Idea Cukai Durian Runtuh Syed Saddiq Akan Jerut Dinamisme Sektor Swasta


Ahli ekonomi menolak idea untuk mengenakan cukai durian runtuh ke atas syarikat sarung tangan yang meraih keuntungan besar dalam tempoh yang singkat ketika pandemik Covid-19 dengan berkata, ia akan membunuh “dinamisme sektor swasta”.
Hoo Ke Ping, seorang penasihat di Institut Strategik Kingsley berkata, dengan vaksin Covid-19 bakal dihasilkan, syarikat getah akan melihat keuntungan mereka menyusut tidak lama lagi.

“Sepatutnya ia difikirkan lebih awal lagi. Sekarang syarikat getah menyumbang sebanyak RM400 juta kepada kerajaan. Memeras sektor swasta bermakna mereka tidak akan dapat mempelbagaikan perniagaan mereka,” katanya kepada FMT.
Tambahan pula katanya, syarikat getah juga mengalami hari-hari tidak baik sebelum perniagaan mereka meningkat semasa pandemik itu.
Bekas menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman semalam mencadangkan supaya Putrajaya mengenakan cukai durian runtuh kepada syarikat sarung tangan yang menikmati keuntungan berkali ganda ketika penularan wabakCovid-19, terutama disebabkan oleh peningkatan permintaan di seluruh dunia.
Beliau menyenaraikan 4 syarikat pembuat sarung tangan getah, iaitu Top Glove Corporation, Hartalega Holdings Bhd, Supermax Corporation dan Kossan Rubber Industries, sebagai penerima keuntungan terbesar susulan peningkatan permintaan sarung tangan getah, dengan pendapatan bernilai ratusan juta ringgit berbanding tahun lalu.
Hoo bgaimanapun berkata, harga saham Supermax dan Top Glove patut waktu puncak mereka hampir mencecah RM30 sesaham, tetapi kini ia jatuh ke bawah RM10 sesaham.
“Top Glove perlu beli sendiri beberapa ratus juta saham untuk menyokong harga itu dan mengelakkannya daripada terus turun.”

Nazari Ismail dari fakulti perniagaan dan akaun Universiti Malaya, tidak bersetuju dengan cadangan Syed Saddiq, dengan berkata, kerajaan tidak seharusnya menghukum syarikat swasta atas kejayaan mereka.
“Sekiranya mereka mahu memberi sumbangan dengan rela hati, itu berbeza. Tetapi mengapa tiba-tiba mengubah peraturan hanya kerana mereka memperoleh keuntungan besar? Itu tidak adil,” kata Nazari.
Yeah Kim Leng, seorang profesor ekonomi di Sunway University berkata, cukai durian runtuh akan mengehadkan rancangan perkembangan sektor swasta dengan keuntungan yang mereka perolehi.

“Mereka sudah membayar tarif maksimum untuk cukai hasil,” katanya kepada FMT, sambil menambah bahawa pemilik dapat menggunakan keuntungan tersebut untuk mempelbagaikan perniagaan mereka atau melindungi diri sekiranya perniagaan jatuh terjunam.
Katanya, dengan mempelbagaikan perniagaan mereka, syarikat terbabit akan menawarkan peluang pekerjaan atau melakukan automasi.
“Cukai durian runtuh boleh membunuh dinamisme perniagaan.”
Tambah Yeah, sekiranya cukai durian runtuh dikutip semasa zaman kejayaan syarikat itu, kerajaan juga perlu menyelamatkan syarikat terbabit sekiranya perniagaan mereka jatuh. FMT
Syed Saddiq cadang kerajaan kenakan Cukai Durian Runtuh untuk syarikat kaya, besar

The post Idea cukai durian runtuh Syed Saddiq akan jerut dinamisme sektor swasta appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/19/idea-cukai-durian-runtuh-syed-saddiq-akan-jerut-dinamisme-sektor-swasta/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Derma Syarikat Jauh Lebih Kecil Dari Cukai Durian Runtuh

Derma Syarikat Jauh Lebih Kecil Dari Cukai Durian Runtuh

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 241 hits
Sumbangan wang oleh syarikat Kossan Rubber Industries Bhd Top Glove Corp Bhd Hartalega Holdings Bhd dan Supermax Corp Bhd sebanyak RM400 juta kepada kerajaan bagi menangani wabak Covid 19 jauh lebih kecil daripada dana yang akan dikumpulkan...
Laksanakan Moratorium Secara Automatik Kepada Seluruh Rakyat Syed Saddiq

Laksanakan Moratorium Secara Automatik Kepada Seluruh Rakyat Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 161 hits
Belanjawan 2021 seharusnya menumpukan sepenuh daya dan usaha untuk memastikan kebajikan ekonomi rakyat Malaysia dijaga dan dilindungi Namun ada beberapa segmen dan inisiatif di dalam ucapan Belanjawan 2021 yang saya lihat tidak berdaya untu...
Syed Saddiq Persoal Kenapa Jasa Dapat Rm81 Juta

Syed Saddiq Persoal Kenapa Jasa Dapat Rm81 Juta

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 279 hits
1 248 total views 775 views today Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengkritik peruntukan RM81 juta oleh kerajaan Perikatan Nasional kepada Jabatan Hal Ehwal Khas di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia seperti yang di...
Hanya 600 000 Pencarum Layak Keluar Akaun Satu Kwsp Syed Saddiq Soal Kerajaan

Hanya 600 000 Pencarum Layak Keluar Akaun Satu Kwsp Syed Saddiq Soal Kerajaan

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 298 hits
Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mempersoalkan kewajaran kelulusan pengeluaran akaun satu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja Foto oleh Shafwan ZaidonKUALA LUMPUR 6 Nov Keputusan kerajaan membenarkan pengeluaran RM500 setiap bula...
Syed Saddiq Mohon Tender Komputer Riba Rm150 Juta Terbuka Jangan Ulang Kesilapan Lepas

Syed Saddiq Mohon Tender Komputer Riba Rm150 Juta Terbuka Jangan Ulang Kesilapan Lepas

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 318 hits
PETALING JAYA Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menggesa proses perolehan komputer riba bagi pelajar bernilai RM150 juta dibuat secara tender terbuka menyeru kerajaan tidak mengulangi kesilapan lepas Bekas menteri belia dan sukan itu mengambil ...
Syed Saddiq Kongsi Dr Maszlee Malik Baca Al Quran Dalam Dewan Parlimen Tarik Perhatian Netizen

Syed Saddiq Kongsi Dr Maszlee Malik Baca Al Quran Dalam Dewan Parlimen Tarik Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 228 hits
Hari ini seperti biasa Ahli Ahli Parlimen masih lagi dalam proses perbahasan Belanjawan 2021 Apa yang menarik perhatian hari ini adalah perkongsian dari Ahli Parlimen Muar YB Syed Saddiq yang mengambil gambar Dr Maszlee Malik sedang membaca...
Durian Runtuh Inilah 5 Senarai Orang Yang Menjadi Jutawan Dengan Serta Merta

Durian Runtuh Inilah 5 Senarai Orang Yang Menjadi Jutawan Dengan Serta Merta

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 262 hits
Macam mana boleh berlaku namanya pun orang yang bertuah nisbahnya adalah 1 daripada 7 bilion orang di planet ini jadi anda mesti tidak menyangka akan menjadi menjadi kaya raya dalam sekelip mata sahaja Berikut adalah kisah kisah orang orang...
National Service Cost Could Fund Scholarships Instead Syed Saddiq

National Service Cost Could Fund Scholarships Instead Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 25/11/2020 - jumlah : 218 hits
Former youth and sports minister Syed Saddiq Syed Abdul Rahman has objected to the revival of the National Service programme saying that the funding could be better used The Muar MP said the previous Pakatan Harapan led administration had t...
Syed Saddiq S Wishlist Random Budget Thots And The Precious Option That Lim Guan Eng Had Destroyed

Syed Saddiq S Wishlist Random Budget Thots And The Precious Option That Lim Guan Eng Had Destroyed

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 298 hits
BSC 6 Nov I decided when he broke away from Dr M s safety harness to form his own party that Syed Saddiq Syed Abdul Rahman was not the fool his detractors had made him out to be His latest words on the move to allow only 80 MPs into Parliam...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka