakar cara kampung atau ikan bakar cara moden menggunakan air fryer, apa-apa jenis ikan pun boleh di gunakan. Tidak terhad kepada ikan talapia sahaja. Ikan keli, ikan cencaru, ikan terubuk, ikan lampan dan banyak lagi jenis ikan boleh di bakar menjadi juadah yang sedap.... tau!
Nak dapatkan informasi dan resepi di blog ini klik SINI dan SINI
p/s: Dapat pula ikan itu di cicah dengan air  asam. Tak kisahlah samada air asam jawa, air asam limau, air asam budu ataupun air asam kerisik.... huhu!

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.huhahuhajerr.com/2021/04/ikan-bakar-cara-kampung-vs-ikan-bakar-cara-moden-menggunakan-air-fryer.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resipi Ikan Kembung Percik Masak Cara Kampung Yang Terlajak Sedap

Resipi Ikan Kembung Percik Masak Cara Kampung Yang Terlajak Sedap

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 87 hits
Ikan kembung percik adalah salah satu menu yang popular bila tibanya bulan puasa Pergila ke mana mana bazar sekalipun pasti ada yang menjual hidangan ini Namun jika nak masak sendiri di rumah tidak susah pun Malah lagi puas hati Kalau makan...
Cara Mudah Masak Puding Roti Sos Kastard Sedap Guna Air Fryer

Cara Mudah Masak Puding Roti Sos Kastard Sedap Guna Air Fryer

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 54 hits
Nikmati Puding Roti yang masih suam bersama Sos Kastard memang sangat enak Rasa lemak lemak manis dan wangi bau puding yang baru siap dibakar sangat membuka selera Bagi anda yang sukakan sajian ini bolehlah cuba buat untuk berbuka puasa nan...
Cara Menggunakan Carbon Cleaner Yang Tepat Dan Tidak Merusak Mobil

Cara Menggunakan Carbon Cleaner Yang Tepat Dan Tidak Merusak Mobil

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 95 hits
Carbon cleaner merupakan cairan yang biasa digunakan untuk membersihkan ruang pembakaran pada mobil dari berbagai macam kerak Keran ini biasa muncul karena adanya pembakaran yang kurang maksimal Secara rutin kerak di bagian dalam mesin mobi...
Layan Kopi Latte Ala Kampung Waktu Sahur Buat Ketagih Ini Cara Bancuh Kopi Paling Kaw

Layan Kopi Latte Ala Kampung Waktu Sahur Buat Ketagih Ini Cara Bancuh Kopi Paling Kaw

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 84 hits
Bagi pencinta kopi pastinya secawan kopi panas antara menu wajib ada ketika waktu bersahur Seakan tidak lengkap tanpa menikmati secawan kopi yang sentiasa membuatkan terus segar Jika kena gaya dan rasa padunya kopi panas pasti tak cukup sec...
Sambal Pauh Ikan Bakar Memang Kecur Liur Dibuatnya

Sambal Pauh Ikan Bakar Memang Kecur Liur Dibuatnya

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 109 hits
Selain lauk pauk tidak lengkap rasanya hidangan tanpa sambal Ada sambal lebih rasa nak makan Apa jua sambal di bulan puasa ni memang buat terliur Asyik makan sambal gesek boleh cuba sambal pauh ikan bakar ni Famous dekat Kelantan Buatnya pu...
Resipi Air Asam Mabeles Semua Bahan Bakar Kejap Makan Confirm Tak Menyesal

Resipi Air Asam Mabeles Semua Bahan Bakar Kejap Makan Confirm Tak Menyesal

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 116 hits
Resepi air asam mabeles Boleh kecur air liurlah Lagi lagi makan pula dengan nasi panas panas Awal awal dulu air asam ni popular di sebelah utara Sekarang bukan utara je yang popular air asam ini semua negeri dah ada versi masing masing Tak ...
Berbuka Puasa Dengan Lauk Pauk Kampung Air Tangan Chef Ismail Di Restoran Rebung

Berbuka Puasa Dengan Lauk Pauk Kampung Air Tangan Chef Ismail Di Restoran Rebung

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 124 hits
Assalammualaikum dok fikir menu untuk berbuka ke tu Kekadang bila hari hari masak pun sampai kita dh x de idea nak masak apa Sesekali jom la kita berbuka dekat Restoran Rebung Chef Ismail Penggemar makanan kampung wajib cuba tau makan kat s...
Tudia Tak Perlu Risau Dilanggar Kereta Teknologi Mata Ketiga Bantu Anda Berjalan Sambil Guna Telefon

Rina Perlu Teliti Elak Lebih Banyak Warga Emas Mati Akibat Covid

Doa Terindah

Cancel Subsidi Jaringan Prihatin Cara Batal Pilih Telco Lain

Istri Mendiang Sapri Melahirkan Anak Kedua Adik Ipar Lantunkan Azan Diselimuti Rasa Haru

13 Isi Hati Seorang Anak Yang Terpendam Di Hati Tidak Terungkap Dengan Kata Kata

Raya Frasa Pkp

Sambut Raya Pkp 3 0 Norma Baru 2021



Info Penuh Program I Can See Your Voice Malaysia Musim 4 ICSYVMY4 2021

7 Fakta Penting Tentang Masjid Al Aqsa Yang Ramai Tak Tahu

Dahomey Amazon Pasukan Pahlawan Wanita Yang Menentang Penjajahan Barat di Afrika Barat

Info Dan Sinopsis Filem Dekatnya Cinta Adam Dan Hawa 2 Astro First

Kisah Selebriti yang Membunuh dan Terlepas Daripada Hukuman Claudine Longet


10 Jenis Toxic Teacher

Polemik Tes Wawasan Kebangsaan Icw Desak Dewan Pengawas Periksa Pimpinan Kpk

5 Kuliner Khas Pontianak Halal Yang Wajib Dicicipi Ketika Berkunjung Ke Negeri Khatulistiwa

Orang Tak Tau Vs Orang Tau

Mesin Rm4000 Buat Hal

Mama Baru Untuk Anak