Idris Dilantik Pesuruhjaya Polis Sabah Baharu


Penyerahan serah terima tugas itu berlangsung di Auditorium Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah, di Kota Kinabalu dengan disaksikan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani. Idris fokus 3 perkara terajui PDRM Sabah Timbalan Pengarah Jabatan Pengurusan Bukit Aman, Datuk Idris Abdullah dilantik sebagai Pesuruhjaya Polis Sabah baharu berkuatkuasa hari ini.

Pelantikan beliau bagi menggantikan Datuk Hazani Ghazali yang dilantik sebagai Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA).


Penyerahan serah terima tugas itu berlangsung di Auditorium Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah, di Kota Kinabalu dengan disaksikan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani.

Acryl Sani berkata, pelantikan Idris sebagai Pesuruhjaya Polis Sabah baharu dilihat bertepatan memandangkan beliau seorang pegawai yang berpengalaman daripada aspek siasatan jenayah.

"Saya juga merasa sangat yakin bahawa beliau dapat menggalas tugas sebagai Pesuruhjaya Polis Sabah yang akan disokong padu oleh semua pegawai dan anggota warga Sabah termasuklah Kawasan Khas Keselamatan Pantai Timur Sabah (ESSCOM) dalam usaha kita untuk memastikan keadaan keselamatan dan ketenteraman di Sabah dapat kita kekalkan," katanya.

Acryl Sani (tengah) menyaksikan Hazani (kiri) menyerahkan tongkat kuasa kepada Idris sebagai simbolik kepada serah terima tugas sebagai Pesuruhjaya Polis Sabah di IPK Sabah, Kota Kinabalu pada Khamis. Pesuruhjaya Polis Sabah baharu, Datuk Idris Abdullah menetapkan 3 fokus utama untuk beliau terapkan bagi menerajui Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kontinjen Sabah.


Beliau dalam masa sama, turut akan meneruskan apa yang telah dilaksanakan oleh bekas Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hazani Ghazali sebelum ini.

Ketua Menteri Sabah menerima cenderamata daripada Ketua Polis Negara, Acryl Sani. "Saya memfokuskan kepada tiga (perkara), satu untuk saya menekankan kepada integriti supaya kita melihat balik, kita menghayati apa-apa yang telah termaktub dalam etika perkhidmatan awam terutama dalam pasukan PDRM.

"Yang kedua, mungkin saya fokus dari segi sistem penyampaian supaya kita meningkatkan lagi kecekapan dari segi penyampaian perkhidmatan masyarakat. Ini mustahak, mungkin dulu sudah buat dan sebagainya, kita tengok balik dari segi keberkesanannya.

Hajiji menyampaikan cenderamata kepada Hazani sambil diperhatikan oleh Acryl Sani dan Idris (kanan). "Yang nombor tiga, untuk melihat balik dan menyokong apa sahaja polisi dan dasar kerajaan. Kita kena bantu kerajaan untuk menjayakan apa sahaja dasar termasuk ketika berhadapan pandemik, kita memberi bantuan sepenuhnya supaya kita dapat memutuskan rantaian Covid-19," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah pada Khamis.


Mengulas lanjut, Idris melihat cabaran beliau di negeri ini adalah dari segi geografinya di mana Sabah bersempadan dengan dua negara dan ia lebih kepada pendekatan diplomatik.

"Mungkin di sini kita melihat balik strategi-strategi kita dari segi perisikan kita bagaimana nak mengumpulkan sebanyak mungkin dari segi maklumat-maklumat. Kalau kita tiada maklumat, segala perancangan kita tidak dapat dilaksanakan dengan betul.

"Yang kedua, saya melihat dari segi bantuan teknikal, sekarang ini zaman moden dan canggih, apa yang kita tengok boleh membantu kita dari segi bantuan teknikal seperti yang dikatakan Ketua Polis Negara, bahawa kita memerlukan aset yang lebih canggih dan sebagainya," katanya.

Sebelum itu, Ketua Polis Negara, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani turut menyaksikan majlis serah terima tugas antara Hazani dan Idris sebagai Pesuruhjaya Polis Sabah yang baharu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/idris-dilantik-pesuruhjaya-polis-sabah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hati Hati Dengan Pengganas Di Kalangan Pekerja Anda Polis Sabah

Hati Hati Dengan Pengganas Di Kalangan Pekerja Anda Polis Sabah

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 313 hits
Pesuruhjaya Polis Sabah Dato Hazani Ghazali KOTA KINABALU Pesuruhjaya Polis Sabah Dato Hazani Ghazali menggesa para majikan untuk berhati hati terhadap kemungkinan pengganas di kalangan pekerja sendiri terutama yang tidak berdokumen Hazani ...
Covid 19 Sabah Johor Kekal Angka Lebih 2 000 Kes Baharu

Covid 19 Sabah Johor Kekal Angka Lebih 2 000 Kes Baharu

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 188 hits
AGENDA DAILY Data 3 September 2021 Tujuh negeri dan wilayah di seluruh negara merekodkan peningkatan jangkitan baharu Covid 19 dalam tempoh 24 jam sehingga 12 tengah hari tadi Negeri terbabit ialah Sabah Pulau Pinang Perak Kelantan Johor Ku...
Tindakan Polis Siasat Pesuruhjaya Suhakam Dan Peguam Majlis Peguam Dikecam

Tindakan Polis Siasat Pesuruhjaya Suhakam Dan Peguam Majlis Peguam Dikecam

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 104 hits
By 17 Aug 2021sJoin us on and for the latest Eliminating Deaths and Abuse in Custody Together merujuk ke laporan media berkenaan pesuruhjaya Suhakam dan peguam pemerhati daripada Majlis Peguam yang dipanggil polis untuk disiasat berkenaan p...
Kes Baharu Di Sabah Menurun Hari Ini Ke 2 578 Tetapi Lapan Daerah Catat Kenaikan Tuaran Tertinggi

Kes Baharu Di Sabah Menurun Hari Ini Ke 2 578 Tetapi Lapan Daerah Catat Kenaikan Tuaran Tertinggi

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 195 hits
Masidi Setakat semalam 56 3 penduduk dewasa negeri Sabah telahpun memperolehi sekurang kurangnya satu dos dan 37 1 telahpun melengkap pengambilan vaksin KOTA KINABALU Sabah mencatatkan penurunan kes harian kepada 2 578 hari ini turun sebany...
Norazlan Dilantik Timbalan Ketua Pesuruhjaya Sprm Yang Baru

Norazlan Dilantik Timbalan Ketua Pesuruhjaya Sprm Yang Baru

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 168 hits
BERNAMA Norazlan Mohd Razali menggantikan Shamshun Baharin Mohd Jamil yang bersara wajib Timbalan Ketua Pengarah SPRM Norazlan Mohd Razali menunjukkan surat pelantikan dalam Majlis Paluan Berundur yang berlangsung di Dewan Serbaguna Ibu Pej...
27 Bayi Antara 2 404 Kes Baharu Di Sabah

27 Bayi Antara 2 404 Kes Baharu Di Sabah

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 282 hits
JURU TEKNOLOGI Makmal meletakkan Viral Transport Medium yang berisi sampel calitan hidung atau nasopharyngeal Covid 19 yang akan dinyahaktif dan diekstrak bagi mendapatkan keputusan di Makmal Mikrobiologi Fakulti Perubatan dan Sains Kesihat...
Hati Hati Mungkin Ada Militan Dalam Kalangan Anda Amaran Polis Sabah Kepada Majikan

Hati Hati Mungkin Ada Militan Dalam Kalangan Anda Amaran Polis Sabah Kepada Majikan

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 210 hits
Pesuruhjaya Polis Sabah Hazani Ghazali memberi taklimat kepada media mengenai kejadian tembak melibatkan militan Abu Sayyaf di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kota Kinabalu Foto BERNAMA KOTA KINABALU Polis Sabah memberi amaran supaya majikan ya...
3 376 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah 63 Kes Daftar Lewat

3 376 Kes Baharu Covid 19 Di Sabah 63 Kes Daftar Lewat

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 218 hits
Saringan kontak rapat punca kes di Sabah lebih 3 000 KOTA KINABALU 2 130 kes positif COVID 19 atau 63 peratus daripada 3 376 kes keseluruhan yang dilaporkan di Sabah pada Selasa merupakan kes daftar lewat Menerusi kenyataan Jurucakap Keraja...
Pegawai Penjara Pekerja Ladang Pencetus 2 Kluster Baharu Di Sabah

Pegawai Penjara Pekerja Ladang Pencetus 2 Kluster Baharu Di Sabah

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 256 hits
Pegawai Penjara Pekerja Ladang Pencetus 2 Kluster Baharu Di Sabah KOTA KINABALU Pegawai penjara di pusat tahanan bimbingan akhlak yang dijangkiti Covid 19 mencetuskan satu lagi kluster baharu Kluster Pagar Sebrang sehingga menular di tiga m...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor