Cara Menggunakan Carbon Cleaner Yang Tepat Dan Tidak Merusak Mobil


Carbon cleaner merupakan cairan yang biasa digunakan untuk membersihkan ruang pembakaran pada mobil dari berbagai macam kerak. Keran ini biasa muncul karena adanya pembakaran yang kurang maksimal.
Secara rutin, kerak di bagian dalam mesin mobil ini harus dibersihkan karena akan terus bertumpuk dan beresiko akan sulit dibersihkan nantinya. Bahkan jika kondisinya sudah terlalu lama akan berpengaruh ke mesin.
Begitu banyak merek carbon cleaner di pasaran, kita harus pandai memilih jenis yang tepat karena jika salah maka kondisi yang terjadi justru sebaliknya. Bukan malah jadi bersih mesinnya, justru akan membuatnya jadi tidak berfungsi maksimal.
Carbon Cleaner Yang pertama harus diperhatikan adalah bahan carbon cleaner yang digunakan, pilih yang berbahan dasar bagus dan jangan terlalu sering menggunakannya. Idealnya, carbon cleaner boleh digunakan setiap 20 ribu kilometer atau bisa juga bersamaan dengan servis menyeluruh.
Kondisi mesin biasanya sangat dipengaruhi faktor lokasi mobil tersebut digunakan. Contohnya Jakarta, umumnya karakter jalanan yang sering macet akan membuat proses pembakaran bahan bakar menjadi tidak sempurna.
Hal ini akan berdampak pada jumlah endapan karbon yang ada di dalam ruang pembakaran, tentu saja akan semakin banyak. Cairan carbon cleaner ini memang digunakan untuk membersihkan endapan karbon di mesin tersebut.
Cara Kerja Cara kerja carbon cleaner sebenarnya cukup sederhana. Cukup disemprotkan ke dalam ruang bakar mesin mobil melalui alat khusus. Nantinya kerak-kerak yang ada didalam keluar melalui knalpot bersama dengan cairan pembersihnya.
Karena sifatnya mereduksi dimana di dalam carbon cleaner terdapat kandungan zat-zat kimia, maka tidak boleh sering digunakan atau berlebihan dalam pemakaian. Dalam jangka waktu 2 (dua) tahun masih dapat dianggap normal.
Gunakan carbon cleaner mobil terbaik yang ada, jangan pernah perhitungan dengan harga karena kondisi mesin mobil tetap harus menjadi pertimbangan utama. Jangan hanya karena ingin berhemat lalu dampak yang dihasilkan malah rusak.
Dampak Negatif Penggunaan carbon cleaner terlalu sering justru dapat membuat klep dan silinder pada mesin mobil menjadi berkarat. Pemakaian carbon cleaner bisa mengikis lapisan piston. Kepala piston memang dirancang oleh pabrikan memiliki lapisan yang tipis agar kerak karbon tidak menempel pada piston.
Di pasaran banyak menjual carbon cleaner yang kualitasnya abal-abal, ini harus dihindari oleh para pemilik mobil. Efek memakai carbon cleaner tidak sesuai standar malah akan membuat mesin mobil jadi rusak karena zat asamnya terlalu tinggi dan kandungan kimianya sangat berbahaya.
Material yang ada pada produk carbon cleaner jelek biasanya bisa merusak komponen dalam mesin berbahan besi, klep contohnya. Jika dipaksakan memakai produk dengan kualitas abal-abal, dapat menyebabkan payung klep atau dinding silinder menjadi berkarat.
Cara Membedakan Untuk mengetahui kualitas carbon cleaner terbaik mobil sebenarnya cukup sederhana. Gunakan tangan saja. Jika tangan langsung terasa sangat gatal dan panas, sudah pasti menandakan carbon cleaner nya kurang bagus.
Memang carbon cleaner digunakan untuk membersihkan kerak, otomatis zat kimia yang terkandung didalamnya harus zat kimia yang keras juga. Akan tetapi jika di tangan saja sudah terasa panas dan gatal, bagaimana nanti pada saat masuk ke dalam ruang bakar mesin. Membersihkan atau malah merusak??? (DW)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/cara-menggunakan-carbon-cleaner/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Biskut Semperit Susu Mekar Cantik Cara Tekan Kena Tepat 5 Bahan Saja

Biskut Semperit Susu Mekar Cantik Cara Tekan Kena Tepat 5 Bahan Saja

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 229 hits
Bukan hanya juadah berbuka bahkan kini ibu tercari cari resipi biskut yang bakal dicuba untuk hari raya nanti Semuanya demi memenuhi permintaan anak anak dan suami Salah satu resipi yang boleh dicuba dan cukup ringkas disediakan adalah resi...
Kalau Anak Sedang Tantrum Ibu Ayah Jangan Tantrum Juga Cara Ini Kurang Tepat

Kalau Anak Sedang Tantrum Ibu Ayah Jangan Tantrum Juga Cara Ini Kurang Tepat

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 263 hits
Bila cikgu tanya soalan dan cikgu bagitahu jawapan anak saya salah anak saya tak dapat terima dan mengamuk marah Dia tak boleh terima dia salah Jika cikgu puji jawapan kawan kawan lain betul dan jawapan dia sahaja yang salah dia akan marah ...
Muka Tampak Natural Menawan Rahsia Kebaikan Cara Menggunakan Gold Nano Cc Cream Hansaegee Nature

Muka Tampak Natural Menawan Rahsia Kebaikan Cara Menggunakan Gold Nano Cc Cream Hansaegee Nature

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 287 hits
Salam to all readers Muka Tampak Natural Menawan Rahsia Kebaikan Menggunakan Gold Nano CC Cream dari Hansaegee Nature Ikutkan aku bukanlah jenis orang kaki make up Kalau keluar pergi bekerja hanya calit gincu dan pakai compact powder Even p...
Semudah Abc Ini Cara Yang Tepat Lakukan Senaman Kegel

Semudah Abc Ini Cara Yang Tepat Lakukan Senaman Kegel

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 227 hits
Kita selalu dengar orang cakap senaman kegel senaman kemut tapi tahu ke maksud dan cara melakukannya Sebenarnya senaman kegel bukanlah satu yang asing untuk kebanyakan wanita dan pastinya ada yang pernah melakukan senaman ini tanpa sedar Se...
Cara Semak Sama Ada Data Facebook Anda Bocor Atau Tidak

Cara Semak Sama Ada Data Facebook Anda Bocor Atau Tidak

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 372 hits
Semalam telah tular berita mengenai Data yang diambil daripada maklumat yang terdapat pada profil Facebook itu telah dikumpul dan dijual di forum penjualan data popular Data berkenaan pada asalnya dijual secara tertutup dan dikumpul pada ta...
Alamak Tak Selesalah Miss V Selalu Berair Ini Cara Mengatasi Faraj Berair Paling Berkesan

Alamak Tak Selesalah Miss V Selalu Berair Ini Cara Mengatasi Faraj Berair Paling Berkesan

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 254 hits
Adakah faraj anda sering lembap dan berair Bila perkara ini berlaku memang tak selesa dibuatnya kan Sudahlah rasa seakan akan basah tidak pasal pasal perlu memakai pantyliner bagi memastikan cecair tidak meninggalkan kesan pada seluar dalam...
Cara Menyiang Ketam Nipah

Cara Menyiang Ketam Nipah

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 742 hits
Video cara siang ketam nipah dengan mudah sekali Dalam video ini akan menunjukkan cara menyiang ketam nipah Ada yang panggil ketam bakau Ketam nipah ni berbaloi makan sebab banyak isi Terutama bahagian sepit ketam Isi gemuk gebu di situ Say...
Melatih Anaknya Berempati Dan Mengelola Emosi Ini Cara Cerdas Yang Zaskia Mecca Lakukan

Melatih Anaknya Berempati Dan Mengelola Emosi Ini Cara Cerdas Yang Zaskia Mecca Lakukan

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 152 hits
Zaskia dan Hanung nggak sungkan mengajak anaknya bermain segala hal termasuk berpura pura menjadi tukang bakso hingga menjadi zombie
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment