Idris Jusoh S Not So Well Formed Outcome


 Sila baca Conclusion saya pada penghujungnya.  
I received this in the mail today from regular reader Hussain. Thank you. 
Felda has written a letter to 'Semua Peneroka' at Felda Sg Tekam Utara (and Jengka 19) telling them that they "diwajibkan" (meaning they must) to sedekah or donate an amount of RM300. It looks like the donation is for the Bulan Puasa of 2021 but no details are provided. 
There has been some criticism of this 'diwajibkan' in the social media. It is quite self explanatory. 









My Conclusion :
Mungkin bagi ramai orang perkara ini remeh. Kutipan sedekah sebanyak RM300 secara diwajibkan daripada Peneroka Felda Sg Tekam.
Tetapi apa yang tidak disenangi ialah kutipan sedekah secara diwajibkan.




Pertama sekali ramai orang Felda masih susah. Walaupun diwajibkan sedekah RM300 sahaja (bayar RM50 sebulan selama enam bulan)  tetapi bagi orang susah dianggap beban juga.
Kedua ialah perkataan "diwajibkan" disusuli dengan "menginfaqkan sumbangan ikhlas", "sebagai sedekah" dsbnya. Infaq itu daripada nafqah. 
Kalau sudah diwajibkan maka tak payah sebutlah ikhlas atau tak ikhlas. Contohnya kita bayar Income Tax. Ikhlas atau tak ikhlas kita mesti bayar Income Tax. Income Tax itu wajib.   
Surah 2:219



"..wa yas-aloo-naka maa-zaa yun-fiquuna, kul al-'ghaf-wa"
2:219  dan mereka bertanya  kepadamu: Apakah yang mereka akan nafkahkan (dermakan)? Katakanlah: "yang berlebihan (daripada keperluan kamu)" 
2:219 They also ask you what to give to charity (yun-fiquun) : say, "The excess." 
Maksudnya kita nafkahkan (derma) kepada orang daripada duit dan harta yang lebih daripada keperluan kita.  From our excess. 
Memang lojik dan saintifik pun. Kita hanya boleh derma apa yang lebih daripada keperluan keluarga kita.
Jadi apa pula yang lebih? Soalan itu siapa pun tak boleh jawab. Saya tidak boleh tetapkan bagi siapa pun apa yang lebih bagi dia. Begitu juga sesiapa pun tidak boleh tetapkan bagi saya apa yang lebih daripada keperluan bagi saya dan family saya.
Sebab itu dalam Al Quran, memberi nafkah (yun-fiquun) ini adalah voluntary. Kalau ada lebih, kalau nak bagi, bagi lah. Berapa nak bagi ikut suka hati. RM5, RM50, RM500 atau apa pun. You decide. Kalau tak ada lebih, kalau tak cukup untuk keluarga sendiri, tak ada paksa untuk bagi siapa pun.  
Balik kepada Felda, keadaan dalam negara kita sekarang sudah kronik. Orang miskin dan orang di bawah, ia itu rakyat marhaen atau rakyat biasa, masih menghadapi tekanan hasil daripada tindakan, keputusan dan 'dasar' yang dibuat oleh orang atasan, samada pengurusan Felda, pihak Kerajaan, pihak yang berkuasa dsbnya. 
Far too often, apabila ada keputusan, tindakan atau dasar baru yang digubal, orang bawah rasa sakit.  
Konsep 'Make Life Easy For People' itu tidak difahami oleh orang di atas. 
Dan yang amat merbahaya sekali apabila orang atas tidak tahu apa yang baik atau kurang baik bagi orang. When those in charge at the top do not know what is good and not good for the people.
Serupa cerita se-ekor kera yang duduk di atas pokok di tepi sebatang sungai kecil. Kera itu cemas dan risau melihat se-ekor ikan terperangkap di celah akar dan rerumput dalam air. Maka si-kera pun turun dari pokok,  'mengambil' ikan itu dan terus  bawa ikan itu ke tempat yang "lebih selamat" di atas pokok. Maka ikan itu pun mati. 
Cuma peneroka Felda itu bukan ikan. Mereka adalah pengundi. Datang pilihanraya nanti mereka boleh bagi undi kepada orang lain. Sepatutnya itulah yang mereka kena buat. Jangan bagi undi kepada parti yang sama setiap lima tahun. Tukar undi tuan-tuan kepada parti yang lain. 
Nasib peneroka Felda sekarang sudah tidak berubah sangat.  Dulu lepas zaman Soekarno peneroka Felda seronok dapat tanah 10 ekar seorang.  Sejak itu dunia luar sudah berubah, sudah berkembang, sudah maju jauh lagi ke depan. Tetapi tanah 10 ekar tetap 10 ekar. Tidak membesar jadi 20 ekar atau 100 ekar. 
Cuba fikir - dengan 'habuan' 10 ekar tanah orang atasan boleh 'cup' undi orang Felda selama berpuluh tahun.  Tanah itu pun bukan tanah bapak dia. Tanah itu tanah rakyat yang punya. 
Orang politik ini perlu berhenti melihat orang Felda sebagai sekeping 'kertas undi' sahaja. Genuine-ness mereka sudah kurang. 
This is 21st century ok. Zimbabwe pun sudah ada rumah dengan api, air dan jalan tar. Sekarang kita perlukan higher order thinking di kalangan orang politik untuk menggerakkan penduduk Felda maju untuk tembus ombak 21st century. 
Kutip derma wajib RM300 nak buat majlis buka puasa is so zaman dinosaur lah brader. Not so well informed.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
Posted by Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2020/11/idris-jusohs-not-so-well-formed-outcome.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Idris Jusoh Kanak Kanak Yang Bekerja Bantu Ibu Bapa Di Ladang Bukannya Buruh Paksa

Idris Jusoh Kanak Kanak Yang Bekerja Bantu Ibu Bapa Di Ladang Bukannya Buruh Paksa

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 274 hits
KUALA LUMPUR Langkah Agensi Perlindungan Kastam dan Sempadan Amerika Syarikat yang mengharamkan import produk sawit daripada FGV Holdings Bhd dilihat sebagai satu cabaran untuk memastikan pengurusan ladang oleh FELDA selaras dengan kehendak...
Tiada Paksaan Idris Jusoh Jawab Surat Wajibkan Peneroka Derma Rm300

Tiada Paksaan Idris Jusoh Jawab Surat Wajibkan Peneroka Derma Rm300

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 362 hits
October 31 2020 7 10 AMPengerusi Felda Idris Jusoh berkata tiada paksaan bagi peneroka menderma dalam program Jom Sedekah dilancarkan Felda PETALING JAYA Pengerusi Felda Idris Jusoh mengingatkan tiada paksaan dalam bersedekah susulan surat ...
Report Umno Did Not Discuss Dpm Candidate

Report Umno Did Not Discuss Dpm Candidate

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 213 hits
The special meeting of the Ummo supreme council last Monday did not discuss nor decide upon a candidate to be appointed as deputy prime minister said Umno vice president Mohamed Khaled Nordin According to a report in Berita Harian Khaled sa...
Suit Filed Over Agong Not Acceding To Pm S Request For Emergency

Suit Filed Over Agong Not Acceding To Pm S Request For Emergency

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 262 hits
A lawyer has gone to court over the Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah s decision not to accede to Prime Minister Muhyiddin Yassin s request for a declaration of emergency Plaintiff Syed Iskandar Syed Jaafar through law...
Not Advisable To Hold Any Election Now Says Health Dg

Not Advisable To Hold Any Election Now Says Health Dg

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 195 hits
HEALTH director general Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah has advised against the holding of any election to curb the spread of Covid 19 He said as confirmed cases of Covid 19 continues to rise nationwide the ministry was concerned over anoth...
Men Are Not Trash Lagu Teman Iman Troye Cecah 2 Juta Views Dalam 9 Hari Di Youtube

Men Are Not Trash Lagu Teman Iman Troye Cecah 2 Juta Views Dalam 9 Hari Di Youtube

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 943 hits
Hanya dalam masa 9 hari muzik video lagu Teman nyanyian Iman Troye sudah pun mencecah 2 juta tontonan di YouTube Ia dianggap satu pencapaian luar biasa lagi lagi buat bintang baru seperti Iman Malah lagu Teman kini juga sering menjadi siula...
Wan Fayhsal On Cabinet Reshuffle If It S Not Broken Don T Fix It

Wan Fayhsal On Cabinet Reshuffle If It S Not Broken Don T Fix It

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 225 hits
Deputy Youth and Sports Minister Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal stressed that there was no need for cabinet reshuffle as hinted by former premier Najib Abdul Razak Najib in a Facebook post yesterday said he was open to continuing conditi...
Kit Siang Govt Should Not Expect Blank Cheque On Budget 2021 Support

Kit Siang Govt Should Not Expect Blank Cheque On Budget 2021 Support

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 235 hits
The government should not expect a blank cheque to disregard the legitimate views and needs of the people ahead of Budget 2021 according to DAP veteran Lim Kit Siang Instead Lim reiterated an earlier call for Perikatan Nasional to enter int...
Malaysia Is Not Facing A Constitutional Crisis

Malaysia Is Not Facing A Constitutional Crisis

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 203 hits
Then the Agong will have to agree for an emergency to be declared whereby Parliament would be suspended and Muhyiddin Yassin will become the caretaker Prime Minister until it is safe to call for GE15 maybe a year or so from now if they find...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku